ŠÉFREDAKTOROVA DESIATKA TOP FILMOV ROKA 2010 |
ŠÉFREDAKTOROVA DESIATKA TOP FILMOV ROKA 2010 |
Asi začnem tým, že nové filmy si nesťahujem. Pre mňa je kino jediné miesto, kde môžem filmy (tie dobré) aj skutočne prežiť tak, ako to zamýšľali ich tvorcovia. To znamená, že kino distribúcia a filmové festivaly, su pre mňa počas roka tými hlavnými zdrojmi zážitkov. Kinema.sk od svojho vzniku (na rozdiel od iných portálov) nepodporuje sťahovanie titulov a upriamuje sa hlavne na domácu kino distribúciu v závislosti na dátumoch tuzemských premiér. Súpis mojich osobných TOP 10 hraných filmov roka 2010, predstavuje snímky, ktoré som v práve končiacom roku videl v distribúcii alebo na festivaloch. Nie všetky boli aj v roku 2010 nakrútené/odpremiérované. Filmy sú zoradené bez poradia.
BIELA STUHA (Das weisse Band – Eine deutsche Kindergeschichte, r. Michael Haneke)
Základným kompozičným znakom i stmeľujúcim gestom tejto čiernobielej snímky o podivných nehodách v rakúskej dedinke na začiatku 20. storočia je prísnosť, až striktnosť a asketickosť, ktoré sú vlastné jednak väčšine postáv, ale aj tvorcovi, ktorý dokáže byť na publikum naozaj nepríjemný. Biela stuha má dokonale vysústružený scenár, napísaný s absolútnym odstupom cynicky chladného pozorovateľa a so slovami, ktoré zatínajú do živého. Ako je u Hanekeho zvykom, chýba sprievodná hudba, mnoho obrazov má nemilosrdne a nepríjemne statickú kompozíciu a pohľad kamery sa často zastaví na hranici, kedy nie je otvorene vidieť samo násilie, ale diváci si napriek tomu uvedomujú jeho dôsledky. Rozprávanie je až dusivo zošnurované ako korzet obopínajúci a haliaci telo ústrednej záhady, ku ktorej rozriešeniu sa nedá preniknúť a je napínavá až do posledných minút. V každej scéne je cítiť tieseň a pod povrchom bublajúcu agresivitu a zúfalstvo.
LIBANON (Lebanon, r. Samuel Maoz)
Prvá libanonská vojna, jún 1982. Čata výsadkárov v osamotenom tanku je vyslaná na prieskum nepriateľského mesta, ktoré bombardovalo izraelské letectvo. Misia sa postupne vymkne spod kontroly a zmení sa na smrteľnú pascu. Je noc a ranení vojaci zostanú uväznení v centre mesta v ruinách, neschopní spojiť sa s veliteľskou centrálou a obkľúčení sýrskymi jednotkami zo všetkých strán. Protagonistov tvorí štvorica vojakov v tanku, ktorí majú ďaleko od odvážnych vojnových hrdinov. Práve naopak, všetci majú hrozný strach zo smrti. Film vznikol podľa osobných spomienok autora, ktorý ako 20-ročný prežil peklo tohto vojnového masakru. Je to príbeh o prežívaní tvárou v tvár jasnej hrozbe smrti, o situácii, v ktorej si konflikt medzi základnými inštinktmi a ľudským svedomím vyžaduje obete. Film získal v Benátkach Zlatého leva za najlepší film a ďalšie medzinárodné ocenenia.
VOJDI DO PRÁZDNA (Enter the Void, r. Gaspar Noe)
Film enfant terrible súčasnej francúzskej kinematografie Gaspara Noého sa pohybuje na pomedzí halucinácie a reality. Snímka Vojdi do prázdna z prostredia tokijských nočných klubov rozpráva o láske, živote i smrti. Noé o svojom filme, nominovanom na MFF Cannes na Zlatú palmu, povedal: „Vojdi do prázdna bude divákov desiť, rozplače ich i zhypnotizuje." Po tragickej smrti rodičov pri autonehode súrodencov Oscara a Lindu rozdelia. Stretnú sa až po čase v Tokiu - v rušnom, tajomnom a pre dvoch mladých ľudí nebezpečnom meste. Oskar pracuje ako drogový díler, Linda v striptýzovom bare. Obaja si sľúbia, že sa už za žiadnych okolností nikdy neopustia. Počas jednej noci je však Oscar pri policajnej razii zastrelený. Lenže sľub, ktorý dal sestre mu nedovolí opustiť tento svet. Jeho duch blúdi nočným Tokiom a realita stráca pevné obrysy. Prítomnosť sa začína miešať s minulosťou i budúcnosťou a vytvára vizuálne úchvatný a zároveň desivý koktejl.
