TERORISTKA |
TERORISTKA |
V ďalekej Indii sa obyvatelia rovnako stretávajú s radosťami i strasťami života. Medzi inými neresťami nájdete v džungli aj terorizmus a „devätnástku" Malí, ktorá sa chystá na posledný džob...
O tom, že džungľa je miesto, na ktorom sa krv ľahko cedí, nás presvedčili už početné (pre niektoré národy bolestné) vojny prinášajúce tisícky obetí. Koľkokrát sme sa na striebornom plátne, či v šere domáceho kina predierali ťažkým krokom zarosenými kvapkami ranného dažďa na tropických listoch, aby nás na ich konci čakala fatálna otázka života a smrti? V rukách držíme uzlíček nervov, na chrbte sa nám pohupuje samopal pripravený zahájiť smrteľnú dávku patrol či „snajprovka" pre čistejšiu prácu na diaľku. Ani v Indii nie sú pomery príliš odlišné a hoci Bombaj, Kalkata či Dilí oplývajú mnohými špinavosťami či holotou ľudských osudov, v (ne)ďalekej džungli sa odohráva jeden špecifický z nich...
Devätnásťročná Malí má za sebou z pohľadu našinca napínavý život plný adrenalínu, možného strachu (v akcii i zo zlyhania) a desiatky obetí. Ťažko odhadnúť, či jej povaha tkvie už v krvi (brat sa totiž prestrieľal podobne dráhou teroristu, aby na jednej z misii skončil v nezávideniahodnej pozícii živej bomby, vďaka ktorej svoj terč dostal, no zaplatil cenou pomerne vysokou ako sa presvedčíme v jednom z flashbackov) alebo vo výchove rodičov (ktorých nakoniec stratila tiež v útlom veku). Aj jej prvá akcia zobrazená na plátne nám ukazuje neľútosť bizarnej výchovy teroristických skupín pripravujúcich sa na svoj „veľký záťah" prinášajúci špecifickú salvu slávy okorenenú notným patriotizmom. Zručné remeslo natrénovaných zabijakov dokážeme obdivovať približne päť minút, kým z maskovanej osôbky určitého pôvabu nevyskočí sotva dospelá žena s jediným cieľom: zabíjať. Po návrate do tábora sa však chystá akcia nevídaného druhu umožňujúca jednej z najlepšie kvalifikovaných dobrovoľníčok eliminovať jedného z vládnych predstaviteľov a položiť život za svoju vlasť. Čo krajšie by mohlo skúsenú teroristku ako Malí stretnúť?
Nemusíme zamlčať fakt, že nakoniec si ju šéf teroristov v džungli vyberie, absolvuje s ňou šťavnatý obed kombinovaný s brífingom a finálnym zvečnením podôb donora a akceptora misie s veľkým M. Posledné sústo v mieste, kde bola vychovaná, chutí príliš zvláštne a jej cesta bude lemovaná ešte (pre ňu) atypickejšími zážitkami...
Čaká ju totiž Lotus, sprievodca po rieke, ktorému vyvraždili rodinu a on poslušne naďalej prevádza teroristov na druhý breh. Svoju úlohu berie statočne, no ak by sa vám podarilo preniesť dvadsaťšesť skvelých kvalifikantov, dokázali by ste opustiť dvadsiateho siedmeho, najmä ak si s ním padnete do nôty?
Na poslednej ceste stretne Malí aj lásku v podobe zraneného bojovníka... a v neposlednom rade aj poľnohospodára, radcu a vlastníka sedliackeho rozumu Vesu vnášajúceho do jej života toľko potrebných poznatkov a múdrosti o svete, ktoré by ju eventuálne mohli priviesť do inej existenčnej pozície. Vrátane jedného odhalenia ohrozujúceho úspech finálnej misie...
