TEMNÝ ÚSPECH |
TEMNÝ ÚSPECH |
67 miliónov zarobených dolárov v prvý deň (16 miliónov iba z polnočných premiér), 158 miliónov dolárov za prvý víkend. Najväčší otvárací deň, víkend, aj týždeň všetkých čias. Film, ktorý dosiahol najrýchlejšie nielen 100, ale aj 200 miliónov dolárov. Už teraz, ani nie týždeň po premiére v USA, dosiahol Temný Rytier celkový americký zárobok Batman Začína. A k tomu všetkému má Temný Rytier hodnotenie 9.5 na IMDB s viac ako 120 tisíc hlasmi a vedie tabuľku Top 250 filmov všetkých čias. Poradie sa po prvýkrát od 90.-tych rokov zmenilo a z trónu bol zosadený Krstný Otec. Čo sa skrýva za týmto fenomenálnym úspechom? Prečo sa idú Američania a zvyšok sveta poblázniť za bojom Jokera s Batmanom?
Film a Marketing
Najjednoduchšie vysvetlenie je samotná kvalita filmu. 95% na Rotten Tomatoes presvedčí aj najväčšieho skeptika a ku záplave zahraničných pochvalných kritík sa postupne pridali i tie slovenské. Nepochybne je Temný Rytier zosobnením tzv. „kvalitného“ Hollywoodu. Technicky brilantne zvládnutý, vynikajúco zahraný a pútavo podaný je tento film popcornom extra triedy. Prezentácia filmu ako kriminálnej drámy a nie komiksovej adaptácie pomohlo prilákať do kín divákov, ktorí by sa mu inak vyhli oblúkom. Temný Rytier mal však navyše geniálnu marketingovú kampaň a smutné eso v rukáve – predčasnú smrť jedného z predstaviteľov.
Warner Brothers stavili na tzv. „virálny marketing“, kde sa ľudia sami podieľajú na šírení obsahu, ktorý zároveň zdieľajú. Firma 42 Entertainment vytvorila viaceré web stránky, kde až po obdržaní dostatočného počtu e-mailových správ odhalili fotku Heatha Ledgera v maske. Na internete prebiehala kampaň Harveyho Denta, počas Comic Con v San Diegu nariadil Joker fanúšikom aby sa zhromaždili na námestí a následne ich obdaril prvým teaserom na film, Jim Gordon volal registrovaným fanúšikom a „vynútil“ si spoluprácu pri polapení Jokera a prvých 6 minút filmu bolo uvedených pred IMAX verziami filmu I Am Legend. Spolu s vynikajúcimi trailermi ako aj barážou televíznych spotov a tradičného marketingu, vznikli nevšedné očakávania na „posledný“ film Heatha Ledgera.
Počas post-produkcie, 22. januára 2008, nečakane umrel Heath Ledger. Štúdio muselo marketingovú kampaň, ktorá stála na Jokerovi, preorientovať na Harveyho Denta. „Naštastie“ Ledger, ktorý medzičasom pracoval na The Imaginarium Of Doctor Parnassus Terryho Gilliama, stihol pred smrťou ukončiť všetky post-produkčné povinnosti a Joker je preto kompletne jeho. Ledger nikdy nepatril k mega-hviezdam Hollywoodu, ale nedávna kontroverzia vyvolaná filmom Skrotená hora ho dostala do povedomia Američanov. Spolu s prvými zábermi na jeho Jokera a nespornou kvalitou Nolanových filmov sa už pred uvedením Temného Rytiera do kín hovorilo o Oscarových ambiciách a nutnosti zhliadnutia jeho hereckého výkonu.
Komiks a Vnímanie
Lámanie rekordov nie je pre Batmanovské filmy ničím novým. Či už to bol Burtonov prvý Batman (1989) alebo jeho dve pokračovania, každý film okrem Batman a Robin zlomil dovtedajší rekord pre otvárací víkend. Postupne každý film dláždil cestu mega-úspechu Temného Rytiera. Americké publikum totiž nebolo pripravené na skutočne temné poňatie ich najobľúbenejšieho hrdinu. Batman sám prešiel v komikse viacerými vnímaniami a tomu filmovému chvíľu trvalo, kým svoju predlohu dostihol.
