INVALID

INVALID

8.5

Filmová recenzia



Začiatok roka 2023 priniesol hneď dva kvalitné slovenské tituly – Slúžka ukazuje, že historická dráma nám nemusí byť cudzia a Mariana Čengel-Solčanská nakrútila svoj najlepší film. A aktuálne reklamný tvorca Jonáš Karásek (Kandidát, Amnestie), premiéruje rovnako svoj top projekt rozbiehajúcej sa úspešnej filmovej kariéry. Invalid je mix dvoch nečakaných prvkov: mimoriadne zábavná, ale aj poriadne čierna komédia. A zároveň premyslená kritika Mečiarom uneseného štátu 90. rokov. 

Lacko je údržbár v múzeu. Dokáže opraviť takmer všicko, co se opravit dá. Akurát naposledy vypenil doma, keď si Mareček chcel zatrsať na písničky z rádia. Dopadlo to tak, že mu vletel do izby, vyšmaril rádio z okna a žena sa s ním prestala vyprávať. Nelenil, začal obvolávať inzeráty a našiel kúsok, za ktorým vycestoval. Akurát predtým vyslopal asi liter tvrdého, nemal už schopnosť rozoznávať čo sa deje a narazil na miestnych mafošov, takže nielenže z rádia nič nebolo, ale ešte skončil v kanáli. A stal sa z neho invalid. Prečo dopadol takto? Zhodou okolností večer predtým išli dvaja chalani z osady čmajznuť dekel – a kým ho stihli s Gabom vrátiť, už tam niekto ochkal. Lacka čaká nový život na vozíku, žena fuč a aspoň Gabo sa mu snaží pomôcť. No Lacko pomýšľa na riadnu pomstu a pomery v mestečku sa zmenia.

Jonáš Karásek si v sebe uchováva punc šikovného režiséra, ktorý má dynamický štýl, dokáže zábavne pointovo strihať a tentokrát dostal aj skvelý scenár. Na pohľad sa to zdá ako ľahký trik, že vozíčkar sa pokúsi odkrágľovať pár mestských mafiánov – ale to až v druhej polovici filmu. Prvá štartuje po finále v múzeu (časové otočenie fabuly) a pomocou flashbackov i Gaba v nacistickej uniforme, sa nám snaží predstaviť postavy i rôzne lapálie. Treba dávať od začiatku pozor, postáv a cameo roličiek nie je málo, kto si nedá pozor, ujde mu Gogo, Vec či Majk Spirit. Ale celému ansámblu a skvostným scénam velí duo Lacko-Gabo, na ktorých je postavený dej.

Gabo je totiž rozprávač všetkých udalostí – hoci sa poliši (skvelé duo Gogál-Fischer) snažia manažovať jeho výsluch, on si ide svoje a napokon všetko do seba zapadne a má to logiku. Gabo je dobrák od kosti a sčasti cíti aj zodpovednosť za ukradnutý dekel, no zároveň je to chlapík, ktorý berie život ako príde a má vlastné zásady. To Laco Hunder zosobňuje nerváka v každom z nás – svojský, namosúrený, no v jadre tiež nie je hajzel, akurát má trošku labilné nervy. A najmä jeho osud rozprávaný v štyroch dejstvách (úvod, výprava, invalidita, vendetta) sa dotýka aj spoločenskej kritiky prístupu k dobrým ľudom či nespravodlivosti systému – scéna na prijímacích pohovoroch na zbrojný pas je skvostná, vopred vytušíte výsledok, no cesta k nemu...

Invalid

Lacko a Gabo majú navyše skvelú chémiu v druhej polovici a po bravúrne hlášky nechodí ani jeden ďaleko. I keď niektoré sú horkosladké: napríklad Laco na vozíku sa sťažuje Gabovi ako je človeku ťažko, keď ho prehliadajú. Alebo výlet Laca na políciu, kde nielen bojuje s paternosterom (ďalšia famózna scéna), nikto mu nepomáha a ešte aj jednu nakúpi. Ďalšia ukážka ako pristupujeme k zdravotne postihnutým. Tých momentov má scenár pomerne veľa a dokazuje, že nie je iba nekorektnou komédiou s ľudovým, avšak nie primitívnym humorom, ale postupuje aj hlbšie do spoločnosti. O tom svedčí celá línia so starostom, jeho prístup k múzeu či rôznym kšeftíkom. Najprv sa mi zdala zbytočná, no na druhé pozretie má silné miesto.

Skrátka, scenárista Tomáš Dušička vyšiel z dvoch reálnych príbehov, ktoré rozpracoval na celovečerný film a pridal množstvo ďalších elementov – mnohé mu výborne zapadajú a vyšli. Nájdete tu prepracované gagy, čo sa natiahli na dlhé minúty, parádne sekvencie (návšteva v osade má dynamiku, svoje čaro aj polnočný únik na vozíku s motorom), no aj desiatky minipostrehov, ktoré azda vznikli priamo na pľaci a znejú akoby sa herci iba improvizovane uvoľnili. Dialógy sú štylizované, s rôznorodými prízvukmi, nadávkami, či nábehmi na budúce legendárne pokriky (Netrep kokocynas).

