HVIEZDY NAPOLUDNIE

HVIEZDY NAPOLUDNIE

7.0

Filmová recenzia



Frustrujúci film francúzskej režisérky Claire Denisovej je milostným thrillerom americkej novinárky a britského obchodníka, ktorí sa ocitnú v cudzej krajine s neistou politickou situáciou. Autorka vo svojej znepokojujúcej snímke volí senzualistický prístup. Viac než na rozvíjanie prehľadne motivovaného príbehu sa sústredí na pocitové detaily.

Režisérka vo Hviezdach napoludnie adaptovala román Denisa Johnsona z roku 1986. Kniha sleduje osudy Američanky počas nikaragujskej revolúcie a na tomto politickom pozadí buduje alegorický obraz pekla. Denisová vo svojej náladovej snímke prenáša dej do súčasnej Nikaraguy a aktualizuje ho na dobu pandémie COVIDu.

Trish – v podaní Margaret Qualley – pricestovala do politicky nestabilnej zeme s nejasnými ambíciami a motiváciami. S protagonistkou sa stretávame vo vrcholných momentoch jej krízy, kedy sa snaží v cudzine prežiť všemožnými spôsobmi. Jej posledný článok pojednával o únosoch a popravách v Nikarague, čo mladú novinárku prinútilo zostať v bezvýchodiskovom ústraní.

Napriek obklopujúcemu nebezpečenstvu Trish svoju spontaneitu nekrotí. Zapletie sa do skorumpovaného systému, využíva služby na čiernom trhu a v krajných situáciách predáva svoje telo. Bez úspechov sa pokúša zameniť miestne peniaze za doláre, získať cestovný pas a kúpiť letenky. V groteskne horkých momentoch predstiera, že je hostkou v luxusnom hotely, aby sa mohla aspoň trochu priživiť na bufete.

V Hviezdach na poludnie majú moc v rukách muži, častokrát odetí v armádnych uniformách a pevne držiaci zbrane. Trish nie je jednoduchým prototypom nevinnej obeti, aký sa niekedy v súčasnej kinematografii objavuje. Podobne, ako ju miestni dravci neberú vážne, ona sama svoju averziu voči prostrediu aktívne prehlbuje. Na ostatných – bez ohľadu, či si to zaslúžia alebo nie – nahliada s prezrievanou pohŕdavosťou.

Hviezdy napoludnie

Apatickú masku hlavnej hrdinky prelomí až uhladený Angličan Daniel (Joe Alwyn), vyslanec ropnej spoločnosti. Vznikajúci milostný pomer je oproti predchádzajúcim hrdinkiným excesom prežívaný intenzívnejšie a opojnejšie, pričom princíp peňazí a prostitúcie zostáva naďalej zachovaný. Divák bude tápať v rozlúštení motivácií postáv. Avšak súvislosť medzi spoločne prežívaným strachom ústrednej dvojice a ich erotického vzplanutia je viac menej transparentná.

Margaret Qualley svojím živelným herectvom buduje výraz anarchie. Vo vypätej scéne je ústredná dvojica prenasledovaná kostarickými žoldniermi. Trishino sebe deštruktívne alkoholické opojenie vrcholí práve v týchto nebezpečných momentoch. Denisová sa nepodriaďuje konvenciám thrillerového žánru. Pomocou dažďovej smršte situáciu ozvláštňuje a znemožňuje postavám aj divákom sledovať okolie. Režisérka pred strhujúcim napätím uprednostňuje budovanie pomalej atmosféry.

Znepokojujúci film naplnený spontaneitou stojí na podobných detailoch. Umelá maketa stromu pripevnená o pouličné osvetlenie či opakujúci sa motív túlavej mačky fungujú ako metaforické prostriedky, ktoré náznakovo dopĺňajú štúdiu o Američanke stratenej cudzej zemi.

