TELEVÍZNY MAGNET - PRISON BREAK

TELEVÍZNY MAGNET - PRISON BREAK

článok



Zločin

Michael Scofield (Wentworth Miller), inak bezúhonný, vysokoškolsky vzdelaný občan s dobre platenou prácou, sa pokúsi vylúpiť banku. Napriek svojej inteligencii iba párkrát vystrelí svojimi zbraňami do vzduchu a potom sa nechá bez odporu zatknúť. Prečo? Jeho brat, Lincoln Burrows (Dominic Purcell), totiž vo väznici Fox River čaká na popravu. Lincoln bol obvinený, súdený a uznaný vinným z vraždy brata viceprezidentky USA. Problémom je, že Licoln je nevinný. Po vyčerpaní všetkých odvolaní a prosieb o amnestiu alebo odsunutie nezvyčajne skoro nasadenej popravy sa Michael odhodlá k zúfalému kroku. Ako statickému inžinierovi sa mu pod ruky dostali stavebné plány väznice Fox River a tak Michael vymyslel plán – nechá sa zavrieť do väzenia vedľa brata a potom mu umožní útek. Avšak ani jeho najlepšie plány nemôžu predvídať komplikácie spôsobené „ľudským faktorom“ ako aj cenu, ktorú bude Michael musieť zaplatiť za bratovu slobodu ...

Televízny magnet - Prison Break Televízny magnet - Prison Break

Súdne pojednávanie

Vychádzajúc z jednoduchého nápadu muža, ktorý sa nechá úmyselne uväzniť, len aby sa mohol pokúsiť o útek, producent a tvorca seriálu Paul Scheuring vypracoval dôvody a pohnútky, ktoré by tento zúfalý čin motivovali. Prison Break púta pozornosť diváka na jednej strane príbehom rodinnej oddanosti dvoch bratov, ktorí napriek nie práve ružovej minulosti našli cestu k sebe a spolu musia čeliť nepriaznivému osudu. Na strane druhej sledujeme veľmi inteligentný a skoro uveriteľný príbeh úteku z väzenia – Michaelov plán má nielen pár fantastických nápadov (tetovania), ale hlavne fascinuje svojou premyslenosťou a adaptabilitou. Na docielenie jednotlivých rekvizít svojho plánu musí Michael uzavrieť viac či menej nebezpečné „priateľstvá“, ktoré sa mu v zločineckom prostredí väznice začínajú vymykať z rúk. Každý krok sa tak stáva nielen bojom proti strážcom a väznici samotnej, ale aj akrobatickým kúskom na visutom lane väzenských vzťahov. No a nakoniec tu máme samozrejme všadeprítomnú vedľajšiu dejovú líniu konšpirácie, ktorá Lincolna dostala do väzenia v prvom rade.

Technické spracovanie seriálu je, ako inak, na fantastickej, ba priam až filmovej úrovni. Väčšina väzenských scén bola nakrúcaná vo väznici Joliet Prison v štáte Illinois, ktorá bola v roku 2002 vyradená z prevádzky. Práve používanie skutočnej – aj keď opustenej – väznice ako repliky dodáva seriálu nevídanú autenticitu. Väzenie nielen pôsobí reálne, ale jeho múry a cely sa stávajú ďalším protihráčom Michaelovho snaženia. Približne dva milióny dolárov stojí každá epizóda seriálu, ktorý v prvej sezóne videlo priemerne 9,2 milióna divákov. Aj keď druhá sezóna (v USA je práve vysielaná), zaznamenala asi dvojmiliónový prepad v sledovanosti, je seriál vedľa stálice 24, s ktorou je vysielaný v ten istý večer, najväčším hitom televíznej stanice FOX.

Televízny magnet - Prison Break Televízny magnet - Prison Break

Obžaloba

Prison Break začal svoju púť mediálnou oblasťou Ameriky veľmi sľubne – neotrepaný nápad, spojený s veľmi sympatickými hercami a umne stupňovaným napätím sa postaral aj u mňa o menšiu senzáciu. Recenzenti spočiatku nešetrili slovami chvály a ovzduším lietali porovnania s 24, ba dokonca sa ozývalo, že kráľ televízneho napätia bol prekonaný. Ostáva neodškriepiteľným faktom, že prvých 10 až 12 častí je príkladom skoro dokonalého televízneho umenia. Všetky spomínané časti sú pútavo napísane a štýlovo zinscenované, a dvojčasť „Riots, Drills and the Devil“ patrí k tomu najnapínavejšiemu, čo som mal česť v televízii vidieť. Problém nastáva v momente, keď sa seriál dostáva k „sweeps“ epizódam, ktoré nielen narušia ideálny tok seriálu, ale ponúknu preexponované a príliš zdramatizované finále dovtedy plánovaných 13-tich častí. Keďže toto „finále“ vo veľkej miere zničí Michaelov plán je Prison Break pripravený o svoju najväčšiu devízu – sledovanie vykonávania inteligentného a hlavne uveriteľného plánu. Čo nasleduje v doobjednaných 9-tich častiach je séria improvizácií a stále menej a menej pravdepodobných sledov náhod a nešťastí. Tieto epizódy nedokážu nadviazať na napätie prvej polovice sezóny a strácajú nielen tempo ale aj ospevovanú originalitu.

