KLUBOVÉ TIPY 4.4. - 10.4. 2006 |
KLUBOVÉ TIPY 4.4. - 10.4. 2006 |
FEBIOFEST pokračuje mimo Bratislavy. Prinášame vám výber aj tejto časti prehliadky ako aj výber z ponuky bratislavských filmových klubov na tento týždeň. HIT týždňa ostáva tentokrát na vás...
4. 4.
UTOROK
Bratislava
Idioti (Idioterne; r. L von Trier, Dánsko, 1998, 117 min.)
Charlie 17:15
Jeden z prvých filmov nakrútených podľa manifestu Dogma 95. „Filmový snob“ Lars von Trier rozpráva príbeh skupinky intelektuálov hrajúcich sa na idiotov a poburujúcich tak svoje okolie a celú spoločnosť okolo seba. Snímka je taká, ako jej hrdinovia, sama (rovnako ako celé hnutie Dogma 95) dodnes vyvoláva vášnivé diskusie a polemiky a provokuje filmových kritikov, ako aj divákov.
Nedokončená skladba (Neokončennaja piesa dľa mechaničeskogo pianino; r. N. Michalkov, Rus., 1976, 96 min.)
FK Lúky 20:00
Vo výstižne vykreslenom prostredí panského domu na ruskom vidieku v polovici 19. storočia defilujú postavy, ktoré sa v námesačnej nude rozoznievajú tirádami, exaltovane sa bičujú a premožené nemohúcnosťou trpne skláňajú hlavy pred neprekonateľnou silou okolností. Na poslednú chvíľu vytvoril režisér postavu malého chlapca, ktorý mučivé vzťahy sveta dospelých nevníma. Takmer statická kamera sa sústreďuje na detaily (slnečné škvrny, chvejúce sa na starých stenách domu, povievanie záclon, tváre hercov). Režisér Michalkov hrá doktora Trileckého, za ktorého žartovnou pózou sa skrýva rozčarovaný človek, sklamaný sám sebou. V kľúčovej noci, odhaľujúcej toľko skrytých drám, práve on priznáva: „Je hrozná hanba žiť... žiť takto zbytočne. A najhoršie je vedieť, že nič iného už nebude. “ V r. 1987 mala triumfálny úspech Michalkovova a Adabašjanova divadelná podoba s Mastroiannim v úlohe Platonova.
5. 4.
STREDA
Bratislava
Andrej Rubľov (r. A. Tarkovskij, Rusko, 1966, 174 min.)
Charlie 19:15
Výpravný historický film Andreja Tarkovského o významnom ruskom maliarovi ikon Anrejovi Rublevovi. Zároveň ide o povahopis Ruska 15. st. Mnohovrstvové dielo patriace k mimoriadne významným v rámci celých dejín kinematografii (v ktorých zaujíma celá Tarkovského tvorba popredné miesto) je okrem všetkého ostatného aj nadčasovým podobenstvom o zmysle umenia v živote človeka a spoločnosti.
Vzbura vo väznici Carandiru (Carandiru; r. H. babenco, Brazília/USA, 2003, 146 min.)
Charlie 19:30
Sledujeme život väzňov v najväčšej väznici Latinskej Ameriky v Sao Paule, ktorá je v roku 1992 s kapacitou 5 000 miest totálne preplnená, keď sa v nej nachádza okolo 7 500 väzňov. V tomto roku však došlo vo väznici k vzbure, o čom (aj) hovorí tento film.
Evanjelium Sv. Matúša (Il Vangelo secondo Matteo; r. P. P. Pasolini, Tal., 1964, 140 min.)
FK Za zrkadlom 18:04
Pier Paolo Pasolini v roku 1964 nakrútil Evanjelium Sv. Matúša. Z postavy Ježiša Krista urobil „revolucionára“, oprostil ho od postu spasiteľa. Napriek tomuto posunu film prijala aj katolícka cirkev. Pasolini aj do tohto filmu vkladá svoje politické názory. Zaujímavosťou je, že film je nakrútený s prvkami neorealizmu – nakrúcaný v exteriéroch, s nehercami apod.
Košice
Proti múru (Gegen die Wand; r. F. Akin, Nem., 2003, 122 min.)