Hviezdy napoludnie

Denisová na príklade Nikaraguy kritizuje hrôzostrašnosť autoritatívnych režimov, zároveň sa v náznakoch zahlodáva pod povrch kapitalistického Západu. Na pozadí kontextu peňazí búra mýtus o ušľachtilosti novinára a demaskuje humanistický háv biznismenov. Denisová, ktorá vyrastala v koloniálnej Afrike, si dobre uvedomuje koristníctvo svetových korporácií v rozvojových krajinách.

V tomto kontexte autorke nechýba zmysel pre absurdno a nenásilnú satiru. Trish do Nikaraguy nevyslalo hodnoverné investigatívne médium, ale mesačník zameraný na luxusné cestovanie, ktorý nemá žiadny dôvod na reportáž o politicky rozvrátenej krajine. Deziluzivný film však nejde cestou transparentnej politickej kritiky. Kladom Hviezd na poludnie zostáva ich otvorenosť. Divákovi komplikujú odhaliť autorský zámer, čím ho podnecujú k aktívnemu preskúmaniu rôznorodých významových a pocitových vrstiev.


The Stars at Noon (USA / Francúzsko, 2022, 137 min.)
Réžia: Claire Denis. Scenár: Claire Denis, Andrew Litvack, Léa Mysius. Hrajú: Joe Alwyn, Margaret Qualley, John C. Reilly, Benny Safdie, Danny Ramirez ...


autor Andrej Chovanec 6.9.2023
7.0
HVIEZDY NAPOLUDNIE
+ režisérka dokáže kriticky vidieť autoritatívny režim aj demokratický Západ
+ cit pre detail a náznakovosť
+ autorka sa vyhýba jednostrannej ideológii a svoj autorský zámer skrýva
- romantická rovina a vývoj postáv sú budované nepresvedčivo
- nelogickosť je v rámci nastolenej režijnej koncepcie oprávnená, pre niektorých divákov však zostane nepochopená
Kinema
7.0
Metascore
6.4
Diváci
7.0
Ohodnotiť

Žner: Dráma/Romantický
Minutáž˝: 135 min
Krajina: USA Francúzsko
Rok výroby: 2022

Premiéra: 25.5. 2022
Premiéra SK: 31.8.2023
VAIANA 2
[RECENZIA ]
AMERIKÁNKA
[RECENZIA ]
1
Žena z…
ŽENA Z…
[RECENZIA ]
1
Hypnóza
HYPNÓZA
[RECENZIA ]
ROK VDOVY
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Metascore
6.4
Diváci
7.0
Ohodnotiť

Žáner: Dráma/Romantický
Minutáż˝: 135 min
Krajina: USA Francúzsko
Rok výroby: 2022

Premiéra: 25.5. 2022
Premiéra SK: 31.8.2023
0 z 10
0 z 10
6 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|GLADIÁTOR II
4
hodnotenie 6/10
|KONKLÁVE
0
hodnotenie 8/10
|RED ONE
0
hodnotenie 6/10
|DUNA: PROROCTVO
1
hodnotenie 6/10
|HERETIK
0
hodnotenie 7/10
|POKLAD (POKLAD)
0
hodnotenie 5/10
|THE APPRENTICE: PRÍBEH TRUMPA
0
hodnotenie 7/10
|HYPNÓZA
1
hodnotenie 8/10
|ARCHITEKTÚRA ČSSR 58 – 89
0
hodnotenie 8/10
|ROK VDOVY
0
hodnotenie 8/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 74795
02 |
návšt. 5818
03 |
návšt. 2980
04 |
návšt. 2064
05 |
návšt. 1576
06 |
návšt. 1493
07 |
návšt. 1313
08 |
návšt. 1232
09 |
návšt. 1162
10 |
návšt. 1096
REBRÍČEK US
01 |
$140,0 mil.
02 |
$81,0 mil.
03 |
$31,0 mil.
04 |
$13,0 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,3 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$0,957 mil.
09 |
$0,701 mil.
10 |
$0,656 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.