STAR WARS - EPIZÓDA II - KLONOVANÍ ÚTOČIA |
STAR WARS - EPIZÓDA II - KLONOVANÍ ÚTOČIA |
Premiéra filmu Star Wars odštartovala spôsob imaginácie, ktorá úspešne prekvitala celé štvrťstoročie. Milióny ľudí v rozpätí dvoch generácií nadšene prijali epickú ságu Georga Lucasa, veľký zážitok a nekonečnú zábavu. Jeho vyvíjajúca sa priestorová fantázia využíva konflikt medzi dobrom a zlom, technológiou a ľudskosťou. Príbeh rodiny Skywalkerovcov oslavuje hrdinstvo a obrovský potenciál jednotlivca.
Najnovšia kapitola Lucasovej ságy, Star Wars: Epizóda II - Klonovaní útočia, sa odohráva 10 rokov po udalostiach Epizódy I - Skrytá hrozba. Republika sa zmieta v ťažkostiach a chaose. Separatistické hnutie zachvátilo stovky planét a mocné zjednotené spojenectvo znamená nové ohrozenie galaxie, ktorému nedokáže zabrániť ani Jediovia. Tieto tajomnými silami dlho pripravované zmeny vedú k začiatku vojny Klonov a začiatku konca Republiky.
Pre odvrátenie blížiacej sa hrozby a pre upevneniu svojej moci, schváli najvyšší kancelár Palpatine vytvorenie Veľkej republikovej armády na pomoc príslušníkom rádu Jediov.
V tejto závažnej situácii sa spoja naši známi hrdinovia Obi-Wan Kenobi, Padmé Amidala a Anakin Skywalker. Stretnú sa po prvý raz od konfliktu medzi Obchodnou federáciou a domovskou planétou Padmé - Naboo. Z Anakina vyrástol zdatný učeň rádu Jediov pod vedením Obi-Wana, zatiaľčo ten sa premenil zo žiaka na učiteľa. Padmé, bývalá kráľovná Naboo, je teraz váženou senátorkou. Anakin a Obi-Wan majú za úlohu chrániť Padmé, ktorá sa má stať obeťou atentátu. Obi-Wan pátra po príčine záhadného ohrozenia života Padmé cestuje do dvoch zapadlých kútov galaxie. Tam sa stretne s nájomným lovcom, ktorý spňlňa oveľa dôležitejšiu úlohu, než si Obi-Wan myslí. Stretne sa tam tiež, s kedysi váženým, v súčasnosti rozčarovaným učiteľom Jediov, ktorý sa stal vodcom separatistického hnutia.
Anakin sám chráni Padmé, najprv na Naboo, a potom na svojej domovskej planéte Tatooine, kde odhalí osudové poznanie. Anakin a Padmé sa zmietajú medzi povinnosťou, cťou a zakázanou láskou. Zatiaľ čo sa vojenské sily pripravujú na veľkú bitku, oni a Obi-Wan urobia rozhodnutia, ktoré ovplyvnia nielen ich vlastné osudy, ale i osud Republiky.
Scenár napísal a réžiu filmu Star Wars:Epizóda II - Klonovaní útočia -mal George Lucas. Na scenári spolupracoval Jonathan Hales, producentom bol Rick McCallum.
Vo filme hrajú: Hayden Christensen, Natalie Portmanová Ewan McGregor a Samuel L.Jackson, ďalej Ian McDiarmid, Christopher Lee, Kenny Baker, Anthony Daniels a Frank Oz.
V Epizóde II šesťdielneho Lucasovho eposu nájdeme vášeň, lásku, dobrodružstvo, ale predovšetkým je to zábava. Medzi známymi motívmi sa objaví nová téma - zakázaná láska - rovnako ako pojem hrdinstva Jediov, aké sme zatiaľ v žiadnom filme Star Wars nevideli: v jedinej sekvencii všetkých silných, zdanlivo nepremožiteľných bojovníkov Jedi.
