29 NAJLEPŠÍCH CELOVEČERNÝCH NOVÝCH FILMOV 29. ROČNÍKA ART FILM FESTU |
29 NAJLEPŠÍCH CELOVEČERNÝCH NOVÝCH FILMOV 29. ROČNÍKA ART FILM FESTU |
Výber z nových hraných a dokumentárnych celovečerných filmov z 29. ročníka Art Film Festu v Košiciach.
Aftersun / Aftersun / Réžia: Charlotte Wells, UK, US
Dej filmu Aftersun sa odohráva v 90. rokoch v jednom tureckom prímorskom rezorte. Tu trávi dovolenku rozvedený mladý otec Calum so svojou jedenásťročnou dcérou Sophiou. Pohodové vystupovanie otca, ktorý nepokazí žiadnu zábavu a baví sa tým, že ho okolie považuje skôr za staršieho brata Sophie, však zastiera znepokojivý závoj melanchólie. Debut Charlotte Wells patril k najpríjemnejším prekvapeniam minuloročného festivalu v Cannes. Má nádych spomienky z detstva a na vystihnutie neopísateľných intenzívnych životných pocitov nepotrebuje žiadne okázalé gestá. Prekvapivo svieža a inšpiratívna réžia, skvelé herecké výkony.
Tiché dievčatko / An Cailín Ciúin / Réžia: Colm Bairéad, IE
Príbeh filmu sa odohráva v roku 1981 na írskom vidieku. Deväťročná Cáit je tiché dievčatko, o ktoré sa v mnohopočetnej a dysfunkčnej rodine nikto nezaujíma. V jedno leto ju otec odvezie k vzdialeným príbuzným na vidiek, aby sa jej strhaná matka mohla pripraviť na narodenie ďalšieho dieťaťa. Cáit tak strávi niekoľko týždňov v starostlivosti starších manželov farmárov, ktorým podľa všetkého nič nechýba. V rodine je srdečne prijatá a zisťuje, čo je to láskavosť a skutočná rodičovská láska, ktorej sa jej nikdy nedostalo. V novom domove, v ktorom by nemali existovať žiadne tajomstvá, však Cáit odhaľuje jednu bolestivú pravdu.
Blaze / Réžia: Del Kathryn Barton, AU
Tínedžerka Blaze je jedinou svedkyňou sexuálneho napadnutia ženy. V katatonickom šoku sa snaží pochopiť, čo vlastne videla. Pomáha jej ponáranie do imaginárnych svetov, kde jej trblietavý magický drak, ktorý ju sprevádza od detstva, pomáha prežívať hnev, a napokon aj uzdraviť sa. A hoci jej detstvo je už navždy zjazvené, napokon sa rozhodne do budúcnosti vykročiť bez strachu.
Zaťažení / Al Murhaqoon / Réžia: Amr Gamal, YE, SD, SA
Príbeh obyčajnej rodiny, ktorá sa ocitne v ťažkej životnej situácii, sa odohráva v súčasnom Adene v južnom Jemene. Isra'a a Ahmed zostali bez práce a ich príjem tvorí len symbolická podpora od štátu, ktorá ich ledva nasýti. Príležitostný taxikár Ahmed si síce privyrába, ale zároveň odmieta pracovať v súkromných médiách, keďže väčšina z nich je spolitizovaná a slúži osobným cieľom svojich majiteľov, čo je v rozpore s jeho zásadami. Manželia celé svoje úsilie vkladajú do toho, aby svojim trom malým deťom zabezpečili normálny život a vzdelanie. Keď zistia, že Isra'a je opäť tehotná, musia sa riadiť len nevyhnutnými záujmami rodiny a urobiť ťažké a pre moslimskú komunitu netradičné rozhodnutie.
