FILMY A SERIÁLY ROKA 2023 PODĽA REDAKCIE KINEMY

FILMY A SERIÁLY ROKA 2023 PODĽA REDAKCIE KINEMY

článok



Jedenásť redaktorov a redaktoriek portálu Kinema.sk sa pozrelo na filmový a seriálový rok 2023. Vzájomne o svojich tipoch na najzaujímavejšie filmové a seriálové zážitky roka nevedeli a ich výber je autentický.

Predstavujeme vám tak zoznam nových titulov, ktoré považujeme za tie najlepšie, aké sme mali možnosť vidieť v roku 2023 (nie je pravidlo, že všetky filmy musia mať dátum premiéry v roku 2023). Uzávierka článku bola 26. decembra 2023. Filmy a seriály sú uvedené bez rebríčkového poradia.


MICHAL KOREC

Air
Nečakane dobrá športová dráma s výbornými hereckými výkonmi a réžiou. Poctivý old-school príbeh o pár ľudkoch, ktorým sa zadarilo.

Anatómia pádu / Anatomie d'une chute
Výborná dráma, ktorá sa hrá s divákom a vkladá do svojej štruktúry flashbacky, tipy, výjavy alebo náznaky. Z víťaza Cannes to snáď dotiahne na pár oscarových nominácií a ďalšie méty. Btw, silný výkon Sandry Huller, ktorá má rovno tri filmy tento rok.

Babylon
Opulentný epos Damiana Chazella o Hollywoode 20. rokov a zmene jednej filmove éry. Láska k filmu, hercom, ich epochám a nesmrteľnosti. Veľký kolos s nedocenenými hereckými výkonmi i ďalšími parametrami. Škoda, mal to byť hit!

Godzilla Minus One / Gojira -1.0
Jeden z najlepších filmov o Godzille. Fantastické uchopenie monster filmu, osobnej drámy, stresu zo zlyhania či iných tém v povojnovom Tokiu. Brilantný nápad doplnený výbornými hercami, citlivými momentmi a stále nemožno uveriť, že to stálo len 15 miliónov dolárov.

Chlapec a volavka / Kimitachi wa dô ikiru ka
Hayao Miyazaki a jeho možno posledný kúsok, ktorý promoval iba kus plagátu. Dnes o ňom vieme všetko - je to kombinácia jeho nového príbehu plného nespútanej fantázie i best of prvkov z iných diel.

Invalid
Netrep kokocynas, najlepší slovenský film roka! Jonáš Karásek natočil divácky hit, ktorý je navyše vzácnym príspevkom do žánru, ktorý nám veľmi nejde (čierna komédia). Perfektné retro, top herecké výkony i cameo roličky. Funguje humor a prekvapivo aj akcia.

Mission: Impossible Odplata - Prvá časť / Mission: Impossible - Dead Reckoning Part 1
Výborný akčný film s old-school prístupom a realistickou akciou. Niektoré momenty sú prekomplikované, ale hra na efekt, agentov a nové tváre (Hayley Atwell, vitaj!) funguje vrátane veľkej finálovej sekvencie.

Oppenheimer
Asi úplná jednotka roka. Výborná dráma na viaceré pozretia, kde funguje absolútne všetko. Bohatý scenár, jeho postavy, ich výsluchy a motivácie. Strih, výprava, napätie, vzťahy. Áno, nevybuchujú tu atómové bomby na počkanie, ale Nolanovi sa podaril majstrovský kúsok, že na čiernobiely životopis dostal toľko divákov. Všetci hrajú skvelo, ale Cillian Murphy a Robert Downey, Jr. sú v oscarovej triede. A opäť aj Emily Blunt, len tá asi bude mať smolu.

Dokonalé dni / Perfect Days
Znamenitá dráma Wima Wendersa o každodenných rituáloch a živote upratovača toaliet v Tokiu. Znelo to ako skvelý námet - a očakávania splnil do bodky. Drobné, takmer dokumentárne chvíle. Pôžitky z malej večere či zalievania kvetov. Stretávanie s parťákmi i cudzincami. Trpké i veselé chvíle. Ten film má všetko čo núka bežný život v najlepšej metropole sveta.

Spider-Man: Cez paralelné svety / Spider-Man: Across the Spider-Verse
Môže byť dvojka lepšia ako jednotka! Ale isteže. Nadupaný animovaný komiks, ktorý nie je zaujímavý iba hrdinom či záporákom. Ale aj spracovaním emócií, citlivých momentov dospievania, vzťahov s rodičmi, pocitmi zodpovednosti. A do toho bohatosť podporená rozmanitými paralelnými svetmi. Pavitr Prabhakar a Hobie Brown pozdravujú. Nenormálny animák!

Strážcovia galaxie 3 / Guardians of the Galaxy Vol. 3
V roku, keď prepadli takmer všetky komiksy do jedného (DC asi všetky, Marvelu polovica), doručil James Gunn dojímavú, akčnú i zábavnú labutiu pieseň pre Strážcov. Zameranie na postavičku Rocketa je cenný triumf, tradične bohatá akcia a humor sú tiež veľkým plus. Snáď bude Gunn nemenej invenčný aj v novom domove...

Suzume / Suzume no Tojimari
Makoto Shinkai doručil ďalší scenáristický skvost o dospievajúcej dievčine z Kjušu a jej ceste k otvárajúcim sa dverám do inej dimenzie. Prírodné katastrofy Japonska nabrali v scenári zrazu úplne iný rozmer a veľmi citlivo je vložené aj posledné veľké zemetrasenie z roka 2011.

Umenie jesť a milovať / La passion de Dodin Bouffant
Plne chápem, prečo posielajú Francúzi na Oscara tento film miesto Anatómie pádu. Keď si ho niekto pozrie, má z neho vynikajúci hrejivý pocit z jedla, milovania, života. Čo môže lepšie popisovať náturu Francúzov? Famózny herecký výkon Benoita Magimela. Úvodná sekvencia je najnapínavejšia vec, akú som tento rok v kine videl vrátane všetkých hororov, trilerov a drám!

Vrahovia mesiaca kvetov / Killers of the Flower Moon
Martin Scorsese spomalil tempo, no stále je vo špičkovej forme. 206 minút nádhernej filmarčiny, skvelých hercov a tém. Film si dáva načas a niektoré línie ako FBI otvorí po dvoch hodinách, ale je to ďalšia veľká Martyho sága. Lily Gladstone je herecký objav roka.

 


HANA LIPPOVÁ

Všetko, všade, naraz / Everything Everywhere All at Once
Vyhajpovaná oscarovka, kombinujúca sci-fi akčňák s čiernou komédiou a rodinnou drámou, sa ku mne dostala až po Novom roku a priznám sa, nič extra som od nej nečakala. Aj o 12 mesiacov a mnoho výborných filmových zážitkov neskôr mi však vyvstáva ako jeden z najzaujímavejších titulov, aké som v poslednom čase videla. Šialené, absurdné, nekonečné, chvíľami premrštené a povrchné, potom zase chytré, dojemné, neskutočne trefné. Sama som zvedavá, ako budem film vnímať, až si ho raz dám v repríze, no v danom čase mi naozaj spadla sánka a chvíľami až takmer slza vybehla.

Minulé životy / Past Lives
Krásny, ale najmä úžasne nakrútený príbeh nenaplnenej lásky, čo hlavných hrdinov – mladú emigrantku a najlepšieho priateľa z detstva, ktorého zanechala doma v Kórei – sprevádza naprieč desaťročiami a dvoma kontinentmi. Nesmierne príjemná konverzačka, v ktorej sa hádam každý aspoň čiastočne nájde. Jeden z najbezprostrednejších romantických filmov, aké som za uplynulé roky mala možnosť vidieť.

Sedliaci / Chlopi
Nádherný výtvarný počin v spojení s nadčasovým klasickým príbehom. Tvorcovia jedinečného S láskou Vincent pretvorili v spolupráci s desiatkami maliarov Nobelovou cenou ocenený poľský román Sedliaci na živú olejomaľbu, ktorá však – aj vďaka skvelým hercom – veľmi dobre funguje aj v dramatickej rovine. Príjemné filmové prekvapenie na záver roka.