„Klonovaní útočia je veľký, divácky dobrodružný film, natočený v tradícii hollywoodskych seriálov zlatého veku", hovorí Lucas. „ Na také filmy ste chodili, aby ste sa pobavili, a to som chcel vo filme dosiahnuť"
Klonovaní útočia je samostatný príbeh a súčasne patrí k dlhšiemu epickému rozprávaniu na pokračovanie." Nakoniec bude mať táto sága podobu šiestich filmov, dvanásť hodín rozprávania", poznamenáva Lucas.
Lucas prirovnáva štruktúru ságy a jej motívov k hudobnej skladbe. „Sága Star Wars je v skutočnosti harmonická. Mám určité hudobné refrény, ktoré zámerne opakujem. V inej tónine, ale napriek tomu opakujem."
Lucas privítal pomoc scenáristu Jonathana Halesa na vylepšení detailov scenára. Obaja spolupracujú od úspešného televízneho seriálu The Young Indiana Jones Chronicles (Dobrodružstvá mladého Indianu Jonesa), ku ktorému Hales napísal niekoľko epizód.
Príbeh Klonovaní útočia zachytáva politický nepokoj v galaxii. Je zároveň zábavný, akčný a dobrodružný, tak ako to každý od Star Wars očakáva. Príbeh sa behom produkcie a niekedy i postprodukcie vyvíjal, Lucas dolaďoval určité scény a dialógy, niekedy pridal nové sekvencie aj niekoľko mesiacov po skončení hlavného natáčania. Obdobia dodatočného natáčania sú vopred naplánované, filmári a herci sa zídu o niekoľko mesiacov, aby natočili scény, ktorých nevyhnutnosť nastala po Lucasovom hrubom zostrihu.
CESTA ANAKINA SKYWALKERA
Postava Anakina Skywalkera je ústredná nielen v epizóde Klonovaní útočia, ale v celej trilógii. „Chcel som rozprávať príbeh o niekom, kto začína ako dobrý človek, ale je zvedený temnou mocou a stane sa z neho diabol.
Z tohto dôvodu som začal príbeh tam, kde som ho začal v epizóde Skrytá hrozba, s deväťročným Anakinom, ktorý bol normálne, báječné dieťa," pokračuje Lucas. „Chcel som zachytiť, ako sa niekto taký dokáže zmeniť. Poznáme Anakinov osud. A prostredníctvom týchto nových filmov skúmame „ako a prečo"", dodáva producent Rick McCallum.
Keď sa film Klonovaní útočia začína, slúži Anakin desať rokov ako padawanský študent pod vedením Obi-Wana Kenobiho. Sebavedomý, tvrdohlavý devätnásťročný mladík, túžiaci po dobrodružstve. V mládencovom vnútri dochádza k očividným zmenám. „U Anakina uvidíme záblesky hnevu", hovorí Lucas „a klíčiace pocity, ktoré ho zavedú k temnej stránke Sily." „Anakin je stále talentovaný mladý muž, ktorý sa chce stať najlepším a najmocnejším Jediom. Vo filme ale vidíme, že je vystavený rôznym tlakom a nástrahám" dodáva Jonathan Hales.
Pre rolu nového Anakina Skywalkera bol v epizódach II a III vybraný kanadský herec Hayden Christensen. „Než sa vo dverách objavil Hayden, bol som doslova zúfalý", spomína Gurland. „Má tie zvláštne kvality, ktoré u herca hľadáte. A mal dve vlastnosti, ktoré sme pre danú rolu potrebovali: zraniteľnosť a podráždenosť. Potrebovali sme práve túto kombináciu a len zriedkakedy nájdete herca, ktorý sa vie v týchto dvoch polohách dobre pohybovať."
„Anakin je nadšený zodpovednosťou, ktorú preberá ako Jedi", komentuje herec. „ Je odhodlaný preraziť, chce byť najlepší vo všetkom čo robí a nikdy necúvnuť pred cieľom".
ZAKÁZANÁ LÁSKA
Anakinova vášeň vyústi v romancu s Padmé, i keď Jedi nesmie prežívať podobné vzťahy. Anakin a Padmé sa stretávajú po desiatich rokoch, keď je ohrozený jej život a je jej ponúknutá ochrana Obi.Wana a jeho mladého učňa.
