NÁDHERNÁ |
NÁDHERNÁ |
Tento nemecký film trošku klame vopred. Sčasti svojou ukážkou i zaradením. Ak od neho čakáte lacnú komédiu, kde sa budú ženy pretŕčať pred zrkadlom a riešiť komplexy zo svojich postáv, je to málo. A možno vás prekvapí, že si tento film odrežírovala žienka, ktorú poznáte, ak ste pred 15 rokmi videli skvelý film Parfum. Áno, to ryšavé žieňa dnes točí v Nemecku filmy a postupne sa zlepšuje.
Takže po menších romantických komédiách si tentokrát odhrýzla väčšie sústo a prináša 132-minútový mix drámy a komédie. Nádherná je mozaika piatich žien v rôznom veku, ktoré narážajú na svoje i cudzie očakávania od života a snažia sa ich riešiť – niekedy po hlave, inokedy postupne. Máme tu 59-ročnú Frauke, ktorá očakávala, že sa jej manžel Wolfi po odchode do dôchodku bude viac venovať.
Sonja po dvoch pôrodoch trpí v monotónnom živote, zatiaľ čo jej manžel naháňa povýšenie v práci, no ona čaká skôr jeho čas venovaný rodine a inú podporu. Jej kamoška Vicky v podobnom veku je single, razí teóriu, že muži a ženy nemôžu byť rovnocenní – prekvapivo má dobré metódy vyučovania, keď sa snaží tínendžerom vštepiť, že vzhľad nie je všetko. To sa ako-tak snaží počúvať študentka Leyla, ktorá pri silnejšej postave nepatrí medzi top postavy kolektívu a trpí ignoráciou doma i v škole. Napokon je tu 25-ročná Julie, ktorá by chcela dobyť móla modelingu, ale všetci jej dávajú pocítiť opak – raz je to kilo-dve navyše, inokedy vraj „obyčajný zjav“.
Hoci sa Nádherná môže zdať ako veselý film a neraz prídu scény, kedy sa úprimne zasmejete, celok sa rysuje ako slušná dráma o boji žien v spoločnosti. Na jednej strane takmer pri každej vyrazí na povrch vlastná túžba zmeniť čosi v živote, lebo s ním nie je stopercentne spokojná. Zároveň sa takmer na každú valia aj očakávania okolia či otázka pozornosti – všíma si ma dostatočne manžel či rodina?
Rozloženie filmu na päť hlavných postáv udrží aj pomerne dlhú stopáž. Ale titul potrebuje s minútami i postavami pracovať, aby nám ich posunul aj v čase. Niektoré zmeny neprídu hneď, vyžadujú si dlhší čas na vykreslenie – napríklad matka Sonja si musí vyskúšať pár pohovorov či pracovný život, aby si porovnala dovtedajší život na materskej. Niektoré dlhšie časové obdobia šikovne zhrnie montáž, takže film sa nevlečie a sústredí na kľúčové momenty. A takmer pri každej postave by sme mohli klasicky povedať, že jeden poriadny dialóg s rodičmi, partnerom či šéfom by veľmi pomohol – ale tak ľahko to nechodí ani v živote a z večera do rána sa dlhodobá frustrácia nevyrieši.
Mozaika je dobre dávkovaná, môžeme vnímať osudy i prepojenia postáv. Oceňujem neskoršie odhalenie, kto s kým súvisí – časť postáv patrí do jednej rodiny a neskôr príde zásah, ktorý má vplyv takmer na všetkých. Práve táto scéna patrí medzi najlepšie v celom filme – zdanlivo pokojná večera sa výrazne mení a rozbije resp. pretáča osudy viacerých. Ale funguje tú aj malé citlivé scény – to keď sa Julie snaží naviazať kontakt s malou susedkou, ktorú spočiatku nájde v smetiaku. Ich vzťah je pekne vykreslený a mohol by slúžiť ako motivácia pre staršiu Julie, čo zažívala v detstve. Alebo aj kontrast, či sa malá susedka raz nevydá na jej dráhu.
Nádherná má veľa dobrých civilných scén a nepotrebuje veľké gestá – i keď ku koncu sa paroduje aj Hriešny tanec alebo búra veľká stena, nie je to úplne silené a nezaberá veľa dĺžky. Dramatické či citlivé scény prídu takmer pri každej postave, aby sa mohlo v každej čosi zlomiť, ale nie všetko končí ako rozprávka. Samozrejme, musia prísť zásadné dialógy či vyjasnenia (opäť solídne natočené), inde zase kompromis či nové riešenie.
Paradoxne, išiel som na komédiu a dostal veľmi slušne nakrútenú drámu. Pomáha jej aj jemná hudba, solídne herecké obsadenie i réžia. Karoline Herfurth má dobrý potenciál a ako robí jej hrdinka nemalé kompromisy, aj ona sa zlepšuje vo svojich filmoch. Nie je márne, že tento film dorazil do našich kín – Nemci sa ukázali v dobrom svetle. Vďaka širokému vekovému rozpätiu hrdiniek od 17 do 59 by sa podobná cieľovka mohla dostaviť aj do kín – film od žien a pre ženy, aké bežne nechodia. A rozhodne lepšie ako viaceré české produkcie vo vedľajších sálach, i keď tu treba čítať titulky.
PS: Za prvý víkend mal film návštevnosť bohužiaľ len 1617 diváčok a divákov na celom Slovensku.
Wunderschön (Nemecko, 2020, 132 min.)
Réžia: Karoline Herfurth. Scenár: Karoline Herfurth, Lena Stahl, Monika Fäßler. Hrajú: Karoline Herfurth, Nora Tschirner, Martina Gedeck, Emilia Schüle, Dilara Aylin Ziem, Joachim Król, Friedrich Mücke, Maximilian Brückner, Ben Litwinschuh, Luna Arwen Krüger ...