LÁSKA MOJA, KDE SI? |
LÁSKA MOJA, KDE SI? |
Neviem si predstaviť ženu, ktorá by v dnešnej dobe znášala to, čo Marie-Dominique (Sophie Marceau). Sprvu ju vidíme ako starostlivú matku, ktorá je schopná urobiť pre svojho manžela Bertranda (Vincent Perez) čokoľvek. Na nervy jej (zatiaľ) nelezú striktné pravidlá ani manželove služobné cesty. Všetko si vynahradzuje návštevou kina a premiestňovaním nábytku. To, že by sa od svojho muža dočkala vďaky, s tým už dávno prestala počítať. Je to však práve ona, kto musí obstarať vhodný dar pre Bertrandovho šéfa. Muža, ktorý má všetko. Práve v kníhkupectve stretne po druhý krát Antoina (Charles Berling). Ten jej pomôže vybrať vhodný dar a nevhodné spoločenské šaty.
Niežeby som vyhľadával romantické komédie, ale Láska moja, kde si? nie je jedno - ani druhé. Teda, pokiaľ sa romantikou nemyslí navštevovanie romantických filmov v kine. Ani vzťah Marie-Dominique s jej milencom Antoinom sa nejaví ako dvakrát romantický. Romantika azda spočívala v Bertrandovi, ktorý sa zo sebeckého egoistu začne meniť na zamilovaného dobrodruha ochotného obetovať všetko, aby znovu dostal lásku Marie-Dominique. Bohužiaľ, ani takého muža si neviem predstaviť.
Komédia? Prvú polovicu tak určite nemožno nazvať. Skôr som mal pocit, že budem sledovať dramatický prerod utlačovanej ženy v ženu s jasným cieľom a pevným rozhodnutím. Ale ani to sa nekonalo. Kým sa nezišli všetci traja hlavní aktéri v spoločnej posteli, nikto v sále nevydal žiadny pazvuk, ktorý by sa mohol čo len vzdialene podobať smiechu. Nebol dôvod. Možno sa francúzske publikum vie baviť na postavách v cyklistickom odeve, alebo nad blokujúcim cyklistom, či pelotónom, ktorý ho predbieha. Možno vedia vyroniť slzu pri pohľade na prezliekajúcu sa Sophie Marceau (Julii Roberts z Pretty Woman nesiaha ani po kotníky). Bohužiaľ, ani scéna v posteli ma nedonútila k úsmevu. Pripadala mi veľmi násilne pritiahnutá za vlasy a ak to mal byť vrchol filmu, tak sa minul účinkom. Možno malo byť najväčším komičnom práve to, že manžel s milencom začnú mať k sebe bližší vzťah. Aj to sa môže stať, ale neviem si to v dnešnej dobe predstaviť.
Dobre. Žánrovo nepatrí Láska moja, kde si? ani medzi komédiu ani medzi romantiku. Nechcel by som byť na mieste, aby som musel žánrovo selektovať. Isté je, že keď som vychádzal z kina nevedel som, čo si mám myslieť. Čo si mám z videného filmu vziať? A takmer som zabudol, že naň píšem recenziu. Láska moja, kde si? mi vyšumela z hlavy ako nekvalitné šampanské.
Jeden moment vo mne predsa len zarezonoval. Vo chvíli, keď som už očakával koniec (to som netušil, že film má siahodlhých 102 minút), Antoine dokončil svoj scenár s názvom Je Reste! (Je - ja, Reste - zbytok, zostatok, nedoplatok), spísaný podľa udalostí, ktoré sa udiali. Práve ten moment pre mňa dostával skrytý potenciál. Aký koniec dal svojmu príbehu Antoine? Ako sa bude líšiť od skutočnosti? A chvíľu to vyzeralo tak, že film bude niečím originálny. Ale bohužiaľ. Americký koniec vo mne zabil všetky očakávania a začal som sa zaoberať tým, čo by táto látka urobila v rukách iného režiséra, alebo režisérky. Diane Kurys ako režisérka odviedla bezchybnú prácu, filmu však chýbala akákoľvek invencia a nezachránila ho ani stále krásna Sophie Marceau.
Je reste! (Francúzsko, 2003, 102 min.)
Réžia: Diane Kurys. Scenár: Florence Quentin. Kamera: Robert Alazraki. Hudba: Paolo Buonvino. Hrajú: Sophie Marceau, Vincent Perez, Charles Berling, Sasha Alliel, Colette Maire