NAHRADIA NÁS KLONY? |
NAHRADIA NÁS KLONY? |
Komiksy sú v móde a ich filmové adaptácie slávia čoraz väčšie úspechy aj u nás. Klony (Surrogates) - ďalší film podľa predlohy nám rozpovie príbeh z ďalekej budúcnosti, kde pohodlnosť človeka siaha až do toho najväčšieho extrému – život za vás žije robot a vy len sedíte a cítite. Navyše, klonovaní dvojníci sa dokážu vyhnúť starobe. Ideálna predstava pre celý svet tej doby. Ale iba dovtedy, kým sa objaví záhadný vrah. Roboti začínajú po jednom zomierať a preto je policajný detektív Tom Greer (Bruce Willis) nútený vypnúť svojich náhradníkov a vybrať sa do sveta sám... čo už nikto dlhé roky nespravil.
Určite sa vám to zdá povedomé, napríklad z Matrixu alebo Ja, Robot. Klony sa ale uberajú iným smerom, roboti sú totiž v plnej kontrole ľudí a zľahčujú im život. Táto utopia však logicky nemôže trvať dlho. Okrem vrážd klonov s nimi totiž zomierajú aj ich reálny vlastníci – a to by sa nemalo stávať. Film okrem čistokrvnej akcie a sci-fi príbehu tak ponúka i vlastný pohľad na stále rastúcu počítačovú odkázanosť dnešného sveta.
Bruce Willis hovorí: „Je to thriller plný napätia, naplnený mystériou. Ľudia sa schovávajú za masky klonov, trpia tým ale aj osobné vzťahy – napríklad ten s mojou manželkou. Nosíte so sebou telefón alebo Blackberry? A pamätáte si, aké to bolo, než ste ho nemali? Najskôr obyčajný mobil a potom Blackberry? Klony sú akési obrovské vylepšenie, niečo ako skok medzi týmito dvoma technológiami alebo tým, čo bolo predtým. Navyše, majú byť absolútne bezpečné. Začiatok úplnej obsesie technológiou. Čo je najhoršie – nie že by ma to len znepokojovalo, skôr ma to alarmuje. Technológie, komunikácia, tá rýchlosť, závislosť. Správa o smrti Michaela Jacksona sa rozšírila po svete za štyri sekundy. Nemysliteľné pred desiatimi, dvadsiatimi rokmi. Čo nás čaká? Ak by vypadol prúd, nerobíme tu ani toto interview, jednoducho by sme museli ísť domov.“
Niektorí si povedia fajn, ďaleká budúcnosť. Možno. Počas úvodnej scény, kedy sa dozvieme postupnú evolúciu klonov sa nám ponúkne aj strih na istého ázijského muža s jeho dvojčaťom – androidom. V skutočnosti sú to reálne zábery Dr. Hiroshi Ishiguro z univerzity v Osake a jeho najnovšieho výtvoru Geminoidu – robotického dvojníka seba samého. Bruce Willis je evidentne správnym výberom, ako sám s úsmevom tvrdí, je to už desiaty raz, čo zachraňuje svet a okrem toho nemá práve pozitívny vzťah k technológiám a sociálnym sieťam. Radha Mitchell bola veľmi nadšená ponukou zahrať si, keďže sa po sérii menších filmov znova dostala k väčšej produkcii a môže pokračovať v splácaní svojej hypotéky. Snímka mala rozpočet vyše sto miliónov dolárov. Radha dodáva: „Bola to aj obrovská výzva. Hrať samú seba v dvoch verziách – perfektná a uhladená agentka FBI v podobe klonu a moje reálne ošúchané ja.“
„Stále hľadáme možnosti novej existencie, zlepšenia tej starej, väčšie pohodlie. Jediný dôvod, prečo dnes mnoho ľudí vychádza z domu je práca. Seriózne, veľa z nich používa Twitter alebo Facebook na kontakt s priateľmi, informácie získavajú z rôznych portálov. Na filme ma pritiahla veľmi silná myšlienka našej vzrastajúcej závislosti na technológiách. To je aj dôvod, prečo som tak dlho mlčal a šesť rokov od Terminátora som nič nenakrútil. Jednoducho som potreboval silný impulz a nápad, aby som s niečím strávil dva roky života. Na druhej strane som zasa veľmi mainstreamový stredoamerický filmár, takže nemám trpezlivosť s filmami tváriacimi sa ako všeliek. Ak utratím peniaze za kino, chcem hlavne zábavu, chcem nachvíľu uniknúť,“ vysvetľuje svoje pohnútky režisér Jonathan Mostow.
Klony sa nechcú na nič hrať. Okrem jasného posolstva o vzťahu ľudí a technológií, prichádzajú s jasným cieľom zabaviť. Obsadenie je sľubné, peňazí bolo dosť a režisér nie je v sci-fi príbehoch žiadnym nováčikom. Pokiaľ teda máte chuť na ďalšiu jednohubku s Bruceom Willisom, zamieriť do kín môžete už 3. decembra.