FILMY ROKA 2016 PODĽA REDAKCIE

FILMY ROKA 2016 PODĽA REDAKCIE

článok



Šesť redaktorov portálu Kinema.sk sa pozrelo na kino-rok 2016. Vzájomne o svojich tipoch na najzaujímavejšie filmové zážitky tohto roka nevedeli a ich výber je autentický. Predstavujeme vám tak zoznam filmov, ktoré považujeme za tie najlepšie, nakrútenéné v období rokov 2015/2016.


MARCEL ŠEDO

Švajčiarák / Swiss Army Man
Swiss Army Man je jedným z najkontroverznejších filmov tohto roka. Stroskotanec Hank tu totižto využíva mŕtvolu (podľa mňa by sa skôr hodilo pomenovanie „živý mŕtvy“) ako švajčiarsky nožík. „Manny“ totižto vykazuje mimoriadne silné posmrtné telesné aktivity (plynatosť, kŕče, voda v pľúcach ai.). To, čo je spočiatku bojom o prežitie sa napokon stáva jednou z najinovatívnejších queer romancí, ktorá epochálnym spôsobom deštruuje, paroduje a súčasne prekračuje všetky zaužívané postupy amerických indie filmov.

Hana, Alice a prípad vraždy / Hana to Arisu Satsujin Jiken
Snímka Shunjiho Iwaia je mimoriadne netradičným počinom v rámci japonského animovaného filmu. Žánrovo, ako to už pre kinematografie Východnej Ázie býva zvykom, v sebe hravo syntetizuje slice of life s mysterióznym a detektívnym filmom. V rámci toho sa pohráva s diváckymi očakávaniami ohľadom šikany alebo urbánnych legiend. Keďže dominantným žánrom je slice of life, dej plynie ležérnym tempom dopredu a my sledujeme rôzne pubertálne peripetie mladej Arisu. Na toto nadväzuje aj animácia a štýl, ktoré sú na anime pomerne realistické, neobsahujú napríklad typické preafektované výbuchy emócií, metamorfózy či vizuálne “klišé”. Čo však považujem na filme za najzaujímavejšie je netradičné využívanie spomaľovačiek v tých najvšednejších chvíľach. Snímka sa v týchto prchavých momentoch stáva až akousi zenovou oslavou bežného života.

Nočná mora / Der Nachtmahr
Epileptická práca so svetlom, nesmierne energický soundtrack, časté odkazy na klasické diela svetového umenia (E.T., Mechanický pomaranč, Fuseliho Nočná mora) a sureálne repetetívne a fantasmagorické rozprávanie, vytvorili „lynchovsky“ temnú a prekvapivo smutnú výpoveď o dospievaní v odcudzenom svete. Pamätihodná zostáva predovšetkým scéna emancipácie, resp. zavŕšenia procesu dospievania hrdinky, ktorá sa so svojim „ohavným tajomstvom“ postaví pred svojich tupých a plytkých spolužiakov.

Svet plotov
Film, ktorý si azda najviac vyžaduje aktívneho a trpezlivého diváka, je súčasne aj jediným slovenským, dokumentárnym a študentským filmom v mojom výbere. Začínajúci dokumentarista Edo Cicha nesmierne invenčným spôsobom uchopil žáner portrét, v ktorom sa „obzrel“ za svojim mŕtvym kamarátom. Využívajúc parametrickú naráciu mapuje jeho život za pomoci graffiti, ktoré po sebe zanechal a rôznych ďalších štylistických postupov a zasadzuje ho do sveta plného plotov. Vo filme tak sledujeme aj „antonioniovskú“ výpoveď o apokalyptickom svete rozleptaných tovární, odpadkov a industriálnych budov, ktoré odzrkadľujú prázdnotu tohto sveta.

