LÁSKA HORY PRENÁŠA |
LÁSKA HORY PRENÁŠA |
Najnovšia romantická komédia Láska hory prenáša vás môže odstrašiť mierne sileným trailerom, kde sa snažia natlačiť viac i menej podarené vtipy, ale v skutočnosti skrýva slušný slovenský pokus z jedného dňa a tatranského hotela. Najväčším lákadlom filmu je nelineárny štýl rozprávania – t.j. že na určitý zhluk deja sa môžeme pozerať z viacerých uhlov v rozličnom poradí.
Funguje to nasledovne: celý film sa odohráva primárne na jednom mieste, ktorým je tatranský hotel a okolie. Občas si odskočí niekam pred hotel alebo do blízkej prírody, ale väčšina sa sústredí v interiéri, kde sa zišiel viac ako tucet ľudí na svadbu Alex. Ženích sa stratil, mnohí sa ho vydajú hľadať – família je pekne bláznivá, či ide o neurotickú mamu, dvoch otcov (resp. biologického, ktorému patrí hotel a otčima, čo je inak policajt a chce nasadiť svoje vyšetrovateľské schopnosti), kamošov alebo svedkyňu, ktorá ešte stále nedorazila.
Skôr ako sa pustíme do hľadania ženícha a odhaľovania mozaiky nás čaká akoby prológ do diania, o ktorý sa postará dvojica Petr a Klára. On je inštruktor lyžovania a má renomé sukničkára a ona asi k nemu niečo cíti, lebo isté náznaky nedokáže zakryť. Práve teraz ju prosí, aby mu pomohla pri príprave rande pre najkrajšiu babu v hoteli – a ona neváha, takže si užijú bláznivú jazdu naprieč hotelom a počas nej sa mihne nejedna postava zo svadby, ktorá sa zatiaľ stále nekoná, pretože ženích je stratený.
Láska hory prenáša sa dá rozdeliť na štyri časti – tri sa venujú osudu postáv zapojených do mixu a štvrtá je vyvrcholením, kde sa veľa veci prepojí a dianie graduje. Spúšťačom každej z troch verzií, resp. jej začiatkom je odpálenie lavíny chlapíkom z tatranskej chaty – vtedy sa začína časovač a pohľad na to dianie konkrétnej osoby, či ide o Kláru (a jej prológ), Alex (nevestu) a Róberta (otec).
Tri pohľady umožnia divákovi lepšie spoznať protagonistu a zároveň postupovať v dianí: v prvej sa svadby dotkneme, druhá už angažuje pohľad očami nevesty a tretia dá už konkrétne indície, kde by ženích mohol byť a prečo sa ešte k oltáru nedostavil.
Hoci triu Klára-Alex-Róbert je venovaný aj efektný prestrih, kde sa kedy nachádzajú v hoteli na začiatku ich kapitoly, v dianí nájdeme oveľa viac postáv. Sila scenára však vstáva i padá na ich kvalite i kvantite. Niektorí sa snažia byť silene vtipní a veľmi to nefunguje (Matej Landl a jeho detektívne schopnosti), iní sú tu azda do počtu (neurotická matka veľa nedoručí, o niektorých kamošoch ani nehovoriac).
Postava Patrika je celkom vďačná a má veľa interakcií s ostatnými, no je otázne, či vám bude vyhovovať herectvo Csongora Kassaia (hrá to, čo vždy a to bude rozmanito pôsobiť na diváka – niekomu sa štýl už prejedol, iný ho ocení). Vybrané postavy sú celkom dobré a hodia sa akurát do jednej anekdoty (recepčný Mirko) či pre šlamastiku (vyfintená kamoška s trblietavými šatmi). No niektoré sú tu azda pre jeden opakujúci sa gag (Kukura!)...
Zakomponovanie veľkého množstva postáv nedokáže sčasti zakryť fakt, že v scenári sa toho veľa nedeje a je skôr umením, že jeho strohú líniu dokázali autori nelineárne rozbiť a dávkujú ju postupne. Ten spôsob nie je márny, pokiaľ nečakáte obrovské rozuzlenie: ak sa naladíte, že väčšinu času skôr sledujete rozličné situácie, viac či menej vtipné, pozriete sa na ne vždy trošku inak a pochopíte, ako sa kto dostal do scény, stačí to.
Podľa vzoru Vo štvorici po opici si skladáte mozaiku a hľadáte stratenú postavu – a keď ju nájdeme, kus čara filmu pominie a už skôr upaľujeme do jeho konca. Vtedy sa spätné pretáčania či iné efekty vytratia a ostane tu klasická filmárčina – ale celkom dobrá, miestami situačne bláznivá, inokedy doťukne načrtnutý vtip (kto je podozrivý David Kraus a čo ten Kukura). Paradoxne sa mi možno vo finále viac pozdáva kúzelná príprava top rande a behanie po hoteli v prvej kapitole ako skladanie kúskov vedúcich k svadbe vo zvyšku filmu.
Za to môže aj herecké obsadenie. Je príjemné sledovať film, ktorý si ponechal českých i slovenských hercov v pôvodnom znení a sčasti pracuje aj s ich verbálnym humorom a dialógmi. To platí pre Mareka Lamboru a Nataliu Germani, ktorí občas prešaltujú do druhého jazyka a nepôsobí to neprirodzene (on sa pýta slovensky, ona si odskočí do češtiny). Richarda Stankeho nie je veľa a akurát stačí pre svoju úlohu. A Noëla Czuczora je málo.
Výsledný film mieša rôzne pocity. Po solídnom prológu sa začne skákať cez kopu postáv a keďže dej nie je veľmi hutný, treba sa skôr sústrediť na jednotlivé scénky skladačky. To celkom funguje, akurát obsah určite nie je objavný, vtipy sú dosť ošúchané, dospelí sa správajú ako deti, ale stále vás niečo motivuje ísť v deji vpred spolu s postavami.
Pochvalu si zaslúži skôr formálna stránka, kde kamera, strih či iné zložky zamestnajú vašu pozornosť. Niekedy stačí pársekundová scéna, aby sa naplnil gag z minulej kapitoly. Určite ide o lepší kus zo súčasnej lokálnej produkcie, film nie je zbytočne vulgárny a režiséra Jakuba Machalu radí do kolonky „sledovať“.
ČÍSELNÉ HODNOTENIE FILMU TREBA VNÍMAŤ V KONTEXTE AKTUÁLNEJ DOMÁCEJ ROMANTICKO-KOMEDIÁLNEJ ŽÁNROVEJ TVORBY.
Láska hory prenáša (Slovensko, 2022, 85 min.)
Réžia: Jakub Machala. Scenár: Jakub Machala, Jan Studnička, Anna Kruchňová, Michal Baláž. Hrajú: Marek Lambora, Natália Germani, Richard Stanke, Anna Fialová, Noël Czuczor, Csongor Kassai, Lenka Krobotová, Matej Landl, Ľudmila Swanová a ďalší