Întregalde / Réžia: Radu Muntean, RO
Skupina sociálnych pracovníkov sa vydá na misiu do odľahlej časti Transylvánie, kde ich realita chytí za vlasy, pritiahne k sebe, požuje a vypľuje. Hoci sa spočiatku zdá, že všetko bude fungovať, od stretnutia s čudesne vyšinutou miestnou postavičkou, ktorej sa rozhodnú pomôcť, sa im ich poslanie začína vymykať z rúk a skutočnosť sa stáva iracionálnou. Tento „príbeh“ je však prerozprávaný prísne dokumentárnym štýlom, civilným a autentickým. Vysoká miera realizmu dokáže diváka zmiasť – je vôbec možné nakrútiť niečo absurdné observačným spôsobom tak, aby to vo výsledku fungovalo? Radu Muntean to vie – jeho nová realisticko-psychologická štúdia skupiny postáv v uzavretom čase a priestore bola ocenená na festivaloch Gijóne, Namure a Terste.
Goldmanov prípad / Le Procès Goldman / Réžia: Cédric Kahn, FR
V roku 1975 sa koná súdny proces s Pierrom Goldmanom, vášnivým a kontroverzným predstaviteľom revolučného ľavicového aktivizmu obvineným z viacerých činov, ktorý však popiera vinu v prípade dvojnásobnej vraždy. Dvadsať rokov pred prípadom OJ Simpsona odráža Goldmanov proces politické, ideologické a rasové napätie, ktoré poznačilo 70. roky 20. storočia vo Francúzsku aj v celej Európe. Proces, vtedy považovaný za proces storočia, rozdelil celú krajinu a prehĺbil priepasť medzi konzervatívnou pravicou a ľavicovými intelektuálmi.
Kameň. Papier. Granát. / Ja i Felix / Réžia: Iryna Cilyk, UA
V malom ukrajinskom mestečku dospieva malý Timofej. Žije s matkou a babičkou, ktorá si do spoločnej domácnosti privedie Felixa, veterána z Afganistanu, bývalého člena kontrarozviedky a excentrického alkoholika. Jeho prítomnosť je zdrojom neobyčajných, veselých i nebezpečných zážitkov a Timovi čiastočne nahrádza otca, nezodpovedného hazardéra. Píšu sa dobrodružné 90. roky a rodina má na život len skromné prostriedky, čo je pre tínedžera túžiaceho po nových teniskách a dievčenskom obdive zložitá situácia. Matka sa venuje podomovému obchodu s kozmetikou a rozhodne sa odísť za lepším životom do Kyjeva. Tima ju nasleduje, chce sa rozlúčiť s Felixom, lenže ten zmizol. Po rokoch sa ako dospelý vracia do bytu s podnájomníkom. Slúži v armáde. Babička zomrela a byt je na predaj. Z minulosti ostali len letmé klavírne akordy, sklad nepotrebných vecí a spomienka na Felixa, portrét skromnej nostalgie na časy bez vojny.
Zabudnutá zem / Vanskabte land / Réžia: Hlynur Pálmason, DK, IS, FR, SE
Na konci 19. storočia cestuje mladý dánsky kňaz Lucas do odľahlej časti Islandu, aby tam postavil kostol a fotografoval jeho obyvateľov. Náročnú cestu absolvuje na koni naprieč nehostinnou krajinou. Čím hlbšie však preniká do krajiny, tým viac sa vzďaľuje od svojho cieľa, poslania a morálky a stráca zmysel pre realitu a povinnosť. Okrem toho sa musí krehký Lucas vysporiadať aj s drsným islandským sprievodcom Ragnatom. Skutočnou skúškou pre kňaza je začlenenie medzi ľudí, ktorí sú napojení na prírodné sily, a nie na Božiu vôľu. Režisér Hlynur Pálmason nakrúcal film v priebehu mnohých rokov a poukazuje na to, ako drsný islandský ostrov vyžaduje od všetkých, ktorí ho obývajú, aby sa duchovne prepojili s prírodou.
