AVATAR - DIVÁCKA CESTA NA PLANÉTU PANDORA |
AVATAR - DIVÁCKA CESTA NA PLANÉTU PANDORA |
Lichotivé označenie perfekcionista sa zvykne prisudzovať najmä režisérom nakrúcajúcim formálne bezchybné výpravné filmy bohaté na rôzne detaily. U kráľa sveta (ako sa James Cameron sám nazval - vtipne odkazujúc na vlastný film - pri preberaní Oscara za Titanic) však pojem perfekcionizmus nadobúda podstatne vyššie dimenzie. Avatar síce ponúka viac-menej tradičný príbeh kombinujúci dobrodružnú a melodramatickú líniu, má klasickú dramatickú stavbu a využíva overené rozprávačské potupy. Napriek tomu je však skutočne výnimočným hollywoodskym blockbusterom a ani zďaleka nie len vďaka gigantickému rozpočtu a špičkovému technickému spracovaniu.
Cameronova snaha o dokonalosť je zjavná v celom rozprávaní. Tak precízne skonštruovaný film len ťažko hľadá prirovnanie. Doslova každá drobnosť tu má svoje jasné miesto a v príbehu dôležitú funkciu. Rôzne technické výdobytky, ale najmä množstvo fantastických rastlín, živočíchov a miest, ktoré sú ukázane zdanlivo len pre potreby jednej scény, sa v neskoršom priebehu objavia znova a opäť zohrajú viac, alebo menej dôležitú úlohu. Všetko je presne a jasne motivované, dostatočne vysvetlené, prehľadné a logické v rámci nastolených pravidiel. Skrátka, ukážková práca narábania s informáciami, pričom sa tu neskĺza k otravnému vysvetľovaniu, alebo presnejšie, o žiadnej scéne sa nedá povedať, že je tu len preto, aby niečo objasňovala.
Súčasné ambicióznejšie žánrové filmy majú tendenciu: 1. svoj žáner rôznym spôsobom revidovať a narúšať predstavy o svojich modelových hrdinoch (Nolanovi Batmanovia), 2. prinášať staré obsahy v modernej podobe (Abramsov Star Trek), 3. objavovať nové štylistické možnosti (Speed Racer), alebo 4. pohrávať sa s očakávaniami, upozorňovať na svoje vlastné prostriedky a ironizovať ich (táto tendencia je asi najrozšírenejšia, jej vlajkovou loďou je séria Indiana Jones). Avatar prekvapuje tým, že neprekvapuje. Rezignuje na „postmoderné hranie sa“ - hoci je plný citácií a poučený filmovými dejinami - a sústredí sa na rozprávanie príbehu vo svojej dokonale čistej podobe.
Tvorcom sa podarilo vytvoriť ojedinele konzistentný fikčný svet, ku ktorému si divák dokáže vytvoriť vzťah a nechať sa ním pohltiť. Napríklad autor týchto riadkov nebol žiadnym filmom tak vtiahnutý azda od svojich pätnástich rokov. Samozrejme, miera pohltenia je striktne subjektívna, no tu sa tvorcom podarilo (nie len vďaka vyššie opísaním kvalitám) vytvoriť ideálne podmienky pre divácku zaangažovanosť. V istom zmysle sme postavení do podobnej situácie ako hlavný hrdina. Otvára sa pred nami úplne nový nepoznaný svet a sme „nútení“ spoznávať ho a utvoriť si k nemu vzťah.
Objavujú sa názory, že celá pôsobivosť Avataru stojí na jeho veľkoleposti, brilantnom technickom spracovaní a predvádzaní efektov. Osobne tvrdím presný opak. Na Avatare ma ohromuje, že hoci triky možno nájsť takmer v každom zábere a každý druhý záber ponúka niečo ozaj efektné, o žiadnom z nich by som nepovedal, že je tu len pre efekt. Už opísanej dramaturgickej brilantnosti a maximálnej službe príbehu je pochopiteľne plne podriadená aj Cameronova réžia. Nenájdeme tu žiadne extrémne krátke, ani extrémne dlhé zábery s kamerou prelietavajúcou všetkým možným, žiadne vyložene extrémne uhly či pohyby kamery. Kamera sa rýchlo pohybuje, alebo letí len ak sleduje pre dej podstatný objekt. Veľkolepé, vizuálne pôsobivé zábery (je ich tu neúrekom) sú použité tak, aby vyvolávali u diváka podobnú fascináciu planétou Pandora, akú zažíva ústredný hrdina. Prostriedky akými sú spomalený pohyb, zoomovanie a podobne, sú využívane minimálne a veľmi citlivo.