Prvý kontakt / Arrival
Snímka o dôležitosti a význame jazyka pre myslenie človeka. Stretnutie s radikálne iným mení chápanie času u hlavnej hrdinky. Jej tragédia spočíva v tom, že je naučená chápať čas ako kauzálne a lineárne smerovanie, zatiaľ čo sa postupom času naučí ho vnímať aj ako „bod“. Vidí tak čo sa stane počas celého jej života, ale nedokáže to ovplyvniť. Snímka tiež pomerne trefne ukazuje vznik konšpirácií a hystérie vyplývajúcich so stretnutím s neznámym, čo neplatí len pre mimozemšťanov, ale napríklad aj pre imigrantov. Jediné, čo ma na snímke iritovalo bol pomerne zjednodušujúci prístup ku komunikácii s mimozemšťanmi.

Osem hrozných / Hateful Eight
Asi sa budem rúhať, keď poviem, že druhá „tarantinovka“ zasadená do obdobia divokého západu je jeho najlepším filmom, ale čo už. Na rozdiel od väčšiny predchádzajúcich snímok (okrem Gaunerov) tu Tarantino dodržiava jednotu miesta a mne osobne sa zdá, že to mimoriadne prospelo gradácii filmu. Osem hrozných súčasne predstavuje osem nespoľahlivých rozprávačov, ktorých interpretácia udalostí je mimoriadne pochybná a tak až do samého záveru netušíme, čo sa môže udiať. Samozrejmosťou sú briskné dialógy, transtextualita i pohrávanie sa s časovou následnosťou scén.

Uspávanka pre bolestné tajomstvo / Hele sa Hiwagang Hapis
Osemhodinový film filipínskeho režiséra Lav Diaza ohúril svojou expresionistickou poetikou, kombináciou veľkých i malých filipínskych dejín i mýtov a súčasne i pokojným rytmom, sebareflexiou a tematizovaním potreby umenia a slobody v živote človeka či národa. Percepčne náročný divácky zážitok napokon ubehol pomerne rýchlo aj vďaka uhrančivému komponovaniu mizanscény, ktoré si rozhodne zaslúži prívlastok „magické“.

Toni Erdmann
Smutno-vtipný príbeh o hľadaní si cesty starnúceho vtipkára Winfrieda Conradiho alias nemeckého ambasádora Toniho Erdmanna ku svojej karieristickej dcére Ines zaujímavo pracuje so žánrom rodinného filmu. Snímka je zaujímavá aj zobrazovaním problémov súčasného kapitalizmu – invazívnym prístupom nadnárodných korporácií ku krajinám bývalého východného bloku, nutnosti ponižovať sa a za každú cenu sa predať i rastúcim rozdielom medzi chudobnou a bohatou vrstvou.

Až na severný pól / Tout en haut du monde
Až na severný pól je azda najviac osobným titulom v mojom výbere. Po rokoch som konečne zažil ten pocit, ako keď som v mladosti čítaval námornícke príbehy typu Odvážni kapitáni alebo Ostrov pokladov. Znova ma totižto zasiahla atmosféra zahmlených prístavov, malých smradľavých putík, drsných mužov, boja s prírodou, objavovania a prekonávania samého seba.

Aquarius
Aquarius rozpráva príbeh sebavedomej, vznešenej a živelnej šesťdesiatničky Clary, ktorá sa vzoprie snahe miestneho developera zbúrať historickú budovu s názvom Aquarius. V nej prežila celý svoj život a teraz s gráciou odoláva akýmkoľvek snahám o útok na jej osobu. Ukazuje sa nám tak devastačná premena Ria na falošný turistický raj. Snímka je však výnimočná predovšetkým svojim štýlom, kde režisér za pomoci transfokácií a hravej strihovej skladby podmanivo znázorňuje Clarine pocity.


MICHAL KOREC

Prvý kontakt / Arrival
Ľahko povedať, že Prvý kontakt kombinuje to najlepšie z Kontaktu a Interstellar. Má k nim veľmi blízko, no predstavuje čosi viac. Majstrovský kus, jednu z najlepších sci-fi dekády a nastavuje zrkadlo nie iba jednej hrdinke, ale celému ľudstvu.