Bezpečné miesto / Sigurno mjesto / Réžia: Juraj Lerotić, HR
Tento dramatický debut vznikol na základe osobnej skúsenosti režiséra. Všetko sa odohráva v priebehu 24 hodín, ktorých plynutie od začiatku filmu zásadne ovplyvní traumatická udalosť – náhly pokus o samovraždu. Nečakaný počin psychicky labilného Damira vytvorí priepasť v každodennom živote trojčlennej rodiny. Ich zabehnuté životy sa zásadne zmenia, akoby boli vtiahnutí do vojny, ktorá je pre všetkých ostatných neviditeľná. Dej sa obmedzuje len na to najakútnejšie, krátky časový úsek a situáciu, ktorá sa zúži na to najdôležitejšie – záchranu milovanej osoby. Režisér filmu zároveň stvárňuje hlavnú postavu.
Mavka: strážkyňa lesa / Mavka. Lisova pisňa / Réžia: Oleh Malamuž, Olexandra Ruban, UA
Lesná víla Mavka čelí nemožnej voľbe medzi láskou a povinnosťou strážkyne Srdca lesa. Zamiluje sa totiž do človeka, obyčajného chlapca Lucasa, ktorý ju dokáže očariť svojou hudbou. Hlboké lesy skrývajú od nepamäti nespočetné množstvo tajomstiev a nevyspytateľných záhad. Sú domovom podivuhodných mýtických tvorov, ktorí žijú medzi prastarými stromami a verne strážia svoju posvätnú lesnú ríšu. A práve víla Mavka je novozvolenou strážkyňou a dušou lesa. Jej hlavným poslaním je chrániť pred akýmkoľvek zlom, aj pred svetom ľudí, posvätné Srdce lesa, zdroj samotného života. Veľa obyvateľov lesa má ale pochybnosti, či milá a jemná víla Mavka zvládne svoje nové povinnosti. Navyše, keď im do cesty vstupujú ďalšie a väčšie prekážky.
Tori a Lokita / Réžia: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, BE, FR
Bratia Dardennovci v jednom zo svojich najlepších filmov prinášajú silné sociálne realistické volanie po ľudskosti a humanizme. Chlapec a dospievajúce dievča, ktorí pricestovali sami z Afriky, konfrontujú svoje nepremožiteľné priateľstvo s ťažkými podmienkami exilu v dnešnom Belgicku. Aj napriek tomu, že Lokita svojho o osem rokov mladšieho brata Toriho nevidela od detstva, snaží sa presvedčiť úrady o tom, že ho naozaj vypátrala v západoafrickom sirotinci a spoznala ho, pričom jej úzkosť je priam hmatateľná. Nie je však presvedčivým svedkom a Tori v skutočnosti nie je jej pokrvným príbuzným. Dvojica sa stretla na vyčerpávajúcej odysei naprieč Európou. Ich puto však spája viac než len oportunizmus. V nepriateľskom a nebezpečnom prostredí si navzájom poskytujú nezištnú lásku a podporu.
Dalva / Réžia: Emmanuelle Nicot / BE, FR
Dvanásťročná Dalva sa oblieka a vystupuje ako dospelá žena. Jedného dňa ju násilne oddelia od otca a odvedú do sociálneho centra pre mládež. Ocitne sa vo svete, do ktorého zjavne nezapadá. Ťažko sa vyrovnáva s faktom, že ju odviedli od otca, ktorého bezpodmienečne miluje, ale okolie jej dáva najavo, že ich vzájomný vzťah nemal nič spoločné s prirodzenou rodičovskou láskou. Frustrovaná Dalva musí prijať fakt, že nič nebolo tak, ako si doteraz predstavovala. Pri vyrovnávaní sa s traumou nachádza oporu v sociálnom pracovníkovi Jaydenovi a v priateľstve s temperamentnou tínedžerkou Samiou. Zdá sa, že Dalva začína nový život.
Blackbird Blackbird Blackberry / Réžia: Elene Naveriani, CH, GE
48-ročná Etero žije v malej gruzínskej dedinke a nikdy netúžila po manželovi, keďže svoju slobodu si cení rovnako ako svoje koláče. Jej rozhodnutie žiť sama však vyvoláva klebety dedinčanov. Nečakane sa vášnivo zaľúbi do muža a zrazu stojí pred rozhodnutím, či sa usilovať o vzťah alebo pokračovať v nezávislom živote. Musí sa popasovať so svojimi citmi a rozhodnúť sa, ako nájsť vlastnú cestu k šťastiu.
