1899 |
1899 |
Tvorcovia Baran bo Odar a Jantje Friese pripravili v roku 2017 pre divákov a v produkcii spoločnosti Netflix dnes už kultový seriál o cestovaní v čase s názvom Dark. Celkovo sme sa dočkali troch sérií a na konci všetko pekne do seba zapadlo. Zápletka o cestovaní v čase obsahovala aj paralelné vesmíry, postavy sa ocitali v jednom svete vo viacerých verziách, riešime problém Schrödingerovej mačky (rozumej kvantovú fyziku), klasické paradoxy súvisiace so ústrednou zápletkou a v neposlednom rade jadrovú energiu.
A množstvo ďalších vecí, nad ktorými sa dá filozofovať do aleluja/zbláznenia/zošedivenia/smrti. Seriál by bolo nevyhnutné vidieť viackrát, aby sme si pospájali všetky dejové nitky a detaily, ale vzhľadom na celkom elegantné vyústenie tretej série to nie je nevyhnutné. Tvorcom sa tak podarilo ukončiť svoju „mindfuck“ zápletku tak, ako sa to svojho času nepodarilo tvorcom Lost, ktorí toho nechali asi až príliš veľa na fantázii diváka a jeho interpretáciám. Uvidíme, ako si s podobným problémom poradia tvorcovia práve vrcholiaceho mystery seriálu Manifest, ale vyzerá to tak, že sa to podarí.
Každopádne na zopakovanie si Dark už aj tak nie je teraz čas, pretože Odar a Friese pripravili pre fanúšikov puzzle seriálov/filmov ďalší komplikovaný rébus. Ten nesie názov 1899 a odkazuje na rok, kedy sa príbeh odohráva. S niekoľkými postavami sa ocitáme na lodi s názvom Kerberos, smerujúcej z Londýna do New Yorku. Stretávame sa tu, podobne ako na Titanicu, s rôznorodým osadenstvom rôzneho spoločenského postavenia. Nejde o prvú migrantskú loď vyslanú na túto trasu, nedávno totiž zmizla z radarov loď z tej istej výrobnej série s názvom Prometheus.
Prvým prekvapivým momentom seriálu je signál, ktorý začne Prometheus so zdanlivo mŕtvou posádkou vysielať. Kapitán lode nariadi zmenu smeru, je totiž zrejmé, že na lodi niekto prežil. Po príchode na miesto a observácie celej lode čaká na posádku ďalšie prekvapenie. Ide o vyvrcholenie prvej epizódy s názvom Loď a preto by nebolo férové prvý tromf v rukách tvorcov prezrádzať. Vzhľadom na umelecké ambície seriálu a jeho kultový potenciál treba skraja upozorniť, že čítať si čokoľvek o 1899 vopred, vrátane krátkych obsahov, by vás mohlo obrať o viacero nečakaných momentov.
Hlavnou postavou je neurologička Maura Henriette Franklin (Emily Beecham). Jej otec Henry Singleton je majiteľom lodnej spoločnosti a hlavným organizátorom transférov. Kapitánom Kerberosu je sympatický Eyk Larsen, s ktorého pomocou bude Maura riešiť väčšinu záhad exponenciálne sa vršiacich v jednotlivých epizódach. Máme tu ale viacero dôležitých vedľajších postáv.
Tajomný tridsiatnik Daniel Solace sa tvári, že vie o postavách viac, než sa na prvý pohľad zdá a malý chlapec s uhrančivým pohľadom vie zrejme o cestujúcich toľko, že radšej vôbec neotvára ústa. Postupne spoznávame všetky dôležité vedľajšie postavy a v štýle dramaturgie Lost sa pozrieme v retrospektívach do ich minulosti. Avšak trochu iným spôsobom, než len jednoduchými prechodmi medzi prítomnosťou a minulosťou.
1899 dáva už od prvých scén jasne najavo, že nepôjde o klasický historický seriál s jednoduchou dejovou štruktúrou. Ústredný žáner diela nám tvorcovia odhaľujú v závere druhej epizódy s názvom Chlapec. Ide ale iba o malé ochutnávky toho, čo na nás Odar a Friese pripravili v druhej, diametrálne odlišnej polovici seriálu (respektíve jeho prvej série). Prvé štyri epizódy sa totiž nesú v duchu akéhosi veľmi depresívne a temne ladeného Titanicu. Tá druhá, ktorá ponúka množstvo dejových zvratov, si požičiava prvky známe z viacerých puzzle a mindfuck filmov. Zmienka akéhokoľvek filmu by bola v tomto prípade spoiler.
1899 sa ale nehrá na originalitu. Tvorcom ide skôr o to, ako už raz použité trópy, prípadne aj klišé, svojich predchodcov spojí do nového, v konečnom dôsledku predsa len originálne pôsobiaceho celku. Dôležitejšie sú predovšetkým myšlienky a ideje, ktoré nám dvojica autorov predostiera, dejové zvraty a vizuálne vychytávky sú skôr doplnkom. Kto videl Dark, tento autorský postup Odara a Friese už ale dobre pozná a vie, že aj o 1899 sa bude písať nielen v spojitosti s tým, ako všetko so všetkým súvisí a ako funguje jeho fikčný svet, ale najmä o jeho významoch a posolstvách.
P.S.: Skutočným husárskym kúskom je vyústenie série. Dočkáme sa dostatočného množstva odpovedí na položené otázky, vrátane tej, o čo v skutočnosti ide. Na druhú stranu ale záverečné scény predstavujú mostík pre pokračovanie. To už, vzhľadom na záverečný twist, bude musieť byť diametrálne odlišné od prvej série. Hodnotenie berte ako odporúčanie pre fanúšikov Dark a milovníkov puzzle/mindfuck zápletiek, ide striktne o seriál určený pre svoju cieľovú skupinu.
1899 (Nemecko / USA, 2022, 480 min.)
Réžia: Baran bo Odar. Scenár: Baran bo Odar, Jantje Friese, Juliana Lima Dehne, Emil Nygaard Albertsen. Hrajú: Emily Beecham, Aneurin Barnard, Andreas Pietschmann, Miguel Bernardeau, José Pimentão, Isabella Wei, Gabby Wong, Yann Gael, Mathilde Ollivier ...