KRÁĽOVSTVO KINEMÁCKE |
KRÁĽOVSTVO KINEMÁCKE |
ADRIÁN ŽIŠKA
Veľmi ťažké rozhodovanie medzi priemerom a nadštandardom, značná rozporuplnosť nad výsledkom a to aj napriek tomu, že film sa mi dosť páčil. Kingdom of Heaven nemá takmer nič spoločné s Gladiátorom za to má podľa mňa veľa spoločné so Stoneovým Alexandrom v rovine využitia historického backroundu ako prizmy pre zaujatie stanoviska k súčasnej spoločensko-politickej situácii vo svete, pričom Ridley zachádza oveľa (hlavne presvedčivejšie a vyzreto) ďalej ako Oliver. Jeho antibushizmus je tu len predstupeň, pre apelovanie na mier v globálnom meradle. Zatiaľ čo Stoneov postoj bol viac menej dopredu jasný, Scott ma tým svojím veľmi milo prevapil, ak v berieme úvahu jeho postoj na "opačnej strane barikády" v Black Hawk Down. Typicky silná pre Scotove filmy je samozrejme aj tu vizuálna stránka, doplnená zaujímavými režisérskymi nápadmi a odvážnou invenciou v nadväzovaní viacerých sekvencií. Len škoda, že s týmito pozitívami nastupujú aj negatíva - až veľmi jednoduchý príbeh na danú stopáž a hlavne nie najlepšie napísané postavy (hlavne Orlandova) a ich rozmiestnenie v príbehu.
Hodnotenie: 7/10
MICHAL MICHALOVIČ
Nanjnovšiemu Scottovmu filmu nemožno uprieť mimoriadne kvalitné remeselné spracovanie, na ktoré sme si už u pána Scotta zvykli. Nebudem hodnotiť vernosť historických faktov, moje vedomosti nie sú natoľko rozsiahle. Film som preto bral ako fikciu postavenú na určitých reálnych základoch a ako taká má podľa mňa veľa chýb aj na tej fiktívnej úrovni. Čo mi na filme vadilo veľmi, bola jedna vec: absencia časového horizontu. Ako človek, ktorý nemá znalosť o križiackych výpravách a danom historickom období, som si nedokázal na základe filmu vytvoriť obraz o tom, aký časový výsek sledujeme. Teda, utvoril som si obraz, ktorý sa však na základe prezentovaného pohyboval okolo 2 mesiacov (je jasné, že dej, ktorý sledujeme sa za také obdobie odohrať nemohol, ale film mi to neukázal). Od toho sa odvíjajú potom ostatné chyby, ako napríklad prerod kováča na zdatného a chrabrého vojenského veliteľa, ktorý bráni Kráľovstvo nebeské pred útokom Saracénov. Takýcho chýb by sa našlo viac, niet však na to priestor. Filmu dávam preto 6/10 ako kvalitne spracovanej zábave s viacerými chybami.
Hodnotenie: 6/10
MATEJ ORAVEC
Ridley Scott opäť dokázal, že je majster nad majstrov vo svojom remesle. Aj keď príbeh Kráľovstva nebeského nie je ničím výnimočný, je to práve režisér, ktorý dokáže z filmu urobiť pútavú záležitosť. A tou Kráľovstvo určite je. Svoje samozrejme robí výborná kamera a ešte lepšia hudba, ktorá všetky scény podfarbuje. Nie je to žiaden Vangelis, ktorý ide mimo atmosféru filmu, ako to bolo v prípade Alexandra Veľkého.
Kráľovstvo má veľa spoločného s Pánom prsteňov, hlavne v masových scénach. Ale v ostatnom, v pokojnej atmosfére mesta som veril všetkému, čo mi bolo ukázané. Dokonale sedeli kostýmy, dekorácie aj scény a hlavne všetci herci, ktorí sa projekte účasnili mi prišli presne vybratí a zasadení do charakterov. Niet jediného, ktorý by pôsobil umelo, či presne nevystihoval svoju postavu. Áno, Orlando Bloom je už veľká hviezda a možno by stálo zato vidieť v tejto postave niekoho menej známeho, s neopozeranou tvárou, ale ak si odmyslím všetky postavy, ktoré zatiaľ Orlando stvárnil, práve táto by z neho urobila hviezdu akou už je.
Napriek všetkým kladným stránkam mi však film nedal nič nového a ani vo mne nezanechal nejakú výraznejšiu stopu. Druhý krát by som sa naň už nevybral, aj keď DVD verzia ma veľmi zaujíma...
Ridley to dokázal. Prial by som, aby nakrútil ešte jeden výpravný historický veľkofilm. Aby tak spravil trilógiu, ktorá sa zapíše veľkými písmenami do filmovej histórie. Nezlákame ho na Jánošíka?
