COLOMBIANA |
COLOMBIANA |
Pri filmoch zameraných viac na marketing ako umenie mám často pocit, že som sa ocitol v králičej nore plnej Hellerovských absurdností. Princípom filmu, ktorý má v názve Kolumbiu je, že sa hlavná hrdinka a súčasne hlavný zloduch presťahujú z Bogoty za americkým snom do Chicaga. Žeby Luc Besson do svojho najnovšieho filmu okrem urážky titulnej krajiny ukryl aj posolstvo, že USA sú ideálnym miestom na sebarealizáciu nájomných vrahov a mafie? Na sociálnych sieťach sa kvôli jeho "autentickosti" navyše zdvihla vlnu kritiky pravých Kolumbijčanov s kampaňou, ktorá pôvodný slogan filmu "Pomsta je krásna" vymenila za "Kolumbia je krásna", či "Chceme ukázať, že naša krajina znamená viac ako káva a kokaín."
Cataleya vyrastala v nebezpečnom prostredí drogovej vojny. Jej otec sa snaží opustiť mafiu a splatiť Donovi Louisovi svoj zostávajúci dlh. Ten je ale úskočný had, ktorý naňho pošle svojich elitných zabijakov. Po úvodnej efektnej naháňačke a zavraždení jej rodičov, dievčatko unikne do Spojených štátov, kde vyhľadá svojho strýka, aby ju pripravil na pomstu. Skok o 15 rokov, Cataleya má tvár Zoe Saldany, priateľa a chystá sa na menšiu prácičku v chicagskom väzení.
Režisér (a graffiťák) Olivier Megaton sa narodil v Paríži na dvadsiate výročie bombardovania Hirošimy, čo sa podpísalo na jeho pseudonyme, pod krídlami Bessona sa dostal k tretiemu Kuriérovi, čo dostatočne vypovedá o umeleckých ambíciách jeho Colombiany. Film kopíruje všetky súčasné trendy akčných filmov. Vidieť to skvele na parkoure, ktorý do hollywoodskych filmov z Francúzska importoval James Bond v Casino Royale. Zatiaľ, čo v iných snímkach na strechách skáče jeden atleticky vycvičený zloduch a maximálne hlavný hrdina (Bournovo ultimátum, Smrtonosná pasca 4), v Colombiane sa naháňa svorka svalnatých mafiánov a deväťročné dievčatko (!), ktoré navyše pešky unikne motorke. Hispánci tu hovoria anglicky s prehnaným španielskym prízvukom, zatiaľ, čo znalosť rodného jazyka demonštrujú výkrikmi: "Vamos, vamos, vamos!"
Iná zaujímavá situácia nastane, keď Cataleyin strýko demonštruje svoju moc uprostred preľudnenej ulice v Amerike za bieleho dňa streľbou na autá. Dvojica sa niekoľko minút melodramaticky rozpráva o poslaní dievčatka a potom pokojne odkráča. Čudné, že sa mu to v dnešnej pretechnizovanej dobe, kde stačí zlomok sekundy na zachytenie identity, prepečie. Mimochodom, scény z Bogoty nakrútili v Mexico City a podľa istého blogu meno Cataleya nie je kolumbijské.
Nešikovné pokusy zasadiť dej do politických (oháňanie sa názvami FBI, CIA) a geografických reálií spojil Besson na poste scenáristu do stereotypného, klišoidného príbehu. Do jeho prostriedku pridal aj vypitvaný, otravný romantický konflikt dvojitého života a dobrosrdečného partnera (Michael Vartan reprízuje svoju rolu z Alias). Presunutím z Latinskej Ameriky Colombiana stráca exotickosť, aj keď mužskému divákovi to vynahradí reklama na Zoe Saldanu, ktorá zaberá tak 50 percent stopáže. Na druhej strane je film pekne nakrútený, dynamicky zrežírovaný a ideálny pre diváka bez nárokov. Osobne ma ale jeho nekvalita nepobavila a nekreativita nudila. Jeho najpríjemnejšou časťou bol asi cover pesničky Hurt od Johnnyho Casha tesne pred záverečnými titulkami. Otázkou tiež zostáva, či v ňom je vôbec niečo korešpondujúce s názvom.
Colombiana (USA/Francúzsko, 2011, 108 min.)
Réžia: Olivier Megaton. Scenár: Luc Besson, Robert Mark Kamen. Kamera: Romain Lacourbas. Hudba: Nathaniel Méchaly. Hrajú: Zoe Saldana, Lenne James, Michael Vartan, Cliff Curtis.