MISSION: IMPOSSIBLE ODPLATA - PRVÁ ČASŤ |
MISSION: IMPOSSIBLE ODPLATA - PRVÁ ČASŤ |
Šiesteho septembra 2020, v prvý deň hlavného natáčania filmu Mission: Impossible Odplata - Prvá časť, Tom Cruise zišiel na motorke z hory. Presnejšie, na špeciálne vyrobenej Honde CRF 250 zišiel zo špeciálne vybudovanej rampy na svahu nórskej hory Helsetkopen, ktorá sa nachádza vo výške približne 1 200 metrov nad morom. Potom sa zrútil z výšky 4 000 metrov do rokliny pod sebou, a potom otvoril padák sotva 500 metrov nad zemou.
Keď pristál, režisér Christopher McQuarrie a malý štáb jeho spoluhercov z filmu, ktorí sa zhromaždili, aby z bezpečia sledovali túto zásadnú filmovú sekvenciu, si spoločne vydýchli. Potom sa Cruise zdvihol a všetko zopakoval ešte sedemkrát, aby sa uistil, že zábery sú dokonalé.
"Zakaždým, keď som zišiel z rampy, bolo to nebezpečné. Riskoval som život. čo sme chceli obmedziť na minimum," hovorí Cruise, "V misii máme príslovie: Impossible: 'Nebuďte v bezpečí. Buďte kompetentní." Hovorí to samozrejme s vedomím rozsiahlych tréningových režimov a prísnych bezpečnostných protokolov, ktoré obklopujú každý prvok produkcie.
Tento kaskadérsky kúsok bol podľa všetkého najnebezpečnejším v Cruisovej kariére - čo je čo povedať vzhľadom na to, že v predchádzajúcich filmoch Misia sa okrem iných dych vyrážajúcich pokusov hojdal na vonkajšej strane najvyššej budovy sveta (dubajskej Burdž Chalífa vo filme Ghost Protocol), zavesil sa na bok Airbusu A400M počas letu (vo filme Národ grázlov) a vystúpil z Boeingu C-17 Globemaster III z výšky 25 000 stôp, pričom sa mu otvoril padák len 2 000 stôp nad zemou a stal sa prvým človekom, ktorý kedy na filmovom plátne vykonal zoskok z veľkej výšky s nízkym otvorením…
Ako je už u Cruisa štandardom, zoskok na motorke - pri ktorom sa jeho Ethan Hunt priblíži k okraju, odhodí motorku a vykoná vysoko riskantný BASE jump v šesťsekundovom okne, ktoré má pred dopadom - sa dlho plánoval. Po ročnom nacvičovaní vo Veľkej Británii počas predprodukcie absolvoval do doby, než sa rozbehli kamery, viac ako 500 zoskokov padákom a 13 000 motokrosových skokov, aby sa pripravil na najnebezpečnejší kaskadérsky kúsok, aký kedy na plátne absolvoval.
Pravdou však je, že Cruise tento kúsok nosil v hlave už oveľa dlhšie. "Keď som bol malý, robil som si vlastné skoky, staval som si rampy, aby som mohol skákať na bicykli cez odpadkové koše," usmieva sa.
Keď mal Cruise osem rokov - dieťa, o ktorom teraz priznáva, že "vždy hľadalo nebezpečné veci" - našiel na miestnom stavenisku preglejku a zostavil svoj zatiaľ najväčší provizórny skok. "Rozbehol som sa z kopca na bicykli, narazil som do rampy, rozštiepil drevo na dve časti a narazil do niekoľkých kontajnerov na odpadky. Všade bola krv," smeje sa Cruise, "Za tie roky som mal veľa krvi, zlomených kostí a zubov, ale je to niečo, čo som vždy chcel robiť."
V mnohých ohľadoch sa na tieto monumentálne filmové momenty pripravoval celý život. "S Tomom pracujeme spolu už 16 rokov na, myslím, takmer tucte filmov a náš vzťah rád opisujem ako jeden dlhý rozhovor o filmoch, ktorý je občas prerušený produkciou," hovorí McQuarrie - štábom známy jednoducho ako McQ, "Stále jeme, spíme a dýchame filmami. Neustále využívame všetky vedomosti, ktoré sme nadobudli samostatne aj spoločne, a snažíme sa ich aplikovať na niečo, čo presahuje naše možnosti."