Hodnotenie: 9/10
FILIP ŠUSTEK
Priznám sa, že som na Kingdom of heaven šiel s veľkými predsudkami, čakal som, že Scott len vykradne sám seba, že z Bloomovho "výkonu" budem mať triašku ešte dva dni a že pri hodnotení si poriadne zgustnem. Už dávno som sa tak príjemne nezmýlil. Svižný, vizuálne vypiplaný film, ktorý som čakal, som aj dostal. Ako pridanú hodnotu mi však tvorcovia ponúkli veľmi dobré (Csokas, Bloom) až vynikajúce (Irons, Massoud) herectvo, výpravnú epickú story podanú v rámci možností civilne a uveriteľne a v neposlednom rade porciu skutočne inteligentnej zábavy, ktorá historika neurazí a mne priblíži dobu, o ktorej som pred tým možno toľko nevedel.
Škoda, že ani pri dĺžke 145 minút nedostali zaujímavé postavy dostatočný priestor a museli ustúpiť zbytočne naťahovaným bojovým scénam. Práve záverečné obliehanie Jeruzalema bolo podané skutočne veľkolepo, napriek tomu však celkom nezaujímavo a bez kúska citu. Nemôžem si pomôcť, ale odkedy Rohanskí ubránili Hlásku, už megalomanské dobývacie scény nemajú veľmi čo ponúknuť, vždy to bude variácia na "partia chlapov sa chce dostať za bránu, ktorú podopiera iná partia chlapov, keď sa im to nedarí, tak začnú preliezať vrchom, a keď ani to nestačí, vyhodia kus steny do luftu a nahrnú sa dnu".
Práve záverečná polhodina, pri ktorej som sa viac krát pozrel na hodinky, zabránila Scottovmu filmu, aby sa v mojich očiach dostal do elitnej deviatkovej spoločnosti. Napriek tomu sa ale na Kráľovstvo nebeské oplatí ísť do kina. Ak sa chcete podučiť niečo z histórie, máte možnosť, ak vás lákajú boje obrých rozmerov, taktiež neprídete skrátka.
Hodnotenie: 8/10
KRISTÍNA ASCHENBRENNEROVÁ
Sedím a prudko uvažujem nad úderným úvodom, ktorý by neobsahoval vyvrátenie domnienok o nasladlosti Orlanda Blooma a o tom, že Kráľovstvo nebeské je iná doba ošatená ako Gladiátor. Obávam sa, že by som len zopakovala to, čo už mnohí predo mnou a asi aj po mne. Navyše, má to byť jasné, stručné a výstižné. Toto bude urputný boj s vlastnou hlavou.
Monahan so Scottom sa celkom zručne vyhli nástrahám historických nepresností, keď sa rozhodli neísť príliš pod povrch križiackych výprav, skôr len načrtli dobu, do ktorej zasadili "klasický" príbeh kováča, ktorý sa, doslova, z minúty na minútu stal rytierom. Vytvorili tak príbeh, ktorý sa mohol stať kedykoľvek, lebo viac ako sebou je posolstvom o svetovom mieri a o nezmyselnosti vojen - tu z nábožensko-kultúrnych dôvodov. Práve vďaka tejto druhej vrstve má Kráľovstvo nebeské vnútornú silu. Navyše, snáď sa so mnou nebude nik hádať, Scott sa vyhral s vizuálom filmu, čo je faktor, ktorý mu u mňa pridáva bod k dobru. A vôbec mi neprekáža, že podobné svietenie/réžiu bojových scén a ďalšie detaily bolo možné vidieť už v Bessonovej Johanke z Arcu, či v niektorom z LOTR trilógie.
Čo mi vadí, je fakt, že Kráľovstvo nebeské zostáva nad povrchom aj pri nehistorických veciach. Postavy, ktoré ašpirujú na hlavné (žiaľ, priamo Bloomov Balian), sú nedotiahnuté, a naopak zaujímavé postavy (a skvelo zahrané - Ironsov Tiberias, Massoudov Saladin) sa objavujú len občas a na krátko.
Kráľovstvo nebeské je film, ktorý si v zásade pozriem kedykoľvek. Zabaví, ale nič viac (najmä epilógový titulok ma rozosmial).
