DIAMANTOVÝ PLÁŠŤ

DIAMANTOVÝ PLÁŠŤ

7.5

Filmová recenzia



Režijný debut Natalie López zobrazuje Mexiko ako zúfalý štát, v ktorom je policajný úrad preplnený ľuďmi hľadajúcimi nezvestných príbuzných. Strihačka filmov Carlosa Reygadasa a Lisandra Alonsa neskrýva inšpiračný vplyv svojich vzorov. Jej Diamantový plášť, ktorý si z Berlinale odniesol cenu poroty, si napriek svojej náročnosti zaslúži pozornosť.

Snímka upúta divákov, ktorí viac než súdržne rozprávaný príbeh uprednostnia zmyslový zážitok. Autorka umne skombinovala realizmus s poetickými motívmi, zábermi zátiší či hrou kľudných a hektických momentov. Vo zvukových detailoch sa zameriala na drobnosti, ktoré častokrát v našich každodenných životoch prehliadame.

Isabel (Nailea Norvind) sa spolu s rodinou po dlhej dobe ujme matkinej vily. Stretávajú sa tu s dlhoročnou slúžkou Mariou, ktorú prenasledujú obavy o nezvestnú sestru. Rodinný dom na mexickom vidieku je po odchode matky zanedbaný a podobne chátra aj vzťah medzi Isabel a jej manželom. Otec niekam odchádza a deti zostávajú opustené v neistotách.

Miestna policajtka medzitým čelí vlastnej rodinnej katastrofe. Jej márnotratný syn Adan je zapojený do kriminálnej činnosti klanu mafiánov. Ilegálne únosy a obchody so zbraňami sú tu na bežnom poriadku a v očiach polície sa stávajú banálnymi. Jadro chladného príbehu sa však primárne nedotýka kriminálnej zápletky. Jednotlivé dejové roviny prepojujú motívy rozpadu rodiny, túžby detí po prítomnosti rodičov a túžba matky po návrate syna.

Režisérka sa vyhýba prehľadne štruktúrovanému naratívu a volí cestu epizodického rozprávania, v ktorom sú mnohé z motivácií postáv nevyslovené. Do nových priestorov sme privedení ešte predtým, než sa v nich začne rozvíjať nejaké akcia. V iných momentoch sme do rozohraného deja vrhnutý náhle bez bližšieho vysvetlenia. Divák je odkázaný na vlastnú aktivitu doplnenia prázdnych miest a interpretačného prehĺbenia videného aj počutého.

Autorka zámerne ignoruje potreby a očakávania masového publika. Častokrát zobrazuje motívy, ktoré sú pre príbeh „nepodstatné“ a my sa tak v rozprávaní a rozhovoroch bezradne strácame. Spor manželov je sledovaný z nezaujatého odstupu, so sprievodom ďalších okolitých zvukov. Nesledujeme len partikulárny výjav – hádku – ale aj celok bytia, ktorý je pre autorku podstatnejší než individuálne osudy postáv. Vďaka zámernému potlačeniu dejovej zložky sa do pozornosti dostávajú iné – estetické – aspekty.

Diamantový plášť

Diamantový plášť je predovšetkým zmyslovým filmom. Jemné obrazové kompozície pastelových farieb sú prekreslené prirodzeným slnečným svetlom a predchnuté neobvyklou zvukovou intenzitou. Detailné zvuky živočíchov sprítomňujú svet za hranicami ľudského druhu. Do popredia vystupujú hmatateľné textúry ošarpaných stien, či naopak diagonály modernistickej architektúry.

Keď Natalia López zachytáva aktérov zozadu alebo sníma ich cez záclony a závesy, nepokúša sa len o navodenie pocitu odcudzenia od postáv. Rovnako chce, aby sme si všimli obrazové kvality, ktoré sú v jej filme zaujímavejšie než príbeh. V dlhých detailných záberoch vynikne atypická fyziognómia postavy, ktorá vzdialene naznačí mnohé z jej života.