A pokiaľ ide o samotné natáčanie, každá sekvencia bola tiež nacvičená do - doslova - molekulárnych detailov. Dokonalým príkladom Cruisovej neustálej snahy o kompetenciu je jeho rýchlomer. Alebo skôr jeho nedostatok. "Potreboval som mať určitú rýchlosť, keď som zoskakoval z rampy [v kaskadérskej scéne BASE jump], ale nemohol som mať na motorke tachometer, pretože rampa bola taká úzka, že keby som sa pozrel dolu, mohol by som z nej zísť. Rýchlosť motorky som teda musel merať podľa zvuku a vibrácií motora a podľa pocitu molekúl vo vzduchu nad mojím telom. To bola úroveň, na ktorú som sa musel dostať," hovorí.
McQuarrie aj Cruise hovoria, že si neustále predkladajú obrovské kaskadérske nápady. "McQ a ja máme všetky tieto nápady a, jasné, niektoré sú založené na vášňach, ktoré sme mali ako deti," hovorí Cruise, "Ale teraz je na nás, aby sme si tieto veci nielen predstavili, ale aj vymysleli, ako ich natočiť." A to je podľa oboch skutočná zábava.
"To je najdynamickejší aspekt celého procesu tvorby týchto filmov: 'Ako sa k tomu postavíme? Aký bude tréning? Ako získame kompetencie v zručnostiach, ktoré potrebujeme na dosiahnutie tohto všetkého?" Cruise sa usmieva, "Musíte si položiť otázku: 'Ako to pôjde?"
Všetci členovia štábu prvej časti Odplaty tvrdia, že kaskadérsky kúsok na motorke predstavuje vrchol všetkého, čo Mission: Impossible v minulosti ponúkla. Je to neuveriteľný výkon, ktorý vznikal roky a bol dosiahnutý vďaka jedinečnej kombinácii predstavivosti, odvahy, inovácie a odhodlania. Ale pre Cruisa bol tento kaskadérsky kúsok aj niečím viac.
"Keď som skočil z toho útesu, všetci sme z neho skočili," hovorí Cruise o hercoch a štábe Mission, "Bol to zlomový bod. Bolo to ako: 'Tu je štandard, ktorý nastavujeme. Toto je štandard filmu, ktorý robíme. A z toho nemôžeme ustúpiť. Už niet cesty späť."
NAJVÄČŠIA MISIA
Prvá časť filmu Mission: Impossible Odplata je vyvrcholením všetkého, čo sa Cruise naučil počas štyroch desaťročí svojho pôsobenia v biznise; výsledkom jeho celoživotnej snahy o dosiahnutie kompetencie v akejkoľvek disciplíne, ktorá sa od neho v danom čase vyžaduje.
"Takto som žil celý svoj život," hovorí Cruise, "Keď som si ako dieťa potreboval zarobiť peniaze, čo bolo pomerne často, pretože sme žiadne nemali, musel som sa naučiť veľmi dobre kosiť trávu. Pri svojich filmoch som sa musel naučiť lietať s helikoptérou, riadiť auto v premávke, skákať z lietadla alebo z hory. Pre mňa je to to to isté."
V tejto kapitole príbehu Ethana Hunta sa Cruisovo odhodlanie riešiť nové veci nevzťahuje len na potenciálne smrteľné. Prvýkrát v Mission: Impossible v tomto a nasledujúcom filme (druhá časť Odplaty sa dostane do kín v júni 2024) Cruise a McQuarrie zaznamenávajú ďalší významný míľnik série.
"Je to prvýkrát, čo sme rozdelili Mission: Impossible na dva filmy. Je to niečo, o čo sme sa nikdy predtým nepokúsili, pretože tieto príbehy sú veľmi zložité. Rozsah týchto dvoch filmov je epický v každom zmysle," hovorí Cruise.
Zvládnuť takýto príbehový posun, ich ambície nemôžu byť iné ako obrovské. "Vedeli sme, že ak chceme natočiť veľké dvojdielne dobrodružstvo," hovorí McQuarrie, "tieto časti budú musieť pohltiť zvyšok filmov vcelku. To bola úroveň, na ktorú sme sa pozerali."
