SPOLUJAZDA |
SPOLUJAZDA |
Keď sa prevalila informácia o tom, že Disney preberá štúdio Fox, všetci netrpezlivo čakali, ktoré filmy si nový majiteľ zoberie a ktoré ruší. Dark Phoenix sa napokon do kín dostal, osud New Mutants je neznámy a pozornosť viacerých upútala akási akčná komédia Stuber, ktorá tvrdohlavo trónila v pláne premiér. Už dorazila a hoci na papieri vyzerala ako sľubná buddy nakladačka s vyššou prístupnosťou, do kín prišla ťažkopádna, brutálna a miestami nie príliš vtipná Spolujazda...
Premisa je jednoduchá: spojiť dva nesúrodé typy a nechať ich zažiť veľkú detektívnu misiu s obratom. Na jednej strane zakríknutý chlapík Stu zo železiarstva, ktorý jazdí pre Uber (odtiaľ slovná hračka Stuber), na druhej tvrdý borec Vic, čo prišiel nedávno na misii o partnerku a neustále hľadá cestu ako sa dostať ku zloduchovi Tedjovi.
Cesta k ich spolujazde je jednoduchá: Vic bol akurát na operácii očí, získal čerstvý tip, kde sa Tedjo objaví a keďže nedokáže šoférovať, objedná si práve Stua. A začína ich veľká jazda, kde narazia na pofidérne typy, zaručené tipy, nečakané brlohy striptérov či drogových kumpánov a iné divné zákutia, kam by Stu za žiadnych okolností nevkročil...
Akčná buddy komédia s dvomi chlapíkmi, ktorí si nemajú šancu sadnúť, ale hľadajú si cestu k sebe, to je starý žáner v Hollywoode. Od Smrtonosných zbraní, Posledného skauta a iných filmov sme sa dostali do roka 2019, kedy je potrebné prispôsobiť sa dobe. V jadre ostáva Spolujazda rovnaká, ešte aj odlišnosť charakterov napĺňa kontrast slabocha, čo sa musí osmeliť a siláka, čo by mal pookriať.
Štruktúra takého filmu je očakávane rovnaká: najprv sa samozrejme nemusia, rozdiely a doberačky sú obrovské, potom sa trošku zblížia, musí prísť aj veľký konflikt niekde za polovicou a ku koncu prídu nečakané záchrany. Ak by študenti scenáristiky mali hľadať vzorec v tomto filme, poskladajú si ho veľmi rýchlo.
Čo odflákli autori na základnom scenári (vrátane predvídateľných zvratov, z koho sa vykľuje zloduch), to chcú dobehnúť na akože aktualizovanej verzii známej kostry. Takže máme všelijaké serepetičky, všetko sa točí okolo Uberu, neustále na plátne svietia displeje mobilov, kde sa vyťukávajú správy a po čase to už pôsobí strašne únavne. Najmä scény, kde si Stu vypisuje nekonečné správy s Beccou sú rýchlo ošúchané – najprv sú fajn, ale opakovaný vtip sa rýchlo prepáli.
Niečo podobné platí aj pre Vica, ktorý servíruje dookola bežiaci vtip o chlapíkovi, čo po operácii nič nevidí a do všetkého naráža. Iste, na začiatku je to aj sranda, jeho prvá jazda v aute je vtipná, ale všetko ostatné už menej. Autori sa s tým v prvej tretine ešte pohrali, ale po čase je to variácia na videné.
Žiaľ, príliš dobrá nie je ani stávka na rádoby drsnú akciu a prevahu násilia. To, čo bolo kedysi milé alebo vtipné, sa dnes prenáša do brutálnych rozmerov či otáčok. Platí to o mlátení v železiarstve i úvodnej akcii, kde už čakáte poriadne zlomeniny alebo ste svedkami pádov, ktoré ľudské telo ledva vydrží. Pôsobí to aj tvrdo? Sčasti áno. Je to príjemné sledovanie? Už ani nie. Michael Dowse nie je príliš šikovný režisér...
A veľmi nefunguje ani chémia medzi hlavnými hrdinami, tobôž ich herecký výkon. Lepšie ešte dopadol Dave Bautista ako hromotĺk, ktorému občas čosi dopne. Ale Kumail Nanjiani začína opakovať ten istý „schtick“ veľmi rýchlo a jeho postava začne mnohých do 20 minút iritovať. Žiaľ, Kumailov štýl spočíva v indickom prízvuku, prehnanom dôraze na zbytočnosti a recykláciu vtipov.
Päť hviezdičiek sa tu často spomína, ale Spolujazda nemá ani na tie, pokiaľ ide o desiatkovú stupnicu. Je to pokus o akčnú buddy komédiu s populárnymi hercami z nedávnych filmov, ale spolu im to neklape.
Stuber (USA, 2019, 93 min.)
Réžia: Michael Dowse. Scenár: Tripper Clancy. Hrajú: Dave Bautista, Kumail Nanjiani, Mira Sorvino, Natalie Morales, Iko Uwais, Betty Gilpin, Karen Gillan, Jimmy Tatro, Steve Howey ...