ŠOKUJÚCE! ODHALENIE KINEMY! |
ŠOKUJÚCE! ODHALENIE KINEMY! |
Nie, nechystáme sa vyrukovať s priznaním, že polovica redakcie Kinemy pochádza z inej planéty, ani vám nevyzradíme, koľko z nás má viacero očí, než je zvykom. Povedali sme si, že predstaviť sa môžeme aj inak, cez to, čo nás baví a spája, teda cez filmy. V krátkej ankete, na ktorú odpovedalo desať redaktorov Kinemy, nájdete niečo o našom filmovom vkuse, čo nás na filmoch láka a zaujíma. Prajeme vám príjemné čítanie...
Anketa:
1. Ktoré filmy ťa zatiaľ v tomto roku najviac zaujali? (v rámci kino distrib.)
2. Ktorý film by si chcel nakrútiť ty?
3. Čím si ťa film vie získať?
4. Na ktorý film sa tento rok najviac tešíš? (v rámci kino distrib.)
VLADIMÍR KUREK (32)
Vzdelanie: Vyštudovaný učiteľ dejepisu, občianky a etiky po rokoch krásnej a ťažkej práce pre spoločnosť teraz tretí rok ťažko pracuje v reklame pre seba.
1. Proposition, Dokonalý trik, Malá Miss Sunshine
2. Chcel by som nakrútiť Sedem statočných v súčasnej dobe, alebo Vtedy na západe pred Sergiom a tak ako on .-) A tiež by som rád nakrútil nejaký energický film plný lásky, vášne a sexu s Angelinou Jolie a Monicou Belluci :-))
3. Atmosférou, emóciami, príbehom
4. Teším sa na Simpsonovcov a Vratné Lahve. Takže čoskoro už budem vedieť či to stálo za to :-)
MAREK VOJTKO (24)
Vzdelanie: Master of science (po slovensky asi magister) v "digitálnych médiách", smer "počítačové hry".
1. Dokonalý trik, Zodiac, Pani pomsta
2. Bad Boys. Kvôli ľahkosti, vtipu, a invenčnosti, proste atribútom, ktoré Bay v priebehu svojej kariéry stratil. Bad Boys je pre mňa stále jedným z najlepších akčných filmov, či už vďaka dych berúcej kamere a akcii, vynikajúcej hudbe alebo vtipným hláškam. Že za málo peňazí vie hrať veľa muziky, to dokázal Bay s týmto devätnásť miliónovým pokladom, u mňa stále figurujúcim medzi osobnou Top 5 všetkých čias.
3. Hudbou (Superman sa vracia), vizuálne „nadupanou“ akciou (všetky „Bay-ovčiny“) a netradičným štýlom rozprávania (Dokonalý trik).
4. Teším sa na Transformers
TOMÁŠ DANEČEK (22)
Vzdelanie: VŠMU - Filmová veda
1. Zodiac, Životy tých druhých, Luk
2. Neviem s akou rozhodnosťou si vyberie zvyšok redakcie, ja sa však pre jediný film rozhodnúť neviem. Je však niekoľko filmov, pod ktorými by som chcel byť podpísaný:
Muž s kinoaparátom - lebo by som bol príkladom pre ďalšie generácie.
Stalker - lebo by ma spravil nesmrteľným.
Playtime - lebo by som vytvoril vlastný svet
Don Šajn (a v podstate akýkoľvek Švankmajerov film) - lebo...
Spalovač mŕtvol - lebo je to najobľúbenejší film od slovenského režiséra.
3. Sofistikovaným spracovaním neopozeranej (v ideálnom prípade novej) témy. Prejavy šialenstva a nadreálna sú vítané.
4. Po rokoch kazenia si očí na obrazovkách rôznych veľkostí a kvality u mňa víťazia Simpsonovci.
MICHAL MICHALOVIČ (21)
Vzdelanie: Absolvent bakalárskeho stupňa odboru filmová veda na bratislavskej Filmovej a televíznej fakulte VŠMU, momentálne študent magisterského stupňa. Čo ďalej, je zatiaľ vo hviezdach...
