NA ZAČIATKU BOLO SLOVO |
NA ZAČIATKU BOLO SLOVO |
Celý dekadentne zvrátený cirkus spustil Thomas Harris, známy tým, že neposkytuje rozhovory a nezúčastňuje sa propagácie tých pár kníh, ktoré počas života napísal (okrem Lecterových príbehov stvoril ešte napr. Čiernu nedeľu, ale to ešte v polovici 70. rokov). Dr. Lecter, renomovaný psychiater, je v jeho knižnej predlohe Červený drak (Red Dragon) noblesný, šarmantný, galantný, charizmatický... a je to kanibal. Žiadny analfabet, ktorý neudrží stolicu, ale vzdelaný pánko na úrovni. A vynaliezavý; z jeho husárskych kúskov spomeňme napríklad únos neschopného člena symfonického orchestru slúžiaceho na pohostenie svojich priateľov z vysokých kruhov. Následne bol - ako odborný konzultant - pozvaný agentom FBI Willom Grahamom na vytvorenie profilu šialenca, po ktorého krvavých stopách mladý agent práve išiel. Život dokáže byť vtipný. Presvedčí sa o tom i Graham, keď príliš neskoro zistí, že tým šialencom bol celý čas doktor Lecter osobne. Obaja túto krutú pravdu prežijú, ale kým agent skončí so škaredou jazvou a ešte väčšou traumou na predčasnom dôchodku, ten druhý, je „navždy“ zavretý do kobky v baltimorskej psychiatrickej liečebni.
LOVEC ĽUDÍ (1986)
V roku 1986 sfilmoval túto Harrisovu knihu v produkcii Taliana Dina De Laurentiisa vtedy ešte neznámy Michael Mann (seriál „Miami Vice“, horor Pevnosť) a premenoval ju na Lovca ľudí (Manhunter). Agent Graham (William Petersen) sa po Lecterovom (Brian Cox) zatknutí vracia do akcie na žiadosť Jacka Crawforda; v meste totiž vyčíňa nový vrah, vraždiaci počas splnu celé rodiny. Aby ho Graham polapil, musí požiadať o pomoc práve Lectera, majúceho so zločincami bohaté skúsenosti... Ale Lecter mal v tomto Mannovom filme zhruba rovnaký priestor, ako v knižke - malý. A hoci Briana Coxa nikto nemohol viniť, že by bol čajový herec, neurobil z Lectera kultovú postavu.
MLČANIE JAHNIAT (1991)
De Larentiis bol príliš skúseným producentom na to, aby sa vzdal práv na túto výnimočnú postavu. Scenárista Ted Tally mu to v roku 1991 potvrdil, keď dostal za bojový rozkaz zadaptovať ďalší Harrisov román a veľmi voľné pokračovanie Červeného draka pomenované Mlčanie jahniat (The Silence of the Lambs). V ňom Harris, ktorý sa mimochodom v minulosti živil ako novinár venujúci sa zločinom v Mexiku a Amerike, dal po predchádzajúcich kladných skúsenostiach väčší priestor znova Lecterovi (stále uväznenému v cele) a znova niekoho vyslal po jeho radu dole, do temných podzemných priestorov, aby dotyčnému psychiater (Anthony Hopkins) znova pomohol vypátrať na slobode behajúce sériového vraha. Rozdiel medzi vtedy a teraz bol hlavne v tom, že tým niekým bola študentka Akadémie FBI, krehká Clarice Starlingová (Jodie Fosterová) prosiaca Lectera o radu na polapenie Buffalo Billa (Ted Levine ako Jame Gumb). Ten práve uniesol dcéru prominentnej senátorky. Predchádzajúce obete stiahol z kože.
Tally napísal natoľko psychologicky obnažený teror, že je o ňom ešte i dnes reč, ako o jedinom horore kinematografie, držiacom v rukách piatich najdôležitejších Oscarov (herci v hlavných úlohách, film, réžia a scenár). Absolútne bez humoru, ťaživá, šokujúco naturalistická atmosféra, určená rozhodne nie na dobrú noc. Vaňa, hlboká jama s kozmetikou, pes, nočné videnie, odrezaná tvár... režisér Jonathan Demme, kameraman Tak Fujimoto a skladateľ Howard Shore odviedli kus nervy trhajúcej roboty.
HANNIBAL (2001)
Vyzeralo to na bežný deň Ridleyho Scotta (Votrelec, Blade Runner) - skoro ráno zareval “akcia!“ a dole kopcom sa rozbehla masa rímskych vojakov. Z Gladiátora sa stal hit. Počas nakrúcania sa s producentom De Laurentiisom dohodol, že sfilmuje toľko médiami vláčeného Harrisovho Hannibala: takmer desať rokov písané pokračovanie Draka a Jahniat. Tento diel mal uzatvoriť celý Lecterov príbeh do rafinovanej, krvou zmáčanej trilógie. Hoci producent práva na román kúpil za deväť miliónov dolárov, už čoskoro to vyzeralo ako zlá kúpa. Prečo?