Anakin a Padmé prežívajú začínajúci vzťah. „Je to krehký príbeh o narastajúcej láske. Nejedná sa však o lásku na prvý pohľad. Keď sa znovu zídu, ona v ňom stále vidí dieťa. Spočiatku dochádza k napätiu, ale tiež ku vzájomnej príťažlivosti", hovorí Jonathan Hales.
Život Padmé (Natalie Portmanová) za posledných 10 rokov poznačili nemalé zmeny. Obdobie pôsobenia v úlohe kráľovnej sa skončilo. Padmé, ktorá sa stále venuje verejnej činnosti, teraz pôsobí ako senátorka. Jej priamočiara povaha a jej angažovanosť vedú k prehlbujúcemu sa rozkolu v senáte. Jej názory sú príčinou toho, že ju sleduje vzrastajúce vonkajšie separatistické hnutie, čo vedie k opätovnému stretnutiu s Anakinom a Obi-Wanom.
Oddanosť Padmé kariére, spočiatku akoby bránila akémukoľvek náznaku romance s Anakinom. Je to zrelá žena, idealistická, čestná a dobrá a z tohto dôvodu niekedy i naivná. Padmé sa nechce zamilovať, pretože si myslí, že má omnoho dôležitejšie poslanie. Vidí svoju budúcnosť v tom, že sa stane vodkyňou, a preto nesmie byť zraniteľná.
SÚVISLOSTI
Anakinov ďalší dôležitý vzťah vo filme Klonovaní útočia je vzťah s Obi-Wan Kenobim, ktorý ho vedie na cestu rytiera rádu Jediov. Filmové zobrazenie ich vzťahu zdôrazňuje jeden z ústredných motívov ságy a s tým súvisiace ohrozenie: hnaciu silu medzi otcom a synom, majstrom a učňom, učiteľom a študentom.
Anakin sa veľakrát pozerá na Obi-Wana ako na otca. „ Obi-Wan a Anakin spolupracovali asi každý deň od tých čias, čo Qui-Gon (Liam Neeson v Skrytej hrozbe) zomrel", spomína Ewan McGregor. Tento herec sa znovu ujíma role, ktorú hral v Skrytej hrozbe - role, ktorú v pôvodnej trilógii stvárnil Alec Guinness. McGregor mimoriadne ocenil vzrastajúcu dynamiku medzi týmito dvomi postavami. Obi-Wan sa nesprávne domnieva, že môže Anakina vyškoliť na úroveň váženého Yodu. Obi-Wanov omyl nakoniec vážne ohrozí Anakina i galaxiu.
Klonovaní útočia zachytáva prvé kroky strašného scenára. Napriek blízkemu priateľstvu medzi Anakinom a Obi-Wanom sa padawan cíti utlačovaný a obmedzovaný prehnanou starostlivosťou svojho učiteľa a prežije prvé záchvevy moci. Začína Obi-Wanovi odporovať.
Samuel L.Jackson, ktorý sa vracia ako majster Jedi Mace Windu súhlasí s tým, že Klonovaní útočia pripomínajú pôvodnú trilógiu v zmysle dobrodružstva a zázraku. „Milióny ľudí, ktorí milovali tieto filmy, zažijú rovnaké napätie, akciu a romantiku v Klonovaní útočia", hovorí Jackson.
Postava Macea hrá dôležitú úlohu. Mace je starší člen Najvyššej Rady rádu Jediov. Galaxia sa nachádza v hlbokom rozpade následkom rastúceho hnutia, ktoré šíri bývalý Jedi, a Mace si uvedomí, že čas vyjednávania vypršal a nastal čas boja.
Medzi nepriateľov Republiky, s ktorými sa Mace a Obi-Wan stretnú, patrí najlepší a najobávanejší lovec na tejto galaxii. Jeho meno je fanúšikom tejto ságy známe. Násilnícky lovec je Jango Fett, ktorý má so svojím synom Bobom zvláštny vzťah. Boba je obávaný bojovník, ktorý sa prvý raz objavil v ságe Impérium vracia úder. Vo filme Klonovaní útočia konečne vystúpi z tieňa a spoznáme, akú dôležitú rolu hrá v najväčšom konflikte na galaxii. Dozvieme sa odkiaľ pochádza a prečo sa z neho stáva najobávanejší zabijak. Tejto role sa ujal Daniel Logan, ktorý hrá malého Boba Fetta a slávny Novozélanďan Temuera Morrison hrá Jango Fetta.