Hodnotenie: 7/10
JÁN HUŠTÁK
Za najväčšiu devízu Scottovho diela považujem scenár. Používa veľmi pekný trik: úhlavný nepriateľ nie je hlavným nositeľom zla. Vzniká tak dynamika, ktorá pôsobí v pustatine schematických akčných drám mimoriadne osviežujúco. Zároveň sa do scenára dostali niektoré fascinujúce postavy (napr. malomocný kráľ). Rušivým prvkom bola len obligátna milostná zápletka a všadeprítomnosť angličtiny. V porovnaní s inými nedávno uvedenými dobovými drámami pôsobí Kráľovstvo nebeské naozaj kráľovsky. Tróji aj Alexandrovi chýba akýsi dotyk s podstatou veci - vyznievajú malicherne a samoúčelne. Počas tohto filmu som mal, naopak, silný pocit pravdivosti - a to až taký, že mi jedna scéna pripomenula Montyho Pythona a hľadanie Svätého grálu. Jedným slovom - výborné. Pri odchode z kina som nevedel, nakoľko dej zodpovedal historickým faktom, no pristihol som sa pri želaní, aby historické fakty zodpovedali jemu. Bola (by) to totiž nanajvýš zaujímavá história.
Hodnotenie: 8/10
MICHAL KOREC
Po záplave všetkých historických eposov sa už začalo hovoriť, že jedným z mála režisérov, ktorí nedokážu sklamať, je Ridley Scott. A po Alexandrovi či Tróji (dvoch predsa len sklamaniach) i ďalších veľkofilmoch poslednej doby platí toto múdro dvojnásobne. Scott neprináša nič prelomové. Niekomu bude pripadať dej príliš jednoduchý, inému zložitejší ako by mohol byť. Ale toto je polohistória a takto sa v Jeruzaleme skutočne žilo a takto sa oň bojovalo. A Ridley si rozhodne zaslúži pochvalu za jeho vykreslenie, pretože inak by sme si dodnes mohli myslieť, že stredovek, to je len temná Európa. Nie, rečičky o Novom svete neboli v tom čase márne a vykreslenie ostrého kontrastu medzi chladným starým kontinentom a horúcou Áziou je fantastické. Na konci filmu pochopíte, prečo vám Scott ukáže najprv Francúzsko roku 1186, hoci všetci čakáte pristátie v Jeruzaleme. Režisér hrá najmä na city - čiastočne vizuálnou stránkou (ktorá v jeho prípade nesklame) a čiastočne časovaním a lokáciami. Keď sa presúvate do Ázie, začne vo vás hriať určitý dobrý pocit. A keď ho na konci opustíte, opäť príde chlad po návrate do Európy. Dvojakosť sveta a hľadanie toho Nového nemalo snáď lepší opis.
A rovnako aj celé dianie na plátne. Rozprávkovú selanku Baliana možno nezhltnete jednoducho, ale počínanie táborov vám vysvetlí nejednu časť historického pozadia. O tom, že králi vojnu nechcú, ale rozbroje v ich táboroch vedené mamonárskymi či mocnárskymy slabinami niektorých zúčastnených áno. Apropo, vojna. Možno je Scott trochu unavený z Čierneho jastraba zostreleného a možno už dospel do štádia, že nie všetko z bojovej vravy treba ukázať. Minimálne dve akčné scény sú z filmu buď vystrihnuté úplne (a budú na DVD verzii) alebo ich Scott ani nenatočil a hneď ukáže ich fatálny výsledok. Na plátne to pôsobí výborne, pretože oveľa viac ako boj samotný tu zaujme okolité dianie, ktoré k nemu musí dospieť.
Pripočítajte si herecké výkony od výborných (G. Massoud ako Saladin, L. Neeson ako Godfrey, J. Irons ako Tiberius, E. Green ako Sibylla atď.) až po nenápadné a strnulé (O. Bloom), podmanivú hudbu Harryho Gregsona-Williamsa (ktorý tak plynulo rozvíja motív z traileru, že musíte prehodnotiť jeho tvorbu a pochváliť výber i prelúsknuť náhradu za Hansa Zimmera) a máte veľmi zaujímavé dielo, zatiaľ jedno z najlepších v tomto roku. Nie je to druhý Gladiátor, je to oveľa vrstevnatejší a lepší film. A Ridley Scott si ho zaslúžil, rovnako ako my.
Hodnotenie: 9/10
PETER KONEČNÝ
Prišiel som, videl som, prekvapil som (sám seba). Od Kráľovstva nebeského som po zhliadnutí traileru očakával skutočne všeličo a možno práve preto, som z kina odchádzal pomerne spokojný. Ridley Scott ma v kontexte očakávaní príjemne potešil a až na niekoľko tradičných hollywoodskych chýb, som nemal s jeho filmom veľké problémy. Keďže som posledný a kolegovia už napísali vlastne všetko, nebudem to zdržiavať... len dodám, že mne epilógový titulok nijak vážne nevadil. :)
Hodnotenie: 8/10