SLOVENSKO NEMÁ KINEMATOGRAFIU

SLOVENSKO NEMÁ KINEMATOGRAFIU

článok



Filmár, ktorý pred štrnástimi rokmi založil v Trenčianskych Tepliciach komornú prehliadku dokumentárnych filmov. Odvtedy sa z Artfilmu stal veľký festival, ktorý navštívila Catherine Deneuve, Belmondo aj Jevtušenko. Je presvedčený, že dôvodom krízy slovenskej filmovej tvorby je to, že nemáme vlastnú kinematografiu. Peter Hledík.

Za pár týždňov bude 14. ročník festivalu Artfilm...

Keďže prvý ročník bol v roku 1993, teda v roku vzniku Slovenskej republiky, je to definitívne a natrvalo najstarší filmový festival na Slovensku. Nebol to však zámer, bola to skôr náhoda.

Hneď na začiatku to bol veľký festival?

Nie, začalo sa to ako komorný festival. Premietali sme v jednom kine pre asi 230 divákov.

Čo vás k myšlienke zorganizovať filmový festival priviedlo?

Súviselo to s dobou. V rokoch 1990 – 1992 sa postupne likvidovala Koliba a verejnoprávna televízia. Rapídne ubúdali finančné prostriedky na kinematografiu. Prestávali sa nakrúcať filmy, zaniklo Štúdio krátkeho filmu, ktoré bolo pre mnohých mladých filmárov prvým krokom k filmovej tvorbe. Možností bolo teda stále menej. Je paradoxné, že v tom čase bolo ľahšie nájsť prostriedky na festival ako na film.

Čiže festival ako pokus udržať živú kinematografiu?

Festival svojím spôsobom tú živú kinematografiu suploval. Vzniká tam totiž nielen priestor na prezentáciu, ale aj na zrod nových filmov. Stretáva sa tam producent s režisérom, rodia sa tam koprodukcie, spoznávajú sa tam ľudia.

Slovensko nemá kinematografiu

Ako bol na začiatku festival zameraný?

Bol to predovšetkým festival dokumentárnych filmov. Prvý ročník bol venovaný filmom o baroku, keďže rok 1992 bol medzinárodným rokom baroka a pri tej príležitosti vzniklo viac filmov, ktoré sa mu venovali. Keďže došlo k rozdeleniu republiky, urobili sme aj bilančnú prehliadku dokumentárnej tvorby z obdobia Československa.

Na začiatku bol Artfilm festivalom filmov o umení a umelcoch. Dnes je zameraný oveľa širšie...

Postupom času sme si uvedomili, že je to príliš limitujúce, a tak sme to rozšírili. Veď film sám osebe je tiež umenie. Dnes je festival zameraný na filmové profesie. Cenu dostáva režisér, kameraman a herec, nie producent.

Kedy ste začali udeľovať cenu „Hercova misia“?

Asi po troch rokoch. Je to cena, ktorá sa udeľuje hercovi, ktorý ovplyvnil myslenie, životný štýl a hodnoty svojej generácie. Takým hercom bol napríklad Zbigniew Cybulski alebo Jean Paul Belmondo.

Ako týchto hercov vyberáte?

Diskusia o tom trvá často niekoľko rokov. Problém nie je v tom, že by sme nevedeli týchto ľudí nájsť, ale v tom, že v júni, po festivale v Cannes sa rozbieha veľa nových filmov. My narážame na to, že máme vybraného herca, ktorý aj súhlasí s tým, že si cenu príde prevziať, ale je viazaný producentom, a preto nemôže prísť.

Je ťažké dostať na festival známe osobnosti?

Pred pár mesiacmi som pozval do poroty prominentného filmového novinára menom Ron Holloway, ktorý píše pre Variety a žije v Nemecku. Odpísal mi, že Artfilm pozná, že o ňom veľa počul a že to je prestížny festival, a preto považuje za česť pracovať v jeho porote. Povedomie o festivale v európskej odbornej verejnosti je na veľmi dobrej úrovni.