Starý dub / The Old Oak
Zrejme posledný film ikonického a svojrázneho Kena Loacha prináša idealistický príbeh zblíženia medzi sýrskymi utečencami a konzervatívnymi starousadlíkmi v chudobnom anglickom malomeste. Nie je zďaleka jeho najlepším počinom, krásne však vystihuje jeho jedinečný pohľad na svet, empatiu, majstrovskú prácu s nehercami a šiesty zmysel pre nuansy aktuálnych spoločenských tém.

Indiana Jones a nástroj osudu / Indiana Jones and the Dial of Destiny
Kino, samozrejme, nemusí vždy riešiť otázky na úrovni svetového mieru. Pokiaľ ide o nenáročnú, ale stále celkom inteligentnú zábavu, nesklamal ma tento rok napríklad ani nový Indiana Jones – iste aj preto, že som od neho v zásade žiadne očakávania nemala. S prerodom svojho kultového hrdinu na dôchodcu (samozrejme, stále vysoko agilného a vtipného) si však film poradil dobre a nesklamali ani exotické kulisy a dobrodružná akcia.

Úsvit
Historický detektívny príbeh Úsvit je jeden z najambicióznejších, ale aj najvydarenejších domácich (resp., koprodukčných) hraných filmov roka. V krásnych dobových kulisách baťovskej fabriky v podtatranskom Svite rozohráva celkom nadčasový, ba až aktuálny príbeh so slušným presahom, hoci aj ku koncu vyprcháva trošku do stratena.

On sa bojí / Beau Is Afraid
Nekonečná trojhodinová jazda plná prvoplánových absurdít, ale aj dôvtipných odkazov, narážok a referencií možno mohla svoju hlavnú zápletku dotiahnuť aj lepšie. I tak mi však – iste aj vďaka nezabudnuteľne zúboženému a traumatizovanému hlavnému hrdinovi v podaní skvelého Joaquina Phoenixa – film utkvel v pamäti ako jeden z najzaujímavejších počinov, ktoré som tento rok videla.

Anatómia pádu / Anatomie d'une chute
Skvelá charakterová a vzťahová štúdia s vynikajúcou Sandrou Hüller je tento rok po zásluhách najvýraznejším festivalovým hitom. Svojou procedurálnosťou síce môže chvíľami pôsobiť trochu monotónne, no provokatívne otázky, ktoré kladie, s divákom ostanú ešte dlho po dobehnutí záverečných tituliek.

Utama
Poetický, príjemne pomalý film s podmanivým vizuálom a minimalistickým scenárom pripomína naliehavosť témy klimatickej krízy na autentickom príbehu starnúcich manželov z kmeňa altiplanských Kečuáncov, ktorí zo dňa na deň prichádzajú o svoj tradičný spôsob života. Víťaz festivalu Sundance nie je žiadnym kasovým trhákom, ale jeho jasný odkaz a krásne obrazy dokážu utkvieť v pamäti.

The Last of Us
Akcia, dráma, humor, emócie, výborné obsadenie a verná adaptácia jednej z mála hier, ktoré aj ja, inak čistý herný amatér, poznám a mám k nim nejaký vzťah. Last of Us je za mňa určite najpríjemnejším seriálovým zážitkom uplynulého roka a som už teraz zvedavá, či latku s ďalšou sériou tvorcovia nepodlezú.

Telá / Bodies
Seriálová krimidráma šikovne, aj keď chvíľami hádam až trochu príliš prekomplikovane pracuje s klasickým námetom cestovania v čase. Veľkým plusom sú originálne a nejednoznačné postavy so svojimi vlastnými mikropríbehmi, ktoré sú zasadené do zaujímavých dobových reálií a obstáli by tak hádam aj bez ústrednej seriálovej zápletky.


PETER PAVLÍK

Air
Ben Affleck sa po miernom prešľape s Pod rúškom noci vrátil do formy. A opäť potvrdil, že je skvelý režisér aj scenárista. Vznik legendárnych tenisiek je v jeho podaní vynikajúcou feel good záležitosťou. Opiera sa o sympatické postavy, silnú dobovú atmosféru a v neposlednom rade o príbeh postáv, ktorým sa nedá nefandiť. A v jadre je omnoho silnejší a myšlienkovo hutnejší, než by sa mohlo zdať. Navyše je tu Matt Damon vo vrcholnej forme.

Anatómia pádu / Anatomie d'une chute
Nebudem klamať, že ma táto procedurálna dráma nestrhla. Pomalé, sústredené a chladné rozprávanie dokáže pohltiť a klásť správne otázky. Aj keď ich nie vždy zodpovie. Výsledok vyšetrovania je nepodstatný a viac sa tematizujú životné pravdy, ktorými si mnoho ľudí pri svojej každodennej existencii prechádza. Možno vyžaduje trochu viac trpezlivosti, no nakoniec dokáže chytiť pod krkom a vyvolať debatu.

Babylon
Úžasná sonda do Hollywoodu, keď kinematografia začala rozprávať. Damien Chazzele je fantastický realizátor a vidieť to z každého políčka. Bombastická pocta Zlatej ére Továrni na sny, kde je všetko na správnom mieste. Diabolské tempo, hromada nezabudnutešných scén, oduševnelé herecké výkony, obrovské srdce a finále, ktoré musí vyvolať zimomriavky a slzy dojatia každého fanúšika pohyblivých obrázkov. Za mňa jednoznačne film roku.

Barbie
Tiež som tomu podľahol. Roztomilá divočina s obrovským množstvom nápadov. Do toho geniálna markentingová kampaň a zázrak bol na svete. Greta Gerwing prehodila výhybku do mainstreamu a pritom dokázala ostať svoja. Možno preto, že je to mainstream iba na prvý pohľad. Satirické ostne milo pichajú a Margott Robbie s Ryanom Goslingom zo seba vydávajú viac energie, než pri ľubovoľnom umelecky ambicióznejšom projekte.

John Wick 4 / John Wick: Chapter 4
Stahelski svoje dieťatko cibrí každým ďalším dielom. A ja mu to žeriem aj s navijákom. Len si neviem predstaviť, kam to pôjde ďalej. Maximálna hranica dĺžky akčných scén, uveriteľnosti, štýlovosti a hravosti. Verím, že pre mnoho divákov to bolo až príliš. Mne to dokonale sadlo. Tá hra na niečo viac v rámci akčného filmu mi imponovala nielen vďaka krásnému vizuálu a buldočiemu Keanu Reevesovi. Pri jednotke som krčil ramenami, z dvojky som bol nadšený, trojka ma trochu ubíjala, ale tu sa všetko stretlo v ideálnom pomere. No ďalší diel už fakt nie.

Maestro
Bradley Cooper sa podruhýkrát vracia na režisérsku stoličku. A formálne aj herecky sa blíži až k exhibícii. Príbeh Leonarda Bernsteina ale nie je tradičným životopisom. Ide viac o vzťahovú drámu dvoch nerovnocenných ľudí (s jemnými ozvenami Amadea). Čo bol za mňa šikovný krok a namiesto klasického odškrtávania povinných kapitol zo života sa môže sústrediť na svoju tému. A robí to kreatívne a miestami obdivuhodne. Škoda uvedenia čisto na Netflixe. Podobné filmy patria do kina.

Minulé životy / Past Lives
Najlepší film Cinematiku a u mňa arthousový vrchol roku. Nádherne citlivý príbeh mi zaklopal na srdiečko podobne ako pred dvomi dekádami Stratené v preklade. Toto možno nebude taký crowd pleasure mimo festivalov, ale je to škoda. Civilné, pravdivé, pohlcujúce . A v závere vodopád sĺz.

Mission Impossible: Dead Reckoning part 1
Závam starých dobrých čias, keď sme sa učili milovať filmy. A to sa počíta. Je obdivuhodné ako parta okolo Toma Cruisa dokáže servírovať takto parádne blockbusterové remeslo skrz tri dekády. Dead Reckoning určite nie je najlepší diel série, ale keď divák vidí tu precíznosť, zápal pre vec a technické maximum neostáva nič iné než uznanlivo pokývať hlavou. Hlavne, keď si uvedomíme, že to všetko vzniklo aj napriek covidovým opatreniam.

