SLÚŽKA

SLÚŽKA

7.5

Filmová recenzia



Historická dráma nie je v našej kinematografii bežný žáner – a nový príspevok si zaslúži pozornosť aj pozitívnu kritiku. Spája v sebe známu predlohu od Hany Lasicovej s tvorbou režisérky a scenáristky Mariany Čengel Solčanskej, ktorá nakrútila viaceré divácke hity (Únos, Sviňa). Slúžka je jej najlepší film a prenesie nás sto rokov dozadu a ponúkne zaujímavý pohľad na mladú ženu v inom svete a na akýsi ekosystém služobníctva.

Začíname na slovenskom vidieku, resp. neďaleko Banskej Štiavnice. Mladá Anka sleduje nevyhnutné zmeny v živote – jej mama sa rozhodne vydať za baníka, ktorý rýchlo pochopí, že rešpekt u nevlastnej dcéry nenájde, a tak ju pri prvej príležitosti posiela do Prahy. Tu sa Anka stáva slúžkou v bohatej nemeckej rodine, kde popri prísnych rodičoch objaví dcéru Resi a aj poltucet služobníctva, ktorý sa jej postupne ujme. Píše sa rok 1912 a zatiaľ si Anka prechádza skôr ťažkým režimom, či malichernými intrigami. No netrvá dlho, kým domácnosť začnú výrazne obohacovať vonkajšie vplyvy – najprv príchod nápadníka až manžela Resi, neskôr prvá svetová vojna. A je len otázka času, kedy a ako na Anku všetky novinky doľahnú.

Je osviežujúce vidieť na plátne inú formu literárnej adaptácie, ako slovenskú kriminálku, či ženský román. Na historický titul si netrúfne hocikto, no Mariana Čengel-Solčanská s vyštudovanou kulturológiou i mapovaním tradícií, využila svoje skúsenosti v kostýmovej dráme ešte lepšie, ako v rozprávkach (Láska na vlásku).

Atmosférický štart, kde je dokonca sama na plátne v roličke mamičky, nám ponúkne pohľad na štiavnickú kalváriu i ohlášky. Cesta na koni i vlaku do neznáma s mihotajúcou krajinou vytvorí pôdu pre výborný kontrast s vtedajšou rušnou Prahou. Zrazu sme opantaní ruchom veľkomesta, kde sa stále niečo deje, niekto ponáhľa a keď Anka vystúpi z koča, už ju čaká predstavenie domácnosti, služobníctva i rodiny.

Prvá tretina je dynamická vďaka spoznávaniu nových prostredí a pravidiel. Keď sa na nás vyrúti veľa postáv, je čo objavovať. Herecké výkony sú na vysokej úrovni nielen pri titulnej Anke (Danka Droppová často nezlezie z plátna a gro filmu je snímané z jej pohľadu vrátane intenzívnych scén, ako napríklad pôrodu), ale aj ďalších hercov a herečiek. Manželská dvojica Karel Dobrý-Zuzana Mauréry, ktorý striedajú češtinu s nemčinou pôsobí prísne a má jasný cieľ vydať dcéru čo najlepšie, hoci s inými predstavami.

Slúžka

Ešte lepšie pôsobí partia služobníctva – postupne si skladáme charakter i životný príbeh každého z nich. Azda najprepracovanejšia je občas zasnívaná Líza, ktorá sa vyzná do mnohých detailov, ale verí, že jedného dňa sa jej ujde domček a iná životná rola ako tá večnej slúžky. Vica Kerekes dostala veľmi dôležitú úlohu, kde má čo hrať. Aňa Geislerová ako zachmúrená Kristína pôsobí ako mentorka, no očividne v sebe dusí tajomstvo a vo svete veľa dobra nehľadá. Záhradník Štefan by rád pošpásoval s každou slúžkou, no počkajú ho aj iné životné ciele.

Osobitou kapitolou je postava Resi. Meniaci sa vzťah s ňou je pre Anku veľkou výzvou, tvorí silnú líniu, ktorá nie je iba samoúčelná pre prospech palcových titulkov v štýle „už aj my máme lesbický vzťah vo filme“. Vzťah vzniká postupne, prechádza rôznymi fázami a nespadne do nejakých lacných trikov typu - milostný trojuholník a poďme bojovať o jedného muža. Vďaka nemu sú pochopiteľné aj niektoré momenty, vrátane vyústenia finále.