Čím je Artfilm zvláštny?

Vo svete je dnes okolo 600 kvalitných filmových festivalov a všetky ponúkajú viac-menej to isté. Artflim je špecifický komornou atmosférou Trenčianskych Teplíc a termálnych kúpeľov. Kvalitné filmy a zaujímavé osobnosti sú samozrejmosťou. Špecialitou je genius loci.

Je Artfilm určený viac pre filmárov alebo pre divákov?

Na začiatku to bol festival určený filmárskej elite a vybranému okruhu divákov. Toto sa však zmenilo. Chceme, aby to bol festival pre všetkých, ktorých filmy zaujímajú. Snažíme sa prezentovať to najlepšie, čo sa v súčasnej kinematografii deje. Nie sme festivalom filmov, ktoré sa nedostali do Cannes a do Benátok. Nezbierame odrobinky. Ponúkame filmy, ktoré rozprávajú súčasný príbeh v súčasnej kinematografii. Ponúkame filmy študentov a mladých tvorcov a predovšetkým pre mladých divákov je určená väčšina nesúťažných sekcií, workshopov a sprievodných podujatí. 

Slovensko nemá kinematografiu

Tento rok bude na festivale prvýkrát kategória „Kult“...

Premietneme 12 kultových filmov dvadsiateho storočia a chceme tým otvoriť diskusiu o tom, čo je o čo nie je kultový film. Tieto filmy premietneme na kvalitných reštaurovaných kópiách, ktoré sťahujeme z celej Európy. Nech už kultový film zadefinujeme akokoľvek, je to určite film, ktorý treba vidieť v kine. Táto možnosť sa vyskytne len raz za niekoľko rokov.

Chodí na Artfilm dosť ľudí?

Návštevnosť mala stúpajúcu tendenciu až do dvanásteho ročníka. Minulý rok sme robili mnoho zmien, festival sa stabilizoval a návštevnosť mierne klesla. Očakávame, že návštevnosť bude od tohto roku znovu stúpať.

Koľko takýto festival stojí?

Prvý ročník stál asi 700 000 korún. Potom rozpočet narastal až na 12 miliónov. Minulý rok sme sa dostali na hranicu 20 miliónov.

Na Slovensku sú dva veľké filmové festivaly, no nakrúca sa málo filmov. Prečo?

Je to začarovaný kruh. Hlavným dôvodom je totiž podľa mňa fakt, že Slovensko nemá vlastnú kinematografiu. Slovenský divák sa dnes nepotrebuje identifikovať vo filme, stačí mu, aby sa identifikoval s Vyvolenými. V jednom novom poľskom filme novodobý podnikateľ- mäsiar váha, či má dať peniaze svojmu synovi mladému vydavateľovi, aby mu pomohol vydať nový súčasný román. „Načo mám čítať román zo súčasnosti, však tu žijem a vidím“ – hovorí mäsiar. Dalo by sa to parafrázovať – prečo nakrúcať filmy zo súčasnosti, keď tu žijeme a vidíme. Nuž, prinajmenšom preto, aby aspoň niekto pochopil, ako hrozivo pribúdajú takí ako ten mäsiar, ktorí tu síce žijú, ale nič nevidia.

Čo sa stalo odvtedy, ako Jakubisko nakrútil, povedzme, Tisícročnú včelu, na ktorú sa hojne chodilo do kina?

Zaniklo jedno funkčné a veľmi slušne vybavené filmové štúdio Koliba. Toto štúdio bolo reprezentantom filmového priemyslu. Malo svoje ateliéry, laboratóriá, zvukové pracoviská a svoje dielne. Bol to priestor, kde bolo na jednom mieste toľko filmových profesionálov zo všetkých odborov, že to priťahovalo koprodukcie a filmové služby pre zahraničie. Slovenská kinematografia však prestala existovať a už sa vôbec nedá hovoriť o filmovom priemysle.