1. Darwinova nočná mora, Životy tých druhých, Zodiac
2. Rozhodne Fitzcarraldo. Nech už sa pri nakrúcaní Herzogovho opus magnum udialo čokoľvek, vidieť to na vlastné oči a zažiť na vlastnej koži muselo byť jedinečné. A samozrejme veľa ďalších, z rôznych dôvodov...
3. Mám rád, keď v kine vidím niečo, čo som predtým ešte nevidel. Okrem toho inteligentnou a premyslenou „filmárčinou“, z ktorej cítiť lásku k práci. Bohužiaľ, filmov, ktoré toto ponúkajú, je v poslednej dobe v našich kinách zúfalo málo.
4. Veľmi rád by som v našich kinách videl nové filmy Wernera Herzoga, Bélu Tarra, či Gus Van Santa. Keďže sa ich však (tento rok) s najväčšou pravdepodobnosťou nedočkám, moja voľba padá na Inland Empire Davida Lyncha. Hoci som ho už videl, určite si ho pozriem ešte viac krát...
KRISTÍNA ASCHENBRENNEROVÁ
Vzdelanie: Som blond, meriam 170cm. Môj vek je niekoľkonásobne nižší než moje IQ, čo ale nie je zárukou racionálneho správania. Sorry, ale nebudem tu uvádzať viac, než mám na električenke. Pokiaľ sa niekomu nepáči, ako píšem, alebo sú mu proti srsti moje názory, poznanie môjho veku a vzdelania na tom nič nezmení. A ak ma niekto túži spoznať osobne, existuje asi miliarda spôsobov, ako na to. Live long and prosper.
1. Fontána, Pani Pomsta, Zodiac
2. Veľmi veľa vecí klasického Hollywoodu: Hawks, Wyler, Wilder, Welles, Capra, Mamoulian, Minnelli.. – zvyčajne filmy, ktoré keď si rozložíte na „výborné“ scény a potom tie scény poskladáte naspäť, dostanete celý film..
The Big Sleep a To Have and Have Not - Interakcia medzi Bogartom a Bacall je úžasná.
Cléo od 5 do 7 - Všeobecne mám na Agnès Varda rada jej schopnosť prevteliť pocit do príbehu tak, že jej „ženské filmy“ sú v konečnom dôsledku chladne racionálne, nakrútené s odstupom, bez násilného tlaku na emócie. Jednoducho si filmom podmaní diváka. Často jednoduché príbehy, základné štylistické prostriedky vytvoria raz melancholický či smutný, inokedy hravý film so závažnou témou.
Fontána - Prirodzenou vlastnosťou obrazu je vyjadriť viac, než slovo popisujúce obraz. Fráza, ktorá v súvislosti s Fontánou má zmysel. A výborná práca so zvukom.
Miami Vice - „Môj“ reprezentant Michaela Manna a jeho spôsobu seba-uvedomelého rozprávania s dôrazom na štýl až na samú hranicu opustenia príbehu. Tu podľa mňa „potiahol“ nočné ulice z Collateral a momenty izolácie natiahol do celého filmu.
Pani Pomsta - Premyslený film. Do detailov. Osobne ho považujem za krutejší a intenzívnejší než Old Boy práve pre tú nádhernú štylizáciu obrazu. Ale byť režisérom Parkovho formátu by mi vôbec nevadilo. Mať schopnosť prepojiť ideu, príbeh a štýl do tak súdržných, silných filmov, už vás neotravujem písaním ;).
West Side Story - Môj prvý „minimalistický“ muzikál, ktorý si pozriem vždy, keď ho niekde zachytím. Áno, veľa robí hudba, ale netreba zabúdať, že aj ona je len súčasť celku.
a ešte My Living Doll - Kto by nechcel nakrútiť na digitál porno o škodlivosti porna.
3. Rozčuľujú ma filmy, ktoré nepoznajú mieru, nevážia si samy seba a podceňujú diváka. Je totiž jedno, či ide o filozofovanie filmom alebo o kinematografický mozgoreset, považujem ich za plytvanie materiálom a ľudskými zdrojmi. Dobrý film je pre mňa ten, ktorý je súdržný a inteligentne funguje v rámci svojich pravidiel (opäť, je mi jedno, či je to prudká intošina alebo Pucca); jednota diela je jednota diela a aj chaos má svoje zákony. Ale ako povedal jeden môj kamarát – som esencialista, idem po obraze a fotogénii ako niečom, čo ho robí výnimočným a krásnym a presahuje ho. Film ma musí zaujať na pohľad, potrebujem, aby sa na film dobre pozeralo. A nesedí mi taliansky humor. A Louis de Funès.
