STRAŠIAK |
STRAŠIAK |
Adaptácie tvorby Stephena Kinga končia s rozmanitým výsledkom: vznikajú legendy (Shining, Shawshank, Zelená míľa), pecky (To), viacero ľahko nadpriemerných kúskov a napokon aj slabota (vlaňajšia Podpaľačka). Ale pri každej novinke živíte nádej, že práve ona by mohla opäť zaskórovať a ukázať silu spisovateľského génia. Pravda, na to treba aj zdatného režiséra, herecké obsadenie a celkovú produkciu.
Zvládne to 30-ročný Rob Savage, ktorý má za sebou pár kúskov? Materiálom je 50-ročná poviedka Kinga, čo nastolí tragédiu v rodine, kde umrela mama – dve dcéry (staršia na strednej škole, mladšia na základnej) a otec sa snažia prežívať ďalej. Ťažko určiť, komu to ide ťažšie – baby po mesiaci v škole neplesajú blahom a ani okolie nie je podporujúce. Tatko nadviazal na prax terapeuta a zhodou okolností mu na dvere klope nečakaný pacient. Vyrušený chlapík hovorí o tom, že zabil svoje deti a napokon urobí ďalšie skratové rozhodnutie. Lenže jeho príchod prináša zrejme čosi plazivé, čo sa rado priživuje na trápení ostatných...
Strašiak má podobnú trajektóriu nasadenia ako vlaňajší Úsmev. Producenti ho najprv zrealizovali pre streaming, ale testovacie projekcie boli natoľko úspešné, že distribútor sa rozhodol nasadiť film do kín. Z Úsmevu sa stal nečakaný úspech jesene, ale Strašiak to asi nebude mať také jednoduché. Hoci prvotná premisa, že na prahu ordinácie sa ocitne nepozvaný hosť a jeho návšteva spustí sled udalostí, je podobná a aj atmosféra miestami navodí pocity deja vu. Úsmev mal malý kultový potenciál kvôli grimase úškľabku opantávajúcej obete, no Strašiak nás drží viac-menej tri štvrtiny v napätí a zlo ani nechce ukázať...
Niežeby to bol zásadný mínus. Na malej ploche jedného domu, pár exteriérov či iných miest ako škola sa ponoríme do ťaživej atmosféry po pohrebe mamy. Prvá polovica je z veľkej časti o pokusoch vysporiadať sa s novou situáciou: otec nevie čo má robiť a pohrúži sa do terapie iných pacientov, staršia sestra sa pokúša starať o mladšiu a byť náhradnou mamou, no sama má čo robiť, aby vzdorovala útrapám. Je to uveriteľný náčrt, ktorý sa úmyselne utápa v dlhších pomalých scénach. Po bubákovi zatiaľ ani stopy, ale pri nastavení ich žiaľu vzniká živná pôda, aby sa tu mohol objaviť.
Strašiak je opäť typ ťaživého psychologického hororu, ktorý nenasadí monštrum v prvej fáze, aby nás mohol potom strašiť len jeho vyčíňaním či krvavou púťou po obetiach. Naopak, to zlo je vykreslené dlho pomerne nenápadné a očakávaný bubák sa objaví až v poslednej tretine. Dovtedy sa buduje hra s malým počtom postáv, ktoré sú sužované jeho prítomnosťou, ale netušia čo sa deje. Len majú pocit, že asi už v dome je a sú tu indície, že sa deje čosi nad rámec bežných udalostí. Pravda, našinec by tu mohol začať tipovať aj niečo v štýle, či sa neobjavila ich mŕtva matka, no... nechajte sa prekvapiť.
Pôvod zla sa prirodzene začne študovať len čo nepasujú určité fakty alebo prídu nečakané momenty (scéna s vytrhnutím zubu je celkom pamätná). Ale aj na hororové pomery je cítiť, že zlo nie je hlboko vykreslené, čo bude dané asi sporým rozsahom predlohy – Kingovi asi išlo o vykreslenie postáv a bubáka tam jemne vložil, čo môže vo filme signalizovať, že ho je dosť málo a nie je prepracovaný. ALE... netreba sa báť, že by ku koncu nedošli porcie hrôzy alebo aj ľakačky v priebehu celej stopáže.
Len na to ako je horor zložený, je trošku riedky. Malinký počet postáv a lokalít ho tlačí do klaustrofobického vyznenia, ale nedokáže úplne vyložiť dusivú atmosféru. Napätie a rozmanité scény tu sú – zabuchnuté dvere do šatníkov či skríň veštia hrôzu, pochod do pivnice, kde nesvieti lampa vám tiež nahodí zimomriavky, ale keď si to spätne premietnete, vyjde vám, že niektoré scény boli aj príliš dlhé a veľa sa toho neudialo.
Ešteže sú tu solídni herci (neopozeraná Sophie Thatcher i slušný Chris Messina) a celkovo slušná atmosféra v pomalých scénach, takže nudiť sa nebudete. Chýbajú azda výraznejšie momenty, takže Strašiak vypálil fajn ako 99-minútový kus, no keď ho rozložíte na drobné, ťažko niečo zdôrazniť. Na jedno pozretie počas daždivého dňa či večera fajn – a aj kino s kvalitným surround zvukom výsledku pomôže.
The Boogeyman (USA/Kanada, 2023, 98 min.)
Réžia: Rob Savage. Scenár: Scott Beck, Bryan Woods, Mark Heyman. Hrajú: Sophie Thatcher, Chris Messina, Vivien Lyra Blair, David Dastmalchian, Marin Ireland, Madison Hu, Maddie Nichols, Leeann Ross, Rio Sarah Machado, Shauna Rappold ...