Prečo sa na Slovensku nakrúca málo zahraničných filmov?

Neponúkame Slovensko ako lokalitu. Pritom je tu množstvo miest, kde by sa dali nakrúcať filmy. O tom, že je výhodnejšie natočiť americký film v Európe, svedčí fakt, že sa budujú ateliéry v Maďarsku a v Čechách. Medzi Budapešťou a Prahou je však prázdny priestor.

Prečo?

Dôvodom je nezáujem o kinematografiu.

Koho nezáujem?

To keby som vedel presne opísať... Asi štátu. Málokto vie, že kinematografia v Nemecku patrí pod ministerstvo hospodárstva. Štát doteraz nevytvoril štandardné a transparentné podmienky na podporu kinematografie. Máme národné divadlo, ktoré je samozrejmosťou, národná kinematografia ako keby samozrejmosťou nebola.

Nesúvisí to aj s tým, že na Slovensku ľudia nechodia ani na filmy, ktoré sú úspešné všade na svete?

Ľudia nechodia do kina, pretože nemáme vlastnú kinematografiu. V okolitých krajinách chodia ľudia prevažne na svoje vlastné, teda české či poľské filmy. Zaujíma ich vlastný príbeh. Divácky boom v Čechách nespôsobili americké, ale české filmy. My nemáme kinematografiu, a preto nemáme ani divákov. Je to asi príliš jednoznačne povedané, ale zrejme je to tak.

Nie je to aj tým, že na Slovensku sa robili „intelektuálne“ a v Čechách „zábavné“ filmy? Na Slovensku vznikali nezabudnuteľné televízne inscenácie, zatiaľ čo v Čechách vznikali populárne veselohry...

V Čechách bola tradícia veselohry, ktorá sa začala Martinom Fričom. Mali množstvo komediálnych hercov ako Vlasta Burian alebo Oldřich Nový. Nepovedal by som, že my sme točili intelektuálne filmy, ale skôr hlúpe politické agitky. Ako keby nás nezaujímala ani naša vlastná história. Nevieme, ako žil Hlinka alebo Matúš Čák Trenčiansky. Máme Zichyho palác, ale nevieme, kto bol gróf Zichy. Nemuseli by to pritom byť nejaké ťažké, náročné filmy, ale možno aj komédie. Samozrejme, chcelo by to medzinárodnú koprodukciu, ale ani sa o ňu nesnažíme. Pritom slovensko- rakúsko-maďarská koprodukcia sa v týchto prípadoch priam núka.

Prečo mladí Slováci nemajú radi slovenské filmy?

Preto, že sa tu nič pre nich nenakrúca. Aj na Slovensku sú určite rafťáci a snowboarďáci, ale nikto o nich nerobí filmy. Musíme nájsť hovorcov generácie, ktorí mladých ľudí oslovia. Ak ich nebudeme hľadať, mladí ľudia ohluchnú a už ich nebudú počuť.

Slovensko nemá kinematografiu

Boli v minulosti slovenské filmy, ktoré mladých ľudí oslovili?

Z tohto hľadiska sú podľa mňa dôležité dva filmy: Slnko v sieti a Kristove roky. Slnko v sieti svoju generáciu provokovalo, a preto naň ľudia chodili – bol iný ako filmy, ktoré vznikli predtým. Kristove roky tiež ľudí provokovali. Ako nakoniec aj filmy Ela Havettu. Možno práve v tom sme silnejší.

Čo by bolo treba urobiť, aby takéto provokujúce filmy znovu vznikali?

Žiadna umelecká vlna sa nedá naprogramovať. No žiadna umelecká vlna nevznikne, kým sa nebudú nakrúcať filmy. Je to bludný kruh. Samostatnou a, povedal by som, tragickou kapitolou je takmer absolútna neexistencia pôvodnej filmovej tvorby vo verejnoprávnej televízii. STV by mala participovať minimálne na piatich-šiestich projektoch.