4. Tešila som sa na Fontánu a Pani Pomstu a teraz s napätím a zvedavosťou očakávam Transformerov. A Bournea. A Kráľovnú Alžbetu
MICHAL KOREC (24)
Vzdelanie: Katedra žurnalistiky FiF UK (áno, bude to voda na mlyn pre všetkých kritikov, ktorým sa nepáčia moje recenzie a ich štýl, pretože budú môcť povedať, že on píše také shity a pritom je študovaný :-)
1. Hm, na rozdiel od ostatných kolegov (a najmä nášho šéfredaktora) tvrdiacich, že tento rok je na filmy dobrý, by som si dovolil rozpútať diskusiu o opaku. Máme tu Open Water 2, prequel k Hannibalovi, Norbita, Taxi 4, Pascu na žraloka, Kvasku, Bestiář, Hostel 2 či Život smrť a niečo medzi tým. Kvantum otrasných filmov, ktoré zaplavili kiná za posledných 100 dní. Situácia je tento rok skutočne zlá a slabých filmov neúrekom. Nájsť tri kvalitné je priam syzifovská úloha. Absolútne hodnotenie som ochotný za prvý polrok udeliť iba Parfumu. A potom päť deviatok - Dokonalý trik, Malé deti, Malá Miss Sunshine, Listy z Iwo Jima a fanúšikovsky Spider-Man 3. Ale do TOP 3 zatiaľ radím Parfum, Dokonalý trik a Listy z Iwo Jima.
2. Z už nakrútených... Anglického pacienta. Majstrovský kúsok po stránke scenára, témy, hlavnej myšlienky, hereckých výkonov. A najmä fantastického prepojenia a malebných záberov, ktoré vyniknú iba na veľkom plátne. Film, ktorý pri svojich úvodných a záverečných titulkov nie je na začiatku či konci, ale akurát v strede diania.
Ale pokiaľ by som dostal absolútnu tvorivú slobodu a možnosť točiť podľa seba, uvažujem nad tromi kúskami. Obyčajný malý film v slovenských reáliách z 21. storočia, ktorý by spojil typické paradoxy súčasnej doby - pohľad na život mladých i starých ľudí, veriacich i neveriacich, večných samotárov, zaláskovaných, šťastne i nešťastne ženatých atď. Myslíte si, že nám a takým hrdinom súčasná doba praje? Podľa mňa ani nie a preto sa (ne)treba báť zomrieť - alebo aspoň o tom natočiť film.
Druhý kúsok je svojím spôsobom experiment, ktorý môže, ale nemusí vyjsť. Pamätám si kvantum videohier z 90. rokov, ktoré dokázali príbeh tlačiť iba v animáciách so sugestívnou hudbou a dynamickým strihom, no bez dialógov. Ten štýl sa mi páči - ale napáchnutý elektronickou hudbou by som ho chcel varírovať. Tak ako DJ mixuje jeden set, tak by režisér so skladateľom mohli namixovať skôr jednoduchší príbeh, v ktorom celý čas hrala elektronická hudba, dialógy úplne absentovali a vpred by sa ťahali iba silné herecké výkony plus občas pár riadkov textu. Áno, má to chybu v tom, že ak nemáte radi trance, minimal či house, tak by to nebol film pre vás a možno by sa minul mainstreamu. A možno nie.
A napokon by som mal rád k dispozícii kopu prachov, aby som mohol zadaptovať nejakú na príbeh i atmosféru bohatú počítačovú hru a previesť ju na strieborné plátno. Tuším, že ma do dvoch rokov predbehnú Bruckheimer s Bayom a nakrútia Prince of Persia, ale nevadí. Zobrať adventúru typu Broken Sword, severskú The Longest Journey alebo takú detektívku Pandoru Directive, to by bola paráda. Alebo sa vrhnúť rovno na japonské eposy. Ale nie povrchne ako Spirits Within: Final Fantasy, ale v celej kráse ako boli Final Fantasy VII, VIII či X. Tieto diela majú fantastické príbehy, o ktorých bežní ľudia ani nevedia a to je škoda.