Slúžka

Veľká časť Slúžky sa odohráva za stenami jediného domu. A je to výborná reflexia života a optiky Anky – gro života služobníčky prežije tu, sleduje maniere či naivné emócie mužov (to keď Resin muž dostane povolávací list na vojnu – a netuší, či a v akom stave sa vráti). Ešte viac sa sústredí na údel žien a manželiek; sú dobré na rodenie detí (a špeciálne synov – dcérky sa tak necenia, lebo ich raz treba len dobre vydať). To je línia architektúry celého filmu, postavenej na postave Ankinej mamičky, Resinej mamy, alebo aj samotnej Resi. Nehovoriac o jej kolegyniach zo služobníctva – je nesmierne ťažké nájsť v tomto zoskupení šťastnú ženu. Paradoxne sa Anka a jej osud javia ešte ako relatívne akceptovateľné i slobodné. Zabudnite na volebné právo či možnosť zapojiť sa do politiky, to by ešte páni pozerali, že o 100 rokov sa ženy stávajú prezidentkami, či premiérkami... Dôležitá reflexia doby!

Napriek dianí v jednom dome nepôsobí snímka klaustrofobicky. Občas vyjdeme na ulicu, dokonca aj Karlov most a výprava s kostýmami sú vhodne zasadené do kontextu. Vrátane drobných detailov ako fungovalo vtedajšie WC či kuchyňa. Vonkajšie udalosti sa odtláčajú do chodu domácnosti i novodobých osudov. Priebeh rokov dáva slušné možnosti i s odkazmi na Františka Jozefa a M.R. Štefánika. Slúžka ako dobový film nesklame.

Slúžka

A je aj formálne, remeselne kvalitne vyprodukovaný. Hudba znie často dramaticky, posilňuje emócie a je vhodne zakomponovaná ku scénam. Strih necháva vyznieť momenty, no nepotrebuje ich naťahovať. Na veľkom plátne vyznie Slúžka ako nadmieru príjemné listovanie v starom albume plnom vzácnych fotografii z našej minulosti. Je tu priestor pre vážne scény i vtipné – a nie vždy film potrebuje všetko doslovne vysvetliť.

Možno mala Mariana Čengel-Solčanská tentokrát dlhší čas na strih, postprodukciu i samotné nakrúcanie. Akoby bola Slúžka premyslená do lepších detailov, nie je zbrklá, má optimálnu stopáž a ponúka solídne napísaný príbeh, ktorý má výrazný presah aj do dnešnej doby. A to je mimoriadne dôležité. Umenie má pomocou minulosti odpovedať aj na aktuálne otázky našej spoločnosti, plnej stereotypov, predsudkov, diskriminácie a rodovej nerovnosti.


Slúžka (SR/ČR, 2022, 110 min.)
Réžia: Mariana Čengel Solčanská. Scenár: Hana Lasicová, Mariana Čengel Solčanská. Hrajú: Dana Droppová, Radka Caldová, Vica Kerekes, Zuzana Mauréry, Aňa Geislerová, Karel Dobrý, Cyril Dobrý, Lukáš Pelč, Peter Nádašdi, Vilma Frantová ...


autor Michal Korec 4.2.2023
7.5
SLÚŽKA
+ osobitý pohľad hlavnej postavy na celé dianie
+ pozoruhodne vykreslené postavy
+ historické reálie a spojitosti vs. život domácnosti
+ formálne a remeselne hodnotné a hlavne na veľkom plátne, kde sa film určite nestráca
+ herecké výkony
+ kamera, hudba, strih
- nedopovedané osudy môžu byť problém pre časť diváčok a divákov
- niektoré postavy sa len mihnú
Kinema
7.5
Diváci
5.8
Ohodnotiť

Žner: Dráma
Minutáž˝: 110 min
Krajina: SR ČR
Rok výroby: 2023

Premiéra: 2.2. 2023
Premiéra SK: 2.2. 2023
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
5.8
Ohodnotiť

Žáner: Dráma
Minutáż˝: 110 min
Krajina: SR ČR
Rok výroby: 2023

Premiéra: 2.2. 2023
Premiéra SK: 2.2. 2023
0 z 10
0 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|LÓVE 2
4
hodnotenie 4/10
|PREZIDENTKA
1
hodnotenie 8/10
|GLADIÁTOR II
2
hodnotenie 6/10
|ANORA
2
hodnotenie 9/10
|TATAMI
0
hodnotenie 9/10
|KONKLÁVE
0
hodnotenie 8/10
|ÚSMEV 2
1
hodnotenie 6/10
|RED ONE
0
hodnotenie 6/10
|VENOM: POSLEDNÝ TANEC
1
hodnotenie 6/10
|TEÓRIA VŠETKÉHO
0
hodnotenie 7/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 16783
02 |
návšt. 7785
03 |
návšt. 5694
04 |
návšt. 5212
05 |
návšt. 4363
06 |
návšt. 3408
07 |
návšt. 3719
08 |
návšt. 3520
09 |
návšt. 1868
10 |
návšt. 1680
REBRÍČEK US
01 |
$26,0 mil.
02 |
$7,6 mil.
03 |
$6,8 mil.
04 |
$5,3 mil.
05 |
$5,0 mil.
06 |
$3,5 mil.
07 |
$3,2 mil.
08 |
$2,2 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$2,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.