Boba ide v šľapajách svojho otca. Línia učiteľ/ otec - syn sa objaví pri novej postave vo svete Star Wars: grófovi Dooku. Kedysi vážený majster Jedi, Dooku, je Republikou rozčarovaný a ujme sa vedenia silnejúceho separatistického hnutia.
Sám Yoda trénoval Dooku ako príslušníka rádu Jediov. Dooku zase vyučoval Qui-Gona Jinna, ktorý vyučil Obi-Wana. Jeho žiak Anakin sa tak stáva štvrtou generáciou v tradícii učiteľ/žiak rádu Jedi.
Herecká legenda Christopher Lee, ktorého milovníci horroru poznajú ako Draculu vo filmovom seriáli z produkcie Hammer Films Productions, prijal kľúčovú rolu grófa Dooku. Táto postava je na míle vzdialená od ikonických tvárí ostatných antagonistov Star Wars, ako sú Darth Maul a Darth Valder. Ale jeho schopnosti nie sú menšie než výkony jeho vynikajúcich predchodcov v tejto ságe. Dooku je podľa Leea muž obrovskej fyzickej a duševnej sily. Je veľmi pyšný, disciplinovaný a neohroziteľný.
Jeho rozčarovanie Republikou súvisí so vzrastajúcou Palpatinovou mocou. Vo filme Skrytá hrozba sa Palpatine stane kancelárom potom, čo sľúbil, že zjednotí Republiku a nastolí v nej poriadok a spravodlivosť. Napriek jeho uisteniu sa Republika stále zmieta v zmätku a chaose.
Rolu Palpatina prijal opäť Ian McDiarmid, ktorý ju hral aj vo filme Návrat Jediho ako i v Skrytej hrozbe. Herec naďalej stelesňuje najdiabolskejšieho muža na galaxii Star Wars. „Palpatine je dokonalý politik", vysvetľuje McDiarmid. „Zvonku je to milý chlapík, ale v skutočnosti pravý opak. Palpatine je zaujímavá rola, pretože je skvelý herec a je mimoriadne neúprimný voči tým, ktorí mu veria najviac."
AKCIA JEDIOV
Koordinátor kaskadérov, Nick Gillard, ktorý pracoval vo filme Skrytá hrozba, sa opäť vracia. Gillard vytvoril individuálny bojový štýl pre každého príslušníka rádu Jediov. Vyberal rôzne druhy bojových umení a bojových techník s mečom. „V ostatných filmoch sú boje vedené choreografom, ale pre Klonovaní útočia sme potrebovali niečo viac", vysvetľuje Gillard. Sám navštívil 20 škôl Kendo a „bojových klubov" kde hovoril s viac než 500 šermiarmi, aby obsadil pozície príslušníkov rádu Jediov. „Dozvedel som sa o jednej skupine, ktorej zakázali účasť v celoštátnej súťaži, pretože bola príliš agresívna. Keď som to počul, vedel som, že sú pre nás tí praví." Gillard sa tiež sústredil na tréning Haydena Christensena, ktorý si musel osvojiť Anakinovo umenie narábať so zbraňou. „Potrebujeme, aby sa Anakin blysol", hovorí Gillard. „Je zručnejší ako Obi-Wan a stále útočí".
Christensen, talentovaný športovec, ktorého obľúbené športy sú tenis a hokej, trénoval s Gillardom 3 až 4 hodiny denne. Modriny, ktoré utŕžil, považoval za čestné vyznamenania. „Nezdá sa vám, že ste splnili svoju úlohu, pokým neodídete domov s niekoľkými odreninami a hrčami", poznamenáva herec.
