NA MFF BRATISLAVA BUDE SÚŤAŽIŤ 20 FILMOV |
NA MFF BRATISLAVA BUDE SÚŤAŽIŤ 20 FILMOV |
Do tohtoročnej súťaže Medzinárodnéhos filmového festivalu Bratislava boli zaradené filmy, z ktorých každý zaujal porotu na inom svetovom festivale. Programová komisia považuje za skvelý úspech, že bratislavskí diváci budú mať možnosť konfrontácie s vynikajúcimi ukážkami filmárskych postupov a tém z celého sveta. Tri festivalové poroty budú hodnotiť 20 filmov z 21 krajín. Niektorí tvorcovia festival osobne navštívia.
Filmy do súťaže vyberal programový riaditeľ festivalu Peter Nágel, ktorý konečnú dvadsiatku určil z vyše 150 tipov. Do výberu sa dostal aj kanadský film Podozrivá rieka mladej režisérky Lynne Stopkewichovej, ktorá nakrútila svoj prvý krátky film ako dvanásťročná. Film získal ceny za najlepšiu drámu, scenár a mužský herecký výkon na MFF Vancouver 2001 a jeho režisérka už potvrdila osobnú účasť v Bratislave. Len pre fajčiarov je názov argentínskej snímky, ktorá prináša drobné príbehy dvadsiatnikov hľadajúcich lásku a dobrodružstvo v nočnom živote Buenos Aires.
V snímke albánsko-francúzskej produkcie Slogany nastupuje mladý učiteľ do školy v horskej dedinke. Zisťuje, že hlavným dôkazom jeho odbornosti má byť výroba obrovského sloganu, propagujúceho komunizmus. Či sa mu zdá lepší "Dohora s duchom revolúcie" alebo "Americký imperializmus je len papierový tiger", uvidíme vo filme. Slogany získali jedno z ocenení na MFF Cannes 2001.
Hrdinom francúzskeho filmu Hlboký dych je pätnásťročný David. Prvýkrát sa opije a ocitne sa zoči-voči smrti. Pod vplyvom alkoholu robia ľudia zvyčajne bláznivé veci a jeho protest proti konvenciám a spoločnosti vyústi do extrému. Pozoruhodný hraný debut získal Zvláštnu cenu poroty na MFF Benátky 2001.
Slzy čierneho tigra je sympatický a prekvapujúci film z Thajska, ktorý sa inšpiroval mnohými starými filmami z celého sveta. Dalo by sa povedať, že ide o spagetti-western z hinduistického prostredia. Scény sú aranžované v bizarných pastelových farbách a plátno je plné falošnej krvi. Tento debut získal cenu Dragon & Tiger Award (najlepší nový režisér) na MFF Vancouver 2000.
Turecký film Slony a tráva je ostrým politickým thrillerom podľa skutočných udalostí. Otvorene sa hlási k škandálu "Susurluk", ktorý sa prevalil v roku 1996. Tento film o korupcii, drogovom obchode, vojenskej represii a kurdskom terorizme odzrkadľuje súvislosti a problémy, ktoré doviedli krajinu do najťažšej hospodárskej krízy za posledné desaťročia. Film patrí k najväčším diváckym úspechom tureckej kinematografie v posledných rokoch.
Iránsky film Dcéry slnka je výnimočný z viacerých pohľadov. Iránski herci napríklad nesmú nosiť šaty iného pohlavia a ženy musia mať zakryté vlasy. Hlavnej predstaviteľke filmu, najstaršej zo šiestich dcér, oholia hlavu, aby vyzerala ako chlapec a pošlú ju pracovať ako tkáčku kobercov v chlapčenských šatách. Situácia graduje, keď sa do nej zaľúbi iné dievča z dielne. Režisérka filmu Maryam Shahriarová získala na MFF Montreal 2000 ocenenie za najlepší debut a tiež ocenenie na MFF Rotterdam 2001.
Mladý muž z Hongkongu, ktorý sa rozhodne hľadať svojho staršieho brata, je hlavným hrdinom netradičného čínskeho road movie Brat. Poslednou stopou je list s fotografiou, ktorý bol odoslaný pred troma rokmi zo vzdialenej dediny v čínskom Tibete.
Plody mora sú príbehom mladej prostitútky z Pekingu, ktorá odíde do malého prímorského mesta rozhodnutá spáchať samovraždu. Je to mrazivá snímka, v ktorej dominujú rozčarovanie a úzkosť ako hlavné znaky súčasnej hongkonskej kinematografie. Film bol ocenený Zvláštnou cenou poroty na MFF Benátky 2001.
