INDIÁN |
INDIÁN |
Po štyroch rokoch prichádza nová komédia od Tomáša Svobodu a pri jeho mene začínam byť ostražitý – zatiaľ čo dvojica filmov Hodinový manžel bola pozerateľná, duo komédií o nevestách (naposledy Dve nevesty a jedna svadba) bola neznesiteľná. Indián stojí niekde uprostred, hoci treba uznať, že si berie niektoré bizarné prvky, dokážete sa občas zasmiať.
Karel Roden hrá tvrdého biznismena Ondreja: jeho životným cieľom zarábať veľké prachy, tomu chce podriadiť všetko ostatné. Vrátane polorozpadnutej rodiny, slabých vzťahov na pracovisku či túžbe po podrazoch. Najnovšie sa vydal do Nebrasky dohodnúť parádny kšeft – Američania budú ochotní investovať do luxusnej štvrte na okraji Prahy. Keď letí súkromné lietadlo nad indiánskou rezerváciou, akurát v nej prebieha pohreb náčelníka a jeho duch smerujúci do neba sa prevtelí do Ondreja. Najprv je to iba malá nevoľnosť, ale keď sa prebudí na druhý deň v posteli, duch udrie naplno.
Prejavuje sa dosť neodbytne, má podobu vnútorného hlasu a pindá Ondrejovi do života. A keď po pár chvíľach vidí ako Ondrej žije, rozhodne sa napraviť ho, pretože tento štýl nehodlá akceptovať. Poviete si, nech Ondrej zabudne na nejaké kecy okolo, no indián je neodbytný a do života zasahuje neustále – pri vstávaní, pohľade do zrkadla, šoférovaní i na poradách. A duch prichádza v nevhodnom období, keď spoločníci vo firme vidia skvelú šancu nabaliť sa na novom biznise, ale ťažko nesú, že ich šéf prepadá ošiaľu s dakým indiánom (= preskočilo mu)...
Indián má fajn námet. Verím, že vo fáze príprav znelo spojenie „dáme Rodenovi do hlavy piskujúceho indiána“ úplne super. Lenže vo finálnom filme už kombo také úžasné nie je. Prvá desaťminútovka je bizarným výletom k indiánom, nasleduje párty v indiánskom kostýme v električke a potom štartuje takmer nekonečný monológ/dialóg indiána a Rodena. Pár minút je fajn, neskôr totálne lezie na nervy a spadá do vzorca „indián je na niečo naštvaný, dá Rodenovi tip, ktorý on najprv nechce akceptovať, no nakoniec sa podvolí“. A potom už sledujete iba situácie, ktoré musí Roden voľky-nevoľky riešiť.
Napríklad behať bosý po kancelárii, aby cítil spojenie so zemou. Alebo fajčiť fajku mieru so svojimi biznis partnermi; najprv ich však presvedčí, aby sa tiež vyzuli, čo im nie je príjemné. Firemná línia sa rýchlo zvrtne na dve veci – všetci tušia, že šéfovi hrabe a dvaja spoločníci (Kerekes-Myšička) sa rozhodnú biznisu nevzdať a prekábatiť Ondreja. Prirodzene, on začína zo svojich ultradrsných biznis návykov zvoľňovať a uvedomuje si chyby – napríklad nechce zoťať dlhoročný strom kvôli výstavbe. Dej vo firme je jasný: spoločníci kujú pikle a Roden sa ich bude snažiť dáko prekaziť.
Paralelne treba upratovať aj súkromie – Ondrejova manželka sama cíti, že takto ďalej žiť nechce. Tu už indián padne vhod, aj pre zlepšenie vzťahu k vlastnej dcére. Nie je to žiadny svetoborný postup, ale zmena charakteru prebieha podľa očakávaní na oboch úrovniach, v práci i súkromí.
Fakt je, že prvá polovica filmu je horšia. V druhej už aj indián prehovára menej a navyše príde istý výlet, čo slúži ako vyvrcholenie, čo by chcel dať aj zmysel a vysvetlí, že indián neprišiel k Ondrejovi úplnou náhodou. Je to scenáristický zvrat, aký sa často nevidí, no má jednu pozitívnu vlastnosť – autori sa viac utrhnú z reťaze, prídu nejaké absurdity a opitý Lukáš Latinák, takže je to zábava a indián už začne byť spokojný i menej kecať. Musíte síce mať radi istý štýl humoru – isté flashbacky mi prišli ako trošku silené, ale aspoň nejaké prepojenie tu vznikne.
Najväčší problém je inde: efekt kecajúceho indiána a voľba hlasu je mimoriadne nevhodná, takže kazí polovicu stopáže filmu, čo je dosť. A keď si k tomu pripočítame relatívne priehľadný scenár (firemná i súkromná línia sú jasné), ostáva vám len pár scén na konci, ktoré sa vymykajú priemeru.
Z hlavného nápadu ostalo len málo. Pár dobrých gagov nezachráni celú snímku a zábavy je tu len minimum. Film by uživil aj lepší strih a to už nehovorím o kope klišé. Aj fanúšikovia Karla Rodena zistia, že je to málo...
Indián (Slovensko / Česko / Poľsko, 2022, 100 min.)
Réžia: Tomáš Svoboda, Vladimír Kriško. Scenár: Tomáš Svoboda, Patrizio Gente. Hrajú: Karel Roden, Vica Kerekes, Martin Myšička, Lukáš Latinák, Juraj Kemka, Štěpánka Fingerhutová, Jaroslav Dušek, Ester Geislerová, Vlado Černý, Anna Šišková, Jiří Dvořák ...