Napoleon
Áno, je to polotovar. Reklama na vyše štvorhodinovú verziu, ktorej sa dočkáme na streame. Ale takisto obovská ukážka filmárskeho kumštu už v tejto podobe. Epický historický životopis vie takto natočiť jedine Ridley Scott. So všetkým, čo si pod tým predstavujete. Od dokonalej vizuálnej stránky, strhujúcich bojových scén, čiernohumorného podtónu až po faktické nepresnosti, z ktorých seriózni historici dostávajú zástavu srdca. Veľkolepý zážitok pre veľké plátna.

Oppenheimer
Nolan opäť dokázal nemožné. Spraviť z trojhodinovej konverzačky s minimálnymi náznakmi mainstreamového potešenia takmer miliardový hit, to sa iba tak nevidí. Vo výsledku ide v mojich očiach o jeden z jeho najslabších projektov no aj tak je úplne inde než väčšina konkurencie. Poctivá filmárčina okorenená autorským prístupom dokázala vzbudiť záujem nielen vďaka kampani Barbenheimer. Zrodila sa moderná klasika, z ktorej sa bude často citovať.

Pracovná sila / Richelieu
Téma tu možno prebíja spracovanie, no je to vlastne jedno. Ide o film, ktorý sa dokáže dostať pod kožu aj do hlavy. A ostane v nej dlho. Príbeh vykorisťovania robotníkov sa donúti zamyslieť a dá sa aj filmárky oceniť. Hlavne ak si divák predstaví, že sa dal poňať ako strašne citovo vydieračský naháňač sĺz. Scenár k tomu občas smeruje, ale realizácia je je veľmi inteligentná, civilná a vo výsledku zdrvujúco strhujúca.

Rýchlo a zbesilo 10 / Fast X
Najdementnejšia vysokorozpočtová séria súčasnosti vracia úder. A je to opäť strašná zábava. Po príšernej deviatke sa tvorcovia poučili a dodali adrenalínovo, testosteréonovo a rozum zastavujúcu jazdu, kde je možné čokoľvek. Vin Diesel sa síce stále tvári, že hrá Shakespeara, no zvyšok osadenstva točí komédiu a baví sa . A divák s nimi. Teda ak vie, že sleduje modernú variáciu starých grotesiek. Životná rola Jasona Momou, najprepálenejší cliffhanger poslednej dekády a ultimátny guilty pleasure zážitok.

Spider-Man: Cez paralelné svety / Spider-Man: Across the Spider-Verse
Najlepší animák od…od Into the Spiderverse. Progresívna divočina pre budúce generácie, neschopné udržať pozornosť dlhšie než 20 sekúnd. Našťastie ale nejde iba o vizuálny showreel. Dostali sme plnohodnotný filmový zážitok so silným príbehom, plnokrvnými postavami a pohľadom,kam sa bude komerčná kinematografia uberať. Mám jedinú výčitku: mnoho starších divákov to množstvo vizuálnych podnetov pravdepodobne nebude schopné vstrebať.

Úsvit
Český film (nielen tohto) roku. Sebavedomý realizácia európskeho formátu a príbeh, na ktorý ešte mnoho z nás nie je pripravených. Dôležitá téma dostáva ďalší rozmer zasadením v historickom kontexte predvojnovej republiky. Anglický názov We Have Never Been Modern je omnoho trefnejší.
Už roky sa mi nestalo, že by ma domáci titul dohnal k slzám. Tomuto sa to podarilo aj pri opakovaných projekciách.

Vrahovia mesiaca kvetov / Killers of the Flower Moon
Scorsese-DiCaprio-DeNiro. Prvá spolupráca v tejto snovej zostave priniesla želané ovocie.Bude to klišé, ale áno. This is cinema! Scorsese aj na staré kolená potvrdzuje svoj status legendy so schopnosťou strhujúco natočiť čokoľvek, Masívna stopáž dáva vyniknúť príbehu, atmosfére, myšlienkam aj hercom. Čo je potešujúce hlavne v prípade Roberta DeNira v jeho najlepšej úlohe za dlhé roky.


SIMONA SOPIAKOVÁ

Oppenheimer
Trojhodinová, informačne nabitá, dialógovka o najväčšej rulete v dejinách histórie, ktorá vás nenechá vydýchnuť. Nečakala som, že práve na filme o zostrojení prvej atómovej bomby budem vnímať také silné dojatie. Nielen z hľadiska prakticky dokonalej kinematografie, ale aj z pohľadu (stále nesmierne aktuálneho) posolstva, ktoré snímka prináša. A súčasne pokoru, ľútosť, vinu a všetky tie rozporuplné pocity, ktorými si prechádzal aj samotný Oppenheimer. Film, na ktorý veľmi často myslím.

Anatómia pádu / Anatomy of a Fall
Sofistikovaná rodinná dráma s precíznou štúdiou postáv a intenzívnymi dialógmi, ktorá vás vplyvom času a podsúvaných informácií núti prešľapovať z jednej strany na druhú. Kde sa skrýva pravda a koho možno považovať za skutočnú obeť? Víťaz Zlatej palmy je mrazivou pitvou rozpadávajúceho sa manželstva. Štúdiou ženy (fantastická Sandra Hüller), ktorá je úspešnou karieristkou a milujúcou matkou, no svojou zložitou povahou a ambivalentným správaním zvádza diváka k nedôvere. A v neposlednom rade príbehom nevidomého dospievajúceho chlapca, ktorý si ako jediný nepriamy svedok uvedomuje váhu svojej výpovede.

Aftersun
Výnimočná pocitovka, ktorá ma zasiahla viac, ako som jej spočiatku plánovala dovoliť. Debut Charlotte Wells nemá pevný dej, iba si tak plynie, no ak sa na neho napojíte, môže medzi vami vzniknúť emočne až nebezpečne silné puto. Krehká melancholická snímka, ktorá v srdci vyvolá rozruch na dlhší čas a pesnička Under Pressure vďaka nej nadobudne celkom nový rozmer.

Spider-man: Cez paralelne svety / Spider-Man: Across the Spider-Verse
Zábavná jazda v luxusnom prevedení plná hravých nápadov, odkazov, skvelej hudby a vtipu, ktorý našťastie netlačí na pílu. Druhý diel posunul latku ešte o niečo vyššie a svojím audiovizuálom diváka teleportoval doslova do inej dimenzie.

Dokonalé dni / Perfect Days
Film o ničom a súčasne o všetkom. O živote. O jeho prijatí, o schopnosti milovať ho aj cez všetok smútok a prekážky, ktoré prináša. Nádherný soundtrack a fantastický Kôji Yakusho, ktorý šetrí slovami a rozpráva najmä cez svoj vyrovnaný pohľad a potmehúdsky úsmev. Perfect Days vás buď celkom minie alebo tak správne uprace a z kina budete odchádzať s uvedomením, že je mnoho vecí, za ktoré môžete byť vďačný.

Babylon
Luxusný, dojemný, drsný, vtipný a vzrušujúci zážitok. Turbulentná jazda nablyšťaným Hollywoodom, ktorá sa kedykoľvek môže zvrhnúť v nočnú moru. Oscarový Damien Chazelle chrlí na divákov silnú lávu nostalgie, lásky i melanchólie a fascinujúcou finálnou montážou dopraje publiku nezabudnuteľnú emočnú explóziu.

Leave the World Behind
Tvorca seriálu Mr. Robot Sam Esmail sa na sklonku roka postaral o moje najväčšie netflixové prekvapenie roka. Intenzívna hudobná zložka, efektné hrátky s kamerou, výborné herecké výkony a dialógy, ktoré treba vnímať a občas aj čítať medzi riadkami. Cez provokáciu, informačnú izoláciu a nepríjemne hutnú atmosféru budujúcu od začiatku do konca (a to prevažne za bieleho dňa), sa vyhráva s fantáziou diváka, ktorý si počas sledovania spomenie na filmy od Peeleho, Shyamalana alebo na ťaživú atmošku z Funny Games. Pri scénach so zvieratami už len čaká na žabí dážď, no keď sa začne rituál odháňania jeleňov, cíti za ním dotyk gréckej divnej vlny. Krásny mix, ktorý mi veľmi ulahodil.

