KONFERENCIA

KONFERENCIA

7.0

Filmová recenzia



Na Východe sa trúchli dlho. O tom nás mohol presvedčiť už iránsky snímok Balada o bielej krave. Ten zapôsobil ako zvečnenie bolesti, ktorú zanechá poprava blízkej osoby v krajine s represívnym režimom. Iným intenzívnym ponorom do rozžialenej duše je ruský film Konferencia. A to až do takej miery, že jeho sledovanie môže pre diváka byť trýznivým. Film mal premiéru na festivale v Benátkach a na ruskom Kinotavre v Soči dostal ocenenie za najlepší scenár. Pre divákov je dostupný online na HBO GO.

Čečenský teroristický útok v moskovskom divadle Na Dubrovke zostal pre filmárov tabuizovanou témou. V októbri roku 2002 pri masakry počas predstavenia muzikálu Nord-Ost zomrelo podľa oficiálnych dát 130 ľudí a desiatky ďalších zostali v doživotnej traume. Za dlhé roky sa nikto nepokúsil túto tragickú udalosť sfilmovať. V tomto ohľade je Konferencia Ivana Tverdovského prelomovým dielom. Na prvý pohľad bežný festivalový film; jeho výnimočnosť sa však prejavuje v niekoľkých aspektoch.

Režisér sa nepokúsil o priamu rekonštrukciu tragickej udalosti, ako je tomu v mnohých iných filmových výpovediach o teroristických útokoch. Snímky Slon (Gus Van Sant), Let číslo 93 (Paul Greengrass) alebo Utoya, 22. júla (Erik Poppe) zasadzujú dianie do centra dramatických udalostí. Tverdovskij sa však v Konferencii úplne vyhol zobrazeniu masakru a explicitnej prezentácii násilia. Sústredí sa na emocionálnu traumu, ktorá v preživších po dlhé roky pretrváva.

Rehoľná sestra Natália (Natalja Pavlenkova) sa s odľahlého kláštora vracia do rodnej Moskvy. Spolu s ďalšími sa podieľa na organizovaní smútočného večera priamo v divadle Na Dubrovke. Účastníci tragédie si chcú pripomenúť desivú skúsenosť a uctiť obete útoku. Natália prenajme divadelnú sálu. V zmluve s divadlom musí vynechať označenie „pamätný večer“ a namiesto neho použiť potupne neutrálny výraz „konferencia“.

Konferencia

Sála je takmer prázdna, prišlo len niečo cez dvadsať ľudí. Organizátorky medzi publikum rozmiestnia farebné nafukovacie figuríny. Biele zastupujú obete tragédie, čierne teroristov a modré tých, ktorí útok prežili, ale z nejakých príčin sa pamätného večera nezúčastnia. Aktéri sa postupne dostávajú ku slovu a v úmorne dlho trvajúcej sekvencii vypovedajú o svojich krvavých spomienkach.

Hlavná dráma sa však odohráva mimo priestor divadla, v súkromnom živote Natálie. Jej vzťah s dcérou Gaľou (Ksenija Zujeva) sa zdá byť nevyliečiteľne chorý a manžel po mŕtvici stoná na posteli. Traumatizujúca skúsenosť zostala hlboko zarytá v duši rodiny. Pamätný večer v divadelnej sále pripomína náboženský rituál. Táto skupinová dramaterapia však nemá liečivý dopad a v Natálii len roznecuje hlad po žiali.

Režisér zužitkoval svoje skúsenosti s jeho predchádzajúcej dokumentaristickej praxe. Jednotlivé udalosti pozoruje dištancovane v dlhých statických záberoch. Snaha o autenticitu sa prejavila aj v tom, že medzi účastníkmi konferencie sa objavia dvaja skutoční pamätníci útoku. Roman Šmakov a Filip Avdejev boli na tragickej udalosti prítomní ešte ako deti. Ich obsadenie do filmu napomáha dokumentaristickej presvedčivosti inak hraného filmu.

Konferencia

Tverdovskij sa sústredí na psychologicko-náboženský rámec trúchlenia a vynecháva politické pozadie útoku. Nepokladá otázku o čečenskej vojne, ktorá bola príčinou tohoto aj ďalších teroristických aktivít – násilníci požadovali od Putina, aby ukončil vojnu v Čečensku. Napriek tomu je v Tverdovského filme politicko-spoločenské pozadie ukryté.

