GRAN TORINO PRINÁŠA OZVENY VZŤAHOV |
GRAN TORINO PRINÁŠA OZVENY VZŤAHOV |
Rola vo filme “Gran Torino” je pre Clinta Eastwooda prvou od jeho Oscarového filmu “Million Dollar Baby.” Eastwood tu stvárňuje Walta Kowalskeho, neoblomného veterána Kórejskej vojny so železnou vôľou, ktorý sa bude musieť vyrovnať so svojimi dlhoročnými predsudkami a prijať do svojho života susedov imigrantov.
Opravár áut na dôchodku Walt Kowalski svoje dni trávi s domácimi opravami, pivom a mesačnými výletmi k holičovi. Hoci posledným želaním jeho ženy bolo, aby sa vyspovedal, pre Walta- zatrpknutého veterána Kórejskej vojny, ktorý má svoju M-1 automatickú pištoľ stále čistú a pripravenú- nie je nič, z čoho by sa mal spovedať. Jediný, komu dôveruje a je ochotný sa vyrozprávať je jeho pes, Daisy.
O VÝROBE
Clint Eastwood, herec a režisér, ktorého portfólio zahŕňa nadčasové a ikonické filmy, od roku 2004 kedy bol nakrútený Oscarový film “Million Dollar Baby” nestál pred kamerou. “Neplánoval som už hrať, naozaj,” hovorí. “No v tomto filme bola postava môjho veku a jej charakter akoby bol na mňa šitý aj keď to rozhodne nebol pôvodný zámer. Páčil sa mi scenár.”
“Gran Torino” sa do Eastwoodovej produkčnej spoločnosti Malpaso dostalo od debutujúceho scenáristu Nicka Schenka, ktorý ho napísal podľa príbehu, vytvoreného v spolupráci s Daveom Johannsonom. “Bol založený na ich skúsenostiach z Minnesoty a ľuďoch, ktorých poznali,” komentuje Eastwoodov dlhoročný producent a partner Robert Lorenz. “Scenár sme dostali od Billa Gerbera, ktorý ho získal od Jeanette Kahn. Prečítal som ho pomerne rýchlo, bez toho, že by som si tam predstavoval Clinta. No keď som bol zhruba v polovici, začal som si ho tam dosádzať. Bolo to veľmi dobré, tak som si to prečítal aj druhý krát a stále sa mi to páčilo viac. Naučil som sa pred Clintom nič nepreceňovať a tak som mu to podal so slovami, „Neviem, či by si to chcel robiť, alebo v tom hrať, ale som si istý, že si to rád prečítaš.“ Zavolal mi a povedal, ´Ten scenár sa mi veľmi páči.´ A tak to začalo.“
Schenk hovorí, že postava Walta Kowalskeho nebola písaná špeciálne na žiadneho herca. Schenk pôvodom z Minnesoty využil čas strávený prácou v továrni s mnohými rodinami Hmongov (málo známa kultúra z Laosu a ostatných častí Ázie spriaznená s USA počas Vietnamskej vojny). „Kultúra Hmong je tak trochu neviditeľná,“ dosvedčuje.
