VEĽKÝ ČERVENÝ PES CLIFFORD |
VEĽKÝ ČERVENÝ PES CLIFFORD |
Tento rodinný film má jasnú pointu už z plagátu i názvu: hlavnú rolu v ňom zohráva veľký červený pes. No istú chvíľu trvá, kým spoznáme jednotlivých hrdinov (i zloduchov) a dáva si načas, kým sa havkáč na plátne vôbec objaví a konečne vyrastie do veľkých rozmerov.
Niekedy máte pocit, že v tomto filme je každý outsider a hľadá sa. Platí to pre hrdinku Emily, ktorá sa snaží pretĺcť životom so svojou večne zaneprázdnenou mamou. V škole nepatrí medzi top žiačky, i keď nápadníka by si tu našla (o pol hlavy menšieho s okuliarmi, ach, tie archetypy) a dopláca na svedomitosť, ktorá skrátka nie je cool. Jej mama zmizne z diania pomerne zavčasu a potrebovala by viac času pre dcéru i partnera do života. Veľkú rolu opatrovateľa počas služobky má zohrať strýko Casey, čo je nezamestnaný mamľas, ktorý žije v nákladnom aute – takže fuška s Emily mu príde celkom vhod. Všetko sa zmení v momente návštevy malého stanu, kde magický záchranca opatruje stratené zvieratá. A tu Emily nájde červeného psíka.
Istým zázrakom si ho nájde vo svojom batohu, dá mu meno Clifford, ale veľká psina príde až na druhý deň, keď zrazu Clifford nie je drobec pod posteľou, ale slintá nad ňou a zaberá pol izby. A tu sa rozbieha hlavný dejový plán, kedy sa objaví aj nenažraná firma, ktorá experimentuje na rôznych zvieratách a Emily i Casey začnú behať s Cliffordom po New Yorku.
Nápad nasadiť veľkého psa do veľkého mesta nie je márny. Dokonca aj tie malé zázračné veci ako pánko, ktorého hrá nezameniteľný John Cleese celkom fungujú a vtisnú filmu štipku mágie. Ten film sťahujú nadol práve ľudia a silené humorné situácie, do ktorých sa vkladajú. A platí to takmer pre nejednu postavu i dialóg. Odpustíme mamu na telefóne, ale strýko Casey je ukážka mimoriadne zlého castingu.
Jack Whitehall je azda dobrý na stand-up či seriálové šou, no tu prehráva na plnej čiare a do 20 minút ho môžete odpísať ako úplne nesympatického mamľasa, ktorý robí epizódne gagy, kašle na neter alebo sa akože snaží zachrániť scénu. Je ako postava z 90. rokov, keď stačilo obsadiť černocha, ktorý gúľal očami či strúhal grimasy a tu je to trápne. (Apropo, vtipný černoch, jedného sa podarilo zohnať do roly veterinára, ale je to krátka epizóda, rolu dostal Kenan Thompson z SNL a dal jej presne čo potrebuje – dobrý gag i prejav.)
Rovnako môžeme odpísať aj rádoby zloducha z veľkého konglomerátu, ktorému sa nedarí robiť pokusy a ísť po víťaznej formule, ktorú by mohol speňažiť, takže Clifford behajúci po meste mu náramne príde vhod. To ešte netreba zabudnúť, že firmu nereprezentuje sám, ale má tu celý tím nesympatických postáv. Uff.
Potom sa ťažko hodnotí film, kde sa veľmi snaží detská herečka Darby Camp, ktorá je celkom sympatická a dá sa jej uveriť neľahká rola či ojedinelé kamarátstvo s Owenom (inú kamarátku nemá). Ak by putovala po New Yorku iba ona, prípadne dvaja detskí herci, bolo by to ešte fajn. Hoci treba priznať, že prvé scény, keď sa Clifford dostane do parku a začne naháňať ľudí alebo vnútri rozmláti takmer každý nábytok, sú tiež trochu umelé. Najmä na filme vidieť buď nižší rozpočet či slabé zasadenie Clifforda do prostredí – niekedy pôsobí ako päsť na oko a nie výsledok výbornej počítačovej grafiky.
Film rýchlo odhalí svoje karty – na jednej strane aj tie dobré, lebo sa snaží pretaviť pozíciu outsidera ako originál: nie je márne byť iný a predsa môže byť šťastný. Morálna lekcia zaberá. Na druhej strane čakajú silené scény humoru, situačných vtipov, naháňania stratených postáv a chamtivých šéfov.
Stále držím palce Paramountu, aby sa pozviechal zo slabej pozície, iba Tom Cruise, Transformers a Tiché miesto ho nezachránia. Ale je škoda, že Veľký červený pes Clifford svoj magický námet a spojenie pretavil do lacnej rodinnej komédie. Na jednu hrdinku pripadnú ďalší traja trápni predstavitelia a výsledok tým trpí.
Clifford the Big Red Dog (Kanada / USA, 2021, 96 min.)
Réžia: Walt Becker. Scenár: Jay Scherick, David Ronn, Blaise Hemingway. Hrajú: Darby Camp, Jack Whitehall, Izaac Wang, John Cleese, Sienna Guillory, Tony Hale, David Alan Grier, Horatio Sanz, Paul Rodriguez, Russell Peters, Kenan Thompson ...