Blažine lekcie / Blaga's Lessons
Nesmierne autenticky zachytený pocit absolútnej bezmocnosti, ktorý dokáže postupne pretvárať inteligentného a poctivého človeka na akúsi prázdnu schránku, v ktorej sa už nič nedokáže udržať. Ani len základné princípy morálky. Pretože už niet čo stratiť, keď ti bolo všetko odobrané. Od milovaného manžela, profesného statusu, ľudskej dôstojnosti až po hmotný majetok, ktorý v tomto prípade zastáva tú najmenšiu hodnotu. No súčasne bez neho nezmôžeš nič. Tiesnivý a bolestivý zážitok prinášajúci silne aktuálnu tému. Víťaz Hlavnej súťaže KVIFF 2023.

Modrooký samuraj / Blue Eye Samurai
Ak by sa seriál ukončil prvou sériou a vystrihla by sa nejaká tá obsahová vata, bolo by to takmer dokonalé. Krvavá cesta pomsty vykreslená v dych berúcej animácii hýriacej paletou tých najžiarivejších farieb ponúka jednu úchvatnú lokáciu za druhou, pričom prostrediu prevažne dominuje neskrotná príroda. Dej má správne nastavené tempo. Pomalšie, až meditatívne sekvencie strieda dynamická akcia v podobe brutálnych bojov a lietajúcich odseknutých končatín. Pestrá charakterová škála postáv sa navyše postará o množstvo zaujímavých zvratov. Modrooký samuraj pracuje s témou seba prijatia a dokáže byť pritom surový, ale aj dojemný a poučný.

Medveď / The Bear - 2. séria
Filmársky bravúrne vystavaných 10 epizód. Pokračovanie má oproti prvej sérii menej agresívne a vypäté tempo, no šiesta epizóda, presahujúca hodinu, funguje ako adrenalínová injekcia. Nové časti prinášajú pekný posun postáv, ich vyzretie, čo sa odráža aj vo vývoji vzájomných vzťahov. Hosťujúce herečky ako Olivia Colman a Jamie Lee Curtis sú už len čerešničkami na torte. Výborná dynamika, výber hudby a samotných hercov, ktorým sa životný smútok ich postáv doslova odráža v ich pohľadoch.

Silo
Čo keď to, čo vidíme, nie je skutočné? Dobrých sci-fi nie je až tak veľa. Silo sa ale vydarilo perfektne a pokiaľ ste nečítali knižný bestseller, budete v napätí po celý čas. A ak si myslíte, že ste celú záhadu už dávno rozlúštili, možno je to celé úplne inak. Temný vizuál, Rebecca Ferguson hrajúca ako o život a jedno podzemné silo, v ktorom sa musíte podriadiť zvláštnym nariadeniam spoločenstva. Apple TV+ to s tými seriálmi vie. Čas na čistenie!

Lekcie chémie / Lessons in Chemistry
Lekcie chémie v sebe spájajú romantiku, jemný nevtieravý humor a štedrú dávku inteligencie. Pretože venovať sa dôležitým spoločenským témam spôsobom, ktorý nezaťaží diváka, práve naopak, skôr zvláštne zahreje pri srdci, je obdivuhodné. Názvu sa netreba báť. Nemusíte byť chemickým laborantom, aby ste sa dokázali naladiť na chémiu tohto seriálu. Stačí prijať fakt, že život je konštantná zmena a že tie zmeny v ňom sú nevyhnutné a smerujúce k ďalšiemu vývoju. Tak nejak podobne to funguje aj v tej chémii.

Fargo – piata séria
Aj keď ešte nevyšli všetky epizódy, šesť častí z desiatich ma presvedčili o tom, že piata séria Fargo má stále čo ponúknuť a nie je toho málo. A to z hľadiska kreativity, opäť fantastického kastingu, originálnych postáv a v neposlednom rade réžii na úrovni. Či mi len atmosféra tohto seriálu chýbala.


ERIK BINDER

Veža / The Tower, 2 séria
Druhá séria britského kriminálneho seriálu síce asi nedosahuje kvalít tej prvej, ale je to skôr subjektívne sklamanie z toho, že jedna odporná postava ešte nebola za svoje skutky minulosti stále potrestaná.

Telá / Bodies
Komplikované rozprávanie v štyroch dejových líniách v detektívnej sci-fi, to je niečo, čo nevidíme (na Netflixe) každý deň. Len škoda, že seriálová produkcia proste nevyzerá ako áčková vysokorozpočtová tvorba. Aj tak je ale vždy najdôležitejší kvalitný scenár a ten zaujme od prvej do poslednej minúty.

Seminár / Konferensen
Švédsky slasher sa nezameriava na ujačených teenagerov s IQ okolo 90, ale predstavuje nám frustrovaných zamestnancov jednej škandinávskej firmy, ktorí si myslia, že na seminári uskutočnenom v chatovej oblasti v lese pri jazere sa všetko vyrieši. Ale ak počujete pojmy chatová oblasť, les a jazero a videli ste zopár slasherov, tak logicky pôjdete radšej do hotela.

Niekto klope na dvere / Knock at the Cabin
Shyamalan si ide opäť „svoje“, čiže vôbec neprekvapilo, že sa jeho film opäť dočkal nejednoznačného prijatia. Asi najkomornejší film jeho kariéry je akýmsi Signs naruby a pokiaľ sa divák dokáže zamyslieť nad všetkým, čo mu režisér ponúka, čaká ho neortodoxný zážitok. Ale film to nie je rozhodne pre každého.

Tvorca / The Creator
Edwardsova s napätím očakávaná novinka sa síce nakoniec klasikou nestane, ale to zanietenie pre látku, láska k žánru a celkom zaujímavé predstavenie geopolitickej situácie určitú skupinu sci-fi fanúšikov určite okúzlilo.

Manifest, 4. séria
Manifest je stále „iba“ béčkovejšia verzia Lost, avšak na rozdiel od Stratených a množstva ďalších podobných mysterióznych seriálov ponúkne odpovede v podstate na všetky položené otázky. A tie rozhodne nesklamú. Skrátka je vidieť, že tvorcovia mali rozuzlenie vymyslené od začiatku a to sa cení.

Sharper
Komplikovaných puzzle zápletiek nie je nikdy dosť, ak k nim máte samozrejme pozitívny vzťah. Sharper je podvodníckym trilerom, ktorý má síce svoje muchy, ale dokáže viackrát prekvapiť a poteší aj svojou hutnou atmosférou.

Tetris
Čo tam po skutočnej histórii, osemdesiatková atmosféra a napätie fungujú dokonale. A dojem z filmu nie je vôbec závislý na tom, či ste niekedy Tetris vôbec hrali. Taron Egerton tu vyzerá ako dvojník Lukea Perryho.

Oppenheimer
Pohrávanie sa s časom nie je tentokrát až tak v popredí rozprávania ako pri minulých Nolanových snímkach. Ten prirovnáva kontroverzného vedca s elementárnymi časticami kvantovej fyziky, ktoré sa raz chovajú ako vlny, inokedy ako bodové častice. Inými slovami aj táto vedecká osobnosť bola podobne nepredvídateľná elektróny, kvarky či fotóny.

On sa bojí / Beau Is Afraid
Ari Aster sa po dvojici síce netradičných a umeleckých, ale v podstate priamočiarych hororov pustil už do „kryštalického artu“ a tým pádom časť publika uchvátil, časť sklamal a väčšina vôbec netuší, na čo sa počas troch hodín pozerala. Lepšie odporúčanie pre návštevu kina si osobne neviem predstaviť.


BARBORA GVOZDJÁKOVÁ

Blažine lekcie / Blaga's Lessons
Hrdinkou tejto komornej bulharsko-nemeckej drámy je učiteľka na dôchodku, ktorá práve pochovala manžela. Pri vybavovaní pomníka na hrob sa stane obeťou telefonického podvodu. Ostane bez peňazí a musí vymyslieť, čo bude robiť ďalej. Film aj hlavná hrdinka boli ocenení na festivale v Karlových Varoch.