Nad sfilmovaním totiž viseli chmáry. Nie snáď, že by sa kniha – čo sa kvality a úspechu týka – nevydarila. Akurát že s filmom nechcel mať nikto nič spoločné. V časopisoch sa objavovali nové, ale okamžite zamietnuté mená (Angelina Jolieová, Gillian Andersonová) vrátane Demmea a Fosterovej. Obaja odmietli. Na toho prvého to bolo explicitné, tá druhá sa nevedela zmieriť s vývojom svojej postavy. Hrala o peniaze, lepšiu rolu alebo svoj režijný projekt, na ktorom v tom čase pracovala? Nakoniec sa novou Starlingovou, už otrieskanou byrokraciou v FBI, stala Julianne Mooreová (Stratený svet: Jurský park 2, remake Psycha). Hoci sa po odchode Fosterovej diváci obávali, že to nebude ono, Dino kypel sebavedomím, že „po desiatich minútach na Jodie zabudneme“.
Situácia pritom vyzerala absurdne - ak Dino počítal s niekým z pôvodného tímu, tak to bola práve Fosterová. Hopkinsa pokladal mimo hry, keďže starnúci herec zhruba v tom čase vyhlásil, že za celú kariéru nakrútil dva-tri dobré filmy, že si filmovaním zničil život a tak s tým končí. Napokon to bol ale práve on, kto ako jeden z minima zostal z pôvodného tandemu (neberte to za dvadsať miliónový honorár). Jeho vyhlasovaný odchod od filmu bol výstrelkom možno muža opitého a možno chlapa toho času v životnej kríze (krátko po tom sa rozviedol s dlhoročnou manželkou a dobrovoľne sa vzdal titulu sir, lebo „v Amerike sa mi páči viac“).
Adaptácia knihy - o ktorej sa Stephen King vyjadril ako o „bosoráckej žranici pre najnáročnejších“ - vznikala pod ostrým okom médií a natešených divákov, ktorých producenti dráždili ako sa dalo. Film sa ešte ani nezačal poriadne nakrúcať a už boli prvé plagáty a v kinách bežali nič neukazujúce, ale napriek tomu mnoho sľubujúce, teasery. Reklamne vďačný škandál vzbudilo nakrúcanie vo Florencii, kde sa kvôli brutálnym scénam (s vyšetrovateľom Pazzim) tunajšie obyvateľstvo búrilo. Zo 450 stranovej knižnej predlohy sa stal 115 stránkový scenár. Scott: „Chce to naozaj dobrých scenáristov, aby z toho všetkého vydestiloval 100% alkohol.“ Tými pánmi boli Steven Zaillian a David Mamet.
Začíname v talianskej Florencii, kde sa o post nového kurátora uchádza milovník umenia a dobrého jedla, Dr. Fell. Len mučivými démonmi ničený inšpektor Pazzi (Giancarlo Giannini) tuší, že v skutočnosti je to obávaný Lecter. Keď uvidí zatykač s odmenou, začne konať na vlastnú päsť. Tú vyhlásil boháč Mason Verger (Gary Oldman), znetvorený Lecterom, pripútaný k posteli a prežívajúci s vidinou pomsty, v ktorej figuruje stádo ľudožravých prasiat (!). Lenže Hannibalovo polapenie pomocou sicílskych únoscov zlyhá, Lecter uniká do Spojených štátov a Verger spojí sily so skorumpovaným pracovníkom Ministerstva spravodlivosti Krendlerom (Ray Liotta). Urobia zo Starlingovej volavku. Lenže Lecter sa nahneval. Dostal hlad. Kto je vlk? Kto bezbranné jahňa? Pripravte sa na večeru.
A ČERVENÝ DRAK (2002)
Komerčný úspech (len za prvý víkend zarobil v USA takmer 60 miliónov) mal za následok, že De Laurentiis začal rozmýšľať o pokračovaní. Čakať ďalších desať rokov na knihu sa mu nechcelo, tak sa vybral cestou remakeu Červeného draka. Režijnú stoličku v roku 2002 obsadil za nesúhlasného hvízdania komediálne-akčný Brett Ratner (Križovatka smrti 1-2), ale budúci diváci sa napokon upokojili a rešpektovali ho preto, že dúfali, že ani keby veľmi chcel, nedokáže zničiť určite geniálny scenár veterána Teda Tallyho, ktorý sa okľukou vracia na začiatok svojej kariéry. K tomu hudba Dannyho Elfmana, kamery Dante Spinottiho a šťavnaté herecké obsadenie. Už obsadenie podporných rolí bolo plné žmurkania na fanúšikov (Anthony Heald, Frankie Faison). Grahama hrá Edward Norton, do úlohy Lectera (rozšírenej na prianie publika) bez problémov vkĺzol Hopkins a rolu šialenca preberá Ralph Fiennes tvoriaci pár so slepou Rebou v podaní Emily Watsonovej. V úlohe Crawforda Harvey Keitel, nechutného novinára hrá Philip Seymour Hoffman.
EPILÓG (2007)?
Iba Jahňatá sa dočkali nadpriemerného prijatia u publika i kritiky. S Hannibalom a Drakom to bolo ťažšie, ale minimálne po komerčnej stránke sa jednalo o úspech. Nesmrteľný De Laurentiis sa teda opätovne obúva do už kultovej série a zatiaľ poslednou kapitolou ságy zostáva na Barrandove nakrúcaný Hannibal: Zrodenie zla (Hannibal Rising). Príbeh v réžii netradičného Petra Webbera (dobová dráma so Scarlett Johanssonovou Dievča s perlou) sleduje životné peripetie mladého Hannibala. Ten dostal tvár Gasparda Ulliela (Manech - milenec Audrey Tautouovej z Príliš dlhých zásnub). Napríklad by sme sa mali bližšie dozvedieť, prečo je vlastne Hannibal kanibalom. Majitelia 450 stranového Hannibala to už vedia.