MILUJE MA, NEMILUJE MA |
MILUJE MA, NEMILUJE MA |
Pred 20 rokmi boli štandardnou súčasťou kinoponuky a niektorí herci si na nich postavili kariéru. Matthew McConaughey by sa bez nich ťažko dostal do oscarovej ligy, Kate Hudson či Reese Witherspoon nimi trhali rekordy. Romantické komédie boli kedysi stávkou na istotu, no dnes sa z kín takmer vytratili a vychádzajú maximálne na Netflixe ako treťotriedne braky, čo sú iba spomienkou na dobré kúsky z minulosti. Preto je už takmer nečakané, keď nejaký distribútor rom-com do kina nasadí – a ešte väčší úspech je, keď zaberie.
Po Vstupenke do raja (kde sa hralo na istotu s duom Julia Roberts-George Clooney) prišla vianočná tutovka Sony, ktorá s malinkým otvárakom dieru do kinosveta neurobila, ale drží sa v kinách viac ako dva mesiace a aktuálne láka divákov po celom svete. Stavila síce na ošúchaný námet, berie na pohľad nie veľmi známych hercov, ale predsa dokázala zabrať. Ako je to možné a je to novodobý hit?
Všetko začína malou náhodou/nehodou – ona sa ponáhľa z istej prednášky a zastaví sa v kaviarni na vécko, no musí byť platiaci zákazník a je tam ohromný rad. No sympatický mladík ju pustí pred seba, fiktívne to zahrá, že je jeho manželka a nasleduje dlhočizné rande i vášnivá noc. Keď sa ona ráno vytratí a on ju riadne ohovára, kúzlo a šanca na vzťah je preč. O pol roka neskôr sa znova stretnú a to si už skáču do vlasov. Ale keď sa o ďalších pár mesiacov neskôr majú vydať do Austrálie na svadbu ich známych, musia predstierať, že je všetko OK. A možno tam preskočí aj nová iskra...
Ale nebude to také jednoduché! Ona nedávno zdúchla spred oltára a na lásku nie je naladená. Jemu sa tam v Austrálii pletie do cesty sexi bývalá. Takže začať hrať poriadny pár si vyžaduje nutnú dávku odvahy, silnej kávy (doslova), prípadne dúšok alkoholu a vydymeného matrošu. Pritom každá postava má solídne tvorený charakter – ona fakt nevie, čo v živote chce, no je pod tlakom očakávaní rodičov. On si neraz uvedomí, ktorá stojí za to, no jeho macho level (a tlak kamošov) sa tiež ťažko prekonáva. A byť na jednom mieste je veľmi náročné, ale keď už začne okolie na nich toľko tlačiť, rozhodnú sa, že za pokus nič nedajú a zahrajú divadlo.
Na námete, že dajme na limitovaný priestor či sériu dôležitých udalostí nesúrodý pár a vytvorme pár crazy situácií nie je nič originálne. Možno ani to, že Will Gluck to zahral na poloexotickú istotu a tri švrtiny filmu sa odohrávajú v Austrálii, kde sa hrá s archetypmi typu nabúchaný surfer, ktorému prízvuku a samoľúbosti sa nedá takmer rozumieť alebo že pri bežnom výlete netreba ísť po koalu a jedovatého pavúka ďaleko. Pár Glen Powell-Sydney Sweeney však svojim postavám vtisne toľko sympatií, že po čase podľahnete aj vy a v kombinácii s dobrou výpravou, prostredím a scénkami sa začnete postupne baviť.
Po svižnom štarte príde azda trošku umelý svár (štartuje ho viac nedorozumenie ako silná nutnosť skočiť si do vlasov) a najslabšia pasáž, po ktorej však film môže už iba gradovať. Nasadenie rodičov neviest alebo aj postavičiek z okolia totiž vytvára predpoklady pre menšie i väčšie situácie. Podľa očakávaní sa hašterenie páru prejaví na dvoch leveloch – medzi nimi, kde môže byť prekladané väčším i menším iskrením a vystačia si neraz sami (turistika, Titanic pasáž). Inokedy ich vyčíňanie vplýva na ešte dôležitejšie momenty (svadba a s ňou spojené udalosti) – vtedy sa už okolie pýta, či bol dobrý nápad ich sem brať. Z toho vzíde dynamika filmu a pár pekných nehôd, na ktoré sa azda škodoradostní diváci tešia.
Mimochodom zabudnite na porovnávanie filmu so Shakespearom (je tu pár odkazov) či Skrotenie zlej ženy. Spočiatku je síce nepochopiteľné, koľko sa dá vyťažiť z jedného nedorozumenia, ale na bravúrne situácie britského majstra samozrejme hollywoodsky scenár nemá. Ale v jeho prospech hrá, že dokáže dobre miešať tradičné ingrediencie žánru: Powell a Sweeney majú fakt dobrú chémiu. Táto nová sexbomba Sydney tasí na obdiv svoj dekolt vo väčšine scén a tvorcovia sa ho nehanbia servírovať, rovnako ako Powellove tréningy na pláži, ktoré si asi doniesol z druhého Top Gunu. Spolu im to ladí a niektoré scény vyznejú ešte lepšie ako v traileri, viď. Titanic pasáž alebo aj celkom dobré finále. Zaberajú tu vedľajšie úlohy a pripravené situácie, do toho trošku suchý humor v podobe načúvacích scén či predostierania plánov.
V rom-com býva často dôležitejší faktor, že nie ČO bude na konci (zväčša jasné vopred), ale AKO sa tam dostaneme a či sa zabavíme. Miluje ma, nemiluje ma je dobre namiešaný koktejl a príjemná záležitosť, čo sa na nič nehrá – nesúrodý pár laškuje v Austrálii, herci sú neopozeraní, je to často zábavné a nie trápne. To aj naše kiná občas potrebujú zahrať.
Anyone But You (USA/Austrália, 2023, 103 min.)
Réžia: Will Gluck. Scenár: Ilana Wolpert, Will Gluck. Hrajú: Sydney Sweeney, Glen Powell, Mia Artemis, Nat Buchanan, Josh Bonello, Gata, Alexandra Shipp, Hadley Robinson, Dermot Mulroney ...