Kuolleet lehdet / Karaoke Blues
Svojský fenomén fínskej kinematografie Aki Kaurismäki prichádza opätovne s jedinečnou vzťahovou drámou. Ústrednými postavami sú predavačka Ansa a robotník Holappa. Stretnú sa v miestnom bare a preskočí medzi nimi iskra. Film je plný špecifického humoru a osobitej poetiky. Postavám ako diváci rozumieme napriek tomu, že toho veľa nenahovoria.

Vrahovia mesiaca kvetov / Killers of the Flower Moon
Velikán svetovej kinematografie Martin Scorsese prichádza vo svojej novinke Vrahovia mesiaca kvetov s adaptáciou rovnomennej literárnej predlohy Davida Granna, ktorá rozpráva na prvý pohľad neuveriteľný príbeh. Kmeň Osagov na začiatku dvadsiateho storočia zázračne zbohatol vďaka nálezu ropy na svojich územiach. Väčšinovej bielej populácii sa to však nepáčilo a rozhodli sa kruto zakročiť. Reflexia vlastnej histórie je potrebná, aby sme sa mohli pohnúť vpred.

Barbenheimer
V júli roku 2023 prišli do kina súčasne dva veľmi odlišné filmy – Barbie a Oppenheimer. Oba hovoria o konkrétnom spoločenskom fenoméne a každý z nich prináša osobité posolstvo. Snímkam sa však najmä prilákať do kina davy divákov. Dvojica diel chce byť originálnou životopisnou púťou. Bábike Barbie aj astrofyzikovi Robertovi Oppenheimerovi sa to darí.

Hranica / Zielona granica
Existuje mnoho audiovizuálnych diel, ktorých kontroverznosť predbehne skôr, než sa dostanú na plátna kín. Platí to aj pre najnovšiu filmovú drámu poľskej režisérky Agniezsky Holland, v ktorej zobrazila štátom kontrolované násilie na poľsko-bieloruskom pohraničí. Pri sledovaní filmu plačete, ste nahnevaní a všetko to počas viac ako dvoch hodín vo vás vrie.

Úsvit
Slovensko-česká koprodukčná snímka nás zavedie do roku 1937 do podtatranského mesta Svit. Hlavnou hrdinkou je ašpirujúca lekárka Helena, ktorej manžel je riaditeľom miestnej továrne. V areáli sa nájde telo mŕtvoly a rozbieha sa komplikované vyšetrovanie. Nejde totiž o obyčajnú ľudskú schránku. Je to telo novorodenca, ktorý má mužské aj ženské pohlavné orgány. Napriek tomu, že sa dej odohráva skoro pred sto rokmi, niektoré predsudky nevymizli z našej spoločnosti ani dnes.

Aftersun
Britsko-americký film Aftersun sa na Slovensku prvýkrát objavil na Cinematiku v Piešťanoch na jeseň v roku 2022. Snímka sa stretáva s mimoriadne pozitívnou odozvou od kritikov. Oceňovaná je najmä réžia a scenár, ktorý autorsky taktiež zastrešila Charlotte Wells. Kamera často sníma dlhé a statické zábery. Prostredníctvom detailov na tváre protagonistov poskytuje režisérka divákovi čas, aby sa vcítil do deja, spomienok, radostí ale aj bolestí.

Červená, biela a kráľovsky modrá / Red, White & Royal Blue
K tejto adaptácii rovnomennej knižnej predlohy som sa dostala prakticky náhodou. Bola som dosť skeptická. Nakoniec ma príbeh úplne dostal. V jeho centre je láska medzi britským princom a synom americkej prezidentky. Môže to pôsobiť na prvý pohľad tuctovo, ale opak je pravdou. Postupne sa ľahká komédia mení na poctivú romantickú drámu dvojice mladých mužov, ktorí sa milujú ale osud je proti nim. Dej svojou úprimnosťou a ľudskosťou zalieza divákovi pod kožu. Pri pár scénach možno aj slzu vyroníte. Ide o dôležité dielo aj v súvislosti so spoločenskom postavením queer ľudí aj u nás.

Invalid
Novinka úspešného režiséra žánrovej kinematografie Jonáša Karáska nás zavedie do divokých deväťdesiatych rokov minulého storočia. Rozpráva príbeh Laca, ktorý je údržbárom v múzeu. Po nepríjemnom stretnutí s miestnymi podvodníkmi ostáva na vozíku. Rozhodne sa preto zobrať spravodlivosť do vlastných rúk. O množstvo humorných scénok nebude núdza.

Pozor padá SNG
Režisérky Lena Kušnieriková a Jana Durajová desať rokov pracovali na svojom celovečernom debute o Slovenskej národnej galérii. Poctivo natočili portrét našej významnej kultúrnej inštitúcie, o ktorú za roky jej existencie javil reálny záujem len málokto. Dokument prichádza do našich kín v čase kedy je dôležité sa zasadiť o to, čo je kultúrne a čo nie. Za pozretie stojí nielen on, ale tiež krásne zrekonštruovaná galéria.

Hodiny chémie / Lessons in Chemistry
V päťdesiatych okroch minulého storočia bola celá spoločnosť presvedčená, že miesto ženy je byť len v kuchyni a na viac nemá nikdy ašpirovať. Hlavnou hrdinkou ôsmich epizód je však odhodlaná, sebavedomá a tvrdohlavá Elizabeth Zottová. Keď sa napriek snahám nevie presadiť v mužmi ovládanom laboratóriu prijme ponuku v popularizačno-náučnej televíznej relácii o varení. Rozhodne sa svojim diváčkam odovzdať oveľa viac než len recepty.

Súputníci / Fellow Travelers
Nachádzame sa v Spojených štátoch amerických v päťdesiatych rokoch minulého storočia. Turbulentné obdobie v americkej histórii je známe aj slovným spojením tzv. „levanduľovej paniky“. Prezident vydal rozkaz, ktorý nariaďoval každého queer človeka vo vládnom aparáte vyhodiť, keďže pre svoju orientáciu vraj neboli schopní podávať adekvátny pracovný výkon. Počas ôsmich epizód sledujeme milostný príbeh ambiciózneho Hawka a idealistu Tima. Vznikne medzi nimi silné emočné puto trvajúce desiatky rokov.

 


MICHAL ŠMAJDA

Aftersun
Dojemný melancholický poklad o spomínaní, smútení, prehrávaní si minulosti a potrebe si skompletizovať pocity, kde sú všetky tieto obsahové aspekty premietnuté do funkčného filmového jazyka. Tak ako môže tento film pôsobiť banálne, tak je premyslený a komplikovaný. Kamerou, strihom a naračnou skladbou s 3 vrstvami: VHS záznamom, spomienkami a vlastnými predstavami. Najsilnejší film minuloročného Cinematiku a tohtoročného Art Film Festu. Jeden z najzrelších debutov ostatných rokov.

Oppenheimer
Po dvojfilmovej prestávke (s Dunkirkom a Tenetom) u mňa opäť nolanovský zásah. Priamo do jadra. Aj keď dejový vrchol prichádza už v polovici minutáže, Nolan si necháva svoje povestné eso v rukáve (vydreté z rafinovane vyskladaného scenára s procedurálnou precíznosťou) na dych berúci finiš. Dejepis dávno nechutil tak dobre.

Dokonalé dni / Perfect Days
„Nabudúce je nabudúce. Teraz je teraz.“ Decentný malý film o dennej rutine a láske ku každodenným maličkostiam. Wim Wenders je opäť poetický. Takmer bez slov hrajúci, bezchybný Koji Yakusho vám pripomenie, že život je o okamihoch. Za nostalgiu kope analógový foťák Olympus a MC kazetky s "feel good" songami.

Los tallos amargos (1956)
Argentínsky znovu nájdený masterpiece. Noir ako bič – obsahom i formou! Špičková technická stránka: od kamerových kompozícií a hĺbky ostrosti s viacerými obrazovými plánmi, cez nápadité strihové prechody, až po našľapanú hudbu Astora Piazzollu. Noiristi si prišli na svoje pri viacerých „fetišoch“, vrátane retrospektív s voice-overom, expresívneho svietenia a výživnej snovej sekvencie! Videné na Noir Film Festivale 2023 s exkluzívnym (nahratým) úvodom od Eddieho Mullera.