Prijímanie / Communion
Najväčšie prekvapenie je, že Prijímanie je v skutočnosti plnometrážny dokument a tá rodina existuje! Čo sme videli nie sú najlepšie herecké výkony európskeho filmu, ale reálne žijúce postavy v rozpadnutej famílii a nefungujúcom systéme.

Toni Erdmann
Toni Erdmann naďalej boduje, zrie a mali by ste sa prekonať a jeho 163 minút absolvovať i vstrebať. Čím skôr, tým lepšie. Hoci nebude starnúť ako iné presné filmy doby, o pár rokov už môžete mať naň iný pohľad, lebo svet sa posunie ďalej. I keď komunikácia rodičov a detí bola odjakživa ťažká.

Teória tigra
Najláskavejší český film od Vrátných láhví. Ultimátna pozvánka do kina pre mamy, babky, dcéry, tety, všetkých záujemcov o dobrý film. Moderná sonda do manželských vzťahov, túžob, fungovania ženskej vlády vs. mužskej slobody. Teória tigra prináša všetko, slúži ako top návrat Jiřího Bartošku po niekoľkých rokoch v silnom výkone. Radek Bajgar vytvoril malý milý český klenot.

Nočné zvieratá / Nocturnal Animals
Nočné zvieratá sú pozoruhodne nakrútené, všetky línie v nich výborne zapadnú. Nie sú zložité, ako celok však núkajú nevídaný kaliber. Tom Ford sa fantasticky hrá s formou. Pohľady na scény súčasnosti a duševná forma Susan sú mrazivé a znamenito ukázané. Buďte pozorní na veľkú mieru detailov v celej dĺžke. Napríklad tanečnice z úvodu sa objavia aj neskôr – a môžete si začať namáhať hlavu, kde a prečo...

Zootropolis / Zootopia
Zootropolis je pozitívné prekvapenie a dôkaz, že Disney je na koni a má silný scenár, top animáciu a nových milých hrdinov. Je to už viac ako iba animák, cenný film vôbec.

Učiteľka
Nadčasový príbeh o učiteľke, na prvý pohľad milej a láskavej, ktorá rafinovaným spôsobom manipuluje žiakmi a ich rodičmi, je inšpirovanými skutočnými udalosťami.

Hľadá sa Dory / Finding Dory
Pri sledovaní Hľadá sa Dory nemáte dokonca ani pocit, že ide o typické pokračovanie, čo je skvelá vizitka pre Pixar a pochvala, že ku niektorým hrdinom sa oplatí vrátiť. Na rozdiel od jednotky sa však vytratila určitá celistvosť a celkový scenár nie je taký silný. Hrdinovia iba putujú, zažívajú skvelé veci a dostávajú sa každú chvíľu do novej šlamastiky, ale je to skôr epizódne skákanie na väčšie výzvy.

La La Land
Je to pocta starému Hollywoodu, ľúbostný list Mestu anjelov i klasickým muzikálom. Že Damien Chazelle dokáže vyťažiť zo svojho umu a priniesť aj čosi navyše, je obrovské plus. Je to herecký koncert Emmy Stone, ktorá zvláda ťažké bremeno nádejnej herečky, zamilovaný cit, aj jemné nuansy svojej Mie.

Rodinné šťastie / Ernelláék Farkaséknál
Na to, že Szabolcs Hajdu točil za pár tisíc eur iba v jednom byte, ide o celkom vydarený celok. Prirodzene, aj tu budú klaustrofobici bojovať s malým priestorom, ale zvyknete si a nie je taký dusný a stiesnený ako poľské Prijímanie. Osobne radím tento kus veľmi vysoko, hoci viem si predstaviť, že mnohí diváci ten nápor dialógov a často odfúknutých rozhodnutí nemusia ľahko tolerovať a film sa im začne postupne strácať. Čo je škoda.