Walt, ktorý používa rasové urážky ako väčšina ľudí používa podstatné mená a slovesá sa zdá byť zanovitým rasistom, až kým nenadviaže puto so susedmi patriacimi k Hmongom. „Walt robil v Kórei veci, ktoré mu nedajú spávať, a všetky tie tváre vidí vo svojom susedstve,“ poznamenáva Schenk. „Pre Walta sú všetci Ázijci rovnakí, všetci sa mu zlievajú. Sú preňho len kultúrou bez tváre. Až vo chvíli keď o nich zistí viac si začína uvedomovať, čo sa mu stalo a čo všetko zažil v Kórei.“
Producent Bill Gerber poznamenáva, že „Gran Torino“ prináša ozveny vzťahov objavovaných počas Eastwoodovej práce. „Clint sa vždy zaoberal komplexnými otázkami rasy, náboženstva a predsudkov veľmi úprimným spôsobom, čo môže byť síce politicky nekorektné, no vždy je to autentické,“ hovorí. „Vďaka Clintovi je vidieť, že Walt nie je len taký akým sa na prvý pohľad zdá. Začiatok je temný, no keď sa začne rozvíjať jeho vzťah so susedmi, veľa sa o ňom dozvieme.“
„Spätne si neviem predstaviť, že by rolu stvárnil niekto iný ako Clint Eastwood,“ dodáva Dave Johannson. „Clint je filmár a preto je veľmi trpezlivý a robí to, čo sa od neho vyžaduje bez ohľadu na to, či sa mu to páči alebo nie. Ako herec na túto úlohu potreboval istú dávku odvahy, pretože spočiatku nám jeho charakter nie je veľmi sympatický. Walt si svoju úzkoprsosť pestuje už 60 rokov a mať guráž a odvahu na sebe niečo tak hlboko zakorenené zmeniť je v jeho veku dosť zriedkavá a náročná vec. Walt je po fyzickej stránke vo výbornej kondícii, no v tomto príbehu bude musieť ukázať aj emocionálnu guráž.“
Jedna z mála vecí, ktoré Walta dokážu potešiť je jeho žiariaci po dlhé roky starostlivo a s láskou ošetrovaný Ford Gran Torino, skonštruovaný v roku 1972. „Gran Torino je jeho pýcha a radosť,“ hovorí Eastwood. „Svojim spôsobom Walt je Gran Torino. Nerobí s nim nič okrem toho, že ho obdivuje v garáži. Raz za čas ho vyberie von, vyčistí a vyleští. V tomto životnom období je najspokojnejší, keď môže svoje auto len tak obdivovať s pohárom piva v ruke.“
V strede ošarpanej ulice plnej skromných domov ten Waltov vytŕča. Je pôvodný, no zachovaný, s úhľadne udržiavanými kríkmi a hrdo vztýčenou Americkou zástavou. Mrzí ho, že sa jeho susedia menia. „Walt je človek, ktorého veľmi znepokojujú zmeny, ktoré sa okolo neho dejú,“ hovorí Eastwood. „Vyrástol v susednom Michigane, ktorý bol plný ľudí z automobilového priemyslu akým je aj on, kde je vysoké percento Poľských Američanov, medzi ktorých sa zaraďuje. Takže keď vidí, že po dlhom čase sa jeho susedstvo mení, je znechutený.“
Rovnako izolovaný je aj Waltov sused, 16- ročný Thao, ktorý žije s mamou, starou mamou a staršou sestrou. „Je jediným mužom v domácnosti, a nemá žiadny mužský model, od ktorého by sa učil a bol preňho vzorom,“ opisuje Bee Vang, herec – debutant, ktorý stvárnil postavu Thaa. „Je nemotorný a nedôveruje si, pretože je obklopený samými panovačnými ženami. Potrebuje nejaký mužský model a nájde ho vo Waltovi.“
Thao je hanblivé dieťa, ktoré práve vychodilo strednú školu a nemá prácu. Má pocit, že jeho jediná možnosť je pridať sa do gangu Hmongov, ktorý vedú podobne starí chlapci ako on – Smokie a Thaov bratranec Spider. „Nech sa Thao pohne kamkoľvek, všade ho šikanujú,“ hovorí Sonny Vie, ktorý hrá Smokieho. „Sám sa nedokáže brániť a gang mu v podstate prichádza na pomoc. Byť členom gangu znamená mať ochranu pred ostatnými. Veci sa im vymknú z rúk, keď sa cítia byť ohrozený Waltom – myslia si, že musia byť tvrdší a tým budú aj mužnejší.“
Waltovým hlavným cieľom je aby si chlapec našiel prácu a mal budúcnosť a v nej žiadne problémy. Ich vzťah však mení aj samotného Walta. „Thao nemá otca na ktorého by sa mohol obrátiť a nechať sa ním viesť a Walt nikdy nemal skutočné puto so svojimi synmi, ktoré by ho naplnilo zadosťučinením z otcovstva,“ hovorí Lorenz. „Potrebujú jeden druhého. Walt vie, že jeho život sa blíži ku koncu a hľadá niekoho, alebo niečo, čo tomu celému dá zmysel a jeho životu dá hodnotu.“