FK Cinefil 19:19
Cahil žije v Hamburgu už roky. Keď jednej noci vrazí autom priamo do múru, ocitne sa na psychiatrickej klinike. Tu sa zoznámi s tureckým dievčaťom Sibel, výnimočnou a nonkonformnou postavou. Sibel chce žiť normálnym životom mladej ženy bez obmedzení, chce voľnosť, ktorú ostatné Európanky považujú za samozrejmosť. Preto presvedčí Cahila, aby sa s ňou – formálne – oženil a tým ju oslobodil od fanatickej rodiny. Cahil po dlhšom prehováraní návrh prijíma. Ani jednej z dvojice však netuší, do akých problémov sa tým dostanú. Začína šialený a krutý pád do hĺbky násilia, vypätých emócií a vzájomných nedorozumení. Film Proti múru je divoká melodráma plná krutosti a vášnivej lásky, nakrútená výnimočne presvedčivo a vierohodne. Režisér používa moderné, často až dokumentárne výrazové prostriedky, nezáleží mu až tak na dokonalosti kompozície záberu – o to viac však film pôsobí ako záznam reality, ako prirodzený záznam hektického spôsobu života hlavných postáv.
Nitra
4 věci (r. V. Švankmajer, M. Válková, M. Hrubá, J. Gogola ml., ČR, 2006, 75 min.)
FK Nitra 18:30
Štyria generačne spriaznení mladí filmári uvádzajú do kín kvarteto svojich filmov – tri dokumenty a jeden hraný. Spoločnou témou týchto filmov je každodennosť v nevšednej podobe, v ktorej sú partnermi v hlavných úlohách veci a ľudia. Nejde pritom o dokumenty v klasickom zmysle slova, pretože jednotlivé filmy majú v rôznej miere aj poeticky groteskný či hravý charakter. Každý je obklopený vecami, s ktorými nás spája prežitá skúsenosť, a teda aj možnosť skúseností budúcich. V tomto zmysle môže aj "večný" život byť dobrodružstvom...
Šílení (r. J. Švankmajer, ČR/SR, 2005, 118 min.)
FK Nitra 20:00
Filozofický horor zo začiatku 19. storočia, volne inšpirovaný poviedkami E. A. Poea Zaživa pochovaný a Šialený psychiater. Mladý Berlot (Pavel Liška) trpí chronickým snom, v ktorom sa ho nemocniční zriadenci snažia zošnurovať do zvieracej kazajky. Sen končí prebudením v zdemolovanej izbe. Po matkinom pohrebe sa Berlot v hostinci zoznámi s Markízom (Jan Tříska) a prijme pozvanie na jeho zámok. Raz v noci je svedkom libertinskych orgií v zámockej kaplnke. K účasti je prinútené mladé dievča, ktoré Berlota zaujme natoľko, že sa rozhodne zámok okamžite opustiť. Markíz však upadne do kataleptického záchvatu, ktorý vyzerá ako smrť. Markízov sluha donúti Berlota uzavrieť Markízovu truhlu. Na druhý deň nájdu Markíza, hodujúceho v rodinnej hrobke. I on má svoje tajomstvo a tak navrhne Berlotovi terapiu, ktorá by mala ukončiť ťaživé sny.
6. 4.
ŠTVRTOK
Bratislava
Brezový háj (Brzezina; r. A. Wajda, Poľ., 1970, 92 min.)
Charlie 17:30
Príbeh dvoch bratov, staršieho Boleslawa, ktorý žije na lesnej samote s malou dcérkou a so spomienkami na predčasne zosnulú ženu, a Stanislawa, ktorý po rokoch prichádza do horárne uprostred brezového hája z ďalekej cudziny, kde si márne liečil svoju pľúcnu chorobu. Stanislaw vie, že mu zostáva len málo života, preto sa snaží prežiť ho intenzívne, raduje sa z hudby a dychtivo vychutnáva lásku vidieckej krásavice Maliny. Boleslaw sa od brata líši nielen fyzickým zdravím, ale aj svojou neschopnosťou vnímať krásu, sklonom k sebatrýzneniu, k uzatváraniu sa pred svetom. Stále ho sužuje ženina smrť, naviac je posadnutý podozrením, že ho podvádzala so sedliakom Michalom. Až bratova smrť akoby Boleslawa prebudila k novému životu: objavuje svoju dcérku Olu, dovtedy odstrkovanú a trestanú za domnelé či skutočné viny jej matky, konečne povolí svoju túžbu po Maline a odchádza navždy ďaleko od ženinho a bratovho hrobu...