JÁN PEKARIK

8 hrozných / Hateful Eight
Typický Tarantinov postmoderný pastiš zahalený vo westernovom kabáte, odohrávajúci sa v jednej chatrči, za silnej zimy a to všetko nasnímané v „glorious“ 70 mm filmovom formáte. Navyše hororové odkazy na Carpenterovu Vec a DePalmovu Carrie fungujú brilantne+konečne oscarová hudba Ennia.

Je to len koniec sveta / Juste la fin du monde
Dolanove divadielko prevedené na filmové plátno, riešiace staré rodinné spory a vyhrotené emočné situácie. Nie tak úderné ako Mami!, ale stále osobité a vo flashbackoch upomínajúce na Dolanovu záľubu riešiť scénu ako videoklip, použitá skladba Dragostea Din Tei od O-Zone skrátka TOP!

Nočná mora / Der Nachtmahr 
Režisér AKIZ zhmotňuje nočnú moru dospievajúcej dievčiny, kde upomína na estetiku 80tych rokov. Ctí pravidlá žánru a zároveň ich v mnohých prípadoch porušuje, s využitím rozličných scudzovacícch efektov ako stroboskopy a zvýšená hladina zvuku, čím tak upozorňuje na tvorcov Noého, či Korinea.

Bunker / Der Bunker
Ďalší zaujímavý zárez z nového nemeckého filmu. Absurdita odohrávajúca sa v jednej typickej nemeckej rodine, u ktorej je ubytovaný mladý študent, a kde vývoj deja ťažko dopredu odhadnúť+vynikajúca syntetizátorová hudba Leonarda Petersena, dotvárajúca atmosféru snímky.

Paterson
Jarmuschova óda na stereotyp jedného vodiča autobusu, kde každý deň je taký istý a pritom, niečím úplne iný. Presahy do umeleckého sveta v podobe básní hlavného hrdinu a snaha tešiť sa z maličkostí v jednoduchom minimalizme + fixácia hrdinovej ženy na čierno – biele motívy sú príjemne úsmevné.

Creed
Odovzdané rukavice novému boxerovi v pokračovaní série Rocky nemohlo dopadnúť lepšie. Krásne preklenutie starej ságy, so súčasnosťou pôsobia autenticky a nenútene. Áno, Sly mal toho Oscara dostať!

Eva Nová
Slovenský film, ktorý je malý a pritom veľmi rozsiahlo zobrazuje naštrbené vzťahy v rodine herečky – vyliečenej alkoholičky. Milka Vášáryová hrá ozaj bravúrne.

The Revenant
Lubezkiho kamera sa posúva zase raz na ďalší level vyššie, čoho dôkazom je úvodný „opening“ pozostávajúci z niekoľkých dlhších záberov. Rozhodne lepšie ako predchádzajúci Birdman.

Vojnoví psi  / War Dogs
Mix Scarface a Lord of War, od režiséra trilógie Hangover dopadol nad očakávania. Možno nie je taký úderný ako spomínané klasiky, ale divák sa baví a do toho hrá perfektný soundtrack zostavený z preverených rockových flákov.

Joy
Russellovo defilé neurotických postáv, kde prím hrá zobrazený boj jednej silnej ženy o svoj patent mopu z prostredia teleshoppingu. Film len tak prefrčal kinami, no má stále čo ponúknuť.


LUKÁŠ SLOVÁK

Stávka na neistotu / The Big Short
Zmes číselnej zábavy s tragickým dopadom na spoločnosť. Čierny kôň posledných Oscarov, ktorý má podmanivé tempo a vynikajúce kvarteto hlavných hercov.

Spotlight
Na Spotlight by sa nemuselo časom zabudnúť, ako sa to často víťazom Oscarov stáva. Na to je až príliš cenným filmom a presným zrkadlom spoločenských istôt.