VÝPRAVA
Na to, aby sme interpretovali predstavu Georga Lucasa tak, aby epická sága Star Wars vyzerala novo, potrebovali sme veľa talentovaných umelcov. Výtvarníci Gavin Bocquet a Dough Chiang a ich tím výtvarníkov pracovali bez scenára. V tomto štádiu sa príbeh ešte vyvíjal. Začali pracovať niekoľko mesiacov pred zahájením nakrúcania.
Prioritou bolo vytvorenie nových svetov. Kamino, búrkou zmietaná „stratená" planéta, nachádzajúca sa v medziplanetárnom priestore, je bičovaná hustými dažďami a prudkými vetrami. Obyvatelia tohto ultramoderného sveta, postaveného na oblúkoch nad rozbúreným oceánom, sa zúčastnia super utajeného projektu - vytvorenia klonovanej armády.
„Podľa mňa je Kamino skutočne nádherné prostredie", poznamenáva McCallum. „To je pre Georga osviežujúci začiatok, pretože je na technicky mimoriadnej úrovni. Klasický sci-fi vzhľad je niečo, čo vo filme Star Wars neočakávame."
Planéta Geonosis, z červeného kameňa, ohromí svojím strohým vzhľadom - pôsobí jednotvárne. Až na stolové hory, ktoré dramaticky vyčnievajú do neúrodného okolitého sveta. Pokiaľ ide o jej obyvateľov, Lucas si predstavoval ťažko pracujúce, priemyselné bytosti, podobné hmyzu. „Sú ako termiti", hovorí Dough Chiang, „jednoznačne prispôsobené jedinej úlohe: vystavať stovky tisíciek droidov, ktorí predstavujú hrozbu samotnej existencii Republiky."
Známy svet z Epizódy I je Coruscant, centrum galaxie Star Wars a hlavné mesto, ktoré sa rozprestiera po celej planéte so svojimi impozantnými mrakodrapmi. Tu si rád Jediov zriadil svoj hlavný stan v obrovskom chráme a tu je sídlo Senátu, ktorý riadi Republiku. Pridaním nového priestoru na túto planétu, nám film Klonovaní útočia predstaví Coruscant tak, ako sme ho ešte nevideli. Zavedie nás do ulíc, do barov, do menších uličiek a privedie k životu Lucasovo futuristické ultra-čierne pojatie.
Návrhy dopravných prostriedkov vo filme vychádzajú z tvarov z predchádzajúcich filmov. Nový model, i keď súčasne známy fanúšikom Star Wars je kozmická loď Jediov, aerodynamický dopravný prostriedok pre jednu osobu, vybavený astro-mechanickým droidom. Ďalej vo filme uvidíme rôzne dopravné prostriedky od žiarivo žltého kabrioletu, v ktorom jazdí Anakin až po rikše, riadené droidom, prechádzajúce ulicami Tatooine.
Kostýmoví návrhári mali pôvodne v pláne obliecť Anakina do kostýmu, ktorý by pripomínal oblečenie Ewana McGregora vo Phantom Menace, ale chceli vyvolať pocit blížiacej sa budúcnosti a tak sa inšpirovali kostýmom Dartha Vadera.
Padmé, ktorá už nie je kráľovnou Naboo, má na sebe pôsobivé i keď menej formálne kostýmy než v Skrytej hrozbe. V tejto epizóde sa pozeráme na Padmé viac na človeka, než na vládkyňu národa.
DIGITÁLNA KAMERA
Digitálna technológia bola vždy dôležitým prvkom tvorivého procesu Georga Lucasa.
Pred dvadsiatimi rokmi objavil prvé počítačové zvukové a strihové systémy. To mu pomohlo uskutočniť prevratné zmeny v oblasti strihu.
Vďaka súčasnej technológii sa digitálny svet stáva súčasťou nakrúcania.
Keď sa v júni 2000 roztočili kamery, stal sa Star Wars:Epizóda II - Klonovaní útočia prvým filmom, natáčaným digitálnou kamerou rýchlosťou 24 obrázkov za sekundu. McCallum spomína: „Konečnú podobu kamery sme dostali týždeň pred prvým dňom hlavného natáčania. Nakrúcali sme bez akéhokoľvek doplňujúceho filmovania. A to sme točili v púšťach, kde sa teploty niekoľko dní pohybovali okolo 50stupňov, v prívalových dažďoch, a v piatich krajinách po celom svete. Všetko bez jediného problému".