ZLÝ POLIŠ (The Bad Lieutenant: Port of Call – New Orleans, r. Werner Herzog)
New Orleans, uprostred zúriaceho hurikánu Katrina. Detektív z miestneho oddelenia vrážd Terence McDonagh (Nicolas Cage) zachránil väzňa pred utopením, ale zaplatil za to neznesiteľnými bolesťami chrbta, ktoré zvláda len pomocou silných liekov. Z akcie si odniesol povýšenie a slušnú závislosť. Napriek tomu je z neho o pár rokov jeden z najlepších vyšetrovateľov v okolí. Počas vyšetrovania brutálnej masakry rodiny afrických prisťahovalcov sa dostane na stopu miestneho drogového dealera. Očitý svedok vraždy sa pre neho stane nepohodlným a Terence ho má chrániť. Lenže Terence zrazu nevie, či má riešiť seba, korunného svedka alebo problém svojej lásky, luxusnej prostitútky Frankie (Eva Mendes), ktorú zmlátil klient. Jeho život sa dostáva do veľmi nebezpečnej špirály a je otázne, či ešte dokáže zaradiť spiatočku. Nicolas Cage v roli policajta závislého na návykových látkach podáva jeden zo svojich najlepších hereckých výkonov..
CARANCHO (Carancho, r. Pablo Trapero)
Na argentínskych cestách každoročne zomiera viac než osemtisíc ľudí. Za každou tragédiou sa skrýva obrovský poisťovací biznis, ktorý prosperuje vďaka dieram v zákone. Právnik Sosa hľadá nových klientov na nemocničných oddeleniach a policajných staniciach. Luján je mladá lekárka z vidieka. Románik začína, keď si Luján a Sosa skrížia cestu na ulici. Ona sa snaží zachrániť človeka; on ho chce nalákať na obchod. Carancho, príbeh plný postáv bez štipky studu, diváka len postupne vťahuje do svojej hrubej mizanscény a sveta surového násilia, v ktorom ošarpané kandelábre sliepňajú nad hlavami milencov, čo prežívajú svoje trpké nočné dobrodružstvo. Oficiálny argentínsky kandidát na Oscara v roku 2011.
HLAD (Hunger, r. Steve McQueen)
Väznica Maze v severnom Írsku, rok 1981. Situácia medzi odsúdenými z radov írskej republikánskej armády (IRA) a dozorcami sa začína vymykať kontrole. Ponižujúce a čím ďalej tím viac brutálnejšie praktiky dozorcov naopak utvrdzujú väzňov v ich odhodlaní k odporu. Bobby Sands (1954-1981), vodca väzňov, dává pokyn najprv k odmietaniu akejkoľvek hygieny. Ale keď je táto „provokácia “ potlačená policajnými ťažkoodencami, vyhlási generálnu hladovku. Takmer sedemtýždňová hladovka sa zapísala do krvavých dejín britsko-írskych vzťahov a rozdelila spoločnosť na tých, ktorí v írskych väzňoch videli obyčajných teroristov, a na tých, pre ktorých sa stali novodobými mučedníkmi. Režisér vo svojom debute originálne spája vizuálnu stránku so zaujímavým zvukovým designom.
