FANFILMÁCI |
FANFILMÁCI |
Stretli sa v školskom autobuse nad komiksom o Indianovi Jonesovi. O rok už nakrúcali film s názvom Indiana Jones: Dobyvatelia stratenej archy – Adaptácia. Dnes je z ich detského projektu kultové dielo žánru zvaného fan films.
Na skutočnosti, že Spielbergov akčný archeológ uchvátil troch dvanásťročných chlapcov a zmenil ich pohľad na svet filmu, nie je nič čudné. Takých prípadov boli milióny. Ale nakrútiť presnú adaptáciu „archy“? S peniazmi z vreckového a z brigád, v interiéroch z garáží a exteriéroch všelijakých – kde sa to len dalo? Eric Zala, Chris Strompolos a Jayson Lamb v roku 1982 neuvažovali, či je ich predsavzatie nereálne. Keď im dnes, po rokoch, kladú filmové časopisy a fanziny otázku, aký mali rozpočet, krčia plecami. O termíne „rozpočet“ nemali vtedy ani potuchy. Jednoducho do svojho nového hobby investovali všetky peniaze, ku ktorým sa dostali. Zo spätného pohľadu odhadujú, že sedem rokov nakrúcania ich stálo približne päťtisíc dolárov. Áno, o sedem rokov bol adaptovaný Indiana Jones hotový.
V roku 1989 ho doladili a premietli svojim kamarátom a známym. Zožali od nich pochvalu, ale to sa dalo čakať: mnohí z tých, ktorí sedeli v publiku, na filme spolupracovali. A tým sa to celé mohlo skončiť. V roku 2003 sa však film náhodou dostal k Harrymu Knowlesovi, filmovému kritikovi a znalcovi kuriozít.
Knowles film sprístupnil na svojej stránke Ain’t It Cool News a strhla sa lavína. Výtvor, na ktorý bývalí tínedžeri, teraz už dospelí muži, takmer zabudli, sa stal zrazu slávnym. Dostali toľko ponúk na rozhovory, že si z nich napokon vybrali prestížny časopis Vanity Fair, a ten v roku 2004 uverejnil o ich Adaptácii podrobný článok. Eric Zala a Chris Strompolos dnes v súčasnosti vlastnia nezávislú spoločnosť na výrobu filmov – pôvodne sa tejto práci venovať nechceli a podnietilo ich vlastne až znovuobjavenie ich detského projektu a svetové uznanie, ktoré po rokoch zožal. Indiana Jones im teda naozaj zmenil život.
Vampír v papučkách
Ešte zaujímavejšie ako príbeh troch dospievajúcich fanúšikov Indyho, z ktorých sa stali „indyfilmári“, je to, že ani náhodou nie sú sami. Filmoví fanúšikovia na celom svete sa rôznymi spôsobmi usilujú vzdať hold tomu, čo ich na plátne alebo na obrazovke najviac oslovilo. Diela, ktoré vytvárajú, patria k samostatnému žánru fan films. Fan films sú vlastne filmovou odrodou fan fiction – pracujú so známymi postavami, prostrediami a dejmi, ale ponúkajú čosi navyše: amatérske nadšenie.
Tento žáner prežíva momentálne obrovský rozkvet najmä vďaka tomu, že internet uľahčuje jeho šírenie. Ale zrodil sa dávnejšie. Prvé pokusy o fan films sa datujú do druhej polovice 20. storočia. Tvorba však vtedy bola technicky veľmi náročná a až od sedemdesiatych rokov sa dá hovoriť o raste ich počtu. Spočiatku tieto filmy bavili len tvorcov a ich najbližšie okolie. S príchodom sci-fi zrazov, takzvaných conov, však získali ďalšie publikum. Časom sa o ne začali zaujímať filmoví vedci z univerzít. Potom prišiel internet a stal sa pre ne zároveň vhodným médiom aj dokonalou diváckou komunitou.
Treba sa brániť?
A dnes? Stačí si vybrať. Chce niekto vidieť alternatívnu epizódu o bojovníčke s vampírmi Buffy? A čo tak Star Trek na fanúšikovský spôsob? Alebo fanfilmovú verziu populárneho amerického seriálu Angel? Tú fanúšikovia poznajú pod názvom Cherub a zmierili sa s tým, že je to čistá paródia. Až taká, že hlavný hrdina, polepšený vampír, sa v ňom premáva v chlpatých papučiach v tvare zajačikov...
Majitelia autorských práv reagujú rôzne. Niektorí bijú na poplach, iní sa tvária, že o nič vážne nejde. Ale málokto sa zachoval tak veľkoryso ako tvorcovia epopeje Hviezdne vojny, ktorí vymysleli dokonca vlastnú súťaž s názvom "Official Star Wars Fan Films Awards", alebo tvorcovia kultového sci-fi seriálu Červený trpaslík, ktorí tiež zorganizovali súťaž o najlepší fan film založený na origináli.
Napríklad Paramount Pictures, ktoré vlastnia práva na Star Trek, sa výrobe fanúšikovských verzií svojho seriálu bránia a to isté platí o väčšine filmových spoločností. A nejde len o neochotu veľkých korporácií. Aj mnohí jednotliví „skutoční“ filmári sa často ohradzujú, že fan films sú ako pijavice, ktoré sa priživujú na originálnych nápadoch. Tak ako iné ľudové žánre, aj tento je však ohromne životaschopný a neraz by mohol svojimi nápadmi zásobovať oficiálne poschodia šoubiznisu.
Legálne dvojča fanfilmov
Veď ani oficiálny šoubiznis nežije len z originálnych nápadov. Legálnym dvojčaťom amatérskej fanúšikovskej tvorby sú napríklad remaky. Alebo nekonečná filmová sága o Jamesovi Bondovi. Alebo oficiálne komediálne paródie na úspešné trháky (napríklad Hot Shots na Top Gun). Pravdaže, tieto projekty majú všetko: peniaze, zaručené publikum i distribúciu. Ale chýba v nich amatérsky prvok, tvorba z čistého nadšenia a bez obmedzení. Práve vďaka tomu budú pravé fan films vždy oslovovať divákov – ktorých si vďaka internetu zrejme prilákajú čoraz viac.
Nečudo, že podľa niektorých kultúrnych komentátorov tvoria dnes fan films veľmi mocný žáner. Ak môžeme veriť odhadu amerického časopisu Wired, tak v blízkej budúcnosti zmenia televíznu a filmovú tvorbu rovnako výrazne, ako blogovanie zmenilo svet textov na internete. Nechajme sa prekvapiť. Možno raz uvidíme niekoho z hrdinov Nezvestných v ružových zajačikovských papučiach.
Text bol publikovaný v týždenníku .týždeň