Na lodi Adamant / Sur l’Adamant / Réžia: Nicolas Philibert, FR, JP
Adamant je jedinečné denné centrum a zároveň plávajúca stavba na Seine v centre Paríža. Primárne je určené pre dospelých trpiacich duševnými poruchami. Ponúka im starostlivosť, slúži ako priestor na zotavenie i udržanie dobrej nálady. Tím, ktorý ho vedie, sa snaží bojovať proti zhoršovaniu a dehumanizácii psychiatrie, ako najlepšie vie. Organizujú sa tu početné workshopy: šitie, počúvanie hudby, čítanie, písanie, kreslenie a maľovanie, práca s kožou, výroba džemov, kultúrne výlety. Funguje tu filmový klub či organizované kurzy relaxácie, ale pacienti tiež môžu prísť len tak, aby tu strávili voľnú chvíľu, vypili si kávu, cítili sa vítaní a slobodne sa vžili do atmosféry tohto miesta. Režisér Nicolas Philibert pozýva divákov na palubu, aby sa stretli s pacientmi i ošetrovateľmi, ktorí deň po dni kreujú život v nevšednom centre. Snímka Na lodi Adamant získala Zlatého medveďa za najlepší film na tohtoročnom Berlinale.
Keď vlny ustúpia / Kapag wala nang mga alon / Réžia: Lav Diaz, PH, FR, PT, DK
Poručík Hermes Papauran, jeden z najlepších filipínskych vyšetrovateľov, sa ocitol na náročnej morálnej križovatke. Ako príslušník policajných síl je priamym svedkom vražednej protidrogovej kampane, ktorú jeho inštitúcia oddane realizuje. Zverstvá ho fyzicky aj duševne rozkladajú a spôsobujú mu ťažkú kožnú chorobu vyplývajúcu z úzkosti a pocitu viny. Kým sa snaží vyliečiť, prenasleduje ho temná minulosť, ktorá sa napokon vráti, aby sa s ním vyrovnala.
Obyčajné dejiny ničenia / The Natural History of Destruction / Réžia: Sergej Loznica, DE, NL
Najsymfonickejší strihový film Sergeja Loznicu je inšpirovaný rovnomennou zbierkou esejí od W. G. Sebalda, ktorá kritizuje nedostatok pozornosti venovanej civilným obetiam masového bombardovania nemeckých miest Spojencami počas druhej svetovej vojny. Jeho skladba je založená na archívnych záberoch a kladie znepokojivé otázky: Je morálne prijateľné používať civilné obyvateľstvo ako donucovací vojnový prostriedok? Je možné ospravedlniť masové ničenie v záujme vyšších morálnych ideálov? Tieto otázky sú dnes rovnako aktuálne ako pred 80 rokmi. Nočný bombardovací nálet nakrútený zo vzduchu osvetlený výbuchmi ďaleko pod ním. More svetiel ako z obrazov Jacksona Pollocka v negatíve fascinuje zvrátenou krásou, ale režisér vám nikdy nedovolí zabudnúť na dosah devastácie. Bomby vyznačujú deliacu čiaru medzi nemilosrdným predtým a potom.
1970 / Réžia: Tomasz Wolski, PL
V roku 1970 vypukli v komunistickom Poľsku nepokoje po náhlom zdražení základných potravín. Vláda na robotnícke protesty zareagovala mimoriadne tvrdo. Filmová rekonštrukcia mohla byť strhujúcou hranou drámou, ale režisér zobrazuje vtedajšie udalosti pomocou bábok a archívnych záberov. Výsledkom je napínavý dokument balansujúci na hrane absurdnej čiernej grotesky. Chaotické a nevyspytateľné správanie komunistickej polície a armády film zachytáva na základe autentických nahrávok vzájomných telefónnych rozhovorov rôznych čudesných vládnych úradníkov a veliteľov ozbrojených zložiek štátnej moci. Otázkou ostáva, kto, koho a prečo tajne nahrával a odpočúval.