Cruise si spomína na okamih, keď sa nápad začal formovať, keď natáčali ďalšie prelomové Cruisovo pokračovanie podľa McQuarrieho scenára, ktoré obaja aj produkovali: "Nakrúcali sme Top Gun: Maverick a začali sme sa baviť o Mission. McQ povedal: 'Musíme urobiť back-to-back.' A to ma naozaj dostalo," hovorí Cruise, "pretože som nikdy nerobil back-to-back a rád sa učím nové veci. Takže keď to povedal, bolo to veľmi podobné ako: 'Áno, dobre…'"
Vedeli, že to bude náročné. "Ale vedeli sme aj to, že to bude zaujímavé," oponuje Cruise, "McQ a ja sme vždy rozprávali príbehy, ktoré praskali vo švíkoch. A toto nám pripadalo ako určitá pointa, viete? Chcel som tieto filmy vybudovať až do štádia, v ktorom sme dnes, keď je to ako: "Teraz mám pocit, že sme si tento moment zaslúžili, aby sme ho mohli odpáliť v takomto rozsahu."" Séria, ktorá je synonymom pre posúvanie hranice akčného filmu, mala teraz otestovať svojich tvorcov spôsobom, ktorý si predtým ani oni neodvážili predstaviť.
"Často radi hovoríme, že nesúťažíme s nikým iným, len sami so sebou. Pozeráme sa na posledný film a premýšľame, ako ho môžeme prekonať?", dodáva McQuarrie, "Zmysel pre rozsah sa s každým filmom zväčšuje a zmysel pre obmedzenia sa stáva oveľa menším. Zakaždým ste o niečo odvážnejší."
"Chcem, aby ste vedeli, že keď sme to nakrúcali, boli chvíle, keď som si nebol istý, či sme sa rozhodli správne," smeje sa Cruise, ”Boli chvíle, keď sme natáčali a my s McQ sa na seba vyčerpane pozerali. Vždy som sa naňho obrátil a povedal: 'McQ, pamätaj, že to bol tvoj nápad! Ty si ma do toho nahovoril! Si za to plne zodpovedný."
Je ťažké preceňovať vplyv, ktorý mala Cruisova Mission: Impossible na akčnú kinematografiu v priebehu desaťročí a ako sa za rovnaké obdobie exponenciálne rozrástla aj ona sama. "Misia už predtým robila vlakovú sekvenciu, a to už v prvom filme, a veľa z toho sa robilo na pódiu. Chceli sme urobiť takú, ktorá by bola reálna. Chceli sme nadviazať na to, čo sme sa naučili pri tejto sekvencii, a aplikovať všetky tieto poznatky na niečo skutočné," hovorí McQuarrie, keď hovorí o jednej z mnohých akčných sekvencií filmu, pri ktorej spolu s Cruisom zrážajú skutočný parný vlak z vybuchnutého mosta (viac o tom neskôr).
Počas šiestich častí a 27 rokov Mission: Impossible si postava Ethana Hunta vydobyla miesto jednej z Cruisových najnezmazateľnejších rolí. A v prvej a druhej časti filmu Odplata bude tento elitný agent podrobený väčšej skúške, ako kedykoľvek predtým.
"Na začiatku tohto nového filmu," hovorí výkonný producent Tommy Gormley, "sme si položili otázku: 'Ako sa dostane za hranice Falloutu? Bol to neuveriteľný film a úžasný úspech." Fallout bol najväčším filmom Mission: Impossible, ktorý v celosvetových pokladniciach utŕžil 791 miliónov dolárov spolu s doteraz najpozitívnejším hodnotením série. "Bol som si vedomý, že čokoľvek príde, pokúsi sa to prekonať. Ale aj tak som bol zaskočený rozsahom ambícií, ktoré McQ a Tom pre túto Mission: Impossible Odplata mali."
Na začiatku 90. rokov, keď sa Cruise po prvý raz chopil myšlienky natočiť Mission: Impossible najvyšším predstaviteľom Paramount Pictures, jeho zámery boli stále ambiciózne, ale aj podstatne cielenejšie: "Chcel som oživiť klasické akčné filmy, ktoré sa už netočili," hovorí teraz.
