EVIL DEAD |
EVIL DEAD |
Režisér Sam Raimi vtedy študoval literatúru a herecká ikona Bruce Campbell sa po vyhodení zo školy práve zamestnal ako taxikár. Ich kamarát, v súčasnosti producent, Rob Tapert prišiel s nápadom, aby vyrobili celovečerný film. Očarený dielami majstra hororu, spisovateľa H.P.Lovecrafta, Raimi napísal krátku poviedku o štvorici kamarátov, ktorí nájdu uprostred lesa Knihu mŕtvych – tá neskôr tvorila základ príbehu kultového béčka Evil dead (Lesný duch). Vtedy ešte netušil, že Necronomicon bude tínedžerov masakrovať aj o tri desaťročia neskôr. Novinka v sérii musí nielenže čeliť obrovskej vlne skepticizmu ale aj žánrovému kontextu, v ktorom tvorcov úspešne a vtipne vykradol Cabin in the woods.
Aktuálnosť „nového“ Lesného ducha plynie zo zásadnej revolúcie v hororovom žánri. Dnešné publikum je zvyknuté na krv a zvratky, nevydesí ho useknutá končatina, alebo vražda sekerou. Alvarezovi (pre ktorého je Evil dead celovečerný debut) sa šikovne a zručne podarilo posunúť zdanlivo neprekročiteľné hranice žánru tzv. torture porn (odštartovaného sériou Saw). Americkí kritici oprávnene žartovali, že sa v Hollywoode minula všetka krv – keďže ju všetku minul Alvarez s kumpánmi. Je to obdivuhodné? Áno. Chce divák takýto film vidieť? Zrejme. Je to smer, akým by sa hororový žáner mal posúvať? Rozhodne nie.
Problémy začínajú príbehovým duchoprázdnom, kde sú postavy opäť zjednodušené na tovar pripravený na rozporcovanie sadistickými tvorcami a servírovaný krvilačnému publiku. Sympatická je snaha ukázať americkú mládež v inom svetle ako drogami a sexom posadnutú – do lesa prichádza šľachetne pomôcť v liečbe závislosti. Stereotypy však ostali – máme tu silného mládenca, bojazlivého introverta, mĺkvu blondínu a múdru feministku. Nerozumiem, prečo scenár vymýšľala dvojica a je ťažko veriť, že ho prepisovala skúsená Diablo Cody (Juno, Young adult) – keďže dialógy nie sú pikantné, ani vtipné, ani podstatné. Lesný duch je v podstate nekončiaci a vlastne nezmyselný kolotoč zvráteného násilia. Na druhej strane filmári občas prekvapia originálnym nápadom vrátane nečakaného dejového zvratu vo finále.
Jeho najväčšia sila však tkvie v technickej stránke. Vynikajúca práca s kamerou (kompozične, farebne, ostrosťou), dynamickým zvukom a slizkou hudbou. Tvorcovia nepoužili digitálne efekty a napriek tomu, že sa film odohráva výlučne v lese, náročnosť výroby si vyžiadala až 70 dní natáčania. Izolované prostredia úspešne navodzuje pocity klaustrofóbie a beznádeje. Evil dead je rozbehnutý vlak, pri ktorom divák ani nestihne spracovať jednotlivé nechutné detaily a niekedy sa nevie prestať pozerať – napríklad jeden z posledných záberov s horiacou chatou a krvavým dažďom by som obdivoval aj na stene umeleckej galérie. Sam Raimi to tak krásne nedokázal. Sam Raimi nemal toľko peňazí na triky v roku 1981 (iba 350 tisíc dolárov, zatiaľ, čo Alvarez 15 miliónov). Sam Raimi sa iba zabával. A diváci sa zabávali s ním – hlavne pri druhom pokračovaní. Všetci sa smiali a nevedeli, prečo sa smejú. Pri premietaní nového člena rodiny Evil dead sa zasmial málokto a hlavne málokedy.
V roku 2003 sa mnohí pohoršovali, keď motorová píla v Texaskom masakri pripravila jedného z hrdinov o mužnosť takmer neviditeľným spôsobom. Dnes sa Hollywood predbieha v porušovaní tabu. Oplatí sa kvôli tomu obetovať príbeh? Bez jedinej myšlienky alebo humoru? Sam Raimi pochopil, že to nefunguje. Na druhej strane – kto nechce, ten sa nepozerá. Možno je hlúpe očakávať inteligenciu tam, kde ju nikto nežiada.
Evil Dead (USA, 2013, 90 min.)
Réžia: Fede Alvarez. Námet: Sam Raimi – scenár filmu z roku 1981. Scenár: Fede Alvarez, Diablo Cody, Rodo Sayague. Kamera: Aaron Morton. Strih: Bryan Shaw. Hudba: Roque Baños. Hrajú: Jane Levy, Shiloh Fernandez, Jessica Lucas, Lou Taylor Pucci, Elizabeth Blackmore