ÚTEK Z UTÓPIE |
ÚTEK Z UTÓPIE |
Ľudstvo už síce načalo tretiu dekádu 21. storočia, no niektoré štáty a mocnosti, akoby stále súťažili o titul top autokrata ešte z čias spred vynálezu splachovacieho záchoda. Napriek silnej konkurencii, žmurk, žmurk do Kremľa, asi najbizarnejší a najdesivejší systém kraľuje už desaťročia v Severnej Kórey.
Práve vďaka svojej absolútnej izolovanosti ľudia na Kórejskú ľudovo demokratickú republiku občas zabúdajú a berú ju ako ten zvláštny megabizár na konci sveta. Je ale fajn si pripomínať, že režim Kim Čong-una je stále reálny a zaslúži si pozornosť sveta. A to robí práve minuloročný americký dokument režisérky a strihačky Madeleine Gavin.
Útek z Utópie vyťahuje zo skrine starých známych kostlivcov Kimovho režimu, no namiesto dejepisnej etudky o hrôzach totality vyrozprávanej z pohodlia gauča a strižne, autori spolu s protagonistami bojujú o život na ceste za slobodou skrz ázijskú džungľu.
V hľadáčiku Kimov svet
Útek z Utópie spočiatku kráča v klasických dokumentárnych šľapajách, ktoré zahŕňajú grafické vizuály, či hovoriace hlavy v úlohe rozprávačov. Gavin so svojím tímom rozpráva príbeh niekoľkých Severokórejcov, ktorí sa rozhodli dať zbohom Kimovi a riskujúc životy začať odznova za hranicami obohnanými ostnatým drôtom.
Režisérka v úvodnej expozícii dávkuje divákovi ohromné množstvo informácií a hrdinov, ktoré môže spočiatku vyznievať zmätočne a až rušivo. Postupne autori ale umne, pri niektorých postavách uberajú v snímke na ich intenzite a pozornosť dramaturgie sa sústreďuje najmä na juhokórejského pastora. Ten roky totiž pracuje ako spojka pre severokórejských emigrantov, ktorí utekajú z nebezpečnej autoritárskej krajiny.
Pastor má už za tie roky vymyslený vlastný know-how, pozná sieť pašerákov, tzv. brokerov a ako sám prezrádza, spoza severokórejských múrov dostal už približne tisícku utečencov. Príbeh tak redukuje pozornosť na dva príbehy, ktorými sa pastor aktuálne zaoberá a zvyšok postáv a postavičiek slúži najmä na doplnenie informácií, absurdných kontúr Kimovej dystopie či atmosféry sveta v svete.
Jedným z nich je príbeh matky, ktorá sa pomocou pastora snaží dostať syna za severokórejské hranice. Ten síce v určitom smere v snímke hrá tiež „druhé husle“, no dramaturgicky tak dopĺňa práve ústrednú dejovú linku. Útek z Utópie sa tak sústredí najmä na líniu s rodinou, ktorá utečie cez hranice a podľa plánu by sa mala stretnúť s otcom, ktorý zatiaľ s pastorom vymyslia detaily veľkého plánu.
Gavin tak diváka v prvom rade edukuje a informuje, že prekročenie severokórejských hraníc je len začiatok boja o prežitie. Film tak postupne podrobne dokumentuje cestu rodiny naprieč komunistickými krajinami, nehostinnou džungľou či kšeftovania s prevádzačmi.
Mozaika kontrastov
Okrem výraznej a krok po krok zmonitorovanej cesty utečencov, sa Gavin hrá aj s protikladmi. Šialenú utečeneckú odyseu totiž pretkáva báchorkami o režime, ktoré vďaka preživším utečencom umiestňuje do pravdivého kontextu faktov.
Zatiaľ čo Kim prezentuje svoj režim pomocou opulentných akcií s tisíckami komparzistov, Gavin nasrvíruje uniknuté videá hladomoru a hladujúcich más. Kde sa režim prezentuje hojnosťou zdrojov, tu Kimove bájky zase režisérka rozsekne neuveriteľnou historkou o národnom zbere exkrementov.
Filmu síce dominuje príbeh rodiny, no snímku Gavin zošila dokopy práve drobnými príhodami a historkami spoza Kimovej totalitnej opony. Mozaika historiek oproti lineárnej dejovej linke cesty severokórejskej rodinky pôsobí kontrastne, no vo finále komplexne.
Neuveriteľná práca štábu
Gavin patrí zásluha, že z filmu neurobila len suché rozpohybované heslo z wikipédie, ale nad kostrou snímky rozmýšľala a v snímke dominuje práve ľudský element utečencov. Filmári sa rozhodli stavať najmä na autenticite, a tak snímku tvoria často najmä „leaknuté“ videá spoza severokórejských hraníc.
Exkluzívne a autentické videá z ulíc KĽDR častokrát kontrastujú oproti oficiálnym legendám režimu, no zároveň si tak divák kladie otázku, kto stál za ich natočením a čo sa s autorom videa stalo.
Treba dvakrát podčiarknúť aj úlohu samotného štábu, ktorý nezohrával len úlohu nástroja, ktorý natočil a zostrihal, ale spolu s utečencami doslova nasadzoval životy v teréne. Veľká časť snímky sú tak autentické dokumentovanie cesty rodiny naprieč vietnamskou džunglou a keď sa ozve v diaľke štekot psov či nervózne zjednávanie prevádzačov, v žilách tuhne krv.
Gavin a jej štábu sa tak podaril neuveriteľný počin, ktorý si už postupne všímajú aj na svetovej úrovni. V rámci cien BAFTA za rok 2024 bol Útek z Utópie nominovaný za najlepší film, no na Sundance Film festival počin skóroval a odniesol si divácku cenu za najlepší americký dokumentárny film.
Beyond Utopia (USA, 2023, 115 min.)
Réžia: Madeleine Gavin. Kamera: Hyun Seok Kim. Strih: Madeleine Gavin. Hudba: Adam Taylor.