Povinné pozeranie
Príbeh z Tokia (Tokjó monogatari; r. J. Ozu, Jap., 1953, 139 min.)
FK Igric 19:00
Jedno z vrcholných diel japonskej kinematografie je prenikavým rodinným portrétom slávneho filmára, spirituálne ladeným road-movie citlivého pozorovateľa krehkých ľudských vzťahov na jeho obľúbenú tému medzigeneračnej konfrontácie vo vnútri rodiny. V minimalistickom príbehu sa starí manželia vydávajú z provincie na cestu do Tokia, kde chcú navštíviť svoje dospelé deti. Ale neustále zaneprázdnení syn i dcéra nemajú čas ani chuť venovať sa nevítaným rodičom...
Levice
Šílení (r. J. Švankmajer, ČR/SR, 2005, 118 min.)
FK Otáznik 19:00
Filozofický horor zo začiatku 19. storočia, volne inšpirovaný poviedkami E. A. Poea Zaživa pochovaný a Šialený psychiater. Mladý Berlot (Pavel Liška) trpí chronickým snom, v ktorom sa ho nemocniční zriadenci snažia zošnurovať do zvieracej kazajky. Sen končí prebudením v zdemolovanej izbe. Po matkinom pohrebe sa Berlot v hostinci zoznámi s Markízom (Jan Tříska) a prijme pozvanie na jeho zámok. Raz v noci je svedkom libertinskych orgií v zámockej kaplnke. K účasti je prinútené mladé dievča, ktoré Berlota zaujme natoľko, že sa rozhodne zámok okamžite opustiť. Markíz však upadne do kataleptického záchvatu, ktorý vyzerá ako smrť. Markízov sluha donúti Berlota uzavrieť Markízovu truhlu. Na druhý deň nájdu Markíza, hodujúceho v rodinnej hrobke. I on má svoje tajomstvo a tak navrhne Berlotovi terapiu, ktorá by mala ukončiť ťaživé sny.
7. 4.
PIATOK
Bratislava
Môj miláčik ráže 6,65 (Dear Wendy; r. T. Vinterberg, Dán./Franc./Nem.VB, 2005, 101 min.)
Charlie 17:15
Môj miláčik ráže 6,65 je príbehom mladého samotára Dicka, ktorý žije v chudobnom baníckom meste Estherlope. Keď jedného dňa nájde malú pištoľ zistí, že ho nebezpečne priťahuje i napriek jeho predstavám o mieri. Spoločne so svojím novým parťákom presvedčí ďalších mladých outsiderov v meste, aby sa pridali k jeho tajnému spolku, ktorý pomenuje Dandies - spolok s víziou mieru a zbraní. Napriek prísnemu pravidlu Dandies – nikdy nepoužiť zbraň – začnú mať títo mladíci čoskoro problémy a zistia, že pravidlá sú na to, aby sa porušovali…
Spiklenci slasti (r. J. Švankmajer, ČR/Švaj./VB, 1996, 75 min.)
FK Nostalgia 20:45
Surrealistický satirický pohľad do ľudského podvedomia a najrôznejších podôb súčasných erotických fetišov. Majstrovsky zaranžovaný kaleidoskop rozpráva o novodobých vášňach a perverziách. Vo filme samozrejme nájdete všetky Švankmajerove postupy, teda miešanie animácie a hraného filmu, ako aj hyperbolizované zvukové efekty. Zaujímavosťou je absolútna absencia dialógov.
Martin
Štěstí (r. B. Sláma, ČR, 2005, 102 min.)