Keď ho Bob Kane vytvoril v máji 1939 bol Batman vážnou, drsnou detektívkou. Potom však prišli 60.-te roky a neblažene vychýrený televízny seriál. Klesajúci predaj komiksov prinútil aj ich autorov zakomponovať podobne lacné elementy do svojich príbehov. Práve tento seriál sa nezmazateľne vryl do pamäte amerického publika a ani markantnej zmene, ktorá postihla komiksy v roku 1986, nezmohla zmeniť väčšinové vnímanie Batmana. Rok 1986 bol pre Batmana prerodovým – umelci ako Frank Miller („The Dark Knight Returns“, „Batman: Year One“) a Alan Moore („The Killing Joke“) vdýchli postave nový život, temnejší, tragickejší ale hlavne realistický. Spolu s ďalšími autormi spôsobili akceptáciu komiksu ako umeleckého smeru schopného spracovávať aj vážne témy.
Do tejto atmosféry vtrhol Tim Burton so svojou verziou. Neodhodlal sa nasledovať Moora a Millera ale pre kompromis medzi väčšinovým vnímaním Batmana a „skutočnou“ podstatou postavy. Výsledkom bolo veľmi lyrizované poňatie sveta, ktoré ale dokázalo napraviť verejnú mienku a vytvoriť kasový trhák. Potom ale Burton to málo čo vytvoril takmer zničil s Batman sa vracia a jeho prílišnou fantastickosťou. A nakoniec všetko dorazil Joel Schumacher so svojimi neónovo-homoerotickými vízami.
O znovuzrodení Batmana vďaka Nolanovmu Batman Začína sa už popísalo hodne – napriek jeho nepopierateľným kvalitám ale nemožno považovať tematický rozsah a hĺbku Temného Rytiera za iba jeho výsledok. Všetky predošlé filmy spolu s kreslenými seriálmi museli ťažko pracovať, aby zmenili všeobecné vnímanie Batmana, ktoré bolo naštrbené už spomínaným starým televíznym seriálom. Až teraz bolo publikum pripavené na naozaj temnú detektívku akú mal Bob Kane na mysli, keď Batmana vytvoril.
Žáner a Presah
Očakávam, že prvé miesto v IMDB rebríčku sa prejaví aj v prudkej proti-reakcii, ktorá zníži hodnotenie filmu. Najväčším problémom je predbehnutie Krstného otca, keďže sa „jedná len o pár nadržaných fanúšikov, ktorí film vystrelili do sféry, kam nepatrí“. Ak opominieme fakt, že už teraz, ani nie týždeň po uvedení, má Temný Rytier viac hodnotiacich hlasov ako 6 filmov v Top 20, a nemôže sa preto jednať o fanúšikov manipulujúcich hodnotenie, môžeme začať filmy porovnávať.
Na jednej strane tu máme Coppolove majstrovské dielo, ohlodané zubom času. Na strane druhej je nový akčný film, ktorý vďaka téme a atmosfére môže rýchlo upadnúť do zabudnutia. Osobne si myslím, že z väčšiny obhajcov Krstného otca hovorí nostalgia a nevôľa akceptovať zmenu. Do týchto „svätých“ výšin by sa mali predsa dostať iba časom odskúšané filmy! Ale dôvody vysokého hodnotenia Krstného otca sú podobne ako pri Dobrý, Zlý a Škaredý, Pulp Fiction alebo Star Wars redefinícia žánru, alebo jeho popularizácia. Temnému Rytierovi sa presne toto darí.
Napriek úspešnosti komiksových adpatácií – v Top 15 najziskovejších filmov všetkých čias sa nachádzajú tri – žiadnej sa ešte väčší žánrový presah nepodaril. Filmy boli predovšetkým komiksom, pevne sa držiace pravidiel a úloh. Temný Rytier ako prvý úspešne mieša drsnú kriminálnu drámu s elementami komiksu. Pridajte už zmienené technicky výborné prevedenie, veľmi inteligentný scenár a kvalitný herecký zbor, a nemôžete filmu umiestnenie v IMDB Top 250 uprieť. Neviem, či má Temný Rytier ostať na prvom mieste – to ukáže iba čas. Ale do Top 10 určite patrí ...