Anatómia pádu / Anatomy of a Fall
Pitva, dekonštrukcia. Pádu, pádu vzťahu, pádu manželstva. Hutná, procedurálna konverzačná dráma, ktorá spája vyšetrovanie tragédie so súdnym procesom a manželskou krízou. Sandra Hüller si pýta nomináciu na Oscara.

Tori a Lokita / Tori et Lokita
Európsky sociálny realizmus od tých najpovolanejších. Chirurgicky presný scenár, civilné herectvo a to radenie scén, aby bola vaša hlava neustále zamestnaná. Po nabehnutí záverečných titulkov nastalo predlhé ticho a povestná guča v hrdle.

Karaoke Blues / Kuolleet lehdet
Optimizmus a pesimizmus, šťastie a smola, nádej a skepsa – si dávajú rande v Akiho lokáli. Svojou nezameniteľnou veselo-smutnou optikou rozpráva pod záštitou humanizmu ľudské príbehy zasadené do sociálneho realizmu. Je to svet, kde si môžete dať šieste „druhé“ pivo, alebo kde hrá Fínsko vo finále MS vo futbale proti Brazílii.

Vrahovia mesiaca kvetov / Killers of the Flower Moon
This Is Cinema. Dôvodov pre účasť v TOP-ke je veľa, ale tento raz snáď len preto... lebo Leo DiCaprio a Bob De Niro – ako Mártyho najobsadzovanejší herci – prvý raz spolu pod Scorseseho vedením na jednom plátne. Už len pre toto je to kino zážitok.

Minulé životy / Past Lives
Čo by bolo keby? Jeden z najneošúchanejších príspevkov do žánru osudovej romance. Stalo sa to. A čo sa raz stane, už sa neodstane. Melancholické, nenútené, pravdivé. Pekný film.

Sátántangó (1994)
Cinefilský masochizmis a celodňová projekcia ako zlatý klinec Art Film Festu. Esteticky opojná meditácia nad úpadkom. Život po Tangu je už iný, senzitívnejší. Deň prežitý pred plátnom (ne)príjemne doznieva: vracajú sa mimoriadne dlhé, hypnotické zábery a rušivé monotónne zvuky (kostolné zvony, tikot hodín, bubnujúci dážď, tóny harmoniky). Obsahovo je Tango akousi beckettovskou hrou o čakaní (idú a idú, no stále neprichádzajú) s niečím, čo môže ironicky pripomenúť MacGuffin. Aký vzorec sa tiahne tými 8 hodinami? Príklad: 5 minút sa v danej mizanscéne na pohľad nič nedeje. Vaša pozornosť je však 6.minútu odmenená istou príbehovou alebo obrazovou pointou a prichádza čiastková katarzia. A tak pláva záber za záberom.

Čestná zmienka: Falcon Lake, Blažine lekcie, Invalid, Chiméra, Spider-Man: Cez paralelné svety

Seriály: Modrooký samuraj, Kodaňský kovboj, The Last of Us, The Fall of the House of Usher, Frasier 12

PAVEL KNAPKO

Oppenheimer (70 mm)
Biografická mozaika Christophera Nolana dokázala, že režisér sa popasoval s komplikovaným príbehom „otca atómovej bomby“ so cťou. Oppenheimer je veľkým kinom roku 2023 a osobne som rád, že posledného Nolana som videl aj v 70 mm verzii v Prahe, ktorá podčiarkla opulentnosť niektorých scén.

Godzilla Minus one / Gojira -1.0
Bolo by hriechom nezaradiť japonskú novinku o legendárnom „kaiju“ hneď za Oppenheimera, a to aj z toho dôvodu, že originál z roku 1954 bol filmovou odpoveďou Japoncov práve na Hirošimu a Nagasaki. O 70 rokov neskôr Takaši Jamazaki vyrukoval s Godzilla: Minus one, ktorá bola doslova prekvapením roku. Nešlo totiž o nezmyselnú popcornovú „rúbačku“ s prerastenou jaštericou s radioaktívnym dychom, ale o plnokrvný vojnový film. Dej umne zasadený do povojnového Tokia totiž dramaturgicky pitvá charaktery protagonistov, ktorí sa vyrovnávajú s hrôzami vojnového besnenia. Film tak otvára v rámci žánru odvážne témy otázky ako PTSD, hľadanie vlastnej identity či vymanenie sa z fanatickej vojnovej doktríny.

Karaoke blues / Kuolleet lehdet
Aki Kaurismaki naservíroval „na papieri“ obligátne love story, no obliekol ho do autentického kabátu špinavého predmestia, v ktorom skrížil cesty dvojice až bizarne letargických postáv. Civilná dialógovka ukazuje, že aj tak banálna a miliónkrát prevarená téma, ako peripetie čerstvej lásky, sa dá natočiť originálne a hlavne vtipne.

Loki 2. séria
Nie nejde o omyl, aj keď tak komiksová „limonáda“ svietiaca vedľa Kaurismakiho na prvý pohľad môže pôsobiť. Nie je asi žiadnym tajomstvom že gigantický komiksovo-filmový vesmír Marvel Cinematic Universe už niekoľko rokov vajatá v kvalitatívnom očistci. Práve Loki patrí medzi najobľúbenejšie postavy filmového Marvelu a je až zarážajúce, že sa tvorcom s touto postavou podarilo napokon vysporiadať so cťou a na úrovni. Druhá séria Lokiho a najmä už dnes jeho ikonické finále s odstupom času bude patriť medzi miľníky MCU, podobne ako v minulosti Endgamme či tretí Spider-Man.

Vrahovia mesiaca kvetov / Killers of the Flower Moon
Nikoho asi neprekvapí, že v rebríčku top kino zážitkov si svoje miesto oprávnene uchmatol čerstvý dobový triler Martina Scorseseho. Majster modernej gangsterky, ale aj biografických blokbasterov opäť raz dokázal, že nepatrí do starého železa. „Vrahovia“ sú štúdiou ľudskej chamtivosti, ktorá až zvrhlo opisne dokumentuje jednu z najčiernejších kapitol moderných amerických dejín. Scorsese sa až chladne sebaistou réžiou dostáva pod kožu „bielej“ majority, ktorá sa pre vidinu zisku rozhodla komunitu pôvodných obyvateľov „pohltiť“ a roztrhať na kusy.

Medveď / Bear 2. séria
Adrenalínová gastro dialógová jazda aj v druhej sérii dokazuje, že nestráca dych a eklektický kuchynský front diváka stále baví. Pridanou hodnotou je civilne upotené herectvo Jeremyho Allena Whitea či famózna hosťujúca Jamie Lee Curtis. Zdá sa, že scenáristom to stále píše od ruky a v scénach, v ktorých postavy v guľometnom tempe servírujú hlášky ostré ako kajenské korenie, sa musíte len usmievať od ucha k uchu.

Úsvit
Neonoir inštalovaný do tieňa komínov „baťovskej“ fabriky a rastúcich fašizoidných nálad v spoločnosti určite potešil každého fanúšika žánru. Úsvit, ale ide ďalej a okrem sympatickej vizuality 30. rokov otvára aj trinástu komnatu tém, ktoré, ako sa ukazuje, sú tabu aj pre časť dnešnej spoločnosti. Režisér Matej Chlupáček a scenárista Miro Šifra tak v žánrových mantineloch kriminálky prinášajú presah, v ktorom ukazujú prstom na spoločenské „tikajúce bomby“, ako rastúci extrémizmus či moc dezinformácií.

Barbie
Grete Gerwig a obrej manufaktúre na hračky Mattelu sa podaril husársky kúsok. Namiesto banálnej filmovej adaptácie známeho brandu, si vyhrnuli rukávy, povedali si „urobme to inak“ a prišli s najzárobkovejším filmom roku 2023. Experiment sa ale vyplatil, aj keď divákov na prvý pohľad rozdelil na dva tábory. Na jednej strane barikády počuť krik, že Barbie je obyčajnou rodovou agitkou a na druhej zase výčitky, že ide o premrhanú šancu osvietiť konzervatívcov. O Barbie ale platí jedno. A to, že témy ako emancipácia, patriarchát a rodové stereotypy ťažko stráviteľné pre multiplexy navliekla do kabátiku ľúbivého aj pre divácke masy.