Pôvodný film Mission: Impossible (1996) bol Cruisovým prvým filmom na pozícii producenta. "Bola to prvá vec, ktorú som chcel produkovať, pretože som vedel, že to bude zábava," hovorí Cruise, "Nevedel som to naisto, ale dúfal som, že by to mohlo byť potenciálne veľmi úspešné pre štúdio." Nemýlil sa. V súčasnosti séria Mission: Impossible celosvetovo zarobila viac ako 3,5 miliardy dolárov.
"A vedel som, že ak bude úspešná, potom by sme, dúfajme, mohli pokračovať ďalšími filmami, takže som si mohol vyskúšať, aké to je [robiť pokračovania]," hovorí Cruise, "Zahŕňalo to aj veľa vecí, ktoré som cítil, že by bolo zábavné hrať. Chcel som experimentovať s akciou a mal som pocit, že takéto filmy sa vtedy ešte nenakrúcali; také, na akých som vyrastal v kine.”
Cruise si za režiséra prizval kultového Briana De Palmu, ktorý v priebehu desaťročí vytvoril celý rad nesporných klasík, medzi inými Carrie, Blow Out, Body Double, Dressed to Kill, Scarface a The Untouchables.
"Cítil som sa veľmi šťastný. Veľké šťastie," hovorí Cruise o tom, ako sa dostal k tejto legende, "Počas mojej kariéry ku mne bolo veľa rôznych filmárov veľmi veľkorysých, odpovedali na moje neúnavné otázky, umožnili mi vidieť, ako budovali svoje príbehy. Pri De Palmovi som sa cítil veľmi vďačný, že môžem pracovať s niekým, kto má takú úžasnú knižnicu vedomostí a pochopenie pre kinematografiu - a schopnosť aplikovať ju do svojich sekvencií. Túto schopnosť som potreboval prebrať. Preto som ho najal."
Výsledkom bol hit, ktorý vytvoril vzorec, ktorý sa ukázal ako komerčne a tvorivo výnosný na ďalších 15 rokov. V troch nasledujúcich filmoch o misii Cruise obsadil spletité špionážne príbehy bezchybným medzinárodným obsadením a zakaždým angažoval režiséra s osobitým pohľadom na to, čo je Mission: Impossible.
"Tomov pôvodný prístup k tejto sérii bol veľmi zaujímavý nápad - mať pre každý film rôznorodú sériu režisérov s veľmi odlišnými víziami. Teraz je však zaujímavé, ako sa jeho myslenie v tomto smere vyvinulo," hovorí Simon Pegg, ktorý prvé dve Misie sledoval ako nadšený fanúšik a s chuťou sa pridal k tretej úlohe analytika IMF Benjiho Dunna.
"Tri filmy po tom De Palmovom režírovali John Woo, J. J. Abrams a Brad Bird. A všetky boli skvelé," hovorí Pegg, "Ale to, čo máme teraz... je kontinuita, ktorá sérii naozaj prospieva, pretože nemusíte zakaždým začínať odznova."
Túto kontinuitu má na svedomí uznávaný scenárista, producent a režisér Christopher McQuarrie, ktorý v roku 1995 napísal film Obvyklí podozriví, ktorý bol zvolený asociáciou amerických scenáristov za jeden zo 100 najlepších scenárov všetkých čias. S Cruisom sa prvýkrát stretol v roku 2006, keď spolupracovali na filme Valkýra (ktorý McQuarrie napísal a produkoval), čím sa začalo ich filmárske partnerstvo, ktoré sa odvtedy ukázalo ako kľúčové pre oboch mužov.
"Odkedy sa Chris McQuarrie pripojil k tejto bande, čo urobil ako scenárista pri Ghost Protocol, a potom režíroval ďalšie štyri filmy [Národ grázlov, Fallout, Odplata - Prvá časť a Odplata - Druhá časť], každý film teraz nie je niečím iným ako Mission: Impossible. Namiesto toho tu máme definitívny, jedinečný pohľad Toma a McQ na Mission: Impossible," hovorí Pegg, "A oni ho teraz ovládajú. Vedia, čo funguje a ako treba tieto príbehy rozprávať. Vďaka tejto spolupráci získala séria skutočný zmysel pre kontinuitu."