Prvý kontakt / Arrival
Najviac hollywoodsky film Denisa Villeneuvea a zatiaľ jeho masterpiece. Viacúrovňová komunikácia, melancholický rodinný príbeh a sci-fi obal. Perfektné.

Zootropolis / Zootopia
Posledné roky sa vždy objavil film, ktorý na Oscary kráča celý rok, viď Grandhotel Budapešť alebo Mad Max. Tento rok to bude najmilší animák za posledné roky.

Vojnoví psi / War Dogs
Variácia mnohokrát videného, ale totálne cool. Úlet podporuje aj nominácia na Zlatý Glóbus pre Jonaha Hilla, ktorý však hral podobne ako vo Vlkovi z Wall Street.

Rogue One: A Star Wars Story
Zaradiť rovno za Epizódu 5 a nasať tú atmosféru. Tempo občas pokrivkáva a nájdu sa aj klišé momenty, no výsledný produkt poriadne spláchol minuloročné "pokračovanie".

Deadpool
Najlepší romantický film roka! :)

Paterson
Festivalové blaho so silnými životnými myšlienkami a typicky pomalým tempom Jarmuschových filmov. Adam Driver famózny.

Saulov syn / Saul fia
Dychberúca sonda do koncentračného tábora, po ktorej sa nedá zostať "v pohode". Takéto filmy hýbu percepciou diváka.

Sully
Malý priestor, malý príbeh, veľký film. O leteckých nešťastiach sme toho videli až až, no nie všetko má v sebe kus zázraku a Clinta Eastwooda ako režiséra.

Honorable mention: Deepwater Horizon za defacto jediný patetický záber, čo je u podobných hrdinských filmoch vzácnosť. A fakt, že ropná veža buchla až po hodine filmu a nie v prvých 20 minútach, je tiež veľké plus. Film, ktorý určite zamieša rebríčkom: La La Land


ZUZANA ONDRIŠOVÁ

Stávka na neistotu / The Big Short
Stávka na neistotu je príbehom štyroch outsiderov, ktorí všetkých vlkov z Wall Street premenili na obetných baránkov. Títo štyria boli jediní, kto si spočítal, že svetová ekonomika nemôže rásť donekonečna. Stavili na jednu kartu, zrazili banky na kolená a poriadne sa napakovali. Adaptácii knižného bestselleru Michaela Lewisa a skutočných udalostí, ktoré máme všetci v živej pamäti kraľuje mimoriadna herecká zostava v zložení Brad Pitt, Christian Bale, Steve Carell a Ryan Gosling.

Deadpool
Po celom svete medzi nami žijú nenápadní, statoční a skromní superhrdinovia… a tiež Deadpool – zvláštny a netradičný komiksový hrdina z produkcie vydavateľstva Marvel. Deadpool zo skupiny slušných hrdinov vybavených superschopnosťami akosi vyčnieva, keďže je neodolateľne drzý, vulgárny, brutálny a …hlavne nechutne vtipný.

Suburra
Napriek sprvu odrádzajúcej stopáži (134 min) sa však divák ani sekundu nenudí. Oku lahodiaci prepych striedajú kruté a úderné dialógy. Výborne vystavaný prepletenec dôležitých persón a ich záujmov sa stará o mimoriadne intenzívne napätie príbehu. Suburra je ukážkovým príkladom kvalitného dramatického thrilleru súčasnej chladnej reality moci a určite ho v spleti oscarových blockbusterov neprehliadnite.

Zootropolis / Zootopia
Moderná zvieracia metropola Zootropolis je mesto ako žiadne iné. Skladá sa z niekoľkých obytných štvrtí, od nóbl predmestia Saharské pole po mrazivé sídlisko Tundrovka, domov polárnych zvierat. Je to skrátka miesto, kde všetky zvieratá žijú spolu, bez ohľadu na veľkosť a stravovacie chúťky, od najväčšieho slona, cez leva po najmenšieho piskora....

