FARMA |
FARMA |
Všetko to začalo roku 1995 - vtedy vyšiel film Briana Singera Obvyklí podozriví. Od začiatku do konca ničím výnimočný, ale kvalitný thriller ... Čo ho však vynieslo medzi créme de la créme thrillerov bolo jeho posledných 5 minút. Divák očakáva obvyklé doznenie filmu a BUM ... všetko je inak, nič nie je ako bolo predošlých 99 percent filmu a divák odchádza z kinosály neveriacky krútiac hlavou ... Šiesty zmysel, Vyvolený a tucty ďalších filmov v nasledujúcich rokoch už len opakovali, čo Obvyklí podozriví začali - dnes snáď už ani nenájdete thriller s "normálnym koncom". Bohužiaľ, tu leží aj problém Farmy - jej koniec nielenže nie je prekvapivý a nasleduje klišé všetkých dnešných filmov, on je už dokonca prezradený v traileri ...
James Clayton (Colin Farell) je mladý študent na MIT, najlepší vo svojej triede a poznačený skorým a záhadným úmrtím svojho otca. Práve túto jeho slabinu využije Walter Burke (Al Pacino), náborový agent CIA, aby Jamesa zlanáril na Farmu, výcvikové stredisko CIA. Tu James spoznáva nových ľudí, medzi nimi aj svoju lásku Laylu Moore (Bridget Moynahan), ale aj pravidlá hry CIA - "nič nie je, ako sa zdá", "všetko je test" a "never nikomu" sú mladým adeptom (a divákovi) stále vtĺkané do hlavy. Zdá sa, že všetko ide podľa plánu, až pokým Jamesa práve kvôli jeho láske k Layle nezlomia pri vypočúvaní a je z Farmy vyhodený. Avšak tu sa jeho dobrodružstvo len začína ... Burke ho totiž hneď potom osloví s tým, že jeho vyhodenie z Farmy je len krycím manévrom, aby sa mohol stať tzv. Noc-om, t.j. ozajstným špiónom a nie len agentom CIA, ktorý má diplomatickú imunitu. Jeho prvou úlohou je pozorovať Laylu, ktorá pracuje v centrále CIA v Langley. Layla je totiž, ako sa zdá, dvojitou-agentkou a predáva tajné dáta CIA ...
Farma od začiatku do konca spĺňa všetky kritériá dobrého thrilleru - je majstrovsky rozohraná, napínavá a aj vcelku uveriteľná (ak pominieme zobrazenie CIA, pretože keby boli takí dobrí ako vo filme, 11. september by nikdy nenastal). Charaktery sú na zamilovanie (myslím, že Colin Farell dostal po vynikajúcom Bullseye v Daredevilovi úlohu, ktorá ho znova vynesie na Olymp ženských sŕdc) a príbeh je, ako každý príbeh tréningu a zdolávania prekážok, pútavý.
Herecké výkony sa, ako je zvykom v tomto žánri, držia minima nutného na uverenie a identifikovanie sa s postavami a ani Farell ani Pacino neukazujú ich ozajstné umenie. Réžia je subtílna, ale presne dopĺňa zaujímavý a hlavne napínavý scenár. O scény, kde divák zadrží od napätia dych, nie je núdza a sem tam sa nájde aj akcia v podobe naháňačky či strielačky - proste dobre odvedená remeselná práca.
Jediný problém spočíva, ako som už naznačil, v konečnej pointe. Divák zhýčkaný prekvapivými zvratmi, rozhodne nebude koncom prekvapený, rovnako ako každý všímavý divák alebo každý, kto videl trailer. Farma tak rázom stráca veľa zo svojich ťažko zarobených pozitív a zredukuje sa na priemerný thriller, ničím nevyčnievajúci nad dnešnú produkciu. A pritom mohla byť o toľko viac. Počas jej konca som si želal, aby k tomuto zvratu prišiel ešte jeden, len aby sa koniec neutopil v mori priemernosti, no želanie ostalo nesplnené. Aj keď treba povedať, že spôsob, akým James poslednú scénu vyrieši (aj keď trochu nepravdepodobne), patrí medzi to originálnejšie, čo vo filme bolo. Nič to však nemení na fakte, že koniec bol taký aký bol, a tým sa Farme zavrela cesta medzi veľké thrillery posledných rokov. Namiesto toho ostala v mori priemernosti, čo je škoda - potenciál určite mala ...
The Recruit (2003, USA, 115 min.)
Réžia: Roger Donaldson. Scenár: Roger Towne, Kurt Wimmer, Mitch Glazer. Kamera: Stuart Dryburgh. Hudba: Klaus Badelt. Hrajú: Colin Farrell, Al Pacino, Bridget Moynahan, Gabriel Macht, Mike Realba, Domenico Fiore, Karl Pruner.