FK Alternatíva 18:15
Po kritikou i divákmi mimoriadne priaznivo prijatom filme Divoké včely prichádza režisér Bohdan Sláma s ďalším filmom, odohrávajúcim sa na periférii zdevastovaného priemyselného mesta. Jeho obyvatelia bývajú v škaredých panelákoch a na obživu si zarábajú v miestnej fabrike alebo v hypermarkete. Patrí medzi nich i outsider Toník, anjelska Monika a duševne labilná matka dvoch detí Dáša. Hoci sa vo filme stretávame s tými istými hercami, nie je to pokračovanie Divokých včiel. „Priama väzba neexistuje, ale súvisia spolu tematicky. Oba sú o hľadaní lásky a seba samého. Štěstí je však dospelejší film,“ povedal režisér Sláma.
8. 4.
SOBOTA
Bratislava
Brezový háj (Brzezina; r. A. Wajda, Poľ., 1970, 92 min.)
Charlie 17:30
Príbeh dvoch bratov, staršieho Boleslawa, ktorý žije na lesnej samote s malou dcérkou a so spomienkami na predčasne zosnulú ženu, a Stanislawa, ktorý po rokoch prichádza do horárne uprostred brezového hája z ďalekej cudziny, kde si márne liečil svoju pľúcnu chorobu. Stanislaw vie, že mu zostáva len málo života, preto sa snaží prežiť ho intenzívne, raduje sa z hudby a dychtivo vychutnáva lásku vidieckej krásavice Maliny. Boleslaw sa od brata líši nielen fyzickým zdravím, ale aj svojou neschopnosťou vnímať krásu, sklonom k sebatrýzneniu, k uzatváraniu sa pred svetom. Stále ho sužuje ženina smrť, naviac je posadnutý podozrením, že ho podvádzala so sedliakom Michalom. Až bratova smrť akoby Boleslawa prebudila k novému životu: objavuje svoju dcérku Olu, dovtedy odstrkovanú a trestanú za domnelé či skutočné viny jej matky, konečne povolí svoju túžbu po Maline a odchádza navždy ďaleko od ženinho a bratovho hrobu...
Môj miláčik ráže 6,65 (Dear Wendy; r. T. Vinterberg, Dán./Franc./Nem.VB, 2005, 101 min.)
Charlie 17:15
Môj miláčik ráže 6,65 je príbehom mladého samotára Dicka, ktorý žije v chudobnom baníckom meste Estherlope. Keď jedného dňa nájde malú pištoľ zistí, že ho nebezpečne priťahuje i napriek jeho predstavám o mieri. Spoločne so svojím novým parťákom presvedčí ďalších mladých outsiderov v meste, aby sa pridali k jeho tajnému spolku, ktorý pomenuje Dandies - spolok s víziou mieru a zbraní. Napriek prísnemu pravidlu Dandies – nikdy nepoužiť zbraň – začnú mať títo mladíci čoskoro problémy a zistia, že pravidlá sú na to, aby sa porušovali…
Martin
Vaterland – lovecký denník (r. D. Jařab, ČR, 2004, 94 min.)
FK Alternatíva 16:30
Fantastický thriller s prvkami čiernej komédie o niekoľkých kultúrnych stretoch a jednom netradičnom love. Návrat na starú rodinnú usadlosť po pol storočí môže byť zábavný, dobrodružný, ale aj nebezpečný. Hra v starom štýle sa teda môže stať spúšťacím mechanizmom pasce, v ktorej nakoniec uviaznu tak trochu všetci: lovci, domorodci i tajomná korisť. Ani koloniálna atmosféra však nezakryje, že sme v srdci Európy a že je obtiažne deliť svet na prvý, druhý, tretí, štvrtý...Rozporuplne prijatý film ktorý stojí za osobné zhodnotenie divákom.
Samaritánka (Samaria; r. Ki-duk Kim, Juž. Kórea, 2004, 95 min.)