Pegg síce vtipkuje, že "nemyslím si, že McQ celkom vedel, na čo sa upísal, keď prišiel pomôcť so scenárom k filmu Ghost Protocol; že nakoniec bude v podstate kurátorom týchto príbehov." Ale to, že v štyroch po sebe idúcich filmoch bol jeden režisér, znamenalo proces neustáleho tvorivého zdokonaľovania. Majstrovstvo Mission.
"V tomto období] sme zdokonaľovali to, čo robí Mission: Impossible, Mission: Impossible," hovorí Pegg, "A je tu veľmi veľa faktorov. Je tu dobrodružstvo, cestovanie po svete, zábava a akcia. A zakaždým, keď vylepšujete recept, môžete zmeniť niekoľko drobností, aby ste sa ho pokúsili zdokonaliť. A McQ je čoraz zručnejší v objavovaní rovnováhy týchto vecí, aby uvaril dokonalú Mission: Impossible."
Podľa tvorcov je Odplata - Prvá časť v podstate milostným listom celej sérii Mission. "Je to absolútne tak," hovorí Cruise, "Ľudia, ktorí nevideli ostatné Misie, si túto užijú ako samostatný zážitok. A ľudia, ktorí videli všetky ostatné Misie, budú mať úplne iný pohľad na ne. Príbeh, ktorý máme, je veľmi výnimočný.”
Podľa McQuarrieho sú kľúčom k vytvoreniu tohto príbehu emócie. "Všetko, čo v tomto filme vidíte, sme s Tomom zamerali na dve veci súčasne. Je tu akcia, ktorú vám dlhujeme, pretože ste si prišli pozrieť Mission: Impossible, a sú tu emócie, kvôli ktorým tá akcia stojí za to," hovorí, "A v oboch týchto disciplínach neustále uplatňujeme to, čo sme sa naučili z posledného filmu. Ako zväčšiť akciu a ako dosiahnuť, aby emócie rezonovali hlbšie."
V úvodnej kapitole dvojfilmu sa Ethan Hunt a jeho tím IMF vydávajú na zatiaľ najnebezpečnejšiu misiu - snažia sa zachrániť svet pred tajomným, všemocným nepriateľom, ktorý má moc ovládať spôsob, akým ľudstvo vníma realitu. "V tomto príbehu ide o globálnu stávku, aká len môže byť," poznamenáva McQuarrie. Nehovoriac o osobných stávkach, ktorým Ethan čelí, keď je nútený zvážiť, že na ničom nemôže záležať viac ako na jeho misii - dokonca ani na životoch tých, na ktorých mu najviac záleží.
Film si za svoj názov berie starý námorný termín. "V navigácii je 'mŕtve počítanie' proces, pri ktorom vypočítate svoj kurz len na základe poslednej známej polohy," hovorí McQuarrie, "V podstate letíte naslepo. A to sa stáva metaforou nielen pre Ethana, ale aj pre niekoľko kľúčových postáv."
VEĽKÉ SKOKY
Počas Masterclass v Cannes v roku 2022 sa Cruisa pýtali, prečo trvá na tom, že všetky svoje kaskadérske kúsky robí sám, a boli zmätení, prečo najväčšia svetová hviezda bežne riskuje svoj život. Cruisova odpoveď bola výstižná: "Nikto sa nikdy nepýtal Genea Kellyho, prečo sám tancuje."
Pre Cruisa je záväzok poskytnúť divákom strhujúci zážitok jednoducho súčasťou práce. "Jednoducho som to nepochopil," smeje sa Cruise, keď si spomenie na spomínaný rozhovor, "Veď to robím celý život! Vždy som bol veľmi fyzický herec. Postavu komunikujem prostredníctvom pohybu. Už od Taps, Legendy, Všetkých správnych pohybov je tu fyzickosť, ktorú vnášam do toho, čo robím. Tanec v Risky Business, komédia Jerry Maguire, vždy je tam určitá úroveň energie, ako vytvárate postavu, emocionálne a fyzicky. Takto rozprávate príbeh. Je to súčasť remesla, aby ste dokázali ovládať svoj hlas a telo."
