MÉDIA A POLITIKA

MÉDIA A POLITIKA

článok



Jeden z nich má za sebou kariéru lingvistu a intelektuála zo slonovinovej veže Masachutského inštitútu, druhý príbeh obyčajného človeka. O jednom hovoria ako o najväčšom žijúcom intelektuálovi súčasnosti, o druhom ako o buranovi-provokatérovi. Obaja venujú svoju energiu moci médií, obaja sú ľavicovo zmýšľajúci a obaja zavadzajú etablishmantu z D.C. A predsa dať medzi nich rovnítko by bolo trochu drzé. Noam Chomsky a Michael Moore.

Kto je Michael Moore viac menej viete. Mali ste možnosť prečítať si recenzie na Bowling i na Fahrenheita, ale najmä ste si tieto dokumenty mohli pozrieť na vlastné oči a porovnať si ich s vlastnými vedomosťami a s vlastnou citlivosťou na prezentované fakty. Prečo ho porovnávam s Noamom Chomskym? Ak vás to zaujíma čítajte ďalej.

Noam Chomsky má za sebou dva životy. V tom prvom ako uznávaný lingvista sa podieľal na analýze syntaxu jazyka a odštartoval čosi čo sa nazýva Chomského revolúcia. Jeho zákony sa stali jedným z dôležitých pilierov budovania programátorských jazykov, ale i napríklad chápania toho, ako sa človek učí jazyk. Išlo o "ťažké" logické dielo, ktoré - s nutnou dávkou americkej publicity - viedlo New York Times k označeniu: Najvýznamnejší žijúci intelektuál. V čase tejto publicity však už Chomsky A "nežil". V období Vietnamskej vojny sa tento ľavicovo zmýšľajúci človek pridal k ľuďom protestujúcim proti vojne a jeho vzrastajúce aktivity mu vyniesli účasť na Enemy list-e, stratu zamestnania a obviňovanie z protištátnej činnosti. 

Média a politika

Chomsky B so svojimi blízkymi spolupracovníkmi začal podrobovať neľútostnej kritike americkú demokraciu, prácu médií a najmä akúsi konvenčný nezáujem ľudí o skutočnú podstatu vecí. Je asi zbytočné zachádzať do detailov a preto použijem len jeho najzákladnejšie tvrdenia a dôkazy, ktorými ich podopiera.

Jedno z nosných Chomského (ďalej len CH) tvrdení znie: Média v demokracii plnia tú istú úlohu ako obušky v totalite. Zatiaľ čo v totalite je vláde jedno, čo si ľudia myslia a vynucuje si svoju pozíciu silovými zložkami, v demokracii nemôže vláda povedať ľuďom: kašleme na vás. Čo však ak napríklad vláda chce isť do vojny a ľudia nie? Treba ľuďom vysvetliť, že to majú chcieť. Médiami. Propagandou. Toľko CH postulát.

Je zaujímavé, že zatiaľ čo ľudia si bežne myslia, že občan je zdrojom moci v demokracii, nemálo politologických mysliteľov túto myšlienku "upgraduje" iným smerom. CH si všíma práve takéto úvahy, ktoré hovoria o elite v demokracii, o menšine, ktorá jediná je schopná vnímať podnety racionálne a vyberať správne rozhodnutia. Keďže títo politológovia považujú bežného človeka za emocionálne reagujúceho, nepriznávajú mu právo rozhodovať. Títo ľudia majú byť presvedčení médiami a to ani nie tak na racionálnej úrovni ako skôr na emotívnej. Čiže nemusia ani tak vedieť prečo, majú tomu jednoducho veriť.

To že táto pozícia nie je len strašením intelektuálov sa CH snažil dokázať niekoľkými konkrétnymi dôkazmi. Najznámejší je porovnanie toho akú pozornosť venovali  hlavné printové americké média dvom podobným udalostiam: bojom v Kambodži a vo Východnom Timore.

Išlo o dve veľké zverstvá, o dve genocídy, ktoré sa odohrávali v takmer identickom čase, ale hľadáčik amerických médií bol úplne iný. Rozdiel bol v tom, že zatiaľ čo v Kambodži vraždili ľavicoví Červení kméri, Indonézia, ktorá vyvražďovala obyvateľov Východného Timoru bola spojencom USA. A tak zatiaľ čo o Timore sa takmer nepísalo a keď tak len stručne a nejasne, články o komunistických hrdlorezoch zaplavili všetky veľké americké denníky v tonách, často prifarbených a zveličených rozmeroch. Jednoducho, americké média kryli chrbát vláde a o zlých písali a o dobrých mlčali.

Aby sme sa dostali k pointe tohto článku (už je na čase, nie? :)) treba vysvetliť jeden základný fakt: Chomsky kritizuje silu médií, respektíve ich dopad, ale zároveň sám tieto média využíva k prezentovaniu svojho posolstva. Je to podobný cyklus ako keď Toscani v knihe "Reklama je navoňaná zdochlina" využíva reklamné postupy a slang.

Na rozdiel od Toscaniho a aj Moora, si Chomsky priznáva tento "kaz" a dokonca nehovorí o sebe ako o revolucionárovi, ale ako o povolenej chybe systému. A na rozdiel od Moora nemanipuluje s informáciami, ale "len" využíva postupy, ktoré sám kritizuje… a to najmä v sebapropagujúcich dokumentoch. Ten rozdiel sa pravdepodobne rodí už vo vnímaní svojho publika. Zatiaľ čo Moore využíva nepriateľovu zbraň na pobalamutenie ľudí, Chomsky hovorí s veľkou úctou o schopnosti obyčajných ľudí chápať, analyzovať a vybrať si. Za problém považuje to, že pre ľudí je vytváraná atmosféra, ktorá ich nenúti rozmýšľať nad týmito vecami a zamestnáva ich svetom celebrít, športu a konzumu. 

Takže každý z nás si vlastne môže vybrať. Medzi Chomskym, alebo Moorom, alebo niekým (nikým) iným. Každý by mal vedieť koho ide voliť a či vlastne ide voliť. Celý život si vlastne vyberáme, či už pri pokladni kina, alebo niekde inde. Čím viac sa zaujímame o svoje okolie, tým menšia je pravdepodobnosť, že slepo podľahneme propagande, a to je hlavička celého tohto klinca.


autor Vladmír Kurek 18.10.2004
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 25148
02 |
návšt. 4056
03 |
návšt. 3266
04 |
návšt. 2078
05 |
návšt. 2052
06 |
návšt. 2191
07 |
návšt. 1410
08 |
návšt. 1400
09 |
návšt. 883
10 |
návšt. 1050
REBRÍČEK US
01 |
$140,0 mil.
02 |
$81,0 mil.
03 |
$31,0 mil.
04 |
$13,0 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,3 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$0,957 mil.
09 |
$0,701 mil.
10 |
$0,656 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.