OPICA

OPICA

5.5

Filmová recenzia



Osgood Perkins minulý rok vypálil žánrový rybník kino konkurencii snímkou Longlegs a zožal chválu kritikov a verejnosti. Zdá sa, že režisér s ikonickým a zvučným priezviskom v hororových vodách (syn Anthonyho Perkinsa, ktorý hral Normana Batesa v Psychu) je na autorskom koni a aj tento rok naservíroval do kín čerstvú a svojskú hororovú špecialitku.

Zatiaľ čo Longlegs vychádzal z dobového odkazu chladných deväťdesiatkových trilerov, jeho novinka Opica zabrúsila do hlbokých mútnych vôd zlatého fondu nihilistickej béčkovej grotesky.

Krv, brutalita a opičiak: Moderná filmová groteska

Kino novinka vychádza z pera kráľa mrazivých bestsellerov Stephena Kinga a Perkins v celovečeráku adaptuje poviedku legendy žánru. King je esenciálne cítiť takmer každou minútou snímky a filmom sa tak cyklia staré známe motívy, ku ktorým sa spisovateľ s obľubou vracia.

Hal a Bill sú jednovaječné dvojčatá, a potom čo si ich otec za záhadných okolností zbalí kufre a ukaže chrbát rodinnému krbu, tínedžeri mu vybrakujú skriňu plnú kurióznych artefaktov. Medzi nimi svieti krabica, ktorá v svojich útrobách ukrýva prazvláštnu hračku opičiaka s bubienkom a neobvykle desivým chrupom. Od čias Plechového bubienku ostrieľaní filmoví fanúšikovia vedia, že kombinácia neplnoletosti a kurióznych hudobných nástrojov neveští nič dobré, a inak to nie je ani v prípade Perkinsovej Opice.

Opica

Chlapci postupne prídu záhadnej hračke („To nie je hračka“) na zúbok a zistia, že keď potočia kľúčikom v opičiakovom chrbte a palička zaduní o bubienok, začnú sa diať veľmi škaredé veci. Vo väčšine prípadov sprevádzanú festivalom krvavej obskurnosti. Expozícia sa tak hojne venuje práve pubertálnym hrátkam dvojičiek s prekliatou hračkou („To nie je…“) a následne Perkins prepne z Kingovskej retro nostalgie do prítomnosti.

Bratia po skúsenostiach s prekliatou bábkou roky žijú v odlúčení. Hala trauma detských čias poznamenala až do takej miery, že sa dobrovoľne izoloval od svojej rodiny a syna Peteyho, ktorého navštevuje len raz ročne. Leitmotívom Opice sú síce okolnosti vražedných rošád pekelného opičiaka, no Perkins vypĺňa diery medzi krvavými epizódkami práve vzťahovkou medzi otcom a synom.

Opica

Krvavý filmový junk food

Opica je taktiež jeden z tých filmov, o ktorých sa neoplatí vopred nič zisťovať a kľúčovým je divácky moment prekvapenia. Perkinsovej novinke treba určite dať palec hore za režisérovu chameleónsku schopnosť prepínať medzi náladami a hororovými subžánrami. Zatiaľ čo v Longlegs tlačí na pílu najmä ťaživou atmosférou a trilerovým bizárom, v Opici sa nekontrolovateľne odtrhne z reťaze a naprieč minutážou seká jednu krvavú kuriozitu za druhou. Už expozícia nastaví očakávania a mantinely brutálnej zábavy.

Hororová novinka tak púta pozornosť najmú grotesknou brutalitou, absurdnými vyvražďovačkami ako vystrihnutými z krvavého katalógu série Nezvratný osud a Perkinsovým citom pre remeslo. Formálne si tak Perkins požičiava z ranej tvorby Petera Jacksona (Braindead, Bad Taste) a Sama Raimiho (séria Evil Dead) a hereckou nemotornosťou vedľajších postáv čiastočne pripomína ikonické kastingové peklá spoločnosti Troma.

