VALKÝRA |
VALKÝRA |
Bryan Singer a Tom Cruise sú späť. Obaja mali čo naprávať a dokázali to. V jednom filme. Nezmeškajte ho...
Projekt Valkýra spojil dve veľké mená, ktoré narazili a na vlastnej koži pocítili labilnosť svetskej slávy. Zatiaľ, čo svet omnoho častejšie pripomína osobné eskapády Toma Cruisa, ja by som upriamil pozornosť na režiséra – Bryana Singera. Práve on, ako 30 ročný nakrútil brilantných Obvyklých podozrivých a o pár rokov neskôr svojimi X-menmi nakopol svet komiksu ku špičkovej kvalite.
1492: Dobytie Raja, Titanic a teraz Valkýra. Filmy s notoricky známym záverečným vyvrcholením. Kolumbus objaví Ameriku, Titanic sa potopí, Hitler prežije. Ako urobiť film, aby bol napriek tomu zaujímavý? Dá sa, ale chce to kus talentu a profesionálnej zručnosti. Singer a jeho tím, ho prejavili vrchovato, o tom sa môžete presvedčiť na vlastné oči. Finta je v tom, vedieť na čom vytvárať skutočné napätie. To, že vieme, ako to dopadne, môže byť čiastočne prelomené zručným budovaním atmosféry, ale hlavnú porciu musí odtiahnuť téma. Preto Scott rozohral (nie úplne úspešne) boj Kolumba so španielskou šľachtou, Cameron vystaval (megaúspešne) príbeh lásky a Singer nás uvedie k špičkám veliteľstva Wermachtu a rozohrá príbeh vojensko-politického prevratu.
Plukovník von Stauffenberg (Tom Cruise) je jedným z veliteľov v severnej Afrike. Je presvedčený, že službou pod Hitlerom sa spreneveruje svojej vlasti. Keď sa po zranení vráti do Berlína, je len otázkou času, kedy sa s ním spojí skupina významných mužov, neveriacich v stúpajúcu hviezdu Führera a odhodlaných zachrániť z Nemecka, čo sa ešte dá. Je otázkou, či idealista s modrou krvou (plukovník je zároveň gróf) nájde spoločnú reč s politikmi, prospechármi a nerozhodnými nespokojencami. A je otázne. prečo to dopadne tak, ako to dopadne.
Valkýra nie je filmom o tom, či sa atentát podaril. Je (napriek určitej štylizácii) pomerne civilným pohľadom na špičky nemeckej armády, ktoré (ne)bojujú s dejinnou nevyhnutnosťou. Scenár bez ambície psychologizovať a analyzovať dušu jednotlivca, vedome pracuje s mierne schematickými postavami (od hrdinov, cez nerozhodných, až po zbabelcov a verných Hitlerovcov), aby hovoril viac o celom Nemecku, než o konkrétnych Nemcoch. Príkladom je verbovanie von Stauffenbergovho asistenta. Priam bezohľadné (voči postave i voči divákovi) konfrontovanie nováčika v deji s témou prevratu, nedáva inú možnosť, ako akceptovať postavu ako danú. Jednoducho to bude verný pobočník. V inom filme by to možno bolo hlavnou témou, tu je to len predpoklad pre rozohratie vysokej hry (nemeckých) patriotov.
Singer a jeho ľudia vytvorili do určitej miery technický, chladný, konštruktivistický príbeh. Príbeh plánu a jeho realizácie. Spoluscenárista Christopher McQuarrie (Oscar za Obvyklých podozrivých), strihač a hudobný skladateľ v jednej osobe John Ottman (X2, Superman sa vracia) pripravili pre Singera živnú pôdu, rozhodujúcu úlohu však odviedol casting. Valkýra je prehliadkou výborných hereckých výkonov, ktoré počnúc hlavnou Cruisovou postavou a končiac trebárs Tomom Hollanderom (Piráti Karibiku 2, Pýcha a predsudok) sú presvedčivé, ako máloktoré. Dovolím si povedať, že takto silné herecké obsadenie som nevidel v kine niekoľko dlhých rokov.
Silná téma, skvelé herecké obsadenie. Vyzerá to na istotu, bez možnosti omylu. Napriek tomu si dovolím povedať, že Singer dokázal viac, ako vysokú technickú zdatnosť a profesionálnu rutinu. Nielen, že odolal prevažnej väčšine príležitostí byť patetický, ale dokázal byť aj ostrý a sarkastický v okamihoch, ktoré stáli za to. Mám na mysli ostatné zahailovanie Cruisa, alebo titulkové sprevádzanie v poslednej scéne. Ďalším plusom je práca s chvíľami neuveriteľne tiesnivou atmosférou. Ak som pár riadkov vyššie písal, že ide o „chladný film“, treba vysvetliť, že som v žiadnom prípade nemal na mysli nedostatok emócii. Tie vo filme sú a skutočne silné. Prevažná väčšina je však ľadovo chladná, doslova desivá. Spomeniem najmä opakované návštevy Hitlera a obzvlášť tú, kde sa podpisuje rozkaz Valkýra.
K režisérovi sa viaže aj jediná vážna výčitka. Keby ho na poste najvyššom vymenil Mel Gibson, je možné, že by napáchal mnoho nepekného, ale asi by urobil krok, na ktorý sa Bryan neodhodlal. Valkýra mala byť nakrútená v nemčine. V takto uchopenej snímke sa to vyslovene pýta a napriek tomu, že vnesenie angličtiny je urobené veľmi elegantne, občas (ako v prípade Hitlerovho rozhlasového prejavu) vyslovene vadí.
Bryan Singer a Tom Cruise pripravujú atentát na Hitlera. Ten prvý mi opätovne dokázal, že patrí k najlepším americkým režisérom súčasnosti, ten druhý, že keď má nad sebou autoritu, zvládne výborné veci. Ak sa vyberiete do kina, neohúri vás pointa. Čaká vás však režisérsky a herecký koncert najvyššej kategórie.
Valkyrie (USA/SRN, 2008, 121 min.)
Réžia: Bryan Singer. Scenár: Christopher McQuarrie, Nathan Alexander. Kamera: Newton Thomas Sigel. Strih: John Ottman. Hudba: John Ottman. Hrajú: Tom Cruise, Kenneth Branagh, Bill Nighy, Tom Wilkinson, Carice van Houten, Thomas Kretschmann, Terence Stamp, Eddie Izzard, Kevin McNally