Kameraman David Tattersall hovorí, že Lucas sa zaujímal o digitálne filmovanie ešte pred rokom 1996 - pri filmovaní The Young Indiana Jones Chronicles a Radioland Murders. Lucas a Tattersall robili digitálne testy i pri ich ďalšom filme Skrytá hrozba, ale technológia nebola ešte tak ďaleko, aby mohla byť použitá na nakrútenie celého celovečerného filmu.
„Posun filmu do digitálneho sveta je normálny prechod", hovorí Lucas. „Ako sme prešli od nemých filmov ku zvukovým, od čiernobielych k farebným, sú digitálne kamery doplnkom k vybaveniu, ktorým sme točili filmy".
VIZUÁLNE EFEKTY
Pôvodná trilógia Star Wars zaznamenala obrovský úspech novými vizuálnymi efektmi. Lucas, aby mohol realizovať vizuálne efekty pre Star Wars založil spoločnosť Industrial Light and Magic (ILM), ktorá ako prvá zaviedla do filmového priemyslu počítačovú technológiu a uskutočnila prevratné zmeny v odbore zvláštnych efektov. Odvtedy bola spoločnosť ILM za svoje mimoriadne dielo poctená šestnástimi Oscarmi za najlepšie vizuálne efekty a mnohými ďalšími cenami.
Vizuálne efekty vo filme Klonovaní útočia boli tak náročné, že si vyžiadali prítomnosť štyroch zo šestnástich supervizorov spoločnosti ILM, aby každý z nich prevzal zodpovednosť nad jednou alebo viacerými akčnými sekvenciami. Dohliadali zároveň na zvláštne efekty natáčané v priebehu filmu. Digitálny svet hrá tiež kľúčovú rolu pri tvorbe exotických a odľahlých svetov, vrátane stratenej planéty Kamino, kamenného sveta planéty Geonosis a dvoch prostredí, ktoré sa už v Star Wars objavili: mestskej planéty Coruscant a planéty Naboo, kľudného idylického raja.
John Knoll, ktorý pracoval na Epizóde I, sa ujal vysokorýchlostnej naháňačky Anakina a Obi-Wana vo vozítku, rútiacom sa rýchlosťou stoviek kilometrov za hodinu, pri prenasledovaní nebezpečného lovca v uliciach Coruscantu. Pre túto scénu, v ktorej sa rútia filmové postavy hustou cestnou premávkou okolo 1 a pol kilometra vysokých budov, bolo použitých viac než tristo efektných záberov. Knoll tiež dohliadal na ďalšiu vysokorýchlostnú naháňačku, tentoraz v asteroidnom poli. Ďalšia podobná scéna sa odohráva vo vnútri masívnej Geonosianskej arény.
Chystá sa tam súboj, o ktorom bola zmienka už v epizóde Nová nádej. Dvesto bojovníkov rádu Jedi a státisíce novovytvorených naklonovaných bojovníkov, sa postaví proti rovnakému množstvu bojových droidov.
Túto scénu, najobsiahlejšiu zo všetkých filmov Star Wars riadil Ben Snow.
Obsiahlu scénu, odohrávajúcu sa v továrni na výrobu droidov riadil Dennis Muren, veterán pôvodných zvláštnych efektov Star Wars.
Pablo Helman zo spoločnosti ILM dohliadal na kľudnejšie prostredie Naboo, kde sa odohráva prvé citové vzplanutie Anakina a Padmé. Helman tu vytvoril nenápadné skryté priehľady, vodopády a vidiecky dom, kde vzklíči romanca.
Digitálna ríša tiež vytvorila pre film niektoré postavičky. Rob Coleman, režisér animácie, dohliadal na tvorbu novej CG bytosti s názvom Dexter Jettster. Postava akoby vystrihnutá z detektívneho filmu štyridsiatych rokov.