Zázračný aparát / And the King Said, What a Fantastic Machine / Réžia: Axel Danielson, Maximilien Van Aertryck, SE, DK
Fotoaparát je zázračný aparát. Film je podnetným skúmaním ľudskej zamilovanosti do seba samého a do zobrazovania sveta cez objektív kamery. Filmári Axel Danielson a Maximilien Van Aertryck opäť nasmerovali kamery priamo na spoločnosť, tentoraz s cieľom preskúmať, vysvetliť a odhaliť, ako naša nekontrolovaná posadnutosť obrazom prerástla do zmeny ľudského správania. Tvorcovia pritom nastoľujú aj otázku spoločenských dôsledkov vyplývajúcich z obrazového výstupu 45 miliárd kamier na internete, ktoré prispejú k 500 hodinám obrazu nahratého každú minútu na internet. Na naše obrazovky prinášajú svoj charakteristický humor, ako aj prenikavý a sociálno-antropologický pohľad, ktoré spôsobujú veľkú dávku smiechu na pozadí hlbokej sebareflexie a miestami šokujúceho sebahodnotenia.
Viac než kedykoľvek predtým / Plus que jamais / Réžia: Emily Atef, FR, DE, LU, NO
Už dlhé roky žije 33-ročná Hélène v Bordeaux v šťastnom partnerskom vzťahu s Mathieuom. Romantické spolužitie však obráti naruby Hélènin komplikovaný zdravotný stav. Pri hľadaní odpovedí ako ďalej navštívi webovú stránku nórskeho blogera pod nickom Mister. Je chorý a svoj blog využíva ako denník, ktorý obsahom balansuje medzi úprimnosťou a svojráznym humorom. Náhodný objav a neuveriteľná nórska krajina Hélène fascinujú. Kontaktuje Mistra, čo sa ukáže ako začiatok rozhodujúceho stretnutia. Odrazu cíti, že je schopná vyjadriť svoje pocity. Napriek ťažkostiam, ktoré jej spôsobuje odchod od Mathieua, nasleduje svoj inštinkt, a pri hľadaní novej životnej cesty odcestuje sama do Nórska. Mathieu sa s tým nehodlá zmieriť.
Asteroid City / Réžia: Wes Anderson / US
Asteroid City by bolo úplne nezaujímavou bodkou na mape, keby tam pred rokmi nespadol meteorit a nezanechal po sebe veľkú jamu. Neďaleko vzniklo bizarné mestečko, v ktorom sa pravidelne stretávajú výnimoční mladí ľudia a ich rodičia, aby si porovnali sily, zabavili sa a uistili, že vo svojej genialite nie sú sami. Všetci účastníci sú svojím spôsobom veľmi jedineční a do púšte prišli s nadšením a túžbou po dobrodružstve. Práve takéto stretnutie by stačilo na to, aby si Asteroid City zaslúžilo zvýšenú pozornosť. Mesto sa dostane na titulky novín po celom svete vďaka „blízkemu stretnutiu tretieho druhu“, ktoré nastane počas podujatia. A kým sa podarí zistiť, čo sa vlastne stalo, musia tu všetci zostať a nevedomky nadviazať vzťahy rôzneho druhu.
Nesmiernosť / L'immensità / Réžia: Emanuele Crialese, IT, FR
70. roky 20. storočia boli v Taliansku obdobím veľkých spoločenských a kultúrnych zmien plných odvahy a svojského šarmu. Mladá rodina Borghettiovcov sa práve nasťahovala do jedného z mnohých čerstvo postavených bytových domov v Ríme. Sťahovanie má však trpkú príchuť. Ani krásny výhľad na mesto z bytu na najvyššom poschodí rodinu nedokáže zblížiť. Clara a Felice sa už nemilujú, ale nedokážu sa rozísť, a Clara tak nachádza útočisko pred osamelosťou v zvláštnych vzťahoch so svojimi tromi deťmi. Najstaršia jedenásťročná Adriana, neznáme dieťa v tejto novej štvrti, sa zámerne predstavuje deťom zo susedstva ako chlapec, čím posúva rodinné puto k bodu zlomu. Penélope Cruz v titulnej úlohe osamelej manželky ovládne filmové plátno.