Čarodejnica / The Witch
Výborná výprava, kostýmy, hudba, herecké obsadenie. Skvostne spracovaná téma čarodejnice v historicky vďačnom období, kde sa v dobovom myslení dokonalo logicky odrážajú činy postáv. Film atraktívny pre diváka, schopného opustiť sebaobohacujúci percepčný egoizmus a ochotného pripustiť existenciu zúfalstva a strachu sálajúceho z plátna. Je na nás, aby sme uznali hororovú podstatu Eggersovej snímky a dokázali vstrebať výnimočný uhol pohľadu pri strhujúcich emotívnych prejavoch boja so zlom.

Spotlight
Minuloročná oscarová noc bola vskutku plná prekvapení. Po tom, čo Revenant v réžii Alejandra Iñárritu dostal rovno troch Oscarov (najlepší mužský herecký výkon v hlavnej úlohe, najlepšia réžia a kamera), čakalo sa, že bude nasledovať aj štvrtá - a najcennejšia - soška, Oscar za najlepší film. Nestalo sa. Oscara za najlepší film si totiž odniesla snímka Spotlight v réžii Thomasa McCarthyho.

Chronic
Žiť v bezprostrednej blízkosti smrti – to je údel paliatívneho ošetrovateľa Davida. Potrebuje nevídanú duševnú silu, aby dôstojne zvládal svoje miesto často najbližšieho človeka pre smrteľne chorého pacienta. Výrazný mexický talent Michel Franco si do svojho citlivého filmu Chronic vybral do roly Davida skvostného Tima Rotha.

American Honey
V American Honey predostrela režisérka číru radosť zo slobody, ktorá sa dá mladým duchom spokojne akceptovať. V divákovi sa nesnaží o zbytočné moralizovanie, prosto ho pozýva zapojiť sa do cesty oslavy jednoduchosti v atraktívnom revoltujúcom balení. S vynikajúcou symbolikou okolitých drobností (ktoré hlavne poletujú vzduchom), nekompromisným a tepavým hudobným soundtrackom. V mladistvom opare ľahkých drog a uvedomením si svojho miesta v prezentovanom podnikateľskom mikrosvete.


MICHAL ŠMAJDA

Toni Erdmann
Senzácia roka. Jedna z najlepších "naked scene" vôbec, jedna z najbizarnejších filmových postáv v histórii a rozhodne najchlpatejšie filmové objatie minimálne ostatného roku.

Skúška dospelosti / Bacalaureat
Rumuni ako ich máme radi. Civilní a minimalistickí hľadajúci korene korupcie v súčasnej spoločnosti.

Sieranevada
Majstrovsky zrežírovaný bytový epos.

James White
Zimomriavková a dusivá dráma, ktorá mi zaliezla pod kožu.

24 týždňov
Artovka, ktorá vo mne žila a dozrievala ešte dlho po projekcii.

Paterson
Jim Jarmusch nám na festivaloch pohladil naše cinefilské duše.

American Honey
Echt pocitovka o súčasnej mladej generácii a Amerike s nadupaným soundtrackom.

Cooltúra
Slovenský počin roka. Alebo, keď má odvážny režisér geniálneho strihača.

La La Land
Emma a Ryan! Tá chémia!

Stávka na neistotu / The Big Short
Nečakaná a nečakane vtipná finančná pecka!


autor redakcia 3.1.2017
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 16783
02 |
návšt. 7785
03 |
návšt. 5694
04 |
návšt. 5212
05 |
návšt. 4363
06 |
návšt. 3408
07 |
návšt. 3719
08 |
návšt. 3520
09 |
návšt. 1868
10 |
návšt. 1680
REBRÍČEK US
01 |
$26,0 mil.
02 |
$7,6 mil.
03 |
$6,8 mil.
04 |
$5,3 mil.
05 |
$5,0 mil.
06 |
$3,5 mil.
07 |
$3,2 mil.
08 |
$2,2 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$2,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.