Práve toto nasadenie sa stalo charakteristickým pre filmy Mission. "V histórii filmu môžete spočítať na prstoch jednej ruky hercov, ktorí robia svoje vlastné kaskadérske kúsky," hovorí Elwes, "Bol tu Steve McQueen, ktorý sa venoval najmä automobilovým naháňačkám a motorkám. Máte tu Jackieho Chana, ktorý robí hlavne bojové umenia. A potom tu máme Toma, ktorý je vo vlastnej lige. V skutočnosti to nie sú kaskadérske kúsky. Sú to smrtiace kúsky."
Tento dôraz na autenticitu je vo filme Odplata - prvá časť maximálny v ohromujúcej sérii kaskadérskych kúskov, ktoré sú všetky zachytené na kameru. Aj keď s Cruisom a McQuarriem spolupracoval už na Falloute, filme, ktorému nechýbali úžasné sekvencie pred kamerou, supervízor špeciálnych efektov Neil Corbould si nemohol pomôcť a bol ohromený odvahou, ktorú mali tvorcovia filmu pri tomto dynamickom zúčtovaní.
"Scéna, z ktorej som bol na začiatku najviac nadšený, bola vlaková sekvencia," hovorí Corbould, "V mojom prvom rozhovore s McQ povedal, že chce postaviť parnú lokomotívu a zhodiť ju z okraja mosta."
"Keď sme boli malí, obaja sme mali slabosť pre vlaky," hovorí Cruise o neuveriteľnej akčnej sekvencii s lokomotívou vo filme Odplata - prvá časť, v ktorej bude bojovať na streche idúceho vlaku, bojovať vo vozňoch a vynakladať všetky sily na to, aby unikol z každého vagóna skôr, ako spadne z mosta.
"Jedna z prvých vecí, ktorú s Tomom robíme, keď začíname novú Mission: Impossible je, že sa vrátime k štúdiu nemých filmov," hovorí McQuarrie, "Vraciame sa k niektorým z prvých filmov, ktoré boli zároveň jedny z najpozoruhodnejších, pretože neexistovala žiadna technológia, ktorá by umožnila falšovať čokoľvek, čo robili. Všetko museli robiť naozaj. Takže keď prišiel čas urobiť ďalšiu Mission: Impossible, Tom sa ma spýtal, čo konkrétne by som chcel robiť. Čo by som chcel vyskúšať, čo sme ešte nerobili? A ja som bez rozmýšľania povedal: 'Chcem zničiť vlak.' To sa ukázalo ako osudové vyhlásenie. Jedna vec je povedať, že to chcete urobiť, druhá vec je to urobiť. A zahŕňalo to viac logistiky, komplikácií a znásobujúcich sa faktorov náročnosti, než som si kedy vedel predstaviť."
Práca s vlakmi je nielen neuveriteľne zložitá, ale nájsť funkčnú vlakovú trať, na ktorej by sa dalo natáčať, je takmer nemožná úloha. Našťastie sa však produkcii podarilo získať prístup k nórskej vlakovej trati, ktorá sa nakoniec pre túto sekvenciu dokonale hodila. Vlak bol dlhý 40 kilometrov a premával medzi dvoma mestami cez úchvatnú prírodu. Okrem starých historických železničných vozňov, ktoré produkčný tím priviezol a upravil tak, aby vyzerali ako Orient Express, bola na trať vyrobená lokomotíva so špeciálnymi efektmi.
"Veľmi skoro som Tomovi povedal, že chcem, aby tento ďalší diel Mission bol veľmo dobrodružný, chcem natočiť väčší film, globálnejší film. A súčasťou toho bolo natočiť romantickejší film a nič mi nepripadalo také romantické ako vlak, najmä Orient Express," delí sa o svoje pocity McQuarrie, "A to, samozrejme, keď sa to stretne s Mission: Impossible sa zmení na akčnú sekvenciu vo vlaku. Čo sa pre samotný vlak pravdepodobne neskončí dobre.”
40 kilometrov trate patrilo Rauma Railway Line, ktorá bola nedávno označená za najkrajšiu železničnú trať v Európe a vedie malebnú trasu cez Andalsnes, hlavné mesto horolezectva Nórska. Neskôr boli niektoré ďalšie prvky natočené v Lake District v Spojenom kráľovstve, na železničnej trati North Yorkshire Moors Railway a tiež v Darlton Quarry. Väčšina záberov však bola natočená vo fjordoch.