Umelohmotné nebo / Műanyag égbolt / Réžia: Tibor Bánóczki, Sarolta Szabó, HU, SK
Rok 2123, Maďarsko. Z dôvodu ubúdajúcich zdrojov môže ľudstvo prežiť len vďaka kompromisu: vo veku 50 rokov sa každý občan postupne zmení na strom. Keď Stefan zistí, že jeho milovaná manželka Nora sa dobrovoľne predčasne prihlásila na darovanie svojho tela, vydáva sa na dobrodružnú cestu, aby ju za každú cenu zachránil. Dystopické animované sci-fi je špeciálnym hybridným filmom, v ktorom sa kombinujú akčné a výtvarné prvky, pričom výsledný 3D svet čerpá z knižnice fotografií reálnych objektov a textúr, ktoré tvorcovia niekoľko rokov fotili a zhromažďovali. Animované postavy vyjadrujú jemné emócie zachytené pri práci so skutočnými hercami.
Na svitaní / Phayasohk phiyohkyam / Réžia: Taiki Sakpisit, TH, CH
Študentské povstania a vojenský prevrat tvoria historické pozadie dusivej rodinnej kroniky poznačenej psychickou traumou, násilím a komplexom viny. Hroziaca skaza preniká monochromatickými zábermi pustých schátraných miest, ktoré vytvárajú strašidelné tieňové divadlo. Temný soundtrack, minimálna akcia a pomalé tempo evokujú hypnotický stav. Postavy sa zdajú byť uväznené v emocionálnej paralýze, v ktorej sa minulosť a súčasnosť spájajú do nekonečnej nočnej mory. Ale v závere pretína tieň slnko: je to znamenie či symbol potenciálnej zmeny?
Daň za mier / Béke – a nemzetek felett / Réžia: Ádám Tősér, HU
Film sa vracia do obdobia po prvej svetovej vojne a podrobne, za prítomnosti maďarských i francúzskych historikov, ponúka výklad priebehu a dôsledkov Trianonskej mierovej zmluvy z roku 1920, ktorou sa stanovili hranice maďarského štátu po rozpade rakúsko-uhorskej monarchie. Delegácia vedená politikom a diplomatom, grófom Albertom Apponyim, sa v Paríži snažila odvrátiť „ najväčšiu katastrofickú stratu, akú Maďarsko utrpelo vo svojej tisícročnej histórii“. Opis historických okolností zahŕňa aj vznik Československa a postup vtedajšej politickej reprezentácie na čele s Edvardom Benešom. Ich interpretácia sa v mnohom odlišuje od etablovanej domácej historiografie, a poskytuje tak zaujímavý polemický pohľad na udalosti, ktoré sú vo vzájomných slovensko-maďarských vzťahoch stále prítomné.
Mám elektrické sny / Tengo suenos electricos / Réžia: Valentina Maurel, BE, FR, CR
Eva je tvrdohlavé a nepokojné šestnásťročné dievča, ktoré býva s matkou, mladšou sestrou a mačkou, ale zúfalo sa chce presťahovať k svojmu odcudzenému otcovi, na ktorom visí, hoci on prechádza druhou pubertou, a balansuje medzi nehou a citlivosťou tínedžerského života a bezohľadnosťou sveta dospelých. Táto realistická snímka sa kúpe v bohato štruktúrovaných obrazoch nasiaknutých surovou citlivosťou a bez príkras zachytáva tenkú hranicu medzi láskou a nenávisťou vo svete, v ktorom sa agresia a hnev prelínajú so závratom zo ženského sexuálneho prebudenia.