3. Keďže tento rok sa v mojich očiach posunula krivka kritiky výrazne vyššie,
predovšetkým nesmie nudiť a nemôže byť úplne otrepaný. Musí zaujať niečím - niekedy pomôže atmosféra či detail. Napríklad Rande mesiaca je priemerný kúsok, ale vychutnal som si ho vďaka nenápadnej atmosfére, ktorú má - a nemôžu zaň priamo ani herci, gagy či niečo iné, jednoducho to niekde medzi kotúčmi visí a preniká počas sledovania. Aspoň ku mne, pretože ostatní film hania. Alebo úplne ľahko povedané - musí priniesť niečo nevídané, ale vnútorne strhujúce. Nemajte mi to za zlé - Dannyho trinástka či Smrtonosná pasca 4 sú pekné remeselné kúsky, no neobsahujú to strhajúce puto. Nie je to v nich. Občas pomôže silná scéna výrazne vylepšujúca celkový dojem - napríklad Zápisky o škandále sú do 75 minút silný príbeh na 8 bodov, ale potom prichádza finálna pätnásť minútovka a dejový zlom v správaní oboch hrdiniek, ktorý film katapultuje na 9 bodov a vyššie. Sú to momenty, ktoré rozhodujú a pokiaľ ide o recenzovanie, práve tie u mňa determinujú aj výsledné hodnotenie. Napríklad aj Spider-Man 3 má takú scénu - to keď Sandman narastie do rozmerov ako mrakodrap a rozpúta akciu. Srdce komiksového a akčného fanúšika plesá, to tu ešte nebolo, to je nadsadenosť komiksu. A desiatkový Parfum púta atmosférou, perfektným soundtrackom a najmä kamerou, ktorou vie šetriť, no potom ju rozbaliť naplno. Ten moment, keď Grenouille vyjde z Grasse, začne sledovať Lauru s otcom a zrazu zavrie na kopci oči a kamera sa zbesilo rozbehne vpred, zastihne ich cválajúcich a ona sa otočí, vietor jej strhne klobúk a do toho vrazí burácajúci zvukový efekt, tak to je moment, ktorý mňa strhol ako nič iné tento rok. A poviete si, veď je to taký prostý efekt, tak čo na ňom vidí?
4. Transformers - pretože verím, že to bude najlepší popcorn celej dekády 2001 až 2010. Od čias ID4 či Armageddonu tu nič podobné nebolo a ak to vyšlo, ako si všetci pochvaľujú, bolo na čase a budem na to chodiť každý týždeň až do jesenných dažďov (a možno aj počas nich). Teším sa ako keby som mal dvanásť. Niekedy som prekvapený, kde sa to vo mne berie, ale ten malý chlapec vo mne prežíva a tiež sa niekedy chce zabaviť...
Ratatouille - hltám trailery, hral som počítačovú hru na PS2 i PSP a má to nezameniteľnú atmosféru a brilantnú animáciu. Teším sa na to ako keby som mal osem (pretože Remy je pekný potkaník) i štyridsaťosem zároveň (lebo to bude fajn retro). Dúfam v najlepšiu pixarovku, fakt.
Zlatý vek: Elizabeth II - videl som dva trailery a zároveň jasnú nomináciu na Oscara za hlavný ženský výkon. Shekhar Kapur však točí silný film aj s ostatnými atribútmi a to sa cení.
ADRIÁN ŽIŠKA (28)
Vzdelanie: Ekonomická univerzita – finančný manažment
1. Fontána, Zodiac, Životy tých druhých
2. Oldboy – pretože je tento film pre mňa synonymom dokonalého diváckeho naplnenia film-rozkošou (aj napriek tomu, že Pani Pomstu mám ešte o trocha viac rád), pričom rovným dielom ide o ukážkovú syntézu všetkého, čo moderná kinematografia môže ponúknuť a praktickú „učebnicu“ filmovej reči vo všetkých jej zložkách. Oldboy je nezastaviteľná tour de force na divákove zmysly.
3. Spôsobom ako dokáže nabudiť moje emócie, pričom na spôsobe nezáleží – môže to byť obsahom, ale aj štýlom, prípadne ideálna je ich vzájomná kombinácia.
