RIDDICK: KRONIKA TEMNA |
RIDDICK: KRONIKA TEMNA |
Meno: Richard B. Riddick. Dátum a miesto narodenia: neznáme. Národnosť: Furian. Povolanie: vrah a majster útekov.
Spoznali sme ho pred štyrmi rokmi v sleeper hite a vynikajúcom B-čkovom akčnom horrore Pitch Black (Čierno čierna tma). Riddick - vrah, monštrum s chirurgicky vylepšenými očami a fantastickou vlastnosťou vidieť v tme, majster útekov a veľmi drsný motherf ... Prešli štyri roky aj v Riddickovom univerze a zrazu sa niečo zmenilo - po udalostiach Pitch Blacku, ktoré okrem Riddicka (Vin Diesel) prežili ešte kňaz Imam (Keith David) a dievča-vydávajúce-sa-za-chlapca Jack, si Riddick neželal nič iné ako pokoj. Preto prikázal kňazovi starať sa o Jacka a všade rozšíriť, že Riddick na tej prekliatej planéte umrel. A pokoj mu bol dožičený - až doteraz ... už druhá posádka nájomných lovcov hláv, ktorá má zálusk práve na tú jeho, mu práve ten nedopraje. Riddick sa dozvie, že je to práve Imam, ktorý vypísal odmenu za jeho hlavu, a tak sa vydáva na planétu Helios Prime, aby sa so svojím takzvaným priateľom porozprával ...
Meno: Necromongeri. Popis: armáda temnoty. Veliteľ: Lord Marshall (Colm Feore). Cieľ: Underverse.
Na Helios Prime, Imam Riddickovi vysvetlí dôvôd, prečo porušil svoj sľub: Necromongeri - obrovská armáda, ktorá konvertuje alebo zničí všetko, čo jej stojí v ceste za jej vysnívaným Underversom - sa blíži k Heliosu a Riddick je jediný, kto ju dokáže zastaviť (nie, nebojte sa, že by tomu tak bolo - jedná sa tu iba o mylnú ilúziu starnúceho kňaza ... veď kto by si po uzretí Riddicka v akcii nemyslel, že dokáže zastaviť celú armádu?). Imam Riddicka povolal k sebe na podnet Aereon (Judi Dench), príslušníčky veľmi starej a múdrej rasy Elementálov. Tá vyrozpráva príbeh dávno zabudnutého národu, Furionov, ktorí sa ako jediní dokázali Necromongerom vzoprieť a z ktorých jeden podľa veštby zabije Lorda Marshalla. Riddick má byť posledný Furion, ktorému sa podarilo uniknúť vyhubeniu jeho rasy, keď bol mladý ...
Miesto: Helion Prime. Úloha: konvertovať alebo zničiť.
A čo čert nechcel, v okamihu je tu aj celá Necromongerská armáda, ktorá veľmi efektne, pod vedením Lord Marshallovej pravej ruky - Vaaka (Karl Urban), zničí obranu Heliosu a podmaní si celú planétu. A tak sa uskutoční stretnutie Riddicka a Lorda Marshalla, Riddickov útek, zatknutie, väzenie na planéte s páliacim slnkom a mrznúcou temnotou, stretnutie sa s Jackom, ktorý sa teraz volá Kyra (Alexa Davalos) a je to dospelá žena s trochu nezdravou posadnutosťou Riddickom, ďalší útek, a tak ďalej, až je postupne týmto Riddick stiahnutý do víru osudových udalostí, ktorým ani on nemôže vzdorovať.
Riddick: Kronika temna je, krátko povedané, sci-fi "nářez", aký sme tu už dlho nemali. Snáď od čias Aliens (a pre niekoho aj Starship Troopers) naše kiná nepozlátil tak čistokrvný sci-fi film. Ako prvá časť trilógie má Riddick: Kronika temna skoro všetko, čo treba: neuveriteľne detailné a fascinujúce univerzum, epický príbeh, ktorý je len načrtnutý, vypracované charaktery a efekty, že divákom idú oči stĺpkom. 105 miliónový rozpočet je vidieť v každom zábere celých 115 minút a spolu s akciou vytvárajú totálny audiovizuálny overkill. Kvalita efektov nie je síce dokonalá - je predsa len vidieť, že to sú počítačom vytvorené scenérie a realizmus pri nich nehral hlavnú úlohu - ale keďže diváka a hercov obklopujú počas celého filmu, vôbec nevadia ... Však efekty, aj keď poznateľné, boli odjakživa nerozlučnou časťou sci-fi. To sa samozrejme prejavuje na kvalite dialógov a príbehu - kým dialógy ešte ujdú, príbeh je asi najväčšou slabinou tohto monumentu špeciálnych efektov.