Invalid

A potom sú tu tie 90. roky, s ktorými sa tvorcovia v anonymnom mestečku parádne vyhrali. Je tu veľa elementov, ktoré ich definujú a tí čo ich zažili, budú hltať všetky detaily. Od videopožičovne s Pražákom so zadnou sekciou cez prvé billboardy, kopu dobovej muziky (je tu Peter Nagy na schodoch, nesmie chýbať MC Erik, a treba vydržať aj do výbušnej záverečnej scény), šuštiakové súpravy i veľké saká, vyzváňacie tóny na mobiloch s jednoriadkovými displejmi a malomestské mafie.

Samozrejme, režisér Jonáš Karásek tasí rôzne formálne triumfy. Už rozprávanie s flashbackmi je jeden silný a do toho jeho rýchle strihy, parádna práca s hudbou (pri vyhodenom rádiu z okna i finálnej prestrelke), má obratný štýl a pri dĺžke 108 minút sa nestačíte nudiť. A môže sa spoľahnúť na famóznu hereckú zostavu: Gregor Hološka ide veľké sólo a Zdeněk Godla mu parádne stačí. No aj kopa menších úloh je výborná, či ide o Sávu Popoviča, Sväťa Malachovského či Helenu Krajčiovú, ktorá si vyskúšala aj herectvo bez jediného slova. Duo Gogál-Fischer je parádne spárované a najmä Fischer opäť potvrdzuje svoj nesmierny talent. A napokon brilantné cameo kúsky – Rytmus v niekoľkých scénach („veď to je ooon“ vs. osadná) je zábavný ako nikdy, a to platí aj pre Veca.

Invalid

Invalidovi nie je takmer čo vyčítať a dá sa pozerať aj opakovane. Zrodil sa nám tu malý kult a unikát v podobe domácej čiernej satiry, aká bežne neprichádza do kín. Je to gagmi nabitá komédia s niekoľkými politicky nekorektnými vtipmi (ruská paľba, róm v nacistickej uniforme, nadávky tu a tam). Môžete prípadne šomrať, že pár vecí ste videli už dávnejśie (maďarský film Tiszta szívvel / Takí normálni vozíčkari, či nórsky titul Kunsten å tenke negativt / Kurz negatívneho myslenia) – ale v našej kinematografii a v takejto forme, ešte nie.

Ak vás slovenský film konečne presvedčil, že vie byť zábavný a satiricko kritický, odporúčame aj romantickú gangsterku Čierne na bielom koni. Mimochodom, v roku 2023 má do slovenských kín prísť minimálne ďalších 20 slovenských a koprodukčných titulov. Tak bežte do kina.


Invalid (SR, 2023, 108 min.)
Réžia: Jonáš Karásek. Scenár: Tomáš Dušička. Kamera: Tomáš Juríček. Hudba: Marcel Buntaj, Tomáš Široký. Hrajú: Zdeněk Godla, Gregor Hološka, Daniel Fisher, Ivo Gogál, Oľga Belešová, Sväťo Malachovský, Sáva Popovič, Helena Krajčiová, Sandra Lasoková, Klára Melišková, Jevgenij Libezňuk, Martin Šalacha, Peter Šimun, Patrik Rytmus Vrbovský, Michal Dušička (Majk Spirit) ...


autor Michal Korec 9.2.2023
8.5
INVALID
+ skvelý scenár
+ výborné postavy a ich vývoj
+ spracovanie 90. rokov na každom kroku
+ desiatky malých nekorektných vtipov
+ absurdné zábavné sekvencie
+ hravá štruktúra s flashbackmi
+ použitie hudby
+ dynamický štýl
- niektoré hlášky dosť tiché a nezrozumiteľné
Kinema
8.5
Diváci
9.0
Ohodnotiť

Žner: Komédia
Minutáž˝: 108 min
Krajina: SR
Rok výroby: 2023

Premiéra: 9.2. 2023
Premiéra SK: 9.2. 2023
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
9.0
Ohodnotiť

Žáner: Komédia
Minutáż˝: 108 min
Krajina: SR
Rok výroby: 2023

Premiéra: 9.2. 2023
Premiéra SK: 9.2. 2023
0 z 10
0 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|LÓVE 2
4
hodnotenie 4/10
|PREZIDENTKA
1
hodnotenie 8/10
|GLADIÁTOR II
2
hodnotenie 6/10
|ANORA
2
hodnotenie 9/10
|TATAMI
0
hodnotenie 9/10
|KONKLÁVE
0
hodnotenie 8/10
|ÚSMEV 2
1
hodnotenie 6/10
|RED ONE
0
hodnotenie 6/10
|VENOM: POSLEDNÝ TANEC
1
hodnotenie 6/10
|TEÓRIA VŠETKÉHO
0
hodnotenie 7/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 16783
02 |
návšt. 7785
03 |
návšt. 5694
04 |
návšt. 5212
05 |
návšt. 4363
06 |
návšt. 3408
07 |
návšt. 3719
08 |
návšt. 3520
09 |
návšt. 1868
10 |
návšt. 1680
REBRÍČEK US
01 |
$26,0 mil.
02 |
$7,6 mil.
03 |
$6,8 mil.
04 |
$5,3 mil.
05 |
$5,0 mil.
06 |
$3,5 mil.
07 |
$3,2 mil.
08 |
$2,2 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$2,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.