BONES AND ALL |
BONES AND ALL |
Luca Guadagnino (A Bigger Splash, Call Me by Your Name) je späť vo forme a z Benátok nám priniesol veľmi chutnú tému. V skratke sa dá opísať ako kanibalská romanca, ale pod povrchom skrýva viac, ako iba lacnú romantiku. V prológu nás elegantne naladí na krvilačnú chuť, no prvých 10 minút nebudeme tušiť vôbec nič. Iba si prezeráme štáty 80. rokov, chodíme po strednej škole a netušíme, že medzi tínendžerkami sa nachádza hrdinka Maren, ktorú tatko nechce púšťať po večierke von. Keď sa jedného dňa vytratí, výlet končí neslávne a na druhý deň začína jej nová fáza života.
Čaká ju cesta naprieč Amerikou, lebo si zaumienila veľký cieľ: nájsť svoju mamu v inom štáte. Najprv je púť napínavá, pretĺka sa sama. Stretne čudáka Sullyho, ktorý ju naučí pár trikov zo života samotára i odlišného človeka. No hlavu jej pomúti až mladý Lee, do ktorého sa časom zamiluje. Zisťuje, že je jej v mnohých veciach podobný. Má tiež svoje pravidlá, no Maren do nich celkom zapadne, takže ich čaká nezabudnuteľná odysea – nebudú chýbať objavenia, nebezpečenstvá, lacné bistrá, aj miesta na rozjímanie nad krásami i smútkom ich sveta.
Prekvapivo nepreložený Bones and All spája v sebe tri žánre vzácnym spôsobom. Tým, že sa hýbeme vo svete kanibalov, prirodzene očakávate hororovú líniu. Guadagnino sa však skôr pozerá na svet „jedákov“ (ako ich volá) pomerne citlivo, vytvára z nich nenápadnú komunitu, ktorá sa sčasti dokáže rozpoznať (ak si vycibria svoje schopnosti) a inokedy na seba narazí možno nečakane. V tom smere je optika Maren veľmi vhodne zvolená – stáva sa našou sprievodkyňou, spoznáva starších i mladších, učí sa vzdorovať a holdovať. Divákovi je postupne tento paralelný svet s niektorými momentmi pekne servírovaný, preniká doň, ale nečakajte obrovské masy či zástupy – toto je stále pomerne intímny film.
Tomu svedčí aj miera brutality, ktorá nie je šokujúco vysoká – áno, slabšie povahy možno budú mať v istých scénach výzvy, ale nejaké krvavé zábery, zahryznutia do ľudského tela či iné scény čakáte. Určite to nie je taká drásajúca jazda ako Raw pred niekoľkými rokmi.
K tomu prispejú totiž ďalšie dva žánre filmu. Jednak dospievanie, notoricky známe a často spracované – no tu vďaka spoznávaniu seba a odlišnosti od iných získava nový náboj. Opäť platí, že Maren je top pozorovateľka a hoci má Taylor Russell 28 rokov, postavu o dekádu mladšiu hrá famózne. Postupné uvedomovanie si svojej minulosti (hľadanie mamy) a budúcnosti (ako sa dá takto fungovať ďalších 60 či 70 rokov?) naháňa miestami až strach. Nie sú jedáci vyhynutý druh? Neprídu na nich? Zmení sa jej apetít s pokročilým vekom? Akoby nestačilo iba dospievať, ešte treba riešiť element inakosti.
A napokon romanca. Nie je taká jednoduchá a priamočiara, ale to ju robí zaujímavejšou i drásavejšou. Iskry tu nevzplanú na počkanie, ale o to lepšie vyznie. V tomto smere je Guadagnino stále top voľba – akurát mení slnečné talianske scenérie za americké zapadákovy plné kukurice, kolotočov či bistier. Atmosféra je pohlcujúca a niekedy plná nezabudnuteľných momentov. Road movie s romantikou si nachádza aj nečakané miesta na prespávanie, kde sa ukážu prekvapujúce scény – ako keď Timothée Chalamet tancuje na pieseň od Kiss.
Apropo, herci. Taylor Russell je prvá v titulkoch, ťahá celý film. Chalamet ako silná dvojka si kradne pár scén pre seba, má neskutočné kostýmy, no nechá Taylor vyznieť. Spolu majú zvláštnu chémiu, krásne i ťaživé chvíle. Vo vedľajších rolách vedú Mark Rylance i Chloe Sevigny, skutočne naháňajú strach. Ocenenie „top dvojka magorov“ si zaslúžia Michael Stuhlbarg a David Gordon Green (režisér poslednej trilógie Halloweenu) – v ich scéne skutočne neviete ako ju režisér vyústi.
Luca Guadagnino opäť špičkovo režíruje a dĺžku 130 minút si vhodne delí na segmenty. Je tu výborný prológ, po dvoch tretinách netušíte, kam sa film znova vydá a do toho azda nečakané finále. Väčšinu času hrá vynikajúca hudba dua Trent Reznor-Atticus Ross (najmä prenikavo v dramatických scénach) a je mixovaná do piesní 80. rokov, ktoré dokresľujú americkú atmosféru.
Je neuveriteľné sledovať, ako Guadagnino zamenil Taliansko za USA, no s citom pre detail nás vráti do Reaganovskej éry. Bones and All je festivalový kúsok ako remeň, no aj v bežnom multiplexe vynikne, ak sa otvoríte premýšľaniu bez pukancov. Štýl, akým Luca Guadagnino pristupuje k témam, je skutočne mimoriadne filmársky lahodný.
Bones and All (Taliansko / USA, 2022, 131 min.)
Réžia: Luca Guadagnino. Scenár: David Kajganich, Camille DeAngelis (román). Hrajú: Kendle Coffey, Taylor Russell, André Holland, Ellie Parker, Madeleine Hall, Christine Dye, Mark Rylance, Timothée Chalamet, Sean Bridgers, Anna Cobb, David Gordon Green, Michael Stuhlbarg, Jake Horowitz ...