Exodus / Réžia: Abbe Hassan, SE
Dva protichodné svety sa zrazia, keď sa profesionálny pašerák ľudí, štyridsiatnik Sam, neochotne rozhodne zachrániť 12-ročnú sýrsku migrantku Amal. Dievča uteká z rodnej Sýrie do Európy, pretože celá jej rodina sa niekde stratila počas vojnového konfliktu. Amal verí, že všetci jej najbližší príbuzní sú na ceste do Švédska, preto sa s odhodlaním vyberie na strastiplnú cestu do neznáma, aby ich našla. Sam najprv váha, ale hryzie ho svedomie a trápi myšlienka, že by mal malé dievča nechať bez pomoci v krajine nikoho na utečeneckej ceste. Výzvu napokon zo zištných dôvodov prijme a súhlasí, aby ilegálne putovali spolu. To je len začiatok nevšedného, silného, vrúcneho a bláznivého priateľstva na ceste, ktorá navždy zmení ich životy.
Kyjevský proces / The Kiev Trial / Réžia: Sergej Loznica, NL, UA
Sergej Loznica patrí k najrešpektovanejším a najoceňovanejším režisérom v oblasti dokumentárnej kinematografie. Vo svojich dielach sa zaoberá rôznymi estetickými a formálnymi prístupmi k téme, na svojom konte má observačné aj inscenované filmy. V poslednom období sa často venuje archívnym strihovým dokumentom. Kyjevský proces je jedným z nich. Loznica výlučne pomocou unikátnych, doteraz neznámych, archívnych záberov rekonštruuje súdny proces, ktorý sa odohral v Kyjeve v januári roku 1946, a znovu vytvára jeho dobovú atmosféru. Bol to jeden z prvých povojnových procesov s nacistami a ich kolaborantmi obžalovanými zo zločinov proti ľudskosti. Film majstrovsky ukazuje „banalitu zla“ a je, žiaľ, mrazivo aktuálny aj dnes.
Stredomorská horúčka / Mediterranean Fever / Réžia: Maha Haj, PS, DE, FR, CY, QA
Čierna komédia plná prekvapení. Ctižiadostivý, ale chronickou depresiou trpiaci spisovateľ Waleed býva so ženou a deťmi v izraelskej Haife. Má už po štyridsiatke a pripadá si zbytočný. Jeho fádne žitie sa zo dňa na deň nečakane zmení, keď sa chtiac-nechtiac zoznámi so svojím novým otravným susedom – malým zlodejíčkom. Napadne mu radikálne riešenie osobných problémov. Pri snahe presvedčiť extrovertného suseda, aby mu pomohol realizovať zlovestný plán, ich spojenectvo nečakane prerastie do priateľstva. Márne pokusy naplniť vlastné ciele ich postupne zvedú na cestu plnú temných stretnutí.
On sa bojí / Beau is Afraid / Réžia: Ari Aster, US
Beau sa bojí – života, sveta, a najmä svojej mamy. Na ceste na rodinnú návštevu je vtiahnutý do nečakanej špirály absurdných udalostí, ktoré si nedokázal predstaviť ani v tých najtemnejších snoch. Na šialenej púti plnej humoru, desov a dobrodružstva sa tak musí samotársky čudák vyrovnať so svojimi obavami a konečne vziať život do vlastných rúk. Filmový vizionár Ari Aster spojil sily s hereckým chameleónom Joaquinom Phoenixom a prichádza s mimoriadne pohlcujúcim filmovým zážitkom búrajúcim bariéry žánrov aj diváckych očakávaní. Sú umelecké diela, ktoré nemá cenu pochopiť do posledného detailu, stačí sa napojiť na surreálne obrazy a užiť si ich, čo je prípad aj tohto filmu. David Lynch pomaličky odchádza do dôchodku a najpravdepodobnejším kandidátom na uvoľnenú pozíciu kráľa filmu sa stáva Ari Aster so svojím opusom magnum.