Coleman so svojím tímom oživili obyvateľov planéty Kamino, vysoké, elegantné bytosti s tenkými krkmi, pripomínajúce postavy z klasických filmov sience-fiction.
Kaminčania, ktorí vyrábajú klonov, ostro kontrastujú s primitívnymi, hmyz pripomínajúcimi Geonosianmi, ktorí vyrábajú podzemných droidov.
Coleman tiež priviedol k životu niektoré CG postavičky, ktoré sú všetkým fanúšikom Star Wars známe, samozrejme i počítačom ovládaného Yodu. Počítačové efekty umožňujú Yodovi väčší pohyb, takže postava je schopná väčšej akcie a dramatickosti než v predchádzajúcich epizódach.
MIESTA NAKRÚCANIA A PRODUKCIA
I keď všetky štyri predchádzajúce epizódy boli nakrúcané v Londýne, tentoraz si Lucas a McCallum vybrali pre Epizódu II a III austrálske štúdiá Fox v Sydney. Malá časť dodatočného nakrúcania sa odohrala v anglických štúdiách.
Austrálske produkčné putovanie sa začalo 26.júna 2000 a trvalo dva a pol mesiaca, potom sa spoločnosť na ďalšie natáčanie presunula do Talianska. Kráľovský palác v Caserte sa osvedčil ako dokonalé miesto k vykresleniu pokročilej spoločnosti a bohatej kultúry planéty Naboo.
V severnom Taliansku upravené záhrady na brehu jazera Como, priezračná krištáľová voda a prekrásna Villa Balbianello sa stali miestom nakrúcania romantických scén Padmé a Anakina.
V septembri 2000 sa produkcia premiestnila do Tunisu, kde boli točené scény opustenej planéty Tatooine. Ďalšie nakrúcanie prebiehalo v Španielsku v Seville, na Plaza Espaňa, ktorá predstavovala nádherné mesto Theed, hlavné mesto planéty Naboo.
ZVUK A HUDBA
George Lucas už dávno zistil, že zvuk a vizuálne dielo pôsobia v jeho príbehu spoločne. Pri práci sa znovu stretli zvukový majster Ben Burtt a skladateľ John Williams.
V tejto epizóde je nový ľúbostný motív, ktorý zdôrazňuje romancu Padmé a Anakina. „George mi povedal: Čo keby si to napísal ako keby to bola milostná scéna z nejakého starého hollywoodskeho filmu", spomína Williams. Ľúbostnú scénu chcel vyjadriť tradičným spôsobom a tak ju akoby zasadil do tridsiatych až štyridsiatych rokov. „V ľúbostných príbehoch z tých rokov badať citovosť, ktorá už teraz neexistuje. Vtedy mali skladatelia za úlohu vyjadriť erotickú stránku, ktorá nebola jasne vidieť."
Williamsova hudba a Burttovo mimoriadne zvukové pojatie zohrali kľúčovú rolu v každom filme z trilógie Star Wars. Burtt znovu venoval svoj mimoriadny talent a ucho na vytvorenie soundtracku Klonovaní útočia. Epizóda II má tak ako jej predchodkyne okolo tisíc nahrávacích „projektov", vrátane dopravných prostriedkov, zbraní a hlasov. Burttov spolupracovník, zvukový strihač Matthew Wood, cestoval po celej Austrálii, nahrával tučniaky, vtáky v džungli, továrne na cukrovú trstinu - každý zaujímavý organický zvuk, na ktorý narazil. "Zvuk je s obrazom tak úzko spätý, že sme sa pokúsili vytvoriť oddelenie, ktoré sa zaoberá súladom obrazu a zvuku", hovorí Burtt.
Keď Burtt a Williams skončili, nastúpil Rick McCallum, aby dohliadol na ďalšiu zvukovú prácu: výrobu devätnástich zahraničných verzií filmu Klonovaní útočia, ktoré budú všetky uvedené v rovnaký deň s domácou premiérou. Skoro po premiére vyrazí McCallum na obhliadky, umelecké oddelenie sa pustí do návrhu nových kostýmov a George Lucas sa pustí do písania scenára Epizódy III...