Znie to snáď až príliš brutálne? Na príbeh o teroristke ani veľmi nie... Smutné životné torzo je ohyzdené len scénami z minulosti a prítomnosť Malí sa nezdá byť až taká čierna. A budúcnosť? Hm, tá je variabilná a z jej i nášho hľadiska veľmi subjektívna. Čaká ju predsa misia veľkého významu, na ktorú čakala celý život. Fanatické názory balamutia hlavy všetkých teroristov a možnosť sa preukázať v najlepšom svetle krvavého činu sa neobjavuje každý deň. Ak sa s vami dokonca stretne aj najvyšší boss a odfotí sa s vami na pamiatku, asi ide do tuhého. Nemá zmysel polemizovať o tom, či táto úloha bude podobná ako v prípade Malíinho brata smrteľná. O necelých tridsať minút sa dozvedáme krutú pravdu o tom, že vládneho predstaviteľa nejde zabiť inak ako týmto vražedným pokusom, kde človek funguje ako rozbuška a o zvyšok sa postará semtex obviazaný okolo jeho (v tomto prípade jej) pása. Prvotné ladenie filmu ako prípravy na poslednú úlohu Malí sa tak vzápätí mení na posledné chvíle jej života, ktoré lemuje nebojová časť obsahujúca stretnutie s mladým prievozníkom, zraneným mužom z boja (= jej lásky) a starca menom Vesu, ktorý má na každú chvíľu pripravenú múdru vetu či životnú skúsenosť obohacujúcu život náš i Malí. Keď sa však naša hrdinka dozvie príliš veľa, začne pochopiteľne váhať o svojej finálnej misii a film sa presunie do temer banálnej roviny, v ktorej už nerozhoduje spôsob natočenia finále, ale jeho výsledku. Skoncuje Malí so svojím životom alebo nie? Tak či onak, film končí v momente, ktorý je síce jasný, ale vyvoláva v divákoch určité pochybnosti (ktoré nemôžu nahradiť záverečné titulky ani prípadne debaty po skončení filmu).
Scenár je teda predpísaný v štýle hollywoodskeho posledného džobu, no venuje sa ľudskej stránke hrdinky, ktorá až príliš uvažuje... A čo je horšie, uvažuje príliš dlho... Film je síce krásne natočený (chvála režisérovi a jeho bystrému oku debutanta), no chýba mu patričný spád a niektoré scény sa takto stávajú nechtiac nudnými a dalo by sa povedať, že aj zbytočnými. Stopáži 95 minút sa dá teda vytknúť predsa len približná desiatka naťahovaných záberov, ktoré by z filmu mohli vypadnúť a vytvoriť z neho konzistentnejší celok. Niežeby Teroristka nedržala pokope a nedostala sa úspešne (?) k svojmu koncu, ale jej cesta mohla byť dynamickejšia. Najmä v záberoch, ktoré si dynamiku vyžadujú... Naopak, zrýchlenie záberov pomalej prípravy či vstrebávania dialógov Malí a Vesu by bolo bláznivé...
Teroristka teda rozpráva o strašných činoch, využíva flashbacky i súčasné zábery (i exkurz do budúcnosti), no kto by čakal syrovú indickú realitu, ostane sklamaný, pretože tvorcovia svoj príbeh síce okorenili nejednou brutálnejšou akciou, no nožnice strihača boli príliš šikovné (alebo nútené), aby z filmu spravili predstavenie s prístupnosťou PG-13. Žiadna krv, žiadny priamy záber na bitku, vraždu či streľbu, nič! Ba čo je horšie, násilné scény chýbau najmä v momentoch, keď sú potrebné na zvýraznenie črty Malí a kvalít jej činov. Takto sledujeme len cenzúrovanú verziu drsnej reality, ktorá tisíce míľ na východ dennodenne ožíva v indickej džungli.
Hoci všetci herci preukazujú svoj talent alebo výsledok vhodného castingu a scenár je zaujímavý (hoci zdĺhavý a zosekaný), nie je v konečnom dôsledku Teroristka nezabudnuteľnou sondou do života teroristov na inom konci planéty a ich životného poslania, skôr naopak, svojou stopážou (a najmä veľmi rušivou hudbou) je len naťahovaným predstavením životného príbehu Malí, ktorá ma šancu precitnúť z vražednej letargie a snáď sa včleniť do spoločnosti... Či už ako tá, ktorá zmenila svoje zamestnanie alebo tá, ktorá svoju úlohu splnila a zapíše sa do histórie. Napriek snahe priniesť napínavý záver sa tento príbeh spomalí a znudí natoľko, že spadá takmer do hraníc priemernosti a hrdinkino rozhodnutie vám nakoniec nepríde až také dôležité ako fakt, že film už konečne skončil a vy sa z indickej džungle vrátite späť do svojho sveta či fantázie vedľajšej kinosály...
The Terrorist (India, 1999, 95 min.)
Réžia: Santosh Sivan. Scenár: Santosh Sivan, Ravi Deshpande, Vijay Deveshwar. Kamera: Santosh Sivan, Ravi Sivan. Hudba: Rajamani, Sonu Sisupal. Hrajú: Ayesha Dharker, Anuradha, Bhavani, Anna Durai, Gopal, K. Krishna, Parmershwaran, Saravana, Sonu Sisupal, Vishwas.