Opica

Balvanom úrazu sa tak stáva práve žoviálna atmosféra béčkových jednohubiek, ktorá sa bije s vážnejšou linkou vzťahu otca so synom. Opica síce ako bizarný experiment spočiatku baví, no postupne unavuje repetitívnosťou brutality a prázdnosťou charakterov. Problematickým tak je, že každá z postáv je dvojrozmerne blbá a neprechádza, napriek potenciálu, žiadnou existenciálnou evolúciou. Film síce neskrýva, že je krvavou groteskou s postavami so šialenou charakaterovou výbavou, no postupne kanonáda obskurností omrzí a divák sa nemá čoho chytiť.

Opica sa ambiciózne snaží vrátiť na strieborné plátna nízky žáner béčkových hororových komédií, no už tesne po štarte jej pádá reťaz a až do záverečných tituliek prešľapuje na mieste. Perkins tak ponúka kalorický filmový junk food, no bez výživovej hodnoty. Chvíľkovo nasýti a zabaví, no instantne začína štvať svojou absurdnou plochosťou.


The Monkey (USA/UK/Kanada, 2025, 98 min.)
Réžia: Osgood Perkins. Scenár: Osgood Perkins, Stephen King. Hrajú: Theo James, Tatiana Maslany, Christian Convery, Colin O'Brien, Elijah Wood, Rohan Campbell, Sarah Levy, Osgood Perkins, Tess Degenstein ...


autor Pavel Knapko 25.2.2025
5.5
OPICA
+ zaujímavý vizuál
+ filmárske remeslo Osgooda Perkinsa
+ návrat hororového béčka na strieborné plátna
+ zábavná brutalita
- brutalita po chvíli omrzí
- absolútne idiotské charaktery
- iritujúce hlavné a aj vedľajšie postavy
- film sa dramaturgicky rozpadá
- zlepenec epizodickej brutality
- herecká nemohúcnosť
- scenáristický guláš
- uchádzajúca pointa
- nevyťažené motívy
- absentujpca mytológia vraždiaceho opičiaka
- nelogický systém a mechanizmus, na základe ktorého bábika vraždí
Kinema
5.5
Metascore
6.2
Diváci
5.0
Ohodnotiť

Žner: Horror
Minutáž˝: 98 min
Krajina: USA UK
Rok výroby: 2025

Premiéra:
Premiéra SK: 20.2.2025
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Metascore
6.2
Diváci
5.0
Ohodnotiť

Žáner: Horror
Minutáż˝: 98 min
Krajina: USA UK
Rok výroby: 2025

Premiéra:
Premiéra SK: 20.2.2025
0 z 10
0 z 10
6 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|ČERNÁK
1
hodnotenie 7/10
|BRUTALISTA
2
hodnotenie 9/10
|ZAKLÍNAČ: SIRÉNY Z HLBÍN
0
hodnotenie 6/10
|BOB DYLAN: ÚPLNE NEZNÁMY
0
hodnotenie 8/10
|SKUTOČNÁ BOLESŤ
1
hodnotenie 8/10
|SKELETON CREW
1
hodnotenie 8/10
|SPOLOČNÍK
0
hodnotenie 6/10
|JA A MÔJ TERAPEUT
0
hodnotenie 5/10
|NESMIERNY
0
hodnotenie 6/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 46215
02 |
návšt. 13970
03 |
návšt. 6357
04 |
návšt. 5428
05 |
návšt. 4442
06 |
návšt. 4119
07 |
návšt. 3608
08 |
návšt. 3341
09 |
návšt. 2583
10 |
návšt. 2040
REBRÍČEK US
01 |
$28,0 mil.
02 |
$14,0 mil.
03 |
$6,5 mil.
04 |
$5,9 mil.
05 |
$2,7 mil.
06 |
$2,7 mil.
07 |
$2,5 mil.
08 |
$2,4 mil.
09 |
$2,1 mil.
10 |
$1,4 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2025 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.