Vynikajúci rakúsky "čierny" film o všednosti Psie dni prináša šesť príbehov o každodennej beznádeji. Jeho režisér Ulrich Seidl sa predstavil na 1. MFF Bratislava filmom Modelky. Psie dni sú jeho hraným debutom oceneným na MFF Benátky 2001 Veľkou cenou poroty.
Hlavná predstaviteľka nemeckého filmu Do ďalšieho dňa, Lynn, má síce vzťah, ale stretne japonského študenta Kojiho a všetko sa zamotá. Tento film pripomína vďaka pôsobivej kamere zvláštny druh citlivosti súčasných ázijských snímok zameraných na "stratenú dušu vo veľkomeste". Mladá režisérka Maria Spethová získala za svoj absolventský film hlavnú cenu Tiger Award na MFF Rotterdam 2001.
Švédsky film Jalla! Jalla! je sviežou komédiou, v ktorej chce syn arabských prisťahovalcov predstaviť svojej početnej rodine svoje švédske dievča. Rodinná rada ho zaskočí tým, že mu už vybrali nevestu z Libanonu. Filmu dominuje láska, sex a kultúrne rozdiely. Očividná radosť, s akou bol realizovaný, pôsobí veľmi sviežo. Režisér filmu, Josef Fares, žije vo Švédsku od konca osemdesiatych rokov a od pätnástich nakrúcal amatérske videofilmy. V súčasnosti je študentom a jeho debut Jalla! Jalla! bol nominovaný na najlepší švédsky film roku 2000.
Slovinský film Chlieb a mlieko je skvelo inscenovaná a interpretovaná čierno-biela momentka jedného dňa a jednej noci o nádeji, sklamaní a vytriezvení. Jan Cvitković získal za svoj hraný debut ocenenie Najlepší prvý film na MFF v Benátkach 2001.
V britskom filme Posledné útočisko zadržia Rusku Táňu na letisku v Stanstede ako podozrivú. Táňa sa vyhlási za politického utečenca a jej príbeh sa začína v utečeneckom tábore, kde sa zoznámi s mladým Britom. Režisér poľského pôvodu Pawel Pawlikowski žije vo Veľkej Británii od roku 1977 a známym sa stal vďaka dokumentárnym snímkam. Jeho druhý hraný film získal mnoho ocenení, napríklad cenu za najlepší debut na MFF Edinburgh 2000 a niekoľko cien FIPRESCI na rôznych festivaloch.
Japonský film Láska - džús prináša moderný pohľad na priateľstvo žien a získal cenu za najlepší debut na 51. MFF v Berlíne. Rumunsko bude súťažiť s filmom Tovar a prachy režiséra Christiho Puiua.
Niet návratu je americko-španielska realistická dráma, plná emócií a napätia, vyrozprávaná s neobyčajným citom. Jej hrdinom je otec, ktorý pri živelnej katastrofe v Hondurase prišiel o ženu a dom a nelegálne odchádza do Spojených štátov v nádeji, že svojej päťročnej dcérke zaistí lepšiu budúcnosť.
Niektorí zo slovenských divákov už možno poznajú česko-francúzsku snímku Paralelné svety režiséra Petra Václava o ľúbostnom príbehu Terezy a Kryštofa, ktorý odkrýva protikladnosť subjektívnych svetov každého človeka a rozdielnosť vnímania hraníc medzi snom a skutočnosťou.
Ruský film Príď sa na mňa pozrieť je príbehom chorej matky, ktorá nechce zomrieť s vedomím, že jej dcéra skončí ako stará dievka. Tá pre pokoj matkinej duše osloví muža, ktorý omylom zazvonil pri jej dverách, aby sa predstavil matke ako jej nápadník. Aristokratické spôsoby umierajúcej matky ho vzápätí očaria natoľko, že začne svoju úlohu hrať s nasadením. Komornú melodrámu na tému neskorej lásky režíroval Oleg Jankovskij, jeden z najpopulárnejších hercov, ktorý účinkoval vo filmoch Tarkovského, Balajana, Zacharova.
V izraelsko-francúzskom Neskorom manželstve si podľa tradície musí Zaza vybrať mladú pannu z dobrej a zámožnej rodiny. Rodina mu pripravuje stretnutia s potenciálnymi nevestami a ich rodinami, ale netuší, že ich syn je už zamilovaný. Režisér Dover Kosashvili balansuje na rozhraní komédie a pátosu. Film možno označiť za príznačný nový prúd súčasného gruzínskeho filmu v izraelských reáliách