TRAP |
TRAP |
M. Night Shyamalan sa dostal do neľahkého bodu kariéry. Pred 20 rokmi mal silné kúsky ako Šiesty zmysel, Vyvolený či Znamenia, potom kvalita jeho filmov i popularity klesla, no horory The Visit (ani nebol v našich kinách) a Rozpoltený mu vliali nový úspech. Posledná trojica filmov Čas, Niekto klope na dvere a najnovší Trap ukazuje spoločné menovatele: M. Night zoberie skvelý námet, začne ho rozvíjať a... tretí akt vytrápi jeho, aj jeho divákov.
Ak ste videli trailer, poznáte parádnu premisu. V istom americkom meste sa chystá koncert veľkej popovej hviezdičky Lady Raven, na ktorý prichádza otec s dcérou (ultrafanúšičkou). Netrvá dlho, kým sa prevalí, že koncert je veľká pasca. Očakáva sa totiž, že naň príde aj známy vrah The Butcher. Krátko na to obkľúčia halu desiatky policajtov i členov špeciálnych tímov, aby ho dolapili. Zatiaľ čo dcéra si začína užívať koncert naplno, tatko sa začína správať podozrivo a neustále niekam vybieha z miesta: raz na vécko, potom jej kúpiť tričko a trávi viac času v útrobách haly ako na svojom mieste. Dôvod je totiž jasný: The Butcher je on a teraz sa snaží premyslieť plán ako z haly ujsť!
Mohli by sme polemizovať o ukážke či marketingu filmu. Už pri návšteve kina je totiž prvý triumf objavený vopred, o to viac sa musíme sústrediť na to, ako sa chce zo šlamastiky dostať. Bolo by úžasné zistiť identitu vraha až v sále, no takto si môžete začať čoraz viac užívať rozmanité spôsoby ako čelí neľahkej situácii (a možno paralelne riešiť morálnu dilemu, či je OK držať palce vrahovi a zvažovať jeho kroky). Josh Hartnett je na pohľad milý chlapík a vzorný tatko (ešte aj merch chce kupovať!), takže do roly sa hodí parádne, hoci občas sám mrká na všetkých zúčastnených.
Gro filmu je teda postavené na nápadoch ako by sa mohol The Butcher dostať von. Vrátane kontroly situácie či infiltrácie medzi bezpečné zložky. Iste, tie prvé vás napadnú na rovinu – cez technikov, backstage, strechu alebo iné nedostižné miesta. Mohol by sa za niekoho prezliecť alebo niekam prekĺznuť. A verte, že vyskúša veľa nápadov vrátane oťukávania levelu bepečnosti. V tom smere budete mať pocit, že film za cca 70 minút vyčerpá všetky svoje možnosti z pôvodnej idey. Objavíme spôsoby fungovania, ich chyby a nebude chýbať ani kopa náhod a vycibreného načasovania, ktoré The Butcher používa. Až sa vám nebude chcieť veriť, že by všetko mohlo takto klapnúť.
Ale sme na obmedzenej ploche a Shy ju dokáže udržať veľmi umne. Strieda pesničkové vystúpenia vlastnej dcéry, ktoré sú natočené ako súčasť bombastickej šou s tisíckami divákov a do toho sa jednotlivec snaží mať pomyselnú prevahu nad tuctami sliedičov či ochrankárov. Miera napätia nepoľavuje ani v jednej línii: je tu priestor pre vrieskajúce diváčky i makajúceho vraha.
Posledná tretina však nastaví iné zrkadlo filmu, aktérom i divákom: a nie každý bude ochotný zmenu akceptovať. Shyalaman po vyčerpaní porcie fínt zahrnie do akcie ďalšie postavy a začína hra na mačku/myš, kde aj protagonistovi chcú prejsť aktéri cez rozum a začínajú sa otáčať strany. Zápas o diváka takto vrcholí a bez spoilerov sa len veľmi ťažko vysvetľuje čiastočná rozporuplnosť. Áno, do diania zapadne, ale celková spokojnosť klesá. Shyalaman sa nechá uniesť a niektoré momenty už nedávajú toľko logiky (občas niekto padne do pasce... aj opakovane).
Nehovoriac o tom, že Trap sa potom tvári ako by mal aj tri konce... Je tu klasický Shyalamanov trik, ale tentokrát znásobený viac ráz. Už si myslíte, že pointu poznáte a je po všetkom... a príde niečo ďalšie, ešte vás režisér napína, ešte od vás chce sledovať aj najmenšie detaily – lebo bez nich by ste nemuseli zvládnuť ďalšiu scénu. Mierne sa nám mení aj žáner, nastúpi aj troška psychologickej drámy a potom finiš.
Osobne mi to nevadí, až na to nadstavovanie koncov. Teoreticky vzniká aj morálna dilema (ako u MIKIho), či budete držať palce vrahovi v hlavnej roli. Ale Josh Hartnett je sympaťák, tak do veľkej miery asi aj áno. Jeho obsadenie bol veľmi dobrý ťah a márne nedopadla ani Saleka Shyalaman ako popová hviezdičká. Tá pôvodná premisa je napokon využitá veľmi dobre – dlhé minúty na štadióne s prelínajúcimi pesničkami sú vlastne veľmi dynamické. Akurát finiš mieša všetko možné.
Trap (UK/Jemen/USA, 2024, 105 min.)
Réžia: M. Night Shyamalan. Scenár: M. Night Shyamalan. Hrajú: Josh Hartnett, Ariel Donoghue, Saleka Shyamalan, Alison Pill, Hayley Mills, Jonathan Langdon ...