STV však hovorí, že na viac pôvodnej tvorby nie sú peniaze...

Myslím, že je zvrátené nechcieť na pôvodnú tvorbu štátnu podporu a snažiť sa zabezpečiť všetky zdroje len z koncesionárskych poplatkov a z reklamy.

Niektorí hovoria, že slovenská kinematografia sa v súčasnosti presunula do dokumentu. Čo si o tom myslíte?

Je to čiastočne pravda. Nie je to však dôvod na uspokojenie. Dokumentárne filmy vznikajú oveľa jednoduchšou technológiou a bez väčšej produkcie. Nechcem tým, samozrejme, ubrať slovenským dokumentárnym filmom na kvalite.

Často počuť názor, že „kvalitnú“ európsku kinematografiu valcuje hollywoodsky „gýč“. Čo si o tom myslíte?

O tom, že Európa sa stane kultúrnou kolóniou Ameriky, sa hovorí už dlhé roky, no zdá sa, že k tomu stále neprichádza. Americkej kinematografii nemožno uprieť kontinuitu vývoja. Je to premyslený a veľmi dobre fungujúci filmový priemysel, ktorý produkuje a svoje produkty chce predávať. My sme sa v Európe ešte nedohodli, či produkujeme, alebo nakrúcame posolstvá, vízie a reflexie. Ale nielen v Amerike je silný filmový priemysel. Vo Francúzsku sa produkuje okolo 300 filmov ročne, ale len málo z nich je kvalitných.

Pamätáte sa na svoj prvý magický zážitok v kine?

Pamätám sa ako Fanfan Tulipán šermoval na streche. Bol som na tom ako na neprístupnom filme a bol som tým nadšený. Vrátil som sa domov a s bratrancom sme skúšali šermovať na strome. Skončilo sa to pádom a odvtedy mám na hlave 12 stehov. To bolo dosť silné stretnutie s filmom. Skutočne magický moment som zažil s filmom Andrzeja Wajdu Nevinní čarodejníci a neskôr aj s Polanského filmom Nôž vo vode. Je to fascinujúci príbeh troch ľudí, ktorý udrží pozornosť od začiatku až do konca. Absolútne ma to pohltilo. Vyvrcholením mojich magických chvíľ bola Cesta Federica Felliniho s Giuliettou Massinou. Tú trúbku počujem dodnes a dodnes keď počujem trúbku, vybavujú sa mi scény z konca filmu.

Čo musí podľa vás mať dobrý film?

To je jednoduché: musí mať čo povedať a musí to vedieť povedať.

PETER HLEDÍK/ Narodil sa v roku 1946, je absolventom pražskej FAMU. Je režisérom a scenáristom troch celovečerných (Kočka, Tretí šarkan, Začátek dlouhého podzimu) a dvoch televíznych (Chuť vody, Miliónový chlap) filmov. V roku 1993 založil v Trenčianskych Tepliciach filmový festival Artfilm a odvtedy je jeho riaditeľom.

Text bol publikovaný v týždenníku .týždeň

 


autor Juraj Kušnierik 29.5.2006
HYPNÓZA
[RECENZIA ]
ROK VDOVY
[RECENZIA ]
HERETIK
[RECENZIA ]
3
Gladiátor II
GLADIÁTOR II
[RECENZIA ]
KONKLÁVE
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 24748
02 |
návšt. 6614
03 |
návšt. 6732
04 |
návšt. 5632
05 |
návšt. 4024
06 |
návšt. 3905
07 |
návšt. 4379
08 |
návšt. 7618
09 |
návšt. 3984
10 |
návšt. 2637
REBRÍČEK US
01 |
$32,0 mil.
02 |
$7,3 mil.
03 |
$5,3 mil.
04 |
$5,2 mil.
05 |
$4,2 mil.
06 |
$2,9 mil.
07 |
$2,8 mil.
08 |
$2,3 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$1,8 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.