POČIATOK (Inception, r. Christopher Nolan)
Originálne akčné sci-fi „Počiatok“ je najnovším snímkom renomovaného režiséra Christophera Nolana. Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) je skúsený zlodej, absolútne najlepší v nebezpečnom umení extrakcie: cenné tajomstvá kradne z hĺbky podvedomia počas snenia, kedy je myseľ najzraniteľnejšia. Cobbova nezvyčajná schopnosť z neho v novom svete korporátnej špionáže urobila vyhľadávaného hráča, no zároveň aj medzinárodného utečenca, ktorý stratil všetko, čo kedy miloval. Teraz Cobb dostal šancu na vykúpenie. Táto posledná zákazka mu môže vrátiť jeho život, no len za podmienky, ak dokáže zrealizovať nemožné – začiatok. Namiesto dokonalej krádeže Cobb so svojim tímom špecialistov musia urobiť presný opak; ich úlohou nie je myšlienku ukradnúť, ale zasadiť ju. Ak by uspeli, mohol by to byť dokonalý zločin. Ani tá najlepšia príprava dokonalého plánu či expertízy ich však nemôže pripraviť na nebezpečného nepriateľa, ktorý akoby predvídal každý ich krok. Nepriateľa, ktorého by mohol vidieť prichádzať len Cobb.
SOCIÁLNA SIEŤ (The Social Network, r. David Fincher)
Na jeseň v roku 2003 si Mark Zuckerberg, ktorý má za sebou Harvard a je géniom v oblasti počítačového programovania, sadá k počítaču a vzrušene začína pracovať na novej myšlienke. To, čo v návale blogovania a programovania začína v jeho pracovni, sa čoskoro stane prevratom v komunikácii - globálna sociálna sieť. Za necelých šesť rokov a s 500 miliónmi priateľov sa Mark Zuckerberg stáva najmladším miliardárom v histórii ... ale tomuto podnikateľovi spôsobuje úspech osobné aj právne komplikácie. Od režiséra Davida Finchera a scenáristu Aarona Sorkin pochádza The Social Network, film, ktorý dokazuje, že k 500 miliónom priateľov sa nedostanete, bez toho aby ste si neurobili pár nepriateľov. Producentami filmu sú Scott Rudin, Dana Brunetti, Michael De Luca a Ceán Chaffin a je natočený podľa knihy "The Accidental Billionaires" od Bena Mezricha.
BIELY MATERIÁL (White Material, r. Claire Denis)
Armáda sa chystá v krajine nastoliť poriadok. Trocha ju prečistiť. Zbaviť sa vodcu povstalcov známeho ako Boxer a zastaviť výtržnosti ozbrojených detí, čo sa potulujú po vidieku. Všetci cudzinci sa vrátili domov ešte predtým, než sa situácia skutočne pritvrdila. Vialovci, druhogenerační vlastníci kávovníkovej plantáže, však zostávajú, lebo Maria o odchode nechce ani počuť. Kvôli smiešnym klebetám alebo zopár výstrelom predsa nenechá ležať celú úrodu. Tak ako jej svokor i bývalý manžel, s ktorým má (dosť lenivého) syna, Maria je presvedčená, že Šerif, starosta blízkeho mesta, ich rodinu ochráni. Stačí ho požiadať a on plantáž vezme pod ochranné krídla. Starostu pre zmenu stráži súkromný oddiel až po uši ozbrojených a cvičených mužov.
STRÝKO BOONME (Uncel Boonmee Who Can Recall His Past Lives, r. Apichatpong Weerasethakul)
Tajomnému a očarujúcemu dielu Aphičatponga Vírasetchakuna sa konečne dostalo medzinárodného uznania, keď jeho majstrovská snímka Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives zaslúžene získala Zlatú palmu v Cannes. Ako súčasť rozsiahlejšieho umeleckého projektu s názvom Primitive (zahŕňajúci aj výtvarnú inštaláciu a knihu), film sleduje posledné dni života nevyliečiteľne chorého hlavného hrdinu, ktorý si dokáže rozpomenúť na minulé životy. Strýka Búnmího navštevujú príbuzní, živí i mŕtvi, v podobe skutočných ľudí, ale i duchov či lesných príšer, a tak sa rozhodne vydať na cestu lesom a nájsť miesto svojho celkom prvého narodenia. Tento nesmierne úchvatný a pohlcujúci výtvarný zážitok pripomína, v čom je skutočné kúzlo filmu: schopnosť zhmotniť nehmotné, prepojiť minulosť s prítomnosťou a dať postavám voľnosť, aby sa mohli zjaviť raz tu, raz tam, bez ohľadu na čas a priestor. (Paolo Bertolin)