Pozor, padá SNG!
Nový dokument mapujúci strasti rekonštrukcie bratislavskej budovy SNG nemohol prísť v lepšom čase. Aktuálny kontext až trpko vtipných dystopických plánov ministerstva kultúry, tak dokumentu Pozor, padá SNG! pridali na presahu a verejnosti, ale aj politikom rázne odkazuje: „Za kultúru sa oplatí bojovať.“

Poker Face
Na prvé počutie z klasickej „epizódovej“ kriminálky sa vykľulo sympatické prekvapenie. Seriálový Pokerface stojí na troch pilieroch: Na hlavnej herečke (Natasha Lyonne), castingu vedľaších postáv (Joseph Gordon-Levitt, Adrien Brody) a režisérskom vklade Riana Johnsona. Ten si pútavú „whodunit“ detektívku odskúšal už na hite Na nože a v seriáli Pokerface už ide na istotu.

Fajčenie spôsobuje kašeľ / Smoking Causes Coughing
Ďalšia bizarná pecka Quentina Dupieuxa bola síce oficiálne uvedená do kín koncom minulého roku, no v slovenskej distribúcii a festivaloch sa výraznejšie objavila až tento rok. Dupieux, známy v minulosti ako legendárny Mr. Oizo si vo Fajčení spôsobuje kašeľ vzal na mušku obľúbený superhrdinský žáner, ktorý dominuje kinoprodukcii najmä posledné dve dekády. Vytvoril tak svojský tím „superhrdinov“ Tabaková patrola, ktorá naberá sily práve fajčením cigariet. Dupieux tak prišiel s jednohubkou, ktorá veľkú dieru do sveta neurobí, ale vtipne dekonštruuje podžáner, ktorého sa masové publiku postupne začína prejedať.

 

JURAJ MALÍČEK

Babylon
Opulentná, okázalá, orgiastická oslava toho najpoctivejšieho Hollywoodu v jednom z jeho vrcholných období; zvukový film sa už dobýja na ihrisko, ale ešte všetkých nepresvedčil a tak máme možnosť vidieť, ako mohlo to zmetenie jazykov prebiehať. Zážitkových filmov o dejinách kinematografie je viac, žiadny ale nie je taký silný, ako práve Babylon. Len to predpokladá troška diváckej prípravy.

Dungeons & Dragons: Česť zlodejov / Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves
Veľkorozpočtové fantasy s dušou, inšpirované klasickou hrou na hrdinov, ktorej znalosť ale nepodmieňuje fungovanie filmu. Sú tam aj hrdinovia, aj draci, aj charizmatický záporák a metafyzické zlo, číhajúce v pozadí, a samozrejme, aj sa putuje, ako v každom poriadnom fantasy, predovšetkým je však z toho filmu cítiť láska k žánru a potreba fyzicky si na veci siahnuť, čo znamená, že nie všetky triky musia byť digitálne. Keby takto vyzerali všetky blockbustre, malo by ešte zmysel na ne chodiť.

Impérium svetla / Empire of Light
Do kina sa chodí vlastne za svetlom, metaforicky i doslova, kino predstavuje prirodzené útočisko nás, svetloplachých, teda ľudí, ktorým jasné svetlo slnečného dňa nemusí robiť najlepšie a asi sa ho aj troška bojíme. Má to samozrejme aj konkrétny príbeh o samote a hľadaní východiska z nej, o rasizme a Veľkej Británii na začiatku osemdesiatych rokov, ale to kino je tam najdôležitejšie. Filmy, čo sa v ňom dali vidieť a je dobré sa k nim vrátiť aj dnes: Bratmi Bluesovcami počnúc, Ohnivými vozmi pokračujúc a Halom Ashbym končiac. Ten jeho sa volá Bol som pri tom a je ďalšou pointou.

Invalid
Jeden z najlepších slovenských filmov nakrútených v ére samostatnosti? Alebo rovno jeden z najlepších slovenských filmov vôbec? Nie sú to prisilné konštatovania a neprichádzajú priskoro? Neviem, neutíchajúce nadšenie je však dôsledkom toho, že ako každá naozaj dobrá komédia, tak aj Invalid má v sebe čosi, čo všeobecnú vonkajšiu veselosť presahuje k nebanálnej výpovedi. Je totiž z môjho uhla pohľadu najviac a predovšetkým film o zmierení, v ktorom sa dajú mať rady všetky postavy, čo v ňom vystupujú. Dobré, aj tie zlé. Takto nejako, predstavujem si, to je, keď človečina nesmrdí, ale vonia.

Living
Bill Nighy utiahne prakticky akýkoľvek film, nikdy nebol vyslovenou hviezdou a nebyť Lásky nebeskej, sotva by sme vedeli, o koho ide. To však na jeho hereckom majstrovstve nič nemení, zvlášť, ak sa zdá, že hrať nepotrebuje. On v tých filmoch len akoby bol a už toto stačí. Že v tomto prípade ide o remake filmu samotného veľkého Akira Kurosawu, ktorý si vysníval iný všeobecne známy Japonec, spisovateľ Kazuo Ishiguro, je vlastne vedľajšie.

Sisu
Ten úplne najväčší filmový drsoň je Fín, takmer nehovorí, odmieta zomrieť, a konvenčných akčných bijcov hollywoodskeho, ale aj ázijských formátov, by si natrel na chlieb ako maslo. Ale pozor, Sisu klame telom, z traileru by sa mohlo zdať, že to bude akčný film, a komédia, čo však vidíme, je aktualizovaná rekonštrukcia strateného mýtu, ktorý dal meno hlavnému hrdinovi.

Tár
Sterilne vynikajúci film, v ktorom niet žiadneho miesta pre náhodu, portrét geniálnej umelkyne, ktorá už sama sebe zostáva jedinou nezdolanou métou. Problém je, že sa odohráva vo svete, ktorý už neverí, že genialita je nad morálkou. Mám veľmi rád filmy, v ktorých sa do sporu dostáva etika a estetika, a len veľmi málo je ich nakrútených takto elegantne relativisticky.

Tetris + Pinball: The Man Who Saved the Game
Tetris, azda jediná videohra, ktorú hral a pozná naozaj každý, má za sebou neuveriteľný príbeh, v ktorom ide o podstatne viac, akoby sa na prvý pohľad mohlo zdať. Predstava, ako videohry pomohli rozbíjať železnú oponu, je jednoducho nádherná. S pinballom je to podobné, akurát nejde o konkrétnu hru, ale o herný mechanizmus či princíp. Inak platí, že príbeh pinballu je podobne fascinujúci a dôležitý.

Barbie
Nikto nečakal, že Barbie v interpretácii Grety Gerwig bude banálna hlúposť, ale takto dobre premyslenú filmovú persifláž očakával málokto. Nezosmiešňuje sa totiž Barbie sama, ale stereotypný spôsob nášho uvažovania o nej a to takým filmovo sofistikovaným spôsobom, že podstatnej časti diváctva to vôbec nemusí dôjsť.

Traja mušketieri: D'Artagnan; Traja mušketieri: Milady; / Les Trois Mousquetaires: D'Artagnan; Les Trois Mousquetaires: Milady
Traja mušketieri sú fiktívny príbeh vpletený do reálnych historických kontextov, v ich filmových spracovaniach však tie historické kontexty zohrávali čoraz menšiu úlohu. Teraz sa však Dumasovej predlohy konečne chytili tvorcovia, ktorí sa rozhodli k histórii sa vrátiť, bez ohľadu na to, ako veľmi sa odklonia od predlohy a urobili to vynikajúco. D´Artagnan i Milady sú najprv historické špionážne trilery plné intríg a politiky, až potom dobrodružné romance a funguje to nad očakávania.

Fremont
Ak dnes niekto nakrúca čiernobiely film, často je to intelektuálska maniera a póza spojená s blazeovanou nudou. Nie tak v prípade Freemontu, tu je to len akýsi prvotný test, ba dokonca možno mimikry, aby príbeh neskončil v nedôstojnej spoločnosti komédií, ktoré možno sú smiešne, ale vtipu by sa v nich človek nedorezal. Freemont je totiž mimoriadne vtipná a láskavá komédia, v ktorej sa humor deje akoby mimochodom, ale je ho tam toľko, že jedno pozeranie nestačí.

