HAMMARSKJÖLD - BOJ ZA MIER |
HAMMARSKJÖLD - BOJ ZA MIER |
Do tohtoročnej prehliadky festivalu severského filmu Scandi bola zaradená aj biografická dráma Hammarskjöld - Boj za mier mapujúca posledné mesiace života kľúčovej postavy medzinárodnej diplomacie Daga Hammarskjölda. Švédska koprodukčná snímka si vzala do hľadáčiku turbulentné obdobie sklonku života exšéfa OSN v čase vrcholiacej vojnovej krízy v africkom Kongu.
Priamočiary a ikonický Hammarskjöld si dozaista zaslúži dielo pripomínajúce jeho veľké činy, ktoré od základov prestavali pred dekádami geopolitickú šachovnicu moci. Snaha o analýzu dôležitého historického miľníku, ale môže poľahky skĺznuť do neinovatívneho pokusu o filmový pomník, čo Hammarskjöld - Boj za mier na viacerých frontoch takmer do bodky spĺňa.
Geopolitické šachy verzus vnútorní démoni
Dánsky režisér Per Fly sa vo svojej novinke z roku 2023 umne zameral na konkrétnu kapitolu legendárneho generálneho tajomníka OSN. Logicky tak nerozriedil sústredenie snímky na celú životnú odyseu švédskeho diplomata, ale vypichol jeho kľúčovú úlohu v konžskom konflikte začiatkom 60. rokov.
Pre znalcov histórie tak nebude prekvapivá tragická patina filmu, no ľudia, ktorým unikol Hammarskjöldov vklad v rámci dejín, určite ocenia silu osobnosti podobného formátu. Pozitívnym je, že film in medias res hádže diváka do rozbúrených vôd svetovej diplomacie a bez servítok servíruje šéfa OSN v prirodzenom prostredí ekosystému hašteriacich sa superveľmocí.
Film tak od prvých minút Hammarskjölda vykresľuje ako svetového lídra, ktorý sa pod záštitou vplyvnej inštitúcie snaží o nemožné, a to dekolonizovať Kongo. Africkú krajinu totiž trhajú na kusy ambície regionálnych totalitných vodcov ruka v ruke so snahou Belgičanov vyžmýkať krajinu o posledné omrvinky dôležitých prírodných zdrojov.
Per Fly sa síce primárne sústredí na eskaláciu konfliktu na konžskom bojisku, v druhom pláne ale rozohráva aj sympatickú osobnú linku samotného protagonistu. Ten totiž doslova bojuje na dvoch frontoch. Jedným sú ulice a džungľa rozorvanej africkej krajiny a mocenský šach svetových lídrov. Tým menej viditeľným, no o to kľúčovejším, je Hammarskjöldov súboj so samým sebou. Paralelne s rozbíjaním kolonizačných okov, totiž režisér v určitom kontraste odkrýva diplomatovo vnútro, túžby a strach z vlastnej orientácie.
Ako podľa šlabikára filmových životopisov
Najväčším plusom snímky je výber kanonickej témy dejín OSN a poslednej kapitoly života ikonickej osobnosti. Hammarskjöld totiž v odvážnom ťažení za správnu vec a rozbitie vplyvu oligarchov v zemi tretieho sveta obetoval to najdôležitejšie. Len, aby bolo jasné, bývalý tajomník OSN si podobnú filmovú spomienkovú baladu zaslúži. Režisér sa dokonca snaží snímku vrstviť tak, aby nepripomínala jednostrannú ódu či propagandistickú mohylu vzývajúcu ikonického štátnika do nekritických nebies. Problémom je forma.
Ako barličku použijem porovnanie s nedávno premiérovaným Brutalistom. „Fejkový“ životopisný portrét maďarského architekta unikajúceho pred hrôzami vojny a vnútornými démonmi je síce príbehom fiktívnej osobnosti, no o to je živelnejší a formálne odvážnejší. Naopak Hammarskjöld - Boj za mier má v rukách síce silný zdrojový materiál, no vo finále potenciál predlohy absolútne nepretaví do konečného produktu.
Režisér svojím spôsobom nerobí nič zlé, v čom je paradoxne „jadro pudla“. Per Fly sa drží v komfortnej zóne bezpohlavného životopisu, ktorý napriek silnej téme absolútne absentuje na výraznejšie emócie či trúfalejší formálny experiment.
Snímka tak nemusí účelovo probovať mantinely diváckosti, ale pri Boji za mier režisér otvorí tucet kľúčových tém a šmahom ruky ich odbije a nerozvíja. Režisér tak schematicky seká za sebou scény a zábery, častokrát len z jediného dôvodu, aby si odškrtol položku z Hammarskjöldovho CV-čka a priblížil sa čo najrýchlejšie k osudovému finále.
Film často pracuje s exteriérmi, ktoré dávkuje v trestuhodne zrežírovaných montážach, ktorým dominujú nezmyselne spomaľované a zrýchlované akčné atrakcie pretkávané, častokrát do očí bijúcimi, CGI trikmi.
Hammarskjöld - Boj za mier sa snaží pútať pozornosť a rád by sa prepracoval na piedestál dôležitej európskej tvorby, no naráža na remeselné kvality režiséra a určitú dramaturgickú lajdáckosť. Ak by mal byť ale film režiséra a scenáristu Per Flya za niečo vyzdvihovaný, je to edukatívny aspekt, a teda zviditeľnenie kľúčovej historickej postavy, ktorú nemusí každý explicitne poznať. To je ale na kvalitný kinozážitok troška málo.
Hammarskjöld (Švédsko / Nórsko / Južná Afrika, 2023, 114 min.)
Réžia: Per Fly. Scenár: Per Fly, Alexander Havelda, Ulf Ryberg. Hrajú: Mikael Persbrandt, Francis Chouler, Cian Barry, Hakeem Kae-Kazim, Colin Salmon, Richard Brake, Sara Soulié ...