TRANSFORMERS JEDNA

TRANSFORMERS JEDNA

7.0

Na jednej strane sa môže zdať, že Paramount nemá kam ísť s filmovou sériou Transformers. Michael Bay ju riadne vyšťavil, pár nových tvorcov sa pokúsilo o retro-remake či ďalšie časti. Ale ešte nikto neskúsil „skôr japonský prístup“: hodiť látku do animácie a pozrieť sa, ako budú diváci reagovať v kine (doma sú na animáky s robotmi zvyknutí). Keď sa k tomu pripočítal ďalší nápad – urobiť prequel a vysvetliť ako vznikol Optimus Prime a Megatron – na stole bol celkom svieži projekt.

Takže vitajte na Cybertrone. Je to planéta plná robotov v inej časti vesmíru ako Zem. Pod palcom ju má Sentinel Prime, roboti na nej ťažia látku Energon. V hlavnom meste Iacon maká aj Orion Pax, menší robot so srdcom na správnom mieste. A jeho najlepší kamoš D-16 mu neraz pomáha v trabloch. Tak sa tu trápia s ťažením, občas si doprajú trošku zábavy a naposledy to dotiahli až na veľké preteky – to si ich všimol aj Sentinel Prime, no súhrou okolností skončia na najnižšom leveli. Neskôr sa však dostanú na povrch a pachtia sa za špeciálnou kockou vedomosti. Tam ich čaká veľké dobrodružstvo, nové zistenia a aj nová spoločníčka Elita-1.

Transformers One vám nedodá na tanieri veľké mená hneď na začiatku – ak chcete vidieť vyčíňať Optima v akcii v prvej polovici, budete azda sklamaní. Pozornosť sa venuje dvom „pinďúrom“, ktorí sa skôr pretĺkajú životom na Cybertrone. Sami však cítite, že ak sú na plátne takmer nonstop, treba sa sústrediť na ich vzťah a počkať si kam ich patálie zavedú. Je prekvapivé vidieť, že Orion Pax a D-16 sú obyčajní roboti, nemajú schopnosť meniť sa a v dave by ste ich ani nespoznali. Ale našťastie film sa nesústredí iba na ich bežný život, ale momenty kedy začnú vyčnievať.

Prvou akciou budú bláznivé preteky Iacon 5000, kde sa priplichtia s dvomi jet-packmi na chrbtoch a pokúsiť sa splniť si svoj sen. Je to akčná sekvencia ako lusk – vynikne na každom veľkom plátne, v IMAX a v 4DX vás ešte parádne vyhegá. Odtiaľ už vedie cesta dole i hore, spoznáme ďalšie časti planéty, nejaké sociálne väzby, ale najmä sa dáva dokopy väčší tím na veľké prekážky. Na povrchu sa potom odvinie séria nečakaných zvratov a začne konečne rysovať záporák (niekto ho odhalí hneď, iní budú špekulovať nad inými teóriami).

Transformers Jedna

Pre diváka, detského i dospelého, to znamená zásadný poznatok. Transformers Jedna striedajú tri typy scén: tmel, ktorý nás posúva do ďalších zón či častí planéty. Vtipné na pobavenie (najmä detí), kedy sa niektoré ukecané postavy snažia baviť ostošesť. A akčné sekvencie, pri ktorých je očividné, že gradujú a stúpa im kvalita, dramatické stávky v hre a v druhej polovici si už dovolia tvorcovia zásadné veci, čo by sa nestratili ani v hranom filme. Transformers Jedna môžu totiž pôsobiť ako zjednodušený animák, no nedá sa povedať, že tu o nič nejde alebo že je pomer filmu 80:20 (najprv dlhá nuda o ničom, na konci nabehnú veľkí búchači a záverečné titulky).

Fakt je, že niektoré momenty nemajú zásadný význam a dej by ste zhutnili asi aj do hodiny. Na druhej strane sa snaží film miešať karty, posúvať postavy na nové pozície a rozohrať s nimi isté dilemy. Asi všetci si užijú poslednú tretinu, kedy sa začnú udalosti jasne vyjasňovať a kryštalizovať charaktery. No neoplatí sa driemať ani v scénach predtým, lebo veľa napovedia o rozhodnutiach neskôr.

Transformers Jedna

Animácia filmu nie je nenormálne pekná, detailná či špeciálna. Skôr sčasti štylizovaná a azda budú aj niektorí dudrať, že nemá úroveň iných áčkových animákov. Je to však zámer, aby postavy vyzerali ako z 90. rokov a pri sledovaní to vôbec nevadí. Ale jasné, ak chcete ostro porovnávať, tak Rozzum v divočine bola po stránke animácie úplne iná liga (a do veľkej miery aj v obsahu).

Transformers Jedna vám asi nepovedia veľa nového, ale zároveň si uzurpujú priestor ukázať nám ten pôvod dvoch ikonických robotov, čo sa v nich kedy zlomilo a akú životnú cestu si vybrali. Jasné, je to primárne animák pre deti do 12 rokov, ale je dobre natočený a aj starší fanúšikovia si pár scén určite užijú. U mňa sympatický pokus – ak niekto nemá rád túto tému, ale radšej tie zvieratká, plne chápem, že Cybertron a robotický animák bude pre neho mimo záber.

Transformers Jedna

PS – 4DX verzia je parádna jazda. Tvorcovia jasne pripravili film ako jazdu v Universal Studios, takže každá akčná sekvencia trhá sedadlom a nie je ich tu málo: či sú to preteky na začiatku, scény s vlakom alebo aj neskoršie boje, budete dostávať slušné rany a hýbať sa naplno. Ostatné efekty tak nevyznejú, ale určite každý prémiový formát filmu iba pomôže. A hoci v IMAX vyzerajú najmä tie akcie parádne, tým, že animácia nemá nejaké extra detaily, ale skôr hrubú štylizáciu, asi by som pre chalanov a tatov odporúčal 4DX zážitok.

Transformers One (USA, 2024, 104 min.)
Réžia: Josh Cooley. Scenár: Andrew Barrer, Gabriel Ferrari, Eric Pearson. Slovenské znenie: Tomáš Maštalír, Martin Kaprálik, Táňa Pauhofová, Filip Túma, Martin Mňahončák, Ivo Gogál, Juraj Predmerský, Lenka Debnárová, Rastislav Sokol, René Janokvič, Pavol Plevčík, Tomáš Majláth, Martin Vitek...

autor Michal Korec 14.10.2024
7.0
TRANSFORMERS JEDNA