Indiana Jones a Nástroj osudu / Indiana Jones and the Dial Of Destiny
Piate celovečerné filmové dobrodružstvo Indiana Jonesa môže pôsobiť, a v akčných pasážach do veľkej miery aj pôsobí ako jeden veľký omyl. Je totiž smutné vidieť digitálne omladeného Indyho, ako stvára všakovaké huncútsva, keď vieme, že už by ich nezvládol. Lenže aj v tomto Indym je čosi naviac, druhý plán, či spodný prúd, príbeh, ktorý sa odohráva mimo akčných sekvencií a vypovedá o mužovi s extrémne slávnou minulosťou a extrémne smutnou prítomnosťou, ktorý víťazil v dobrodružstvách, ale v živote prehral. Zostarol sám, nezostalo mu nič a nikto a čaká ho koniec, ktorý v ničom nepripomína happyend. Lenže filmy sú na to, aby svoj happyend mohli zažiť aj hrdinovia Indyho formátu, bez ohľadu nato, ako veľmi nepravdepodobný, ba až nemožný ten happyend je v našom svete.

Jules
Neuveriteľný film v tom najpozitívnejšom slova zmysle, scifi o stretnutí seniorov s mimozemšťanom, dá sa opísať jeho dej, príbeh i atmosféra, ale všetko by to znelo ako frázy. Filmov tematizujúcich starobu nie je veľa a dobrých ešte menej, zvyknú totiž skĺznuť k melanchólii či pátosu, v Julesovi je tiež prítomné oboje, ale v takej rozumnej miere, že to neprekáža, ale iba posilňuje pointu. Alebo jej absenciu, osobne si myslím, že pointou sú druhé dve tretiny filmu.

Golda – Železná lady Izraela / Golda
Vidieť Helen Mirren prakticky v akomkoľvek filme je vždy mimoriadny zážitok, v Golde je však skutočne čo hrať, keďže ide o mimoriadne sugestívnu snímku, v ktorej sa stierajú hranice medzi vojnovým filmom a psychologickou drámou. Film sám osebe skôr ilustruje a interpretuje historické fakty, o ktorých predpokladá, že divák sa v nich aspoň čiastočne orientuje. Ak áno, funguje výborne v úplnosti, ak nie, inšpiruje diváka, aby sa dovzdelal. .

Vrahovia mesiaca kvetov / Killers of the Flower Moon
Masívna minutáž môže byť odrádzajúca, osobne by som ale zniesol aj viac. Scorsese totiž rozpráva fascinujúci príbeh inšpirovaný skutočnými udalosťami, v ktorom sa láska spája s genocídou v taktom tragikomickom obraze, že človek odmieta uveriť, že podobné veci sa skutočne mohli diať. DiCaprio i De Niro sú štandardne skvelí, ale film pre seba kradne Lily Gladstone.

Ponuka / The Offer
Dramatizovaný príbeh o nakrúcaní Krstného otca, desať epizód čistej radosti.


RÓBERT HUMENÍK

Babylon
Film ma divácky pohltil. Babylon je všetkým od oslavy raného Hollywoodu po kritiku bezškrupulóznej priemyselnej mašinérie. Od nespútaných nechutností po nežné objatie, od titulných strán magazínov až po výsmech a ostrakizáciu. Fenomenálna celuloidová jazda, ktorá vo vás zanechá dlhotrvajúci horko-sladký dojem. Slzy aj smiech, nostalgia a melanchólia, extáza aj depresia. Babylon je veľdielo a absolútna povinnosť pre všetkých fanúšikov kinematografie

Gen V, S1
Hlavný tvorca The Boys, Eric Kripke spolu so svojimi partnermi Craigom Rosenbergom a Evanom Goldbergom sa nepokúšajú znovu vymyslieť koleso. Našťastie. Bez väčších problémom aplikujú definičné vlastnosti materskej série. Robia tak opätovne formou najvyššej možnej kvality, divácke oko tak potešia akčné scény, ktorým nechýba poriadna kompozícia, stabilná kamera, tempo, ani patričná brutalita. Dostavia sa aj erotické sekvencie, no tie zatiaľ nedosahujú explicitnosti laskominiek Deepa, Homelandera a spol. Verím, že v druhej sezóne tvorcovia postupne posunú hranicu aj v tomto aspekte.

Warrior, S3
Najlepšia akcia (nie len) v seriálovom rybníčku. Okrem nej sa však Tropper a spol. vytasili so scenáristicky vycibreným rozvinutím už tak komplexného a podareného príbehu o čínskej imigrácii San Francisca 19. storočia. Pecka.

Nuovo Olimpo
Svojské postavy pripomínajú príbehy spisovateľského velikána Gabriela Garcíu Márqueza. Touto cestou je filmu dodaná špecifická tvár, pričom je skrz tento magický mantinel celý zážitok spevnený dohromady nenásilne a tak efektívne, že ho budete ešte chvíľu po dopozeraní rozdýchavať. Klobúk dole pred Talianmi.

Flora a syn / Flora and Son
Ak ste si zamilovali tvorbu Johna Carneyho, budete nadšení. Írsky tvorca nevybočil zo svojich pevne zasadených koľají ani pri Flora and Son. Originalitu teda nečakajte. Na druhú stranu, pokiaľ ste videli aspoň jeden kúsok režiséra, máte dobrú predstavu, čo dostanete.

Oppenheimer
Nolan je opäť po dvoch zaváhaniach (Tennet, Dunkirk) v takmer najlepšej forme. Cillian si ide po Oscara!

Beef
Beef je tým, čo by sa dnes dalo pomaly nazvať raritou – skutočne skvelý seriál z produkcie Netflix. Hoci si práve seriálová tvorba u „N-ka“ drží celkovo latku vyššie ako tá filmová, čoraz zriedkavejšie dostávame do detailov vybrúsené projekty, ktoré strhnú nielen prízemnou pozlátkou, ale i krvopotne vykresanými charaktermi s takmer chirurgicky vystavanými interakciami. Beef je jedným z takto signifikantných kúskov.

Tetris
Tetris dopadol lepšie, než sme zrejme všetci čakali a pritom by nikto nemal byť príliš v šoku. Za kamerou stojí skúsený a osobitý režisér zodpovedný za fenomenálne Filth (2013), pred ňou zase exceluje „nový DiCaprio“ Egerton v ďalšej zo svojich fantastických úloh. O chlp lepšie ako Air.

Veľryba / The Whale
Veľryba je emocionálna horská dráha, ktorá vás vtiahne ako tajfún len preto, aby vás vypľuvla vyčerpaného a očareného tým, čo ste práve videli. Hoci Wrestler a Requiem for a Dream od Aronofskeho sú ešte o čosi precíznejšie fenomény, tučný Brendan Fraser na nich stráca minimálne. Povinnosť pre každého filmového fanúšika a zároveň jeden z najlepších filmov roka.

Medveď / The Bear, S2
To obsadenie. Ten príbeh. Ten vizuál. Tá atmosféra.


PETER KONEČNÝ

Najlepšie tituly redakčného výberu (dostali tri a viac hlasov)

Oppenheimer
Vrahovia mesiaca kvetov / Killers of the Flower Moon
Anatómia pádu / Anatomie d'une chute
Babylon
Minulé životy / Past Lives
Invalid
Dokonalé dni / Perfect Days
Úsvit
Barbie
Blažine lekcie / Blaga's Lessons
Karaoke blues / Kuolleet lehdet
Spider-Man: Cez paralelné svety / Spider-Man: Across the Spider-Verse
Tetris
Medveď / The Bear - 2. séria
Aftersun


autor kinema 5.1.2024
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 16783
02 |
návšt. 7785
03 |
návšt. 5694
04 |
návšt. 5212
05 |
návšt. 4363
06 |
návšt. 3408
07 |
návšt. 3719
08 |
návšt. 3520
09 |
návšt. 1868
10 |
návšt. 1680
REBRÍČEK US
01 |
$26,0 mil.
02 |
$7,6 mil.
03 |
$6,8 mil.
04 |
$5,3 mil.
05 |
$5,0 mil.
06 |
$3,5 mil.
07 |
$3,2 mil.
08 |
$2,2 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$2,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.