VEŽA |
VEŽA |
Vyznať sa v obrovskej ponuke seriálov na viacerých streamovacích službách zároveň je zrejme ešte ťažšie, ako venovať niektorému z nich plnú pozornosť, čo niekedy činí až niekoľko desiatok hodín. Britská detektívna dráma Veža je jeden z tých seriálov, ktoré nemajú takú pozornosť verejnosti, ako tie najlepšie propagované mainstreamové hity. A je to škoda, pretože vo svojom žánri predstavujú absolútnu špičku.
Ďalšou nespornou výhodou je fakt, že ide o minisériu skladajúcu sa z troch trištvrte hodinových epizód. Ide tak skôr o jeden dlhší film rozdelený na tri časti, čiže vyžaduje od diváka omnoho menej času, na oplátku mu ale dáva maximum možného.
Londýnski detektívi Sarah Collinsová a Steve Bradshaw sa dostávajú k veľmi netradičnému zločinu. Zo strechy najvyššej budovy jednej londýnskej obytnej štvrte totiž na zem spadnú v tom istom čase 15-ročné dievča líbyjského pôvodu Fara Mehenniová a policajný dôstojník Hadley Matthews. Očitými svedkami boli Matthewsova mladšia kolegyňa Lizzie Addamsová a malý chlapec zo susedstva. Lizzie okamžite miesto činu opúšťa a začne unikať pred kolegami, matka chlapca zase nenechá dobrovoľne políciu svojho syna vypočúvať.
Veža ponúka pomerne nevšedný prípad, čím získava výhodu oproti konkurencii, kde dochádza viac-menej iba ku „klasickým“ vraždám. Ak samozrejme nerátame nadprirodzené žánre a diela typu Stranger Things či Outsider. Tvorcovia majú od začiatku všetko dokonale premyslené, čo sa začína prejavovať už od sujetu druhej epizódy, aby v závere minisérie všetko do seba elegantne zapadlo. Avšak odlišným spôsobom, ako by divák natešený na ďalšiu radovú detektívku čakal. Scenár v pravý čas odhaľuje svoje myšlienkové podhubie a otvára pomerne neošúchané otázky, na ktoré neexistujú priame, či skôr morálne jednoznačné odpovede.
Ucelenosť výsledku určite súvisí aj s tým, že ide o adaptáciu predlohy napísanej Kate London. Záver a priebeh tretej epizódy nemohol byť lepšie vymyslený a vypointovaný. I keď budete cítiť z celej záležitosti na jazyku určitú pachuť, nebudete môcť poprieť autenticitu uchopenia látky a odklon od mainstreamového prístupu k detektívnemu žánru. Ďalším výrazným plusom je atmosféra série budovaná autentickým snímaním londýnskych reálií a geniusu loci mesta a jeho menej prívetivých častí.
Herci sú vybratí bezchybne, čo sa týka hlavných, vedľajších a aj epizódnych úloh. Gemma Whelan je ako detektívka Sarah absolútne presvedčivá, je sympatická, ide si pevne za svojím cieľom, ale nenecháva zbytočne prechod emóciám, čo v divákových očiach ešte viac vyvoláva pocit dôvery v jej schopnosti. Jimmy Akingbola ako jej parťák nedostáva toľko priestoru, každopádne svoje momenty nakoniec dostane v záverečnej fáze diela a naplno ich využije.
Snáď jedinou čisto negatívnou postavou je inšpektor Kieran Shaw v takmer až démonickom (ale stále realistickom) podaní Emmeta J. Scanlana. Tahirah Sharif ako Lizzie zase dokázala presne vyjadriť mimikou tváre dilemy spôsobené prevažne jej kolegami, ale iba ona sama vie, aký podiel viny má na nešťastí sama.
Vynechať z ponuky HBO Max The Tower by bola veľká škoda, ide v podstate o jeden dlhší film so skvelou atmosférou, skvele napísaným a vygradovaným scenárom, dobre typologicky zvolenými hercami a ponúka ako bonus niekoľko podnetných filozofických otázok o vine, treste a úlohe polície v spoločnosti. Ak vznikne druhá séria s týmto osadenstvom, mohlo by ísť opäť o veľkú televíznu udalosť.
The Tower (UK, 2021, 138 min.)
Réžia: Jim Loach. Scenár: Patrick Harbinson, Kate London. Hrajú: Gemma Whelan, Tahirah Sharif, Emmett J Scanlan, Michael Karim, Karl Davies, Jimmy Akingbola, Nick Holder, Lola Elsokari, Rex Parry, Harriet Webb, Jim English...