Diamantový plášť

Film s kriminálnou témou sa vo väčšine prípadov vyhýba explicitnej prezentácii násilia. Napriek tomu dokáže zlo vystihnúť s potrebnou hrôzostrašnosťou a odstrašujúcou grotesknosťou. Niektorým momentom naopak patričná intenzita chýba a utrpenie postáv sledujeme bez záujmu, ako jednu z mnohých životných banalít.

Diamantový plášť naznačuje, aké ľahké je stať sa súčasťou zločinu voči sebe samému a voči vlastnému domovu. Nekĺže len po povrchu kriminálnej zápletky, ale pokúša sa ohmatať zlo poetickým prístupom. Divák by mal počítať s tým, že nebude mať s debutujúcou snímkou trpezlivosť a autorku označí (v niektorých momentoch oprávnene) za „umelkyňu samu pre seba.“


Robe of Gems (Mexiko / Argentína, 2022, 118 min.)
Réžia: Natalia López. Scenár: Natalia López. Hrajú: Nailea Norvind, Antonia Olivares, Aida Roa, Juan Daniel Garcia Treviño ...


autor Andrej Chovanec 6.8.2023
7.5
DIAMANTOVÝ PLÁŠŤ
+ nápaditý vizuálny štýl
+ dôraz na zvukovú zložku, ktorá rozširuje a prehlbuje interpretačné možnosti videného
+ potlačenie naratívnej zložky vyzýva diváka k väčšej diváckej aktivite
+ násilie a zlo sú vyjadrené s dostatočnou hrôzostrašnosťou aj bez explicitnej prezentácie
- nie každý divák bude mať s filmom trpezlivosť
- film nie je nijak obzvlášť vizionársky a inovatívny; v skutočnosti nenadväzuje len na tvorbu Reygadasa (manžela autorky), ale aj na poetickú kinematografiu 60. a 70. rokov minulého storočia
Kinema
7.5
Metascore
7.1
Diváci
6.2
Ohodnotiť

Žner: Dráma
Minutáž˝: 118 min
Krajina: Mexiko Argentína
Rok výroby: 2022

Premiéra: 11.2. 2022
Premiéra SK: 3.8.2023
VAIANA 2
[RECENZIA ]
AMERIKÁNKA
[RECENZIA ]
1
Žena z…
ŽENA Z…
[RECENZIA ]
1
Hypnóza
HYPNÓZA
[RECENZIA ]
ROK VDOVY
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Metascore
7.1
Diváci
6.2
Ohodnotiť

Žáner: Dráma
Minutáż˝: 118 min
Krajina: Mexiko Argentína
Rok výroby: 2022

Premiéra: 11.2. 2022
Premiéra SK: 3.8.2023
0 z 10
0 z 10
7 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|GLADIÁTOR II
4
hodnotenie 6/10
|KONKLÁVE
0
hodnotenie 8/10
|RED ONE
0
hodnotenie 6/10
|DUNA: PROROCTVO
1
hodnotenie 6/10
|HERETIK
0
hodnotenie 7/10
|POKLAD (POKLAD)
0
hodnotenie 5/10
|THE APPRENTICE: PRÍBEH TRUMPA
0
hodnotenie 7/10
|HYPNÓZA
1
hodnotenie 8/10
|ARCHITEKTÚRA ČSSR 58 – 89
0
hodnotenie 8/10
|ROK VDOVY
0
hodnotenie 8/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 74795
02 |
návšt. 5818
03 |
návšt. 2980
04 |
návšt. 2064
05 |
návšt. 1576
06 |
návšt. 1493
07 |
návšt. 1313
08 |
návšt. 1232
09 |
návšt. 1162
10 |
návšt. 1096
REBRÍČEK US
01 |
$140,0 mil.
02 |
$81,0 mil.
03 |
$31,0 mil.
04 |
$13,0 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,3 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$0,957 mil.
09 |
$0,701 mil.
10 |
$0,656 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.