4. a) v našej kinodistribucii: Bournovo ultimátum – po dokonalom druhom dieli skvelo pracujúcim so zvoleným „Greengrass“ štýlom ako indikátorom samotného vnútorného stavu zmätenosti a opustenosti hlavného hrdinu, predstavuje trojka znova pod Greengrassovým vedením veľkú šancu na akčno-thrillerovú jazdu tohto roka.
b) mimo našu kinodistribuciu:
Triangle – klasický príbeh zrady, priateľstva a pomsty v troj-réžii najväčších hongkonských ikon daného žánru (Johhny To – najnovšie napríklad majstrovská pocta na western /eastern s názvom Exiled - na bratislavskom festivale išla pod názvom Vydedenci); Ringo Lam – napr. vynikajúca gangsterka City on Fire – jeden z inšpiračných zdrojov pre Tarantinov debut Reservoir Dogs; Tsui Hark – napr. kultová séria Once Upon a Time in China s Jetom Li v hlavnej úlohe)
Silent Light – režisér Carlos Reygadas po „spirituálnom očistci“ Bitka na nebi prináša ďalšiu drámu, v ktorej otázka viery znova hrá dôležitú úlohu
Shamo – hong-kongská adaptácia japonskej mangy kombinujúca v sebe prvky japonských exploatačných filmov 70´s dekády a hong-kongských CAT III filmov z väzenského prostredia od Poi-Shou Cheanga, režiséra extrémne tvrdého Dog Bite Dog.
The Warlords – čínsky, historický veľkofilm. Andy Lau, Jet Li a Takeshi Kaneshiro spolu v jednom filme!!! To hovorí za všetko ... ;-) .
MATEJ ORAVEC (27)
Vzdelanie: Umelecké vzdelanie, slobodne zárobkovo činná osoba.
1. Smrtonosná pasca 4.0, Malá Miss Sunshine, Babel
2. Seriál Heroes. Alebo sa na ňom akokoľvek podieľať. V poslednej dobe ma nič tak nezaujalo ako práve tento seriál.
3. Úprimnosťou. Aj keď je to ako odpoveď klišé, keď vybuduje poctivú atmosféru a ja môžem zabudnúť na to, či som v kine, alebo vôbec na to, že sledujem nejaký film.
4. Ešte stále sú to Simpsonovci : )
PETER KONEČNÝ (28)
Vzdelanie: Bakalársky stupeň VŠMU – filmová a televízna fakulta – odbor filmová veda a multimédia. Aktuálne študent magisterského stupňa a šéfredaktor portálu Kinema.sk
2. Tých filmov je určite veľa a pod každým by som chcel byť „režisérsky“ podpísaný z iných dôvodov. Rád by som niekedy v titulkoch nahradil mená slávnych režisérov akými sú: Sergio Leone, David Lynch, Francis Ford Coppola, Alfred Hitchcock, Quentin Tarantino, Werner Herzog, Martin Scorsese, Orson Welles, Andrej Tarkovskij, David Fincher, Tim Burton, Ridley Scott, Stanley Kubrick, Akira Kurosawa, ... a mnohých ďalších (možno menej slávnych) na ktorých som určite zabudol...
3. Rafinovanosťou, invenčnosťou, inteligenciou, atmosférou, skvelou hudbou, hereckými výkonmi ...
4. Simpsonovci vo filme, Bon appétit - dobrú chuť!, Horšie to už nebude, Inland Empire ...
JÁN HUŠTÁK (30)
Vzdelanie: Ekonomická univerzita - informačné technológie
1. Zodiac, Samaritánka, Grbavica
2. Ťažká otázka, vzhľadom na to, že keby som niečo nakrúcal ja, tak by som to riadne domrvil :-) Ale určite by som bol hrdý na kvalitnú komédiu so štipkou sebairónie - niečo ako Dogma, Galaxy Quest alebo Kiss Kiss Bang
Bang. Také filmy sú vzácne...
3. Buď kombináciou dobre premysleného scenára a slušného herectva alebo atmosférou.
4. Na redaktora Kinemy mám zúfalo obmedzený prehľad, ale asi Jednotka príliš rýchleho nasadenia alebo Simpsonovci.