NA ZÁPADE NIČ NOVÉ |
NA ZÁPADE NIČ NOVÉ |
Erich Maria Remarque vydal román Im Westen nichts Neues v roku 1928 v nemeckých novinách Vossiche Zeitung, ako viazaná kniha vyšlo toto legendárne dielo v roku 1929. Ide o príbeh zasadený do obdobia prvej svetovej vojny v priebehu rokov 1916 až 1918. Zameriava sa na mladých nemeckých vojakov naverbovaných do svetového konfliktu pod vplyvom dobovej propagandy, pričom až na miestach pripomínajúcich peklo ich opúšťajú všetky takzvané vznešené ideály a sú svedkami, a samozrejme aj aktérmi, iba nezmyselného zabíjania anonymných členov nepriateľskej armády.
Už nasledujúceho roku sa látky chytil Hollywood a adaptáciu zveril do rúk Lewisa Milestonea. Ten stvoril jednu z klasík vojnového žánru a dodnes ide o veľmi silné a divácky príťažlivé dielo s antimilitaristickým posolstvom. Niečo vyše 90 rokov starý film dodnes ohuruje úžasnou výpravou a realistickým stvárnením bojov odohrávajúcich sa z veľkej časti v zákopoch západného frontu. Snímka získala po práve Oscara za najlepší film roka, ako aj za najlepšiu réžiu.
Ďalším skvelým spracovaním sa v roku 1979 blysol režisér Delbert Mann. I keď ide o televízny film, na výsledku vôbec necítiť nedostatok finančných prostriedkov. Okrem skvele nakrútených bojových scén ponúka táto adaptácia prehliadku kvalitných hereckých výkonov v podaní renomovaných hercov, ako Ernest Borgnine, Donald Pleasance, Ian Holm a predstaviteľa hlavnej úlohy Richarda Thomasa.
Na ďalšiu filmovú verziu sme si museli opäť počkať niekoľko desaťročí a neprekvapivo sa jej chopil Netflix. Réžiu zveril do rúk Edwarda Bergera a v hlavnej úlohe mladučkého nemeckého vojaka Paula sa predstavil rakúsky debutant Felix Kammerer. Okrem známej značky a samotného faktu, že ide o film z produkcie Netflixu, zabezpečuje novinke reklamu aj účasť Daniela Brühla v síce vedľajšej, ale veľmi dôležitej úlohe politika snažiaceho sa o prímerie s francúzskou stranou.
Bergerov film boduje najmä tam, kde to divák očakáva najviac. Skvele nakrútené bojové scény v zákopoch, ale aj na otvorenom priestranstve, a úžasná dobová výprava dávajú poznať, že produkcia nemala v úmysle na ničom šetriť. Na západe nič nové nás uvedie do bojovej zákopovej vravy hneď v expozícii, aby sme sa následne ocitli v čase spoločne s hlavnou postavou o niekoľko desiatok mesiacov neskôr a snímka akoby začínala odznova. Z mnohých bojových scén asi najviac zaujme prechod francúzskych tankov cez úzky zákop.
Film spomaľuje z vysokého tempa predovšetkým pri sekvenciách rokovaní spomínanej Brühlovej postavy s francúzskym generálom, alebo pri dialógoch fanatického nemeckého generála so svojimi spolupracovníkmi či oponentmi. Nejde síce o žiadne dych berúce scény, ale pre pochopenie celkovej situácie na bojiskách sú potrebné. Dialógy však nepatria k najsilnejším stránkam adaptácie. Preslovy o tom, že mladí muži po smrti už nepociťujú žiadnu národnú hrdosť, ako tvrdí propaganda, a podobne, patria k známym klišé antimilitaristicky ladených diel vojnového žánru.
Jednotlivé charaktery patria skôr do kategórie jednorozmerných. Na obhajobu scenára však treba uviesť, že na hlboké ponory do ich myšlienok a spoznávanie povahových nuáns niet skrátka čas a pri toľkom množstve postáv to ani nemá väčšie opodstatnenie. Ako problém sa to ale prejavuje najmä pri Paulovi. Kammerer je síce skvelou typologickou voľbou, divák ale nemá príliš veľa možností sa pripojiť na jeho dejovú líniu a bude vnímať dielo viac ako celok so skupinovým hrdinom. Záverečné sekvencie tak nebudete s najväčšou pravdepodobnosťou vnímať tak emocionálne intenzívne, ako tvorcovia zamýšľali.
Nová adaptácia slávnej predlohy sa kvalitatívne zrejme zaradí až za spomínané dva filmy z rokov 1930 a 1978. O bojoch v prvej svetovej vojne už vzniklo viacero dokonalých diel a dnes už klenotov svetovej kinematografie The Big Parade Kinga Vidora (1925), Cesty slávy Stanleyho Kubricka (1957), nedávny oscarový víťaz 1917 Sama Mendesa (2019), či aj československý Signum Laudis Martina Hollého ml. (1980), ktorý ale môžeme obdivovať v podstate iba doma. Pokiaľ ich máte napozerané a po právu ich považujete za takmer bezchybné, Na západe nič nové ročník 2022 vás iba máločím prekvapí. Pokiaľ ale začínate snímky zaoberajúce sa prvou svetovou vojnou ešte len začínate objavovať, Bergerov film môže znamenať skvelý štart na ceste za spoznávaním spomínaných umelecky ešte hodnotnejších filmových počinov.
Im Westen nichts Neues (Nemecko / UK / USA, 2022, 148 min.)
Réžia: Edward Berger. Scenár: Edward Berger, Lesley Paterson, Ian Stokell, Erich Maria Remarque (román). Hrajú: Felix Kammerer, Albrecht Schuch, Aaron Hilmer, Moritz Klaus, Adrian Grünewald, Adrian Grünewald, Daniel Brühl, Edin Hasanovic, Thibault de Montalembert, Devid Striesow, Andreas Döhler, Sebastian Hülk, Luc Feit ...