SUPERTAJNÝ SUPER 8 |
SUPERTAJNÝ SUPER 8 |
V roku 1979 uzavrelo letectvo USA časť oblasti 51. Všetky materiály mali byť prevezené do zabezpečeného areálu v Ohiu. Mali... Avšak vlak, ktorý prevážal supertajný náklad sa dostal do kolízie s pick-upom a roztrúsil sa naďaleko ospalého mestečka. Niečo neidentifikovateľného pôvodu uniklo z jedného vagóna. To niečo má svoj plán a jeho realizácia začne 10. júna (Slovenská premiéra sa presúva na september 2011).
Za dlho pripravovaným projektom stojí ako producent Steven Spielberg , pričom réžiu a scenár má na starosti muž, ktorého vizitkou je takzvaná high-tech komercia, Jeffrey Jacob Abrams (r. MI:3, Star Trek). J.J. Abrams je macher. A to nie len ako televízny a filmový tvorca, ale tiež ako marketingový hráč. Jeho propagačné schopnosti spojené s účinnosťou virálneho marketingu už otriasli filmovým svetom, keď sa pustil do proma nízkonákladového Cloverfieldu. Vtedy nám postupne dávkoval informácie o New Yorku v ohrození a internetové komunity si dotvárali svoje vlastné pohľady na pripravovaný katastrofický projekt. Nakoniec sme zistili, že za zničením Veľkého Jablka stálo obrovské monštrum z kozmu.
Úplne rovnaký scenár propagácie zvolil Abrams aj u Super 8. Najskôr sa na filmových weboch objavila správa, že Spielberg a Abrams sa stretli, aby spolu prebrali základný námet pokračovania úspešného Cloverfieldu. Nebolo jasné či pôjde o sequel alebo prequel, ale na tom v danom momente vôbec nezáležalo. Dve silné mená potvrdili spoluprácu na tajomstvom zahalenom projekte, a to úplne stačilo na rozpútanie obrovskej webovej vlny. Tá narástla do nevídaných rozmerov, potom čo diváci na premiére Iron Mana II zhliadli 90 sekundový teaser (jeho obsah je prerozprávaný v úvode článku). Ten takmer okamžite zaplavil internet a dobrí pozorovatelia v ňom rýchlo našli skrytý kód. Na jeho konci prebehne pred objektívom v rýchlom slede niekoľko písmen. Dohromady tvoria hrozivé varovanie: "scariest thing i ever saw“. Pridajte si k tomu koncovku com a ocitnete sa na stránke, kde si, ak ste aspoň trochu zruční v práci s počítačom, môžete vypočuť podivný zvukový záznam.
Abrams krátko po premiére teaseru vyvrátil akúkoľvek spojitosť medzi príšerou z Cloverfieldu a neznámou entitou zo Super 8, pričom neoblomne ignoroval akékoľvek otázky smerujúce k detailnejšej charakteristike filmu. Tej sa svet dočkal až počas finále amerického Super Bowlu, ktorý prenášala televízna stanica Fox a do reklamných páuz zaradila 30 sekundový spot, kde sa objavil už aj herecký kolektív pozostávajúci prevažne z detských tvárí. Následne uzrela svetlo sveta aj domovská stránka super8-movie.com, kde dnes okrem oficiálneho traileru a fotografií nájdete aj špeciálnu strihovú miestnosť s nekompletným záznamom armádnej správy o zisteniach z oblasti 51. Abrams neprestáva s postupným dávkovaním tajuplných hesiel a okrem plnohodnotného traileru ponúka aj pol minútové klipy priamo z filmu. Niekoľko ich nájdete na youtube a budú pribúdať nakoľko Fox si z nich urobil seriál na pokračovanie a prinútil tak filmových nadšencov bez prepínania sledovať reklamné spoty vo večernom primetime.
Čo teda vieme s istotou? V podstate nič. Vieme, že natáčanie so skromným rozpočtom 50 miliónov dolárov začalo na jeseň 2010. Aj keď štartovací teaser bol nakrútený samostatne už na jar toho istého roku. Vieme tiež, že názov filmu je odvodený od typu kamery, ktorou detskí hrdinovia natáčajú amatérsky film práve v momente, kedy dôjde k vykoľajeniu vlaku. Kamera padá na zem a mladí filmári na ňu zachytia niečo nevysvetliteľné. V ich ospalom domove sa začnú diať podivné udalosti (autám chýbajú štartovacie káble, ľudia miznú ba aj zomierajú) a nám ostáva len tipovať akým smerom sa príbeh môže uberať. Či z vagóna uniklo vraždiace vesmírne monštrum alebo niečo roztomilo bezbranné ala E.T. mimozemšťan. Alebo pôjde o kombináciu oboch aspektov? A možno to všetko bude úplne inak...
Abrams nám to rozhodne neprezradí. Na šokovanie a následné zdĺhavé naťahovanie divákov je špecialista. Darí sa mu to dokonca tak dobre, že aj keď sa na Super 8 veľmi teším, je mi trochu ľúto, že obdobie nápaditej propagácie sa s blížiacou premiérou chýli ku koncu.