MATTHIAS A MAXIME |
MATTHIAS A MAXIME |
Xavier Dolan je v súčasnosti zrejme najvychytenejší kanadský filmár. Jeho filmy sú netrpezlivo očakávané na prestížnych festivaloch, Dolan je navyše mladý a atraktívny režisér a herec a problematika, akú vo svojich dielach rieši, skrátka dokonale zapadá do akejsi súčasnej anti-extrémistickej filmárskej vlny bojujúcej proti nástupu extrémizmu v Európe a „Trumpovskej“ Amerike.
Dolan sa hlási otvorene k svojej homosexuálnej orientácii a problematike LGBT sa viac menej venuje v každom svojom filme. Viacerí ho tak môžu nazvať tvorcom podliehajúcemu módnemu trendu, pravdou však je, že z jeho filmov cítiť, že v nich rieši vlastné vnútro, čomu zodpovedá aj to, že sa často obsadzuje buď do hlavnej či vedľajšej úlohy svojich autorských počinov. Po veľkom nástupe prostredníctvo snímok, ako Zabil som svoju matku (2009), Imaginárne lásky (2010) alebo Laurence Anyways (2012) ale v poslednom čase sa akoby mediálne „šialenstvo“ okolo jeho osobnosti upokojilo, za čo iste môže nie až tak jednoznačné prijatie superhviezdne obsadených snímok Je to len koniec sveta (2016) a The Death and Life of John F. Donovan (2018).
Posledne menovaný film s Kittom Harringtonom, Natalie Portman, Susan Sarandon, Kathy Bates alebo Thandie Newton zahraničná kritika zakopala doslova pod zem. Akoby tomuto frankofónnemu Kanaďanovi hviezdny casting neprinášal želaný výsledok. Z tohto hľadiska jeho najnovšie dielo Matthias a Maxime môžeme považovať za návrat ku koreňom, kde zhruba pred desiatimi rokmi Xavier začínal. Dosiaľ sa dá považovať za vrchol jeho kariéry Mommy z roku 2014 nakrútený na obrazový formát 4:3, ale bez účasti režiséra pred kamerou.
Matthias a Maxime má, pravdupovediac v rámci subžánru LGBT milostných filmov, nie príliš inovatívnu zápletku. Dvaja muži okolo tridsiatky sa vďaka letmému bozku pre potreby amatérskeho filmu pobozkajú, čo následne začne v ich vnútri vyvolávať rôznorodé reakcie. Z tohto námetu by sa veľmi ľahko mohlo stať film- téza plný klišé a predvídateľných konfliktov. Našťastie je ale Dolan dostatočne autorský tvorca na to, aby sa podobným nástrahám vyhol a z výsledku divák cíti, že na plátne videl niečo skutočne autentické.
Maxime má o niečo ťažší život, má problematickú matku a nežije si na vysokej úrovni. Matthias je úspešný absolvent vysokej školy zamestnaný v etablovanej firme, nazvime ho klasickým metrosexuálnym oblečkárom. Réžia sa ale nezameriava na tento kontrast, v popredí je vždy prežívanie postáv. Príbeh ich vnútorného vývoja je ozvláštnený istou scenáristickou barličkou nazývanou deadline. Tým je Maximov odchod do Austrálie o niekoľko týždňov. Obaja muži sú tak nútení svoje pocity a dojmy pochopiť a absorbovať v čo najkratšom čase a dokázať ich nazvať pravým menom. Pochopiteľne dochádza pred vyvrcholením filmu k vzájomnej konfrontácii oboch mužov a ich citov.
Dolanov štýl je už od debutu z roku 2009 nezameniteľný a režisér si je zároveň vedomý toho, ku komu prehovára a že jeho diela nebudú milovať masy, ale ani mnohí nároční kritici. Často využíva vo svojich postmoderných filmoch popové piesne pre dokreslenie atmosféry, čím vzniká v spojitosti so spomalenými zábermi zámerný videoklipový vizuál. Mnohí diváci tak môžu tieto momenty nazvať gýčovými a formu jeho filmov označiť zatiaľ za príliš nevyzretú. Ide samozrejme o vkus, tu sa ťažko prikláňa na jednu či druhú stranu barikády. Podobné typické prvky Dolanovho štýlu nájdeme aj v jeho najnovšom kúsku. Treba však povedať, že Dolan pracuje so svojimi trademarkami o niečo úspornejšie a v rámci celku premyslenejšie.
Niežeby nás nečakal sled popových piesní v montážnych sekvenciách, avšak forma diela na seba tak výrazne neupozorňuje ako sa dialo v minulosti. Matthias a Maxime tak pôsobí plynulejším a pokojnejším dojmom, ako napríklad Imaginárne lásky. Treba však stále mať na pamäti, že Xavier Dolan si takpovediac vypestoval svoje publikum, ktoré od neho očakáva očakávané a ťažko sa bude na jeho novinky „namotávať“ publikum nové. Buď jeho diela máte radi, alebo vás skrátka neoslovili (pričom to nemusí vôbec súvisieť s vašou sexuálnou orientáciou) a po Matthiasovi a Maximovi sa na tom s najväčšou pravdepodobnosťou nič nezmení.
Matthias et Maxime (Kanada, 2019, 119 min.)
Réžia: Xavier Dolan. Scenár: Xavier Dolan. Hrajú: Gabriel D'Almeida Freitas, Xavier Dolan, Pier-Luc Funk, Antoine Pilon, Adib Alkhalidey, Anne Dorval ...