Stavba efektového vlaku trvala osem mesiacov a bol skonštruovaný s valníkovými vozňami, ktoré slúžili na umiestnenie technožeriavu, ktorý mohol strieľať cez uháňajúce strechy.
McQuarrie vysvetľuje: „Nie je veľa prebytočných funkčných lokomotív, ktoré by vám niekto bol ochotný dovoliť zhodiť z 200 metrovej skaly do lomu v Anglicku. To znamenalo, že ak sme chceli zničiť vlak, museli sme ho postaviť." Okrem praktického prvku musel mať vlak aj schopnosť fungovať na existujúcej železničnej trati. „To samo o sebe predstavovalo toľko komplikácií z hľadiska logistiky a inžinierstva a samotnej fyziky vlaku a spôsobu, ako ho postaviť. A tiež ho postaviť spôsobom, ktorý je šetrný k životnému prostrediu.“ Pokračuje: „Postavili sme vlak, zámerne postavený na zničenie, a skončili sme so 70-tonovou lokomotívou, ktorú bolo potrebné prepraviť zo Spojeného kráľovstva do Nórska, kde sa prvýkrát objavila ako hrdinská lokomotíva v našom príbehu, a potom sa vrátila do Anglicka, kde sme si nakoniec vybrali miesto, kde by sme ju mohli zničiť."
Na realizáciu kolosálnej sekvencie zrážky vlaku, ktorá nasleduje, oddelenie SFX postavilo sériu kardanových a závesných súprav, na ktorých boli namontované vlakové vozne v životnej veľkosti, aby simulovali náklony a chvenie vlaku, keď sa nakláňa cez okraj.
Vo vnútri lokomotívy boli hydraulické barany ovládané diaľkovým softvérom schopné nakláňať vagóny vo všetkých uhloch, pričom herci museli po nich vyliezť, keď okolo nich voľne padal nábytok.
„V jednom momente vlak visí zvisle z mosta a Tom a ja musíme vyliezť cez vagóny, zatiaľ čo okolo nás voľne padajú rôzne predmety,“ hovorí Atwellová o veľmi intenzívnej, skutočne hrozivej sekvencii. Smeje sa a dodáva: "V skutočnosti nebolo potrebné žiadne herectvo."
Na streche bol kameraman Chunky Richmond, ktorý z ruky natáčal bojovú sekvenciu medzi Cruisovým Ethanom Huntom a Moralesovým Gabrielom, pričom títo dvaja herci si v mrazivom počasí šli priamo proti sebe, keď vlak uháňal po trati rýchlosťou viac ako 60 míľ za hodinu.
„Bola to v podstate obrovská vlaková súprava,“ hovorí McQuarrie o privedení svojich chlapčenských snov k životu, „Natáčanie pred kamerou prináša pravdu do filmového procesu. Je to obrovská výzva, ale je to aj najvďačnejšia vec na planéte. Technológiu používame vtedy, keď nám pomáha alebo keď je to vhodné. Ale naším východiskovým bodom je vždy robiť to pred kamerou.“
Sekvencia vlaku sa vo filme odohráva v rakúskych Alpách a začína s takmer všetkými kľúčovými hráčmi Odplaty - prvá časť na palube. Všetci, teda okrem jedného – Ethana Hunta.
Keď sa neovládateľná lokomotíva zrýchľuje po trati, hore na kopci, Cruise sa snaží dobehnúť ju na motorke. Ethan si uvedomí, že ide príliš pomaly, aby ho zachytil, a pod vedením Benjiho na komunikátoroch vypočítal, že jediný spôsob, ako to urobiť, je skočiť na motorke z útesu a dostať sa k vlaku na padáku.
Myšlienka, ktorá bola v Cruisovej hlave roky - od chlapčenských čias až doteraz trvalo nájsť spôsob, ako ju zrealizovať. „Trvalo roky, kým sme prišli na to, ako to urobiť,“ potvrdzuje Cruise, "Rok, aby som sformuloval tréningový program, aby som vybudoval nielen moje schopnosti a kompetencie, ale aj schopnosti a kompetencie nás všetkých."