TV SERIÁLY: 4400

TV SERIÁLY: 4400

článok



Za posledných šesťdesiat rokov bolo z rôznych oblastí Zeme a času unesených štyritisíc štyristo ľudí. Všetci zmizli náhle, v lúči bieleho svetla. Unesení nemajú nič spoločné – niektorí sú mladí, iní zase starí, sú medzi nimi muži, ženy aj deti, nespája ich rasa ani náboženstvo. Niektorí zmizli, keď im išlo o život, iní zase keď šli nakupovať. Niekoľkí zmizli na šesťdesiat rokov a druhí boli preč pár dní. Ale všetci sa vrátili náhle a spoločne, v mimozemskej guli svetla. Nikto si nepamätá, kde boli alebo čo sa s nimi stalo, ale každý z nich je nejakým spôsobom zmenený. Svet sa teraz musí vysporiadať s nimi a ich novonadobudnutými schopnosťami, kým sa oni musia vyrovnať so svetom, ktorý pokračoval ďalej bez nich. Sú obdarení zvláštnymi schopnosťami a môžu zmeniť kolobeh sveta – ale všetko čo chcú, je pokračovať v živote, ktorý bol prerušený ...

Americký mysteriózny sci-fi seriál 4400, ktorého tretia sezóna bola toto leto odvysielaná televíznou stanicou USA, sleduje osudy agentov NTAC (Národné centrum pre hodnotenie hrozieb), poverených vyšetrovaním fenoménu „navrátených“. Hlavnými hrdinami sú agenti Diana Skouris (Jacqueline McKenzie) a Tom Baldwin (Joel Gretsch), ktorého synovec bol taktiež unesený, čo spôsobilo kómu jeho syna. Aj keď tematizácia, podobne ako štylizovanie hlavných hrdinov – skeptická Diana a „veriaci“ Tom – a „zlej“ vládnej organizácie vo veľkej miere pripomínajú Akty X, seriálu sa v priebehu druhej sezóny veľmi úspešne podarilo opustiť tieň svojho predchodcu a vytvoriť kvalitný príbeh plný konšpirácií, zrád a tajomstiev.

TV seriály: 4400

Veľkú zásluhu na tomto úspechu majú hlavne tvorcovia 4400 - Scott Peters a René Echevarria. Hlavne druhý menovaný obohatil seriál nielen o svoje dlhoročné skúsenosti s kvalitným sci-fi v podobe Star Trek: The Next Generation Star Trek: Deep Space Nine, ale aj o svojho kolegu a spoluscenáristu týchto seriálov Ira Stevena Behra, ktorý má na konte niekoľko z najoceňovanejších častí Star Treku. Seriál je v USA vysielaný počas letných mesiacov (od júna do augusta) v zodpovedajúcej dĺžke – prvá sezóna má iba 6 častí, kým druhá a tretia majú po 13 – ako aj kvalite. Na letné pomery je 4400 vynikajúci seriál a ľahko obstojí oproti Stargate SG-1 či Atlantis, v preplnenej hlavnej sezóne by však pravdepodobne padol za obeť nízkej sledovanosti.

Jedným z úspešných opatrení, ktoré tvorcovia seriálu zaviedli v druhej sezóne, a ktoré sa vo veľkej miere podieľalo na úspechu seriálu, bol odklon od tzv. „tajomstiev týždňa“, v ktorých každá časť mala samostatný príbeh a každý týždeň pojednával o inom unesenom. Echevarria, ktorí podobným spôsobom „zachránil“ Deep Space Nine presadil sezónne príbehy najskôr v obmedzenom (druhá sezóna), neskôr v tón-určujúcom (tretia sezóna) objeme. 4400 sa prestal sústreďovať na jednotlivých unesených a ich lokálne problémy, a začal spájať jednotlivé záhady do celkov, vykresľujúc vojnu o prežitie ľudstva. Vďaka zaujímavým nápadom a neustálej neistote tak divák nesleduje vojnu „dobrých“ proti „zlým“, ale vie pochopiť obidve strany konfliktu – či už strach normálnych ľudí a vlády, alebo domnelú zodpovednosť unesených za zmeny. Navyše bol seriál v neskorších častiach obohatený o kritiku ľudstva resp. ľudských reakcií (bojíme sa toho, čo nepoznáme, atď.) a dostáva tak ďalší, neočakávaný rozmer.

TV seriály: 4400

Napriek týmto pozitívam pokrivkáva seriál vo svojom konečnom prevedení. Niektoré vysvetlenia okolností sú slaboduché a nelogické (napr. „ripple-effect“), iné zaváňajú lacným patriotizmom. 4400 často len naznačí zaujímavé myšlienky len aby ich nedomyslel, alebo nevykreslil do konca (reakcia „normálnych“ ľudí na návrat unesených a pod.). Tieto slabiny sú väčšinou prekryté kvalitnými postavami a zodpovedajúcimi hereckými výkonmi, hlavne na strane unesených. Kým sú agenti NTACu často stavaní do role superhrdinov, ktorí síce pre svojich blízkych riskujú všetko, ale nakoniec im všetko aj tak „prejde“, uneseným tento luxus tvorcovia seriálu nedoprajú a ich obete sú častokrát hmatateľné a reálnejšie.

4400 rozhodne nie je seriálom konkurujúcim najväčším trhákom terajšej americkej produkcie, aké môže slovenský divák sledovať. Či sa jedná o 24 alebo Nezvestných, 4400 proste hrá v úplne inej, slabšej lige. Aj tak sa seriálu darí vytvoriť zaujímavý a presvedčivý alternatívny svet, ktorý sem-tam prinúti diváka k zamysleniu. Pri obmedzenom počte častí ostáva 4400 príjemným spestrením, vypĺňajúcim čakanie na vyššie menované stálice televíznej obrazovky.


autor Marek Vojtko 19.12.2006
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 16783
02 |
návšt. 7785
03 |
návšt. 5694
04 |
návšt. 5212
05 |
návšt. 4363
06 |
návšt. 3408
07 |
návšt. 3719
08 |
návšt. 3520
09 |
návšt. 1868
10 |
návšt. 1680
REBRÍČEK US
01 |
$26,0 mil.
02 |
$7,6 mil.
03 |
$6,8 mil.
04 |
$5,3 mil.
05 |
$5,0 mil.
06 |
$3,5 mil.
07 |
$3,2 mil.
08 |
$2,2 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$2,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.