Pre prvé časti trilógií je príznačné, že musia vykonať najťažšiu prácu celej série čo sa týka charakterov, univerza a príbehu. Okrem oboznámenia diváka s novým svetom musia predstaviť všetky hlavné charaktery, etablovať ich v už spomínanom univerze a k tomu musia rozohrať príbeh natoľko, aby diváci mali pocit, že chcú vidieť, čo sa bude diať ďalej. A samozrejme, prvá časť musí vedieť stáť na vlastných nohách, ako samostatný film. Riddick zvláda väčšinu týchto úloh uspokojivo, niektoré veľmi dobre a niektoré vôbec. Jeho úloha je uľahčená faktom, že postavy sú poväčšine prebrané z Pitch Blacku a teda ich netreba predstavovať v takej hĺbke. Samozrejme, táto výhoda má aj druhú stranu mince v podobe anti-hrdinu s maximálnou coolness Riddicka - postaviť malý, B-čkový film na anti-hrdinovi je ľahšie, ako zveriť na jeho plecia celú trilógiu (a osud galaxie) a snažiť sa nezmeniť ho. Režisérovi a scenáristovi Davidovi Twohymu sa to vcelku podarilo, aj keď fanúšikov Pitch Blacku bude mrzieť, že v konečnom dôsledku Riddick v tomto filme stratil trochu z anti v "anti-hrdinovi", napriek tomu, že ho Vin Diesel hrá presvedčivo ako vždy ...
Vďaka uľahčeniu vykreslenia hlavných postáv by si divák mohol myslieť, že sa film môže viacej venovať rozvoju záporných hrdinov - ako Lorda Marshalla, Vaaka alebo jeho ženy Dame Vaako (Thandie Newton). Bohužiaľ sa tak nestalo a tak tá trocha vývoja týchto postáv, ktorá sa dokázala vtisnúť medzi špeciálne efekty, skoro nestojí za reč a aj herecké výkony (dobrý v prípade Karla Urbana a diskutabilný v prípade Thandie Newton a jej variácie na Lady MacBeth) inak kvalitných hercov vychádzajú navnivoč. Ak sa k tomu pridá ešte Judi Dench ako Aereon, v ktorej podaní bohužiaľ každá veta o Riddickovi znie akokeby hovorila o Jamesovi Bondovi, a plno malých, vedľajších úloh, ktoré neohúria, ostáva celá váha filmu na pleciach Vina Diesela ... A nech je charizmatický ako chce, sám ešte film neutiahne.
Navyše Riddick: Kronika temna neuspokojivo spĺňa jednu z najdôležitejších úloh prvej časti trilógie - uvedenie a osvetlenie príbehu a jeho epickosti veľmi rado uhýba kvalitným akčným scénam a menším epizódam, ktoré v konečnom dôsledku fungujú lepšie osamote ako spolu. Na konci filmu má divák veľa otázok, čo samo o sebe nie je zlé, avšak ich počet je omnoho väčší, ako by mal byť. Veci ako pôvod Elementálov, príbeh o vyhubení Furionov a Lord Marshallovej cesty do Underversu mali byť omnoho detailnejšie vysvetlené a opísané. To je fundamentálna chyba Twohyho scenára a subsekventne aj réžie ...
Twohy (Pitch Black, Below) je ako doma v izolovaných prostrediach - či je to interakcia malej skupiny ľudí v nebezpečenstve a tme cudzej planéty, alebo interakcia posádky v ponorke - obmedzený počet ľudí, kde ide o ich holé prežitie a akciu, tam exceluje, tam má jeho scenár švih a je to radosť pozerať. Tak aj v snímke Riddick: Kronika temna - celá epizóda na väzenskej planéte je fantasticky napísaná, natočená, jednoducho čistá radosť pozerať. Akonáhle však film zájde do epickosti, osudu univerza a Twohy musí vyrozprávať obšírnu minulosť, alebo príbeh či natočiť scénu veľkej dôležitosti pre "celo-univerzné" udalosti, stratí svoje isté čosi, čo dodáva energiu jeho menším scénam. Pokles dynamickosti a Twohyho značné nepohodlie pri písaní a nakrúcaní týchto scén je evidentné a ako jediné ničí vynikajúci pocit z filmu (povedzme si pravdu, kto už len pri sci-fi akcii hľadí na herecké výkony - tu ide o akciu, efekty a cudzie svety, ktoré ešte nikto nevidel).
Riddick: Kronika temna je čistokrvné sci-fi a ako také pri kasách amerických kín pohorelo (57 zarobených pri 105 produkčných miliónoch je žalostne málo a zároveň veľmi zlé znamenie pre celú trilógiu). Fanúšik filmov ako Aliens alebo aj Star Wars, ktorému nevadia tony vynikajúcich, špeciálnych efektov, na úkor postáv a dialógov, si po uzretí tohto filmu len mlsne olízne tvár. Taký sci-fi film tu dávno nebol, a zdá sa, že dlho zase nebude. Nebyť Twohyho evidentného nepohodlia s epickými časťami Kroniky Temna, určite by bol počet hviezdičiek o dve vyšší. Takto ostal Riddick iba sci-fi film s konštantne kvalitnými efektmi, mierne zaujímavými vedľajšími postavami, obstojnými dialógmi, vynikajúcou akciou, veľmi premenlivým tempom a jednou s najzaujímavejších hlavných postáv posledného desaťročia.
The Chronicles of Riddick (USA, 2004, 115 min.)
Réžia: David Twohy. Scenár: David Twohy. Kamera: Hugh Johnson. Hudba: Graeme Revell. Hrajú: Vin Diesel, Colm Feore, Alexa Davalos, Karl Urban, Linus Roache, Thandie Newton, Judi Dench, Nick Chinlund