Natália je permanentne upätá k minulosti, neustále zdôrazňuje nutnosť „pripomínať si.“ V tomto zarytom vzťahu ku spomienkam akoby sa sprítomňoval všeobecný fenomén Ruska. Problém zeme, ktorá zamrzla v čase a neustále sa vracia k hrdinom padlým počas Veľkej vlasteneckej vojny. V tomto zmysle môžeme Tverdovského film vnímať ako alegóriu o krajine, ktorá ustrnula v trúchlení nad minulými ujmami a stratila kontakt s realitou prítomnosti. Autor však k tomuto hlbokému problému pristupuje bez akéhokoľvek cynizmu. Divák sa s hrdinkou zžije a dostane príležitosť porozumieť jej vnútornému martýriu.

Konferencia

Konferencia je plačlivý až úmorný film. Každý by si mal premyslieť, kedy a či vôbec ho bude sledovať. Tverdovskij síce používa nezaujatý štýl a dianie sleduje dištancovane od postáv. Napriek tomu sa mu darí do diváka intenzívne zarývať smútok a bolesť. Svoje publikum vťahuje do dusivého kolektívneho trúchlenia a do atmosféry letargie.

V sovietskej a post-sovietskej kinematografii nájdeme niekoľko výrazných diel, ktoré dokázali expresívne rozprávať o brutálnych udalostiach. Vojnový film Choď a pozeraj sa / Idi i smotri (1985, Elem Klimov) odstrašujúcim spôsobom zobrazil hrôzu nacistickej okupácie Bieloruska. Tverdovského vklad spočíva v tom, že dokázal tragický dopad teroru vyjadriť bez prezentácie akéhokoľvek fyzického násilia a o to intenzívnejšie sa ponoriť do hĺbky duše jednotlivca i ľudu.


Conference (Estónsko / Rusko / UK / Taliansko, 2020, 135 min.)
Réžia: Ivanr I. Tverdovskij. Scenár: Ivanr I. Tverdovskij. Hrajú: Filipp Avdeev, Natalya Pavlenkova, Yan Tsapnik, Natalya Tsvetkova, Aleksandr Zlatopolskiy, Anna Slyu, Natalya Potapova, Natalya Batrak ...


autor Andrej Chovanec 2.3.2022
7.0
KONFERENCIA
+ tvorcovia preniesli do filmu tabuizovanú tému teroristického útoku divadla Na Dubrovke
+ presvedčivý psychologický ponor do plačlivej duše
+ hrôza teroristického útoku je vyjadrená skrz traumatické dôsledky, bez sprítomnenia násilia
- úmornosť filmu môže byť neznesiteľná aj pre skúseného diváka
Kinema
7.0
Diváci
7.0
Ohodnotiť

Žner: Dráma
Minutáž˝: 135 min
Krajina: Rusko UK Taliansko
Rok výroby: 2020

Premiéra: 7.9. 2020
Premiéra SK: HBO Go
VAIANA 2
[RECENZIA ]
AMERIKÁNKA
[RECENZIA ]
1
Žena z…
ŽENA Z…
[RECENZIA ]
1
Hypnóza
HYPNÓZA
[RECENZIA ]
ROK VDOVY
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
7.0
Ohodnotiť

Žáner: Dráma
Minutáż˝: 135 min
Krajina: Rusko UK Taliansko
Rok výroby: 2020

Premiéra: 7.9. 2020
Premiéra SK: HBO Go
0 z 10
0 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|GLADIÁTOR II
4
hodnotenie 6/10
|KONKLÁVE
0
hodnotenie 8/10
|RED ONE
0
hodnotenie 6/10
|DUNA: PROROCTVO
1
hodnotenie 6/10
|HERETIK
0
hodnotenie 7/10
|POKLAD (POKLAD)
0
hodnotenie 5/10
|THE APPRENTICE: PRÍBEH TRUMPA
0
hodnotenie 7/10
|HYPNÓZA
1
hodnotenie 8/10
|ARCHITEKTÚRA ČSSR 58 – 89
0
hodnotenie 8/10
|ROK VDOVY
0
hodnotenie 8/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 74795
02 |
návšt. 5818
03 |
návšt. 2980
04 |
návšt. 2064
05 |
návšt. 1576
06 |
návšt. 1493
07 |
návšt. 1313
08 |
návšt. 1232
09 |
návšt. 1162
10 |
návšt. 1096
REBRÍČEK US
01 |
$140,0 mil.
02 |
$81,0 mil.
03 |
$31,0 mil.
04 |
$13,0 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,3 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$0,957 mil.
09 |
$0,701 mil.
10 |
$0,656 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.