Stratu „plánu“ a s ním spojenej originality sa seriál snaží kompenzovať väčším dôrazom na postavy a ich charaktery. Po 13-tej časti Prison Break predstaví nové postavy na úkor starších, ktoré sa pokúsi redundantne znova predstaviť nešikovne navrhnutými flashbackmi. Doterajšia práca s charaktermi týchto postáv je šmahom scenáristovho pera zničená a my máme zrazu veriť, že títo nebezpeční väzni sú vlastne tiež neprávom uväznení alebo sú dokonca hrdinovia. Seriál si tu navyše neodpustí pár politických komentárov (ropa, vojna, mučenie zajatcov, globálne otepľovanie) a tie sú bohužiaľ s pribúdajúcimi časťami iba zintenzívnené.

Televízny magnet - Prison Break Televízny magnet - Prison Break

Väzenie

Problém Prison Breaku, okrem zlomu po 13-tej časti, je jeho konkrétnosť. Dobrým pravidlom pri vytváraní nového seriálu je „urob to konkrétne vágne“. Ako príklad môžu slúžiť Nezvestní – máme tu konkrétny ostrov a postavy, ale vďaka flashbackom, je tvorcom daná možnosť písania ľubovoľných príbehov. Prison Break túto možnosť postráda. Sám sa dostal do pozície, z ktorej sa nemá šancu vyhrabať – ako seriál je limitovaný nielen prostredím (väzenie), ale aj postavami (Michael, Lincoln a ich spoluväzni) a príbehom (útek z väzenia). Čoskoro tak prichádza k paradoxu – v momente kedy Prison Break zobrazí to, čo jeho názov sľubuje a na čo diváci nedočkavo čakajú, stráca svoju najväčšie lákadlo a ničí svoju individualitu.

Samozrejme, že sa nastolená situácia z počiatku prvej sezóny nedá ťahať niekoľko rokov, ale to je práve dôvod, prečo sa Scheuringov nápad nemal nikdy dostať do seriálovej formy. Stanica FOX mala dokonca (oprávnené) obavy práve z tohto, a preto tento nápad najskôr v roku 2003 zamietla a navrhla namiesto toho miniseriál s 10timi časťami. Avšak úspech 24Nezvestných bol v roku 2004 dostatočným dôvodom pre zmenu postoja a tak uzrel Prison Break svetlo sveta.

Útek

Napriek všetkým negatívam treba uznať, že aspoň prvých 13 častí Prison Breaku patrí k tomu najlepšiemu, čo americká televízia za posledné roky vyprodukovala. Charizma oboch hlavných hrdinov ostáva konštantou aj potom, ako sa čisto príbehová munícia seriálu dávno minula. Medzi iným je práve ona dôvodom nesmiernej popularity Prison Breaku hlavne u ženskej časti publika. Je večnou škodou, že neostalo pri plánovanom miniseriáli. Príbehu ako aj jeho nápadom, by sa v zmienenom formáte darilo omnoho lepšie a my by sme mali za sebou dokonalých 13 častí, ku ktorým by sme sa vždy s láskou mohli vrátiť. Takto tu máme seriál, ktorý svietil nesmierne jasno, ale prekliato krátko a teraz už iba dohasína, ako slabý odtieň svojej slávy.


autor Marek Vojtko 27.2.2007
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 16783
02 |
návšt. 7785
03 |
návšt. 5694
04 |
návšt. 5212
05 |
návšt. 4363
06 |
návšt. 3408
07 |
návšt. 3719
08 |
návšt. 3520
09 |
návšt. 1868
10 |
návšt. 1680
REBRÍČEK US
01 |
$26,0 mil.
02 |
$7,6 mil.
03 |
$6,8 mil.
04 |
$5,3 mil.
05 |
$5,0 mil.
06 |
$3,5 mil.
07 |
$3,2 mil.
08 |
$2,2 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$2,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.