Pokiaľ ide o efekty z technického hľadiska, revolúcia sa nekoná, ale tú som ani neočakával a jej neprítomnosť sa v žiadnom prípade nedá považovať za chybu filmu, hoci reklamná kampaň ju zasa raz sľubovala. Bez ohľadu na to, či tvorcovia použili nejakú techniku po prvý raz, snímky vytvorené prinajmenšom podobným spôsobom - tu už boli. Dôsledné štúdium dejín (teda aj dejín filmu) jasne ukazuje, že takmer všetko je vecou postupného vývoja a pomerne logickým vyvrcholením istého sledu okolností. Avatar skrátka predstavuje „len“ aktuálnu špičku možností dnešnej techniky a nie nejaký vzdušný zámok. Nakoniec istá miera „nedokonalosti“ – štylizovanosti – upozorňujúca na nereálnosť prírody na Pandore, zvyšuje fantastickosť tohto prostredia a hlavne zdôrazňuje kontrast medzi ním a chladne reálnym svetom pozemskej základne. V scénach, keď je hrdina odpojený od avatara a preberá sa na základni, zažíva aj divák (vďaka tomuto prudkému kontrastu) pocit istého prebudenia.
Pokiaľ ide o ideovú rovinu, objavujú sa interpretácie vyčítajúce Avataru banálne moralizovanie na módne ekologické témy. Také jednoduché to však nie je. Film pojednáva aj o hlbšej téme identity a kladie otázky, či je príslušnosť k nejakej rasovej, etnickej či inej skupine, skôr predurčená, alebo sa stávame príslušníkom ľubovolnej skupiny len na základe osvojenia si a prijatia jej určitých zásad a konvencií. Vráťme sa ale k ekológii. Snímka poukazuje na fakt, že s technickým pokrokom sa ľudstvo čoraz viac odpája od prírody a obklopuje sa neživými vecami, hoci je samo súčasťou prírody a je od nej závislé. Pritom však nejde o technofóbny film (na rozdiel od takého Terminátora). Naopak, najšpičkovejšie technológie sú tu v konečnom dôsledku nápomocné dobrej veci a postavy vedcov sú sympatické.
Ak film k niečomu vyzýva, tak je to uvedomenie si základného puta medzi životom a prírodou, no nerobí to banálnym, ale pomerne sofistikovaným spôsobom. Cameronovi sa podarilo naznačiť istú paralelu medzi prírodou ako základom života a príbehom. Celé rozprávanie (ako som hádam dostatočne jasne naznačil vyššie), je v podstate koncipované tradičným spôsobom a všetko podriaďuje snahe o dokonale čistý klasický príbeh, ktorý je základom (živnou pôdou) filmov tohto druhu (pričom sa nezrieka moderných výrazových prostriedkov ani najmodernejšej techniky, ale naplno ich vkladá do služieb príbehu).
Avatar môže byť výkladnou skriňou hollywoodskeho filmu. Je veľkolepý a má punc výnimočného a prestížneho projektu, je remeselne dokonalý a presný v každom detaile. Pritom je veľmi tradičný, no zároveň absolútne moderný.
Avatar (USA, 2009, 162 min.)
Réžia: James Cameron. Scenár: James Cameron. Kamera: Mauro Fiore. Strih: Steve R. Moore, John Refoua, Stephen Rivkin. Hudba: James Horner. Hrajú: Sam Worthington, Zoe Saldana, Sigourney Weaver, Michelle Rodriguez, Stephen Lang, CCH Pounder, Giovanni Ribisi, Wes Studi