FK Alternatíva 18:15
Detská prostitúcia a smutný detektív ako zámienka pre úvahu Kim Ki-duka na tému utrpenia a vykúpenia. Dve soulské stredoškoláčky si zarábajú peniaze na cestu do Európy zvláštnym spôsobom: Jae-young sa prostituuje a Yeo-jin jej pomáha hľadať zákazníkov. Dievčatá na tom nevidia nič zvláštne. Jedného dňa sa však Jae-young smrteľne zraní. Kamarátka ju sama donesie do nemocnice a neskôr sa rozhodne ponúkať svoje telo jej klientom, ale s prekvapujúcim zámerom, ktorého cieľom je vykúpenie. K ďalšiemu zlomu v tomto na režiséra netradične komornom príbehu dojde, keď otec dievčaťa, povolaním detektív, náhodou zistí, čo robí jeho dcéra po škole. Rozprávanie je rozdelené na tri časti a má veľmi silné náboženské konotácie. Kim Ki-duk v tomto filme necháva veľa priestoru pre diváka, aby si domyslel súvislosti. Otvára pomerne široké pole pre interpretácie a svoje postavy veľmi precízne psychologizuje. Vo filme dominuje zvláštna nálada, podporovaná lyrickou hudbou a atmosférou kórejskej jesene.
9. 4.
NEDEĽA
Bratislava
Arizona Dream (r. E. Kusturica, Franc./USA, 1991, 142 min.)
Charlie 20:00
Poetická tragikomédia Emira Kusturicu síce vznikla v Amerike, ale nesie v sebe mnoho prvkov typických pre jeho predchádzajúce filmy. e to film, ktorý obsahuje nádherné vízie a pôsobivé obrazové kompozície. Johnny Depp v ňom hrá počítača rýb v newyorskom prístave Alexa, od ktorého ujo Leo chce, aby pokračoval v rodinnej tradícii predaja cadilaccov. Život mĺkveho Alexa sa po príchode do mestečka v Arizone zmení, keď sa tam zjaví krásna a trošku svojrázna nymfomanka Elaine s nevlastnou dcérou Grace. Spoločne zažívajú nevšedné zážitky...
Old Boy (r. Park Chan-wook, Juž. Kórea, 2003, 121 min.)
Artkino Za zrkadlom 20:01
Únos Dä-sua sa odohrá rovno pred jeho domom, kde doposiaľ pokojne žil so svojou rodinou.
Kdesi v podivnom domácom väzení sa z televízie dozvie, že jeho žena bola medzičasom brutálne zavraždená a on je z tejto vraždy podozrivý. V tmavej miestnosti strávi pätnásť rokov, než sa jedného dňa rovnako nečakane ocitne na slobode. Od tej chvíle sa zameria na pomstu. S pomocou mladej Mido svojho väzniteľa nájde, lenže dotyčný muž ho postupne usvedčí z dávnej viny. Zložitá dráma je plná napätia a tajomnosti, ale podľa slov režiséra je predovšetkým úvahou o pomste a o túžbe, ktorú pocíti každý, lenže málokto ju aj uskutoční, pretože spoločnosť ju zatracuje ako negatívnu a deštruktívnu.
10. 4.
PONDELOK
Bratislava
Mliečna dráha (La voie lactée; r. L. Buňuel, Franc./Tal., 1968, 102 min.)
FK Nostalgia 18:30
Dielo, ktoré dopĺňa cyklus Bunuelovych filmov – Nazarín, Viridiana, Šimon na púšti – venovaný témam dotýkajúcim sa náboženských otázok. Bunuel do tohto filmu síce vkladá rozpravy o šiestich základných cirkevných dogmách a ich heretických degradáciách a prvýkrát tak prechádza na pole teológie, no to neznamená, že teologizuje. O východiskách viery sa nesnaží podať bližšiu, súvislejšiu informáciu, a už vôbec nie pochopiť ich ako problém. Preto je charakteristické, že v Mliečnej dráhe sa o dogmách diskutuje v málo prehľadných útržkovitých dialógoch, zámernom znejasnení, ktorým sa demonštruje, že tu nejde o detailné porozumenie, ale o sarkastický, vopred hotový súd nad úlohou náboženskej dogmatiky v európskych dejinách. Svet dogmy však zároveň dostáva šancu odkryť aj svoju príťažlivú a v Buňuelovom rúhavom pohľade poeticky humornú kvalitu...
Nedokončená skladba (Neokončennaja piesa dľa mechaničeskogo pianino; r. N. Michalkov, Rus., 1976, 96 min.)
FK Nostalgia 20:45
Vo výstižne vykreslenom prostredí panského domu na ruskom vidieku v polovici 19. storočia defilujú postavy, ktoré sa v námesačnej nude rozoznievajú tirádami, exaltovane sa bičujú a premožené nemohúcnosťou trpne skláňajú hlavy pred neprekonateľnou silou okolností. Na poslednú chvíľu vytvoril režisér postavu malého chlapca, ktorý mučivé vzťahy sveta dospelých nevníma. Takmer statická kamera sa sústreďuje na detaily (slnečné škvrny, chvejúce sa na starých stenách domu, povievanie záclon, tváre hercov). Režisér Michalkov hrá doktora Trileckého, za ktorého žartovnou pózou sa skrýva rozčarovaný človek, sklamaný sám sebou. V kľúčovej noci, odhaľujúcej toľko skrytých drám, práve on priznáva: „Je hrozná hanba žiť... žiť takto zbytočne. A najhoršie je vedieť, že nič iného už nebude. “ V r. 1987 mala triumfálny úspech Michalkovova a Adabašjanova divadelná podoba s Mastroiannim v úlohe Platonova.
Martin
Manderlay (r. L. Von Trier, Dán./Hol./Švédsko./VB, 2005, 139 min.)
FK Alternatíva 18:15
V druhej časti plánovanej „americkej" trilógie, založenej na motíve USA ako krajine neob- medzených možností, Lars von Trier znovu privádza na scénu postavu Grace - hrdinku svojho predchádzajúceho filmu Dogville. Grace a jej otec sa začiatkom 30. rokov presúvajú z Colorada do Alabamy, na starú plantáž s názvom Manderlay, kde sú konfrontovaní s desivou krutosťou a nespravodlivosťou otroctva. Niet divu, že Grace nemôže zostať bokom a rozhodne sa zasiahnuť. Avšak s akým výsledkom - poriadky udržiavané celé desaťročia sa rúcajú, ale môže sa osvedčiť výuka otrokov demokraciou?
Nitra
Taking off (r. M. Forman, USA, 1971, 93 min.)
FK Nitra 18:00
Prvý americký film Miloša Formana, podľa niektorých dokonca jeho vôbec najlepší film rieši konflikty a vzájomné strety mladej a starej generácie. Pomerne zaznávaný film, ktorý si však určite zaslúži pozornosť. A príjemne sa zabavíte (okrem iného) na scéne »riadeného fajčenia marihuany« rodičmi...
Utajený (Caché; r. M. Haneke, Franc., 2005, 117 min.)
FK Nitra 20:00
Georges a Anne žijú šťastným usporiadaným životom so svojim mimoriadne nadaným 12-ročným synom Pierrotom. Anna pracuje vo významnom vydavateľstve a Georges má svoju televíznu literárnu show. Ich život nečakane zmení videokazeta, ktorú jedno ráno nájdu vo svojej poštovej schránke. Tá obsahuje podrobné zábery ich domu a ulice. Chýba však vysvet-lenie. Od obrazovky nevedia odtrhnúť zrak. Tiché desivé zábery iba stupňujú ich predstavivosť a doháňajú ich k zdeseniu a absolútnej neistote. Kto a prečo zábery spravil?
Trenčín
Ja milujem, ty miluješ (r. D. Hanák, Slov., 1980, 96 min.)
Artkino Metro 19:00
Tento film, zachytávajúci vnútornú ľudskosť postáv z okraja spoločnosti, sa do kín dostal s deväťročným oneskorením kvôli absurdnému direktívnemu rozhodnutiu o údajnej „ošklivosti“ všetkých postáv a pochmúrnosti ladenia. Starý mládenec Pišta premáha handicap svojho nevábneho vzhľadu alkoholom. Verí priateľstvu s kolegom z vlakovej pošty, svetáckym Vincom. Ten však nešťastne zahynie a osamelý muž získa vysnenú priazeň Vincovej milenky Viery. Osudy neobvyklých hrdinov v neutešených prostrediach stanice, slobodárne a na dedine zachytil